Staleigenaar weigert teveel betaald stalgeld terug te betale

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sleeper

Berichten: 3955
Geregistreerd: 21-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 13:47

anitaolja schreef:
Vind het raar van de eigenaar, er is geen contract TS heeft netjes alvast de maand vooruit betaald en besluit om toch weg te gaan, dan heeft ze toch recht op geld terug? de andere klanten hadden mazzel dat voordat de maand om was wisten dat ze weg zouden gaan!


Kan jij mij 1 bedrijf noemen waar dit ook zo gaat? De staleigenaar moet toch ook zijn boterham verdienen. (vergeten mensen dat) Ik ben het wel met je eens dat het niet netjes is dat de rest er zonder extra kosten vanaf komt.

anitaolja

Berichten: 649
Geregistreerd: 21-02-07
Woonplaats: amsterdam

Re: Staleigenaar weigert teveel betaald stalgeld terug te betale

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 13:49

De meeste bedrijven werken met een contract.....
Ben het niet met je eens dat ze een maand betaald terwijl ze er niet meer staat met haar paard...vind ik niet netjes van de staleigenaar....

meggiemeg

Berichten: 12225
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 13:50

Kore23 schreef:
Even een update, het incassobureau is ingeschakeld en zij gaan proberen het geld terug te halen. Dit gaat mij niks kosten,de oude stalhouder wel.


Ben je daar heel erg zeker van dat het je niets gaat kosten? Het is vaak namelijk zo dat als je een no cure no pay incassobureau hebt ingeschakeld er in de algemene voorwaarden staat dat als je oude stalhouder aan jou gaat terug betalen en niet aan hen zij jou alsnog die gemaakte kosten in rekening kunnen brengen. Zeker als de betaling plaats vindt nadat zij moeite er voor hebben gedaan. Mocht hij inderdaad overgaan tot betaling aan heb dan heb je niets met de kosten te maken.

mylittlejoy

Berichten: 3291
Geregistreerd: 23-09-05
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 14:08

Kore23 schreef:
Even een update, het incassobureau is ingeschakeld en zij gaan proberen het geld terug te halen. Dit gaat mij niks kosten,de oude stalhouder wel.


Wow, fatsoen is echt ver te zoeken blijkbaar. :n

HorseTopShop

Berichten: 7731
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Hellevoetsluis (Nieuwenhoorn)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 14:10

Ik vind die maand opzegtermijn een ongeschreven regel.
Daarnaast ook een stukje fatsoen.

Seventeen
Berichten: 1203
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 14:11

Ik heb echt op heel veel stallen gestaan maar slechts 1 stal waar die maand opgezegtermijn was, en dat was ook de enige stal met contract en waar we ook btw betaalden. :)
Heb ook op heel wat grote en kleine stallen gestaan maar kon dus eigenlijk overal diezelfde dag nog vertrekken als ik dat wou als ik desbetreffende maand maar had betaald.

TS heeft immers ook aangegeven naar een andere stal te zoeken, dan kan stalhouder toch alvast iemand anders zoeken?

pmarena

Berichten: 48102
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Staleigenaar weigert teveel betaald stalgeld terug te betale

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 14:13

Serieus, hoe zie je dat voor je dan? Dan had hij bvb. 2 maanden geleden iemand die op zoek was en graag een stal wilde huren, en die had hij dan de stal van TS kunnen geven en tegen haar kunnen zeggen: sorry maar gezien jij toch al weg wilde: eind van de week komt er een nieuwe klant, zorg jij dat je paard en spullen over 5 dagen weg zijn?

Anonymous86
Berichten: 1977
Geregistreerd: 10-04-13
Woonplaats: in een huis naast de buren

Re: Staleigenaar weigert teveel betaald stalgeld terug te betale

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 14:17

Ik heb het ook wel eens een week voor ik ging pas doorgegeven.
Maar die stal had gewoon geen opzegtermijn heb ik ook nooit wat van gehoord. Sterker nog toen ik terug kwam was ik gewoon weer welkom.

DaraBariton

Berichten: 1304
Geregistreerd: 15-12-11
Woonplaats: Noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 14:22

Ik dacht dat alle stallen wel werkten met 1 maand opzegtermijn?

Ik heb eind december aangegeven te vertrekken en ben in januari nog gebleven. Eind januari uiteindelijj weggegaan. Ik mocht uiteraard wel eerder weg gaan maar natuurlijk zonder teruggave van stalgeld.

Ik zou het wel vervelend vinden te moeten horen dat de anderen niet alsnog hoefden te betalen als dit mijn situatie was. Ts zegt dat het haar daar niet om gaat maarja zij hebben dat geld nog in hun zak en ts niet.

mylittlejoy

Berichten: 3291
Geregistreerd: 23-09-05
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 14:22

Alleen omdat jij geen factuur ontvangt waar je de btw van kan afleiden, betekent niet dat al die stallen zelf geen btw hebben afgedragen over hetgeen zij van jou hebben ontvangen. Ik betaal ook mijn pensiongeld, waarin een stukje 6% btw zit en een stukje 21%, maar dat regelt de administratie van mijn pensionstal, als ze tenminste wit werken.

Daarnaast, zoals pmarena zegt, hoe wil je dat doen? Hoe ga je zoeken naar iemand voor wie je misschien over 3 dagen, misschien over een maand of misschien over een jaar een stal hebt? Dan had de eigenaar ts gewoon 3 dagen van tevoren op straat kunnen gooien met haar paard? Dan had iedereen hier schande van gesproken, maar TS die op stel en sprong vertrekt en nu nota bene een incassobureau inschakelt om haar geld terug te halen, dat vinden een aantal normaal. Bijzonder.

Blackberry28

Berichten: 2969
Geregistreerd: 22-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 14:28

Heb precies hetzelfde mee gemaakt en ook zonder contract en opzegtermijn en precies met dezelfde woorden: "jullie kunnen gaan en staan wanneer jullie willen" toen ik er kwam staan, maar ik had inderdaad ook al betaald voor ik weg ging en dat was de 11e van die maand. Maar mooi dat hij geen geld terug ging geven toen ik dat vroeg. Nu heb ik het er maar bij laten zitten verder,was blij dat ik weg kon en ben dan helemaal klaar met zulke figuren. Vond het wel jammer dat de zakken krachtvoer er niet lagen op dat moment, want dat was inclusief bij de stalling, dus dan had ik er daar zeker een paar van mee genomen. :D

damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 14:29

mylittlejoy schreef:
Ts huurt ook een stal, dus Wet van Dam is niet van toepassing. Wet van Dam ziet met name op stilzwijgende verlenging van met regelmaat geleverde diensten en/of zaken, niet op huur. Ook daar zijn linkjes voor te .


klopt. Voor de dienst zou de wet van dam van toepassing kunnen zijn. Hoewl ik daar ook aan twijfel. Maar niet voor het huren van de box. Ik geloof dat belastingtechnisch hier ook verschil in maakt (dienst versus het huren van een zaak).

damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 14:39

anitaolja schreef:
Als het incassobureau echt doorzet kan er beslag gelegd worden op spullen...


Bij een beslaglegging komt er altijd eerst een rechter aan te pas. Die zal wat gaan vinden over de invorderbaarheid. En ik denk dat je geen recht hebt op die maand huur.

Ik hoop dat je goed de kleine letters hebt gelezen en je niet opdraait voor de gerechtelijke kosten.

kiki1976

Berichten: 16855
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Staleigenaar weigert teveel betaald stalgeld terug te betale

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 15:40

Ik ben benieuwd hoeveel personen die nu achter ts staan zouden reageren als hun stalbaas zegt dat ze binnen 3 dagen zouden moeten vertrekken. Want tja hun hoeven zich niet aan het opzegtermijn te betalen dus dan hoeft hun stalhouder dat ook niet.

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Re: Staleigenaar weigert teveel betaald stalgeld terug te betale

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 15:43

Als je geen contract hebt en het handje kontantje gaat, dus in broekzak/ vestzak gaat en je staat op een eenvoudige goedkope stal..dan gebeuren die dingen...en die dingen gebeuren.... :j

Maar sta je luxe met contract dan kan dat niet..bij dergelijke stallen is alles fiskaal wel in orde, dus de rechtsposite eigenaar / huurder is dan ook geregeld en duidelijk.

Gulpje

Berichten: 8071
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: In Uranus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 15:49

HorseTopShop schreef:
Ik vind die maand opzegtermijn een ongeschreven regel.
Daarnaast ook een stukje fatsoen.


Hoe meer ik erover nadenk, hoe meer ik het hier mee eens ben eigenlijk.
Hoe kak de sfeer ook kan worden als je er nog een maand moet bivakkeren, ik zou het niet anders hebben gedaan.

_Yasmine_

Berichten: 4582
Geregistreerd: 12-03-08
Woonplaats: Bij een kapotte Hefbrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 15:51

Valt me in dat geval mee dat stalhouder niet een incasso bereau zet op de andere twee stal verlaters :j
Dat was namelijk mijn actie geweest als ik kon..

3 dagen van tevoren is toch wel erg kort, dat vond je schijnbaar zelf ook aangezien je nog betaald hebt voor een maand.. Over het algemeen geld (mondeling of schriftelijk) een maand.

Ik hoop voor jou dat je het terug zou krijgen, maar ik zou het absoluut niet terecht vinden.
Laatst bijgewerkt door _Yasmine_ op 24-07-15 15:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Rocamor

Berichten: 10855
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 15:53

kiki1976 schreef:
Ik ben benieuwd hoeveel personen die nu achter ts staan zouden reageren als hun stalbaas zegt dat ze binnen 3 dagen zouden moeten vertrekken. Want tja hun hoeven zich niet aan het opzegtermijn te betalen dus dan hoeft hun stalhouder dat ook niet.


Je haalt de woorden uit mijn mond. wilde exact hetzelfde schrijven.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57934
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 15:59

_Yasmine_ schreef:
Valt me in dat geval mee dat stalhouder niet een incasso bereau zet op de andere twee stal verlaters :j
Dat was namelijk mijn actie geweest als ik kon..

3 dagen van tevoren is toch wel erg kort, dat vond je schijnbaar zelf ook aangezien je nog betaald hebt voor een maand.. Over het algemeen geld (mondeling of schriftelijk) een maand.

Ik hoop voor jou dat je het terug zou krijgen, maar ik zou het absoluut niet terecht vinden.

Dat kan die altijd nog als hij straks de incasso achter zich aan krijgt. ;) Als ze je toch bellen kan je ineens e.e.a bespreken.

Blackberry28

Berichten: 2969
Geregistreerd: 22-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 15:59

kiki1976 schreef:
Ik ben benieuwd hoeveel personen die nu achter ts staan zouden reageren als hun stalbaas zegt dat ze binnen 3 dagen zouden moeten vertrekken. Want tja hun hoeven zich niet aan het opzegtermijn te betalen dus dan hoeft hun stalhouder dat ook niet.


Toen ik op mijn vorige stal kwam staan was dat inderdaad wat hij zei, ik kon weg wanneer ik wilde en hij kon mij weg sturen wanneer hij dat wilde. Behalve dan als het om de centen ging dan waren die in beide gevallen dus voor hem als je al betaalt had aan het begin van de maand.... :=

PowerReiner
Berichten: 2116
Geregistreerd: 26-06-12

Re: Staleigenaar weigert teveel betaald stalgeld terug te betale

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 16:02

Volgens mij kun je alleen een incasso achter iemand aansturen als je ook daadwerkelijk facturen hebt gestuurd en aanmaningen.
In dit geval lijkt dat me niet.

Kore23

Berichten: 41
Geregistreerd: 14-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-15 16:03

Ik stel iedereen zijn mening op prijs.
Mij gaat het puur om de feiten,niet of het nou netjes is van mij of de stalhouder.
Het feit is dat er geen contract is en dat er in de maand juli geen gebruik is gemaakt van zijn diensten en dat dit van te voren gecommuniceerd is met stalhouder.
Hij heeft dus geen recht op dat geld. Als hij dat wel had gewild had hij een contract op moeten stellen.

_Yasmine_

Berichten: 4582
Geregistreerd: 12-03-08
Woonplaats: Bij een kapotte Hefbrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 16:06

PowerReiner schreef:
Volgens mij kun je alleen een incasso achter iemand aansturen als je ook daadwerkelijk facturen hebt gestuurd en aanmaningen.
In dit geval lijkt dat me niet.


*nog niet nee.. :Y)

Kriel

Berichten: 6544
Geregistreerd: 08-07-03

Re: Staleigenaar weigert teveel betaald stalgeld terug te betale

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 16:14

Ik heb het allemaal eens doorgelezen en begrijp eigenlijk niet waarom je het jezelf zo moeilijk hebt gemaakt ....
Je had ook even netjes vooraf om de tafel kunnen gaan zitten en aan kunnen geven dat je een andere stal gevonden hebt waar je zo snel mogelijk naartoe wilt verhuizen.
Dat je je ervan bewust bent dat je al een maand vooruit hebt betaald maar of daar wellicht iets over te regelen valt.
c'est le ton qui fait la musique..................

HorseTopShop

Berichten: 7731
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Hellevoetsluis (Nieuwenhoorn)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 16:29

Ik vind het heel vervelend voor je TS, maar ik vind persoonlijk dat je geen recht heb op die 250 euro terug.
Inderdaad zoals kiki1976 zegt... Als de stalhouder tegen jou zegt dat je over 3 dagen weg moet zijn, ga je ook in protest. Dat kan gewoon niet.
Zo vind ik ook dat je niet 3 dagen van te voren op kan zeggen en het geld terug eisen.

Je hebt recht op die maand stalling inclusief alle faciliteiten, voer, strooisel, etc. Maar imo geen recht op je geld terug.