Staleigenaar weigert teveel betaald stalgeld terug te betale

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 08:13

Je hebt alleen een opzegtermijn als je een contract hebt n het gaat wit..

Bij de onderons stallen is het vaak zwart/grijs en dan praat je niet van een opzeg termijn...

In dit geval wees blij dat je een andere plek hebt....dan maar zo..

Dan dat je paard er de dupe van wordt...je zegt op..prompt paard wordt niet meer buiten gezet, uitgemest en amper gevoerd... :( echt niet zo apart...

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 08:16

Kore23 schreef:
Xles, natuurlijk had ik nog een maand kunnen blijven,maar nadat hij zo reageerde op mij zou dat zowel voor mij als voor mijn paard geen goede keuze zijn geweest. Maar dit heb ik al eerder verteld.
En dat iemand boos is omdat 3 mensen vertrekken begrijp ik ook, maar is dat een gegrondevreden om dat dan maar op één iemand te botvieren?



Zal ook reden voor zijn dat men opstapt en gelijk heb je...ik ben ook een paar moeten gaan omdat paard echt niet goed vezorgd werd en ook altijd zonder opzegtermijn...en de betaling ging altijd handje contantje...

amen

Berichten: 5041
Geregistreerd: 19-04-03

Re: Staleigenaar weigert teveel betaald stalgeld terug te betale

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 08:25

Nou dat geld zal wel moeilijk worden.....wat je nog wel kan doen, dat als je betaald voorde stal , jij ook recht hebt op wat je paard zou krijgen, ook al staat deze dr niet, dus je kan ruwvoer, bix, stro ed, gewoon afhalen bij hem, je hebt dr voor betaald, dus heb je dr ook recht op.

Als hij moeilijk doet, kan jij dat ook doen....en misschien levert dat nog wat op kwa oplossing van geld...

damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Re: Staleigenaar weigert teveel betaald stalgeld terug te betale

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 08:37

Dat je een mondelinge overeenkomst hebt zegt niks over de opzegtermijn, maar meer over de duur van de overeenkomst. Bij een mondelinge overeenkomst gaat men uit van een overeenkomst voor onbepaalde tijd.

Opzeggen moet schriftelijk en er geldt minimaal een opzegtermijn van 1 maand en is gelijk aan de betalingstermijn. In jouw geval heb je dus een opzegtermijn van 1 maand. Ik ben bang dat je juridisch ongelijk hebt. Omdat jullie verder niks op papier zijn overeengekomen zijn de bepalingen van het huurrecht van toepassing.

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 08:39

Kore23 schreef:
Dankjewel voor je advies. Ik ben ook bang dat hij niks terug betaald. Vandaar mijn bericht hier, in de hoop dat er mensen zijn die weten hoe je hiermee om gaat.
Ga nog een deurwaarder bellen om te kijken of hij wat kan betekenen. En anders een advocaat bellen.....
Als niks lukt dan lijkt me zo'n knokploeg nog wel wat :p


Serieus?! Wil jij de stalhouder gaan bedreigen?

Ben bang dat je geen poot hebt om op te staan. Je creëert zo alleen maar problemen. Laat het los en steek al die energie in wat anders.

kiki1976

Berichten: 16864
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Staleigenaar weigert teveel betaald stalgeld terug te betale

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 09:08

Bij ons op stal word er normaal gesproken uit fatsoen een opzegtermijn aangehouden door iedereen, van 1 maand.
Wil je bv eerder vertrekken, dan krijg je het reeds betaalde stalgeld niet terug. Dus betaal je voor een volle maand en je gaat bv de 10e weg, dan krijg je de rest niet terug.

Aan de andere kant zijn ze ook niet moeilijk. Heb je bv opgezegd (houdend aan de opzegermijn) en je kan pas op de 10e op je nieuwe stal terrecht. Dan betaal je alleen de dagen die je langer blijft.

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Re: Staleigenaar weigert teveel betaald stalgeld terug te betale

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 22:11

Knokploeg? Joh neem je verlies, gelukkig heb je nieuwe stalling..je naam gaat ook de ronde en als je weer moet verkassen, kom je er misschien niet meer tussen..

Seventeen
Berichten: 1203
Geregistreerd: 20-01-12

Re: Staleigenaar weigert teveel betaald stalgeld terug te betale

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 22:55

Ik verbaas mij hier over!
In de wet staat maximaal! een maand, dus als er niets is afgesproken dan is er geen opzegtermijn.
Dus meneer mag zo even 250! euro van iemand jatten?

Nogmaals, een advocaat in de arm nemen heeft geen zin, die gaat dat denk ik ook niet doen maar er zijn meer wegen die naar Rome leiden. Vraag bij de gemeente of hij zijn evt. vergunningen wel op orde heeft, kijk eens of hij alles wel netjes aangeeft bij de belastingdienst!

Leert hij jou een lesje? Prima, jij kunt dat toch ook bij hem?? :)

Brainless

Berichten: 29748
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 23:28

Seventeen schreef:
Ik verbaas mij hier over!
In de wet staat maximaal! een maand, dus als er niets is afgesproken dan is er geen opzegtermijn.
Dus meneer mag zo even 250! euro van iemand jatten?

Nogmaals, een advocaat in de arm nemen heeft geen zin, die gaat dat denk ik ook niet doen maar er zijn meer wegen die naar Rome leiden. Vraag bij de gemeente of hij zijn evt. vergunningen wel op orde heeft, kijk eens of hij alles wel netjes aangeeft bij de belastingdienst!

Leert hij jou een lesje? Prima, jij kunt dat toch ook bij hem?? :)

Je kan ook 2 maanden afspreken hoor.
Maar gebruikelijk is het 1 betaling.
Als er niks is afgesproken dan is het maximaal 1 betaling, dus 1 maand.

Als er niks is afgesproken mag die man dus ook je paard zomaar bij de uitgang parkeren of beslissen niet meer op de wei te zetten?... want ja, er is niks afgesproken.

tiwi1969

Berichten: 7653
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Re: Staleigenaar weigert teveel betaald stalgeld terug te betale

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 07:03

Nee, dat mag niet.

De wet Van Dam is er puur om de consument te beschermen, als er niks is afgesproken is er geen opzegtermijn voor de consument.
Als je een opzegtermijn van langer dan een maand in je contract hebt staan dan wordt het automatisch teruggebracht naar 1 maand door deze wet.

Wat wel mag is een contract voor een jaar, die wordt bij (stilzwijgende)verlenging automatisch maandelijks opzegbaar. Met evt. Een maand opzegtermijn als dat in het contract vermeld staat.

TS heeft dus nu een vordering van €250 op haar voormalige stalhouder en kan dit terugvorderen. Hiervoor kan ze een incassobureau inschakelen die op nu cure no pay basis werkt.
Zij moet dit dan wel 14 dagen van te voren per brief aankondigen met vermelding dat de incassokosten 15% van de hoofdsom bedragen met een minimum van €40 en dat deze bij uitblijven van de betaling van de hoofdsom voor datum X (14 dagen later) geheel voor rekening van de schuldenaar zijn.

Voorbeeld brieven zij wel met Google te vinden.

damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Re: Staleigenaar weigert teveel betaald stalgeld terug te betale

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 09:25

Hoe kom je er bij dat de wet van dam van toepassing is? De wet van dam is van toepassing op contracten en abonnementen. Dus zoals je telefoonabonnement of het afnemen van een dienst. TS huurt een zaak.
Dit valt onder het huurrecht (titel 4 boek 7 bijzondere overeenkomsten) daar geldt een opzegtermijn van 1 maand, gelijk aan de betalingstermijn. Huurrecht is regelend recht. Dus heb je niks geregeld, zoals TS, val je terug op het huurrecht.

tiwi1969

Berichten: 7653
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 09:37

TS neemt een dienst/product af, verzorging voer etc. Eerder heb ik een link gepost waaruit blijkt dat de wet Van Dam van toepassing is op stalling van paarden inclusief verzorging.

Anders zou het zijn als ze een kale stal zou huren.

mylittlejoy

Berichten: 3293
Geregistreerd: 23-09-05
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Staleigenaar weigert teveel betaald stalgeld terug te betale

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 11:55

Ts huurt ook een stal, dus Wet van Dam is niet van toepassing. Wet van Dam ziet met name op stilzwijgende verlenging van met regelmaat geleverde diensten en/of zaken, niet op huur. Ook daar zijn linkjes voor te vinden.

Jouw link is de interpretatie van een advocaat vlak na de invoering van deze wet, maar dat geeft zeker geen zekerheid.

Ik blijf erbij dat dit valt onder huur en derhalve een opzegtermijn van een maand van toepassing is.

tiwi1969

Berichten: 7653
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Re: Staleigenaar weigert teveel betaald stalgeld terug te betale

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 12:22

Voor de huur van een stal dient er in een contract omschreven te zijn welke stal het betreft, bijv. stal nummer,(er is geen contract dus dit is niet van toepassing) en dienen er geen extra diensten te worden geleverd / dan wel de pensionprijs is gesplitst in diverse onderdelen.
(dit is overigens sowieso aan te bevelen omdat er diverse BTW tarieven gelden: voor stal huur 0%, voer 6% en arbeid 21% wordt dit niet uitgesplitst is de BTW over de totale stalprijs 21%, stalhouder hoeft minder af te dragen.

Anders bestaat de dienst uit het stallen van het paard, het voeren, het binnen/buitenzetten etc.

mylittlejoy

Berichten: 3293
Geregistreerd: 23-09-05
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Staleigenaar weigert teveel betaald stalgeld terug te betale

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 13:08

Hoe kom je daar bij? Hoewel een schriftelijke huurovereenkomst beter is, is een mondelinge huurovereenkomst zoals de ts heeft gesloten met de pensionhouder ook rechtsgeldig. Dat hoeft niet op schrift te staan met allerlei details om onder het huurrecht te vallen.

pmarena

Berichten: 48201
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Staleigenaar weigert teveel betaald stalgeld terug te betale

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 13:17

Daarnaast heb je ook nog gewoon met een stukje fatsoen te maken.

Of je nu wel of niet dingen op papier hebt staan, als klant mag je verwachten dat een staleigenaar als die ineens besluit te stoppen ofzo, je minstens een maand de tijd geeft om een nieuwe stal te zoeken.

En als staleigenaar mag je verwachten dat een klant minstens een maand vantevoren aankondigt te willen vertrekken, zodat je een nieuwe klant kan zoeken en de plek weer op kan vullen.

Sammyoo

Berichten: 4758
Geregistreerd: 31-12-05

Re: Staleigenaar weigert teveel betaald stalgeld terug te betale

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 13:24

Voor die 250 euro zou ik mijn verlies pakken. Zonder vervelende, kostbare en langdurige procedures krijg je je geld kennelijk niet terug. Is dit bedrag je al die ergernis waard? Even slikken en weer doorgaan.

Kore23

Berichten: 41
Geregistreerd: 14-03-15

Re: Staleigenaar weigert teveel betaald stalgeld terug te betale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-15 13:26

Even een update, het incassobureau is ingeschakeld en zij gaan proberen het geld terug te halen. Dit gaat mij niks kosten,de oude stalhouder wel.

anitaolja

Berichten: 649
Geregistreerd: 21-02-07
Woonplaats: amsterdam

Re: Staleigenaar weigert teveel betaald stalgeld terug te betale

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 13:28

Heb in het begin meegelezen! hoop dat het gaat lukken en mag hij extra betalen (aan het incasso bureau hihi)

Goof

Berichten: 28840
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 13:30

Kore23 schreef:
Even een update, het incassobureau is ingeschakeld en zij gaan proberen het geld terug te halen. Dit gaat mij niks kosten,de oude stalhouder wel.


Pin je er nog niet op vast. Als de staleigenaar simpelweg niet reageert of betaalt zal een incasseobureau niet verder procederen dan dit omdat dat (nogmaals) meer kost dan het oplevert.
Been there done that (helaas, en ook nog om een poepie meer dan die 250 euro, kan je nagaan).

Succes.

anitaolja

Berichten: 649
Geregistreerd: 21-02-07
Woonplaats: amsterdam

Re: Staleigenaar weigert teveel betaald stalgeld terug te betale

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 13:33

Als het incassobureau echt doorzet kan er beslag gelegd worden op spullen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 13:41

Caesar schreef:
Je had natuurlijk in dat geval ook een maand kunnen blijven staan en dan later bij je paardenvriendjes aan sluiten. Als je daar op korte termijn terecht kon met een groep, is dat over een maand ook nog wel het geval. Dan had je geen dubbele stalkosten gehad.

Ik snap je punt, maar ik heb het idee dat je je bedonderd voelt omdat de rest van je stalgenoten er wel makkelijk vanaf komen en jij niet.


Ik vind het wel een beetje raar. TS moet wel betalen en de rest niet?

Sleeper

Berichten: 3955
Geregistreerd: 21-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 13:42

Is het nou echt alleen in de paardenwereld zo dat mensen geen rekening houden met een maand opzegtermijn. Is dat inderdaad niet een stukje fatsoen. Ik hoor nergens zoveel verhalen over weggaan en zich boos maken over geld als in de paardenwereld. Apart...

anitaolja

Berichten: 649
Geregistreerd: 21-02-07
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 13:44

Vind het raar van de eigenaar, er is geen contract TS heeft netjes alvast de maand vooruit betaald en besluit om toch weg te gaan, dan heeft ze toch recht op geld terug? de andere klanten hadden mazzel dat voordat de maand om was wisten dat ze weg zouden gaan!

pmarena

Berichten: 48201
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 13:45

Verwacht er maar niet te veel van. Dikke kans dat incasso-bureau niet verder gaat dan wat brieven schrijven, meer doen is simpelweg duurder dan de te verhalen kosten :P

En een incassobureau kan zover ik weet helemaal geen beslag leggen op spullen. Dat kan alleen een deurwaarder en die kost extra geld.

Ik vind het eigenlijk best brutaal, een incassobureau er op zetten en niet gewoon netjes een maand extra betalen als je nog geen week voor het einde van de maand ineens weggaat... kan je best nog eens lelijk van op je neus kijken als de staleigenaar hierover gaat praten met anderen, goede kans dat je naam niet zo positief rond gaat en je nog eens het deksel op je neus krijgt als je nog eens een andere stal gaat zoeken....