Staleigenaar weigert teveel betaald stalgeld terug te betale

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Eef_Bam

Berichten: 4109
Geregistreerd: 19-08-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 14:17

Je stalhouder had waarschijnlijk ook niet verwacht dat jij zo iemand bent die 3 dagen van tevoren meld dat ze weggaat :Y). Daarom vind ik jouw stalhouder net zo "rechtvaardig" als jij trouwens :+ . Jullie doen allebei iets wat wettelijk gezien wel mag, maar maar moreel gezien niet zo netjes is.

Om antwoord te geven op je vraag: Nee dat geld ga je niet terugkrijgen.

Kore23

Berichten: 41
Geregistreerd: 14-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-15 14:18

Xles, natuurlijk had ik nog een maand kunnen blijven,maar nadat hij zo reageerde op mij zou dat zowel voor mij als voor mijn paard geen goede keuze zijn geweest. Maar dit heb ik al eerder verteld.
En dat iemand boos is omdat 3 mensen vertrekken begrijp ik ook, maar is dat een gegrondevreden om dat dan maar op één iemand te botvieren?

gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 14:19

De enige optie die ik nog voor je kan bedenken is dreigen met de Ombudsman> Heel vaak wil men liever niet in contact komen met de Ombudsman,althans veel bedrijven niet.
Ik las ook dreigen met de Belasting, ik weet niet of de man zijn stal inkomsten netjes opgeeft aan de belasting? je zou dan kunnen zeggen dat je hem aangeeft bij de belasting,als hij je geld niet binnen een week terug stort?

Hier ging iemand onverwacht in de eerste week v.d. nieuwe maand al weg.Geen probleem,ze kreeg gewoon het geld terug - 1 week.

Caesar
Berichten: 9306
Geregistreerd: 20-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 14:20

Kore23 schreef:
Ik heb inderdaad hiervan geleerd dat ik alleen nog maar via automatische overschrijving werk, dan kun je tenminste je geld wel terug halen via de bank.
Ik had gewoon niet verwacht dat iemand zo zou zijn. Ik ga er altijd vanuit dat mensen net zo rechtvaardig zijn als dat ik ben en ze hun mondelinge afspraken nakomen.
Ik ben heel blij dat mijn meisje nu bij een stalling staat waarbij ik zeker weet dat ze de beste verzorging krijgt die ze maar kan krijgen.
En dat de oude staleigenaar een hele trieste man is!


Ik denk dat de grootste les die je geleerd hebt is door niet meer vooraf te betalen.

Dan nog; stel je hebt een week van tevoren betaald. Dan heb je het nog krap af beslist om weg te gaan. Ik neem aan dat je niet een maand vooruit betaald.

En daar wringt voor mij de schoen in dit verhaal.

Christadk

Berichten: 3491
Geregistreerd: 03-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 14:24

Misschien kan je nog proberen om alleen de kale box huur te betalen en de rest terug te krijgen? Je maakt immers geen gebruik van de faciliteiten/hooi/stro etc. Ik denk niet dat je kan verwachten dat hij het volledige bedrag terug gaat betalen. 3 dagen van te voren vertrekken vind ik ook niet netjes om eerlijk te zijn. Mits de staleigenaar je weg had gestuurd..dan zou het een heel ander verhaal geweest zijn.

Kore23

Berichten: 41
Geregistreerd: 14-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-15 14:29

De stal waar wij naar toe zijn vertrokken kwam inderdaad geheel onverwacht voorbij. Ik had al wat stallen gezien die niet bij mijn Paard pastte. Dus ondanks dat het redelijk snel was,was het niet onverwacht. De intentie van mij was er al een tijdje om mijn paard met pensioen te laten gaan. De oude staleigenaar wist dit. Het was een kwestie van tijd. Hij heeft de dierenarts bezoekjes meegemaakt voor mijn paard. Hij heeft zelf gezien hoe ze kets kreupel van de wei af kwam nadat er weer eens andere paarden bij waren gezet die haar op hadden gejaagd. Hij wist dat dit geen toekomst was voor dit paard. Hij heeft zelfs nog een keer zelf tegen mij gezegd dat ik dan misschien beter een andere stal moest gaan zoeken.......

Kore23

Berichten: 41
Geregistreerd: 14-03-15

Re: Staleigenaar weigert teveel betaald stalgeld terug te betale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-15 14:31

Hij weigert ook maar iets te betalen jastle horse. Hij zei letterlijk tegen mij: wat je hebt betaald heb je betaald en daar krijg je niks van terug.

Narcissa
Berichten: 3049
Geregistreerd: 29-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 14:36

De andere zijn zo slim om niet zo hard op voorhand te betalen, jij niet ;). Hij zal er wellicht zijn tijd en moeite niet in willen steken om van hun nog geld te gaan eisen. Maar in zijn schoenen staande kan ik heel goed begrijpen dat hij jouw geld niet teruggeeft. Jij hebt het nog altijd overgestort, te vroeg, dat is jouw keuze. Snap zelf niet dat je zó vroeg overstort trouwens, en een paar dagen erna ineens "owja bye ik ga naar een nieuwe stal"?

Het komt mij erg egoïstisch over, met totaal geen rekening houden naar de staleigenaar toe.
Hij is slecht en jij bent goed. En omdat je je zin niet krijgt wil je hem overal gaan zwartmaken, hem bedreigen? Waar ben je dan mee bezig? Dat doe ik zelfs bij mijn huidige staleigenaresse niet, terwijl zij mij een pak harder gekl**t heeft want zij heeft extra revalidatietijd en kosten aan mijn paard toegevoegd, zij heeft mijn paard écht nadeel bezorgd... Als je het dan zo onrechtvaardig vind, ga dan al zeker niet mee in zijn spelletje en zorg dat je kunt vertrekken met opgeheven hoofd, in de wetenschap dat jij wél correct bent geweest.

Bekijk het van beide kanten...

Christadk

Berichten: 3491
Geregistreerd: 03-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 14:36

Hmm dan denk ik toch echt dat je je er bij neer moet leggen. Het is zonde van je geld maar je hebt geen poot om op te staan.

Cioccolato

Berichten: 6622
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 14:38

Je kunt met je eigen verstand er toch wel bij dat je je geld niet terug krijgt? Je stalgenoten hebben gewoon geluk gehad. Gebeurd iedereen zo nu en dan.
Vreet jezelf niet zo op ga leven en laat leven.

Deertje
Berichten: 981
Geregistreerd: 12-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 14:40

ik ben zelf pensionhouder geweest ( gelukkig ! ) en drie dagen is idd kort dag. Ik snap zijn reactie wel ergens. Een verhaal heeft altijd twee kanten en daarom ga ik mij daar verder niet over uitspreken... maar ik denk niet dat je je geld zal terugzien

mylittlejoy

Berichten: 3293
Geregistreerd: 23-09-05
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Staleigenaar weigert teveel betaald stalgeld terug te betale

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 14:56

Je bent eind juni vertrokken na het betalen van je stalgeld voor juli, dus dan kan ik begrijpen dat het voor de pensionhouder als donderslag bij heldere hemel is aangekomen. Zonder in herhaling te vallen van de anderen, je hebt gewoon een maand opzegtermijn. Je kunt tenslotte niet aantonen dat dit niet het geval is, dus dat geld kan je naar fluiten. Draai het eens om, als jouw werkgever op 27 juli ineens zegt dat je per 1 augustus niet meer hoeft te komen, dan heb jij ook meer dan 3 dagen nodig om een en ander op de rit te krijgen? Dan wordt jij ook gewoon doorbetaald, terwijl jouw werkgever geen gebruik meer maakt van jouw diensten. (Dit voorbeeld even los van dat het uberhaupt moeilijk is voor een werkgever om een arbeidsovereenkomst op te zeggen, maar dat terzijde).

Maar je bent toch ook van tevoren wezen kijken bij deze nieuwe stal? Hebt daar aangegeven dat het je beviel en je hebt daar een stal gereserveerd? Hoelang van tevoren was dat? Dan was dat het moment om bij je stalhouder aan te geven dat je een stal naar wens had gevonden, gezien hoe goed jullie met elkaar omgingen. Je hebt het nu gewoon verzwegen tot het allerlaatste moment dat je wegging. Dat getuigt mijns inziens van minder fatsoen dan het feit dat hij het stalgeld voor juli (terecht) houdt.

Ik kan me voorstellen dat het voor jou vervelend voelt en je het gevoel hebt dat je dat geld terug zou moeten krijgen, maar wettelijk gezien staat de pensionhouder gewoon in zijn recht. Jouw stalgenoten hebben simpelweg mazzel dat ze nog niet betaald hadden, omdat het voor de stalhouder nu geen doen meer is om dat geld te innen, terwijl hij daar wel recht op heeft.

idylle
Berichten: 5810
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 15:02

Ik ben niet juridisch onderlegd, maar wil toch even mijn mening hierover geven.
Ik vind het erg netjes dat je geen opzegtermijn hebt, dit is bij de meeste stallen wel zo. (Zelf heb ik op mijn stal ook geen opzegtermijn trouwens)
Vindt het wel zo eerlijk dat de staleigenaar zegt betaald is betaald. Dat jij te vroeg hebt betaald omdat je dat netjes vind is kort gezegd jouw probleem. Ik weet niet hoe het bij mijn stal zit (hebben we het eigenlijk nooit over gehad) maar als ik wil gaan, dan ga ik en verwacht ik mijn geld zeker niet terug, aangezien ik het zelf dan besloten heb om te gaan. Als je er nu werkelijk van alles bij gaat halen (ombudsman,belastingen. Etc) zou ik dat erg ongepast vinden.
Ik snap heel goed dat je geen geld terug krijgt iig en vindt dit ook niet meer als normaal.
Stom voorbeeld: als jij een vakantie huisje boekt zonder annuleringsverzekering en je hebt het geld overgemaakt en besluit toch niet te gaan, is dat jouw keus, maar krijg je ook geen geld terug.

Goof

Berichten: 28840
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 15:05

Kore23 schreef:
En als iemand met een juridische achtergrond dit een leuke zaak zou vinden om op zich te nemen, graag.


Ik heb je in een eerdere post al aangegeven dat niemand dat gaat doen. De kosten voor procederen zijn namelijk veel hoger dan die 250 euro, niemand gaat zo'n zaak aannemen.

Kore23

Berichten: 41
Geregistreerd: 14-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-15 15:09

Bedankt allemaal voor jullie reacties. Het ging mij echt om de juridische kant, of ik het geld wel of niet terug kon krijgen.
Iedereen heeft zijn mening of het wel of niet netjes is van mij of van de stalhouder.
Het feit is helaas zo dat ik op jurisch vlak geen kans maak.
Heel zuur geld, maar ik ben ontzettend blij dat mijn paard weg is bij de oude stal en nu kan genieten van haar welverdiende pensioen bij een fantastische stalling! Ik zal de oude staleigenaar niet noemen, maar de nieuwe wel omdat zij een compliment verdienen over hoe fantastisch ze mij en Kore hebben ontvangen en hoe ze haar verzorgen, dit is zorgstal Helvoirt. Hier kan mijn meisje oud worden zonder dat ik me zorgen hoef te maken over haar!

Goof

Berichten: 28840
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 15:10

Kore23 schreef:
Ik zal de oude staleigenaar niet noemen, maar de nieuwe wel omdat zij een compliment verdienen over hoe fantastisch ze mij en Kore hebben ontvangen en hoe ze haar verzorgen, dit is zorgstal Helvoirt. Hier kan mijn meisje oud worden zonder dat ik me zorgen hoef te maken over haar!


En daar gaat het om ;)
Vergeet de rest, wees blij met wat je hebt. Laat die man lekker.

pmarena

Berichten: 48201
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Staleigenaar weigert teveel betaald stalgeld terug te betale

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 15:38

Natuurlijk sowieso superfijn als je nu een heel goed bij je paard passende stal hebt gevonden +:)+

En maar hopen dat jullie het daar de komende jaren gewoonweg geweldig naar je zin gaan en blijven hebben :)

Cowgirl

Berichten: 23749
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 18:13

FriesWytske schreef:
Omdat dat fatsoen heet. Maar dat is hier op bokt ver te zoeken.


Fatsoen is een stal vinden en netjes op tijd opzeggen. Stal gevonden op 30 juni verhuizen op 1 augustus tenzij in overleg anders. Met contract of zonder contract. Is toch wel het minste wat je kunt doen. Unless de situatie zo is dat welzijn van mens of dier in gevaar komt.

Fatsoen is ook dat je paard die maand dan gewoon eten krijgt, buiten gezet word en een schoon hok krijgt.
Dat je niet genegeerd word en gewoon elkaar gedag kan zeggen op dag van vertrek.

Maar helaas, na 30 jaar ervaring weet ik dat het vaak niet zo gaat.
Ik heb de gekste dingen al meegemaakt, persoonlijk en van mede stalgenoten.

TS had idd beter eerder kunnen opzeggen of de maand kunnen blijven maar stalhouder had ook met haar om tafel gekund wat betreft financien ipv haar uit te gaan schelden en agressief te worden.

cissy

Berichten: 19835
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 18:20

Blij dat je het nu naar je zin hebt, die 250 is zondegeld maar ook leergeld.

Wat ik niet snap is dat je terwijl je al een poosje met een andere stal bezig was, en al bij andere stallen bent wezen kijken, je dan toch al je stalgeld bij je oude stal van tevoren gaat overmaken. Je weet dan toch zelf al dat je binnenkort weggaat waarom dan nog zo snel overmaken?
Ik zou dan juist wat later over maken, ook als je dat eerder nooit hebt gedaan, als de stalhouder er dan over begint dan kun je altijd nog zeggen dat je bezig bent met een nieuwe stal omdat je paard met pensioen gaat binnenkort. Dat wist die stalhouder nl al zeg je.

Ragdollcat
Berichten: 14666
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 18:30

Kore23 schreef:
O ik ( en mijn paard) genieten zeker op onze nieuwe plek. Maar ik hou niet van onrecht. En voor mij is €250 ontzettend veel geld aangezien ik maar alleen ben en alles zelf moet betalen. Mijn paard is een zorgenkindje die veel poeders krijgt en dat kost ook veel geld. Dus het zou erg fijn zijn als ik dat geld terug krijg zodat ik goed voor mijn paard kan zorgen en de medicatie kan betalen.



Hard gezegd: dat is jouw zorg/ probleem en niet dat van iemand anders, je wilde zelf een eigen paard en dat heb je het jezelf aangedaan.

Je had er toch goed gestaan en dan ineens wil je weg op stel en sprong alleen maar omdat anderen ook zijn gegaan, laat het rusten en geniet gewoon van je nieuwe plek. Je wist eigenlijk dat je er niet meer wilde blijven en toch het geld overmaken?

Eerlijk gezegd vind ik dit geen leuke manier van hoe jij met je stalhouder omgaat, je had er toch fijn gestaan, dan mag het wel wat netter gaan, ga gewoon in gesprek met hem op de een of andere manier of blijf er gewoon nog een maandje langer als het geld voor jou een erg groot probleem is.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Staleigenaar weigert teveel betaald stalgeld terug te betale

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 18:35

Mij is altijd verteld dat als je een dienst per maand afneemt je ook zonder contract een maand opzegtermijn hebt.

Maaaarije

Berichten: 1764
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 07:54

Biebz schreef:
Dan zit je nog met dat er zonder contract een wettelijke opzegtermijn is van 1 maand.
Hier heb JIJ je dus niet aan gehouden.


Eigenlijk heeft de ts zich hier wel aan gehouden, ze heeft immers die maand nog wel betaald. Dat ze daar geen gebruik van maakt is dan haar keus.
Haar stalgenoten die ook vertrokken zijn hebben zich hier eigenlijk niet aan gehouden.

Klopt, dat ts haar geld nu terug wil is in mijn ogen ook niet nodig.
Maar ik snap dat het zuur is dat haar stalgenoten dit niet hebben hoeven betalen.

Biebz

Berichten: 5518
Geregistreerd: 25-06-05
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 07:55

Maaaarije schreef:
Biebz schreef:
Dan zit je nog met dat er zonder contract een wettelijke opzegtermijn is van 1 maand.
Hier heb JIJ je dus niet aan gehouden.


Eigenlijk heeft de ts zich hier wel aan gehouden, ze heeft immers die maand nog wel betaald. Dat ze daar geen gebruik van maakt is dan haar keus.
Haar stalgenoten die ook vertrokken zijn hebben zich hier eigenlijk niet aan gehouden.

Klopt, dat ts haar geld nu terug wil is in mijn ogen ook niet nodig.
Maar ik snap dat het zuur is dat haar stalgenoten dit niet hebben hoeven betalen.


Klopt, maar doordat zij haar geld terug wil, houdt zij zich niet aan het opzegtermijn.
Ze had die maand niet willen betalen.

tiwi1969

Berichten: 7653
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Re: Staleigenaar weigert teveel betaald stalgeld terug te betale

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 08:00

Dat verhaal van de wettelijke opzegtermijn klopt niet, de wettelijke opzegtermijn is maximaal een maand maar als er niks is afgesproken is, is er geen opzegtermijn.

De consument wordt hierin beschermd en de dienstverlener moet kunnen bewijzen dat er een opzegtermijn is afgesproken. Eerder in dit topic heb ik een link geplaatst die een duidelijke uitleg daarover geeft.

Maaaarije

Berichten: 1764
Geregistreerd: 15-10-09

Re: Staleigenaar weigert teveel betaald stalgeld terug te betale

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 08:07

Klopt Biebz, ze heeft imo geen recht meer op dat geld.
Maar er word dan wel oneerlijk gekeken. Waarom ts wel en haar stalgenoten niet?
Zij hebben immers tegelijk met ts aangegeven te vertrekken.

Daar zou ik naar vragen bij de stal eigenaar.
die hebben immers net zo goed als de ts een maand opzeg termijn.