Paard uit gesloten trailer gesprongen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
cha_mira

Berichten: 631
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Eksaarde, België

Paard uit gesloten trailer gesprongen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-15 20:24

Om even van in het begin duidelijk te zijn en geen verwarring te veroorzaken.

Paard is een 7 jarige ruin met wedstrijdervaring, nooit problemen gehad tijdens het vervoeren of wanneer hij moest wachten op de trailer. Ook niet als het andere paard eerst moest rijden. Er op gaan vraagt soms wat geduld. Hij had een heel degelijk en stevig leren halster aan. En stond vast met zowel een ketting als een touw vast gemaakt met panieksluitingen. Mijn trailer is een 3 jarige heel stevige XX-trailer, 2paards met zadelkamer.

Zondag hadden we een oefenwedstrijd, zijn buurman met een vriendin van me moest eerst. Tijdens het opzadelen van het ander paard stond hij heel rustig op de trailer niets op te merken. Trailer volledig toegedaan, alles behalve het "rolgordijn". Er was niemand op het terrein waar de trailers stonden. Maar eens we aan het inrij terrein waren hoorde ik plots gerommel van op een trailer, ik zag mijn trailer behoorlijk wat bewegen en ben er naar toe gerend.

Toen ik er was liep mijn paard gewoon los in de wei, ik zag zijn deken kapot en halster. Aangezien hij nog op behoorlijk wat afstand liep ging mijn hart al te keer en had allerlei ramp scenario's in mijn hoofd. Ik passeerde eerst mijn trailer en die was gewoon nog volledig gesloten. Zodra hij me zag kwam hij meteen op me af en kon ik hem vastnemen. Meteen gescheurd deken afgenomen en hij had "gelukkig" alleen schaafwonden aan zijn achterbenen.

Ik mocht hem gelukkig daar op stal plaatsen en zijn wonden verzorgen, hem terug op de trailer zetten zag ik echt niet zitten.

Na hij verzorgd was, naar trailer gaan kijken en er is dus niets kapot in trailer en niets op te merken.
Enkel de ring van zijn halster waar hij aan vast gemaakt was hing nog aan de ketting.

Hij is dus uit een volledig gesloten muv het rolgordijntje trailer gesprongen.
Hoe hij dat heeft gedaan geen flauw idee en ik besef dat hij echt geluk heeft gehad om er enkel wat schaafwonden er vanaf te komen.

Naar huis gaan stond er een heel kalm en braaf paard naast hem en hebben er vrienden achter ons gereden met de auto. We kozen voor kalme kleinere wegen, mocht hij weer proberen. Volgens die vrienden stond hij heel kalm op de trailer.

Ik heb die dag nog contact opgezocht voor professionele hulp hiervoor. Vrijdag komt deze al langs.

Mijn grootste schrik is dat het dus niet bij 1x zal blijven en nog erger dat dit tijdens het rijden gebeurd. Ik hoop dat de hulp die ik heb ingeschakeld heb mij kan helpen. Er zijn er die zeggen onbreekbaar greenfield halster, hengstenrek in trailer.
Een camera ga ik me ook aanschaffen want met een gerust hart durf ik hem niet meer te vervoeren.

Zelf zat ik te denken om gewoon steeds zijn weidemaatje een shet mee te nemen zodat hij niet alleen staat. Maar ik ben dan weer bang als het niet was omwille van het alleen komen te staan. En hij doet dit weer dat zijn vriendje verwond zal geraken hierdoor.

Heeft iemand ooit ook al zoiets meegemaakt? En hoe hebben jullie dit aangepakt?
Heeft het paard dit nog vaak gedaan of bleef het bij 1x?

Nogmaals ik heb professionele hulp ingeschakeld, ik ben zelf op dit moment 28 weken zwanger en neem dus ook geen onnodige risico's. Maar toch ben ik benieuwd of er nog bokkers dit hebben meegemaakt en hoe ze het hebben aangepakt.

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Re: Paard uit gesloten trailer gesprongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 20:38

Zo dan...
Geen oplossing, maar snap dat je heel dom te kijken stond en je rot geschrokken bent.
Is er op dat terrein op het moment dat het gebeurde niet iets gebeurt? Of in de trailer?
Waardoor hij heeft besloten dat er achter uit springen wel een optie was?

cha_mira

Berichten: 631
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Eksaarde, België

Re: Paard uit gesloten trailer gesprongen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-15 20:49

Niet dat ik weet... Op die 10' waren er geen nieuwe camions/trailers toegekomen en ook geen mensen rondom om hem te doen schrikken. Ik weet echt niet wat de reden is, het enige wat in mij opkomt is dat het er misschien toch allemaal te stil was rondom hem? En hij daardoor is beginnen panikeren?

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Re: Paard uit gesloten trailer gesprongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 20:51

Zal in dat geval altijd wel een raadsel blijven, wat het des te irritanter maakt omdat je inderdaad dan bang bent voor herhaling.
Maar er zal wel iets geweest zijn wat de oorzaak was.

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Paard uit gesloten trailer gesprongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 02:34

Zal wel schrikken zijn inderdaad!

Ik zou denk ik icm een camera idd eens kijken wat hij doet als hij (denkt dat hij..) alleen is. Soms gebeurd er gewoon iets zomaar en is dat niet perse meteen zo dat ze dat dan 'geleerd' hebben.

Volgens mij bestaan er ook rekken om op je klep te zetten ipv zeiltje zegmaar, veulenrekken ofzo? Dan heeft ie ook minder het idee dat het een uitgang is?

moonfish13
Berichten: 18228
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 02:54

Ik ging geen meter meer rijden zonder dat ik dat gat dicht zou hebben met een rek.
Verder dacht ik dat leer eerder scheurt als nylon?
Ik zou zeker voor een onbreekbaar halster gaan.
Heftig hoor.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110676
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Paard uit gesloten trailer gesprongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 08:06

Misschien heb ik er overheen gelezen, maar stond er een schot in de trailer of had het paard de volledige ruimte?
En zaten de achterstangen vast?

cha_mira

Berichten: 631
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Eksaarde, België

Re: Paard uit gesloten trailer gesprongen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-15 10:59

Het leren halster was niet kapot gegaan. Wel het ijzeren ringetje.

Cayenne er stond een schot in de trailer en alle stangen waren vast. Zelf toen ik na het gebeurd was ging kijken zat gewoon alles nog op zijn plaats.

Ga deze week eens langs gaan bij verdeler van trailer wat mijn opties zijn om het nog veiliger te maken.

Seventeen
Berichten: 1203
Geregistreerd: 20-01-12

Re: Paard uit gesloten trailer gesprongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 11:04

Camera plaatsen is een goede. Achterin een rek plaatsen ook, en vooral dichthouden dan. Kun je hem misschien of aan 2 kanten vast zetten, of dat je de touwen boven af vast maakt? Dan is het al moeilijker om te gaan hangen.

nine1987

Berichten: 8324
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 11:06

Ik dacht ook meteen aan een veulenrek.. En uiteraard training.. Maar met een rek kan ie er in ieder geval niet uit springen..

LISA_L
Berichten: 150
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 11:10

Misschien dat ik het verkeerd lees hoor, maar het paard is dus achterstevoren over de hoogte van de klep heen gekomen terwijl hij helemaal vast stond in de trailer?

mylittlejoy

Berichten: 3291
Geregistreerd: 23-09-05
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 11:13

:oo Uhhh...jeetje zeg. Hoe heeft ie dat in godsnaam voor elkaar gekregen? In een 2-paards, met schot, terwijl hij met touw en ketting vaststond, omgedraaid en aan de achterkant eruit gesprongen? Begrijp ik dat nu goed? Dat is een behoorlijke Houdini-actie!

Tips kan ik je helaas niet geven. Ik zou niet weten wat je anders had kunnen doen om het paard binnen te houden eerlijk gezegd. :')

Edit: Ik neem aan dat de trailer ook nog gewoon achter de auto hing? Anders kan ik me alleen nog voorstellen dat de hele trailer achterover gekieperd is en het paard eruit gefloept. Dan vervolgens wanneer het paard eruit was dat het hele zooitje weer terug omhoog gekiept is en het eruit ziet alsof er niets gebeurd is. Maar dan nog is dat een heul onwaarschijnlijk iets.
Laatst bijgewerkt door mylittlejoy op 29-10-15 11:17, in het totaal 1 keer bewerkt

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 11:13

Heel vreemd.. Je hebt wel een lenig paard denk ik!
Hoe lang staat je paard aan de kettingen/touwen vast? Kan het over de oren komen en dus over zijn hoofd? Kan hij met zijn hoofd onder de buis door?
Lijkt mij dat hij ergens door in paniek is geraakt, is gaan hangen in het halster, op zijn achterwerk is gekomen met zijn voorbenen over het tussenschot is gekomen, overeind is gegaan en om uit de benarde positie te komen de enige uitweg heeft genomen over de klep naar buiten. Iets anders kan ik niet verzinnen voor dit bizarre gebeuren..

Ik heb mijn paarden altijd kort vast (wel kunnen ze eten en hun hoofd draaien) en een touw met een slag om de borststang zodat ze er niet over heen kunnen springen en er niet onder door kunnen kruipen.

Edit:
Had je je paard nou met twee sluitingen aan een ring vast van het halster? Als ze dan gaan hangen komt alle kracht op een ring. Doe je ze aan twee ringen vast dan wordt de kracht meer verdeeld over twee ringen en heb je minder kans op het knappen van het halster.

cha_mira

Berichten: 631
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Eksaarde, België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-15 20:17

LISA_L schreef:
Misschien dat ik het verkeerd lees hoor, maar het paard is dus achterstevoren over de hoogte van de klep heen gekomen terwijl hij helemaal vast stond in de trailer?


Nee volgens mij is het hem gelukt om hem te draaien in de trailer.
mylittlejoy schreef:
:oo Uhhh...jeetje zeg. Hoe heeft ie dat in godsnaam voor elkaar gekregen? In een 2-paards, met schot, terwijl hij met touw en ketting vaststond, omgedraaid en aan de achterkant eruit gesprongen? Begrijp ik dat nu goed? Dat is een behoorlijke Houdini-actie!

Tips kan ik je helaas niet geven. Ik zou niet weten wat je anders had kunnen doen om het paard binnen te houden eerlijk gezegd. :')

Edit: Ik neem aan dat de trailer ook nog gewoon achter de auto hing? Anders kan ik me alleen nog voorstellen dat de hele trailer achterover gekieperd is en het paard eruit gefloept. Dan vervolgens wanneer het paard eruit was dat het hele zooitje weer terug omhoog gekiept is en het eruit ziet alsof er niets gebeurd is. Maar dan nog is dat een heul onwaarschijnlijk iets.


Zoals jij het beschrijft denk ik dat het zo gebeurd is, maar ik zal het nooit weten.
Trailer hing gewoon nog achter auto.


No_No schreef:
Heel vreemd.. Je hebt wel een lenig paard denk ik!
Hoe lang staat je paard aan de kettingen/touwen vast? Kan het over de oren komen en dus over zijn hoofd? Kan hij met zijn hoofd onder de buis door?
Lijkt mij dat hij ergens door in paniek is geraakt, is gaan hangen in het halster, op zijn achterwerk is gekomen met zijn voorbenen over het tussenschot is gekomen, overeind is gegaan en om uit de benarde positie te komen de enige uitweg heeft genomen over de klep naar buiten. Iets anders kan ik niet verzinnen voor dit bizarre gebeuren..

Ik heb mijn paarden altijd kort vast (wel kunnen ze eten en hun hoofd draaien) en een touw met een slag om de borststang zodat ze er niet over heen kunnen springen en er niet onder door kunnen kruipen.

Edit:
Had je je paard nou met twee sluitingen aan een ring vast van het halster? Als ze dan gaan hangen komt alle kracht op een ring. Doe je ze aan twee ringen vast dan wordt de kracht meer verdeeld over twee ringen en heb je minder kans op het knappen van het halster.


Dit is inderdaad een goede tip!
Hij stond eerlijk gezegd eerder al aan de korte kant, omdat hij inderdaad heel lenig is.

Morgen om 12:30 hebben we onze eerste sessie, benieuwd wat dit zal geven.
Maar het vertrouwen om hem alleen te durven laten op de trailer is voorlopig helemaal weg.
Zelfs het vervoeren zal met een bang hartje zijn, ik mag er niet aan denken dat dit onder de baan gebeurd.

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Re: Paard uit gesloten trailer gesprongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 02:01

Tja.. Dat geloof ik gelijk! Is natuurlijk dood eng dat het gebeurd is. En wie geeft je de garantie dat het nooit meer gebeurd?
Dat vertrouwen zal eerst weer moeten groeien.

Succes met je training! Hopelijk gebeurt het nooit meer!

JudithGigi

Berichten: 4201
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Re: Paard uit gesloten trailer gesprongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 02:04

Jeutje, hoe heeft hij dat voor elkaar gekregen :wow:

Goed dat je meteen hulp zoekt, probleem bij de kern aanpakken is altijd effectiever dan symptoombestrijding! :D

spatter

Berichten: 14454
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Bocholt-belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 02:12

Volgens mij is er maar 1 oplossing, trailer kopen met afsluitbare achterklep/deuren zodat er echt geen opening meer is.
Lijkt me doodeng om zoiets mee te maken, heel veel sterkte!

franka75

Berichten: 11192
Geregistreerd: 05-10-09
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 02:34

wat onwijs bizar , het zal je gebeuren en er dan ook nog redelijk ongeschonden uitkomen. Ja een gesloten trailer zal die dit niet bij kunnen ga ik van uit , maar dat dacht je hier ook.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110676
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 07:39

spatter schreef:
Volgens mij is er maar 1 oplossing, trailer kopen met afsluitbare achterklep/deuren zodat er echt geen opening meer is.
Lijkt me doodeng om zoiets mee te maken, heel veel sterkte!


Of nog beter: een vrachtwagentje.

Seltje

Berichten: 3306
Geregistreerd: 25-05-10
Woonplaats: Antwerpen

Re: Paard uit gesloten trailer gesprongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 08:12

Oh help, ik mag zo'n dingen echt niet lezen. Ik ben al zo bang dat er ooit iets met de trailer zal gebeuren.

Stond je paard met 2 touwen aan dezelfde ring onderaan vast? Daarom zet ik de mijne altijd zijwaarts vast, kans dat beide ringen kapotspringen is kleiner.

Eline91

Berichten: 3480
Geregistreerd: 21-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 08:15

Cayenne schreef:
spatter schreef:
Volgens mij is er maar 1 oplossing, trailer kopen met afsluitbare achterklep/deuren zodat er echt geen opening meer is.
Lijkt me doodeng om zoiets mee te maken, heel veel sterkte!


Of nog beter: een vrachtwagentje.


Dat is niet voor iedereen een optie natuurlijk om een vrachtwagentje aan te kopen...

TS: Gelukkig houdt je paard er niks ernstig aan over!

Ik heb zelf een E-pony staan die erin slaagt zich te draaien in een trailer met schot. Als het rolgordijn dicht is probeert hij het gelukkig niet, omdat hij dan niet ziet dat er daar een uitgang is. Voor de zekerheid laat ik hem toch nooit alleen op de trailer staan, want als ze eenmaal weten dat ze eruit kunnen komen.
Goed dat je meteen hulp zoekt, ik hoop dat er een oplossing komt!

melissapupa
Berichten: 1091
Geregistreerd: 21-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 08:30

Het vertrouwen in de trailer is beschadigd, nu kan het niet meer maar altijd als er iets gebeurt op de trailer (ongeluk,ontsnapping, vallen etc.) Moet je een paar uur rondjes gaan rijden op de trailer om het vertrouwen terug te krijgen en alles meepakken rotondes,landweggetjes, kruispunten, stoplichten,provincialen wegen ect. Paard goed vastzetten en eventueel een auto erachter om alles in de gaten te houden.

pien_2010

Berichten: 43265
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 09:12

Dierenarts heeft mij op het hart gedrukt in het verleden om altijd, maar dan ook altijd plastic "gordijn" dichte te doen van de trailer met eventueel een kleine spleet onder erin voor ventilatie. Zeker tijdens het rijden, hetgeen wij ook altijd doen.
Sterkte want verhaal dit is wel heftig.

miezelke

Berichten: 1316
Geregistreerd: 11-08-11
Woonplaats: België

Re: Paard uit gesloten trailer gesprongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 09:47

Jemig wat een verhaal.... Ik mag zoiets ook eigenlijk niet lezen want moet ook geregeld lange afstanden afleggen met angstig paard & trailer, en zie ook constant alle mogelijke doemscenario's in mijn hoofd passeren.

pien_2010 wordt het dan niet vreselijk warm in de trailer, ook mét spleetje voor ventilatie?

cha_mira

Berichten: 631
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Eksaarde, België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-15 15:48

Vrachtwagentje aanschaffen is helaas geen optie.

pien_2010 vraag het me ook af word het niet heel warm tijdens de warme maanden en klam in de winter wanneer de paarden hebben gezweet?

Vandaag had ik dus de eerste sessie. Het op de trailer gaan was geen probleem. Er terug afgaan ook niet. Hij werd dan uitgedaagd om halfweg het afgaan te stoppen en de druk die hij toen voelde was het signaal om te bevriezen en daarop in paniek te geraken. We hebben allerlei oefeningen gedaan maar wat duidelijk is dat de trailer op zich niet het probleem is maar het vast staan en de druk die hij krijgt van het halster en de begrenzing hem op dit moment doen panikeren maar nog niet zo extreem. Al was het na 2u echt al een heel pak beter. Helaas op het einde besloot de buurman zijn paarden buiten te laten. Zitten achter een hoge haag en wij zagen het dus niet afkomen/horen. Hij stond dus op de trailer, stang achteraan niet vast en ook vooraan werd hij enkel vast gehouden. Hij verschoot hier plots van en had hij vast gestaan dan had hij terug hetzelfde gedaan als zondag. Op dat ogenblik denkt hij alleen maar aan vluchten. Volgende week hebben we een nieuwe sessie gepland met hartslag meter.
Ze vind zijn gedrag heel extreem. Hij blijft volgens haar heel lang alles opkroppen en iemand die hem niet kent zou zeggen dat is een koppig paard die er gewoon niet op wil. Maar er hoeft maar iets kleins te gebeuren en het alsof een bom ontploft.

Het is voor mij dus duidelijk dat we dit echt grondig moeten aanpakken. Want anders blijft dit niet volgens mij bij 1 keer.