Staleigenaar weigert teveel betaald stalgeld terug te betale

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kore23

Berichten: 41
Geregistreerd: 14-03-15

Staleigenaar weigert teveel betaald stalgeld terug te betale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-15 12:06

Wie kan mij helpen, of heeft advies?

Ik heb bij een pensionstal gestaan met mijn paard waar we geen contract hadden. Toen ik met mijn paard besloot weg te gaan naar een andere stal had ik het stalgeld al overgemaakt. Omdat ik dit niet via automatische overschrijving had gedaan kan de bank het niet terug halen. De staleigenaar weigert het teveel betaalde stalgeld aan mij terug te betalen.
Ik heb al een aangetekende brief geschreven, maar helaas, geen terugbetaling.
Wie heeft advies voor mij, of kan me helpen, of heeft ervaring met dit soort nare praktijken?

ruitje

Berichten: 12316
Geregistreerd: 29-06-03

Re: Staleigenaar weigert teveel betaald stalgeld terug te betale

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 12:07

Heb je je aan een opzegtermijn gehouden?

Vjestagirl

Berichten: 26651
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 12:08

Heb je je aan je opzegtermijn gehouden?

pmarena

Berichten: 48112
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 12:08

Voor tot welke datum stalling heb je betaald, en op welke datum ben je weggegaan?

Iris92
Berichten: 2072
Geregistreerd: 17-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 12:08

Had je mondelinge overeenkomst mbt je opzeg termijn?

Vjestagirl

Berichten: 26651
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 12:09

Iris92 schreef:
Had je mondelinge overeenkomst mbt je opzeg termijn?


Je hebt altijd een opzegtermijn. In principe is de betalingstermijn (op stallen meestal een maand) ook je opzegtermijn.

Kore23

Berichten: 41
Geregistreerd: 14-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-15 12:10

We hadden geen contract,dus geen opzegtermijn. Zijn eigen woorden; jullie mogen komen en gaan wanneer jullie willen.
De andere 3 mensen die mee zijn gegaan naar de andere stal hadden nog geen stalgeld betaald. En dat was dus ook geen probleem. Daar deed hij niet moeilijk over.

Vjestagirl

Berichten: 26651
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 12:11

Kore23 schreef:
We hadden geen contract,dus geen opzegtermijn. Zijn eigen woorden; jullie mogen komen en gaan wanneer jullie willen.
De andere 3 mensen die mee zijn gegaan naar de andere stal hadden nog geen stalgeld betaald. En dat was dus ook geen probleem. Daar deed hij niet moeilijk over.


Geen contract = geen opzegtermijn is niet helemaal waar, maar jullie geval had je een mondelinge overeenkomst waarin er géén opzegtermijn gold.

Ik zou eens informeren bij een juridisch loket oid.

Kore23

Berichten: 41
Geregistreerd: 14-03-15

Re: Staleigenaar weigert teveel betaald stalgeld terug te betale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-15 12:14

Juridisch loket adviseerde mij een brief te sturen met een betalingstermijn. Dat heb ik gedaan, zowel per post als aangetekend. Maar geen reactie en geen geld terug. Omdat het volgens te juridisch loket een te laag bedrag is (€250) is het moeilijk een advocaat in te schakelen omdat het dan meer geld gaat kosten dan het opleverd. Maar daar geloof ik niet in. Het kan toch niet zo zijn dat deze man hiermee zomaar weg komt?????

Vjestagirl

Berichten: 26651
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 12:15

Met n paar hele grote brede vrienden op z'n stoep gaan staan en geld terug eisen?

Kore23

Berichten: 41
Geregistreerd: 14-03-15

Re: Staleigenaar weigert teveel betaald stalgeld terug te betale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-15 12:16

Heb jij er een paar voor mij om te lenen? ;)

Vjestagirl

Berichten: 26651
Geregistreerd: 11-08-06

Re: Staleigenaar weigert teveel betaald stalgeld terug te betale

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 12:18

Nope. Ik probeer alleen maar mee te denken in wat oplossingen voor je zouden kunnen zijn, ik bén de oplossing niet ;).

Alleen op de stoep gaan staan en het geld terug eisen?

Femke_Tweety

Berichten: 11982
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Staleigenaar weigert teveel betaald stalgeld terug te betale

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 12:22

Euh, als het gaat om stalgeld voor 1 maand, en je gaat gedurende die maand van de ene op de andere dag weg, dan denk ik eigenlijk dat het helemaal niet raar is dat je dan de rest van die maand niet terugkrijgt??

Kore23

Berichten: 41
Geregistreerd: 14-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-15 12:23

Ben al meerdere keren een gesprek met hem aangegaan,maar helaas zonder resultaat. Het is natuurlijk erg makkelijk voor zo'n man om een vrouw zonder een relatie (en dus geen stoere vent die haar ondersteunt) te weigeren het geld terug te betalen. Want wat voor bedreiging ben ik nou voor hem?

Kore23

Berichten: 41
Geregistreerd: 14-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-15 12:24

Het gaat om het stalgeld voor de maand juli. Ik ben eind juni weg gegaan. Dus de maand juli heb ik geen gebruik gemaakt van de stalling

Femke_Tweety

Berichten: 11982
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Staleigenaar weigert teveel betaald stalgeld terug te betale

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 12:26

Zonder opzegtermijn en van de ene op de andere dag vertrokken?

Ik zou daar niet teveel tijd insteken.
Ik vind het eigenlijk niet zo raar dat je dat geld kwijt bent in dat geval.

Sowieso ook raar dat je het nog betaald, en dan zo subiet vertrekt.
Had dan gewoon niet betaald...

Collie2008
Berichten: 9644
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Ergens in Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 12:26

Femke_Tweety schreef:
Euh, als het gaat om stalgeld voor 1 maand, en je gaat gedurende die maand van de ene op de andere dag weg, dan denk ik eigenlijk dat het helemaal niet raar is dat je dan de rest van die maand niet terugkrijgt??

Wel als anderen dus weg kunnen zonder te betalen, da's wel raar.

Tsjah je kan kiezen om de 'eer aan jezelf' te houden je rug te rechten en het te laten of je gaat inderdaad met een aantal mensen wat 'stampij' maken, neemt desnoods iets van waarde mee en gaat de strijd aan, maar of je dat moet willen?

Het is lelijk, ja....Helaas zijn sommigen zo

FriesWytske
Berichten: 9899
Geregistreerd: 05-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 12:27

Goh, wist niet dat juni 31 dagen heeft. Weer wat geleerd. Maar als jij van stel op sprong bent vertrokken, geef ik de staleigenaar gelijk dat hij het geld van de maand juli houdt.

Kore23

Berichten: 41
Geregistreerd: 14-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-15 12:33

Ik betaal altijd ruim op tijd het stalgeld van de volgende maand, dat vind ik netjes. Maar helaas zijn er dus mensen die daar misbruik van maken.
De reden dat ik zo snel vertrok was omdat haar vriendinnetjes ook naar die andere stal gingen en ze daar in een kudde terecht kwamen. Ze kun dus meteen met haar vriendinnen in de kudde geïntroduceerd worden, dat was voor mijn paard een stuk prettiger en minder stressvol.
Maar wat voor reden er ook voor is. Het feit blijft dat er geen gebruik is gemaakt van de stalling in de maand juli, maar er wel voor betaald is.
Het feit blijft dat de andere die nog niet betaald hadden zonder problemen konden vertrekken en niks hoefde te betalen.
Het feit is ook dat er een mondelinge overeenkomst was en geen schriftelijke. De mondelinge overeenkomst was : jullie kunnen komen en gaan wanneer jullie willen.
Dus, als iemand hier een oplossing voor heeft, dan hoor ik het graag. Geen random dingen zeggen die nergens op slaan aub, daar heb ik helaas niks aan. Ik wil gewoon graag weten hoe ik de €250 terug kan krijgen.

Vjestagirl

Berichten: 26651
Geregistreerd: 11-08-06

Re: Staleigenaar weigert teveel betaald stalgeld terug te betale

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 12:38

Het lijkt erop dat deze man niet van plan is om uit vrije beweging je het geld terug te betalen.

Een advocaat inschakelen is je beste gok, hoewel het lastig is om mondelinge afspraken te bewijzen. Je hebt het voordeel dat andere mensen niet hoefden te betalen, dat maakt je zaak sterker.

Op de stoep gaan staan met een 'knokploeg' is ook een optie, hoewel hij dan de politie kan bellen ivm bedreiging en je dan nog verder van huis bent.

Iets van waarde van hem meenemen als 'onderpand' zou ik nooit doen, als hij aangifte doet van diefstal dan hang je.

Volgens mij zijn er niet veel meer opties...

Amaryllis

Berichten: 10101
Geregistreerd: 11-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 12:38

ED » TAO

Kore23

Berichten: 41
Geregistreerd: 14-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-15 12:41

Dankjewel voor je advies. Ik ben ook bang dat hij niks terug betaald. Vandaar mijn bericht hier, in de hoop dat er mensen zijn die weten hoe je hiermee om gaat.
Ga nog een deurwaarder bellen om te kijken of hij wat kan betekenen. En anders een advocaat bellen.....
Als niks lukt dan lijkt me zo'n knokploeg nog wel wat :p

har166

Berichten: 2035
Geregistreerd: 21-04-10
Woonplaats: Ekehaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 12:43

Vjestagirl schreef:
Het lijkt erop dat deze man niet van plan is om uit vrije beweging je het geld terug te betalen.

Een advocaat inschakelen is je beste gok, hoewel het lastig is om mondelinge afspraken te bewijzen. Je hebt het voordeel dat andere mensen niet hoefden te betalen, dat maakt je zaak sterker.

Op de stoep gaan staan met een 'knokploeg' is ook een optie, hoewel hij dan de politie kan bellen ivm bedreiging en je dan nog verder van huis bent.

Iets van waarde van hem meenemen als 'onderpand' zou ik nooit doen, als hij aangifte doet van diefstal dan hang je.

Volgens mij zijn er niet veel meer opties...


Ik snap niet dat jij iemand adviseert om dit met geweld/agressie op te lossen. Hoe kom je erbij dat bedreiging een goede oplossing is?

Jet4You

Berichten: 274
Geregistreerd: 08-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 12:44

Misschien kun je dreigen om je rechtsbijstandverzekering in te schakelen? Dat heeft soms effect.

Vjestagirl

Berichten: 26651
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 12:46

har166 schreef:
Vjestagirl schreef:
Het lijkt erop dat deze man niet van plan is om uit vrije beweging je het geld terug te betalen.

Een advocaat inschakelen is je beste gok, hoewel het lastig is om mondelinge afspraken te bewijzen. Je hebt het voordeel dat andere mensen niet hoefden te betalen, dat maakt je zaak sterker.

Op de stoep gaan staan met een 'knokploeg' is ook een optie, hoewel hij dan de politie kan bellen ivm bedreiging en je dan nog verder van huis bent.

Iets van waarde van hem meenemen als 'onderpand' zou ik nooit doen, als hij aangifte doet van diefstal dan hang je.

Volgens mij zijn er niet veel meer opties...


Ik snap niet dat jij iemand adviseert om dit met geweld/agressie op te lossen. Hoe kom je erbij dat bedreiging een goede oplossing is?


Dat doe ik helemaal niet? Die grote sterke vrienden kunnen daar gewoon stáán. Ze hoeven niets te doen, niemand aan te raken, niets te zeggen, helemaal niets. Als de stalhouder alsnog besluit om de deur in haar gezicht dicht te gooien dan draait de hele ploeg zich om en gaat naar huis.

Maar voor sommige mensen is het wel het duwtje in de rug wat ze nodig hebben om zich te houden aan gemaakte afspraken.