Paard uit gesloten trailer gesprongen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jesito
Berichten: 12806
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 15:52

Weet je zeker dat ie eraf gesprongen is??
Heeft niemand de trailer stiekem geopend of iets.
Gelukkig heeft je paard niks ernstigs maar het lijkt me idd heel vervelend en raar omdat je niet weet wat nou precies gebeurd is en waarom.
Succes.

jesito
Berichten: 12806
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 15:56

cha_mira schreef:
Vrachtwagentje aanschaffen is helaas geen optie.

pien_2010 vraag het me ook af word het niet heel warm tijdens de warme maanden en klam in de winter wanneer de paarden hebben gezweet?

Vandaag had ik dus de eerste sessie. Het op de trailer gaan was geen probleem. Er terug afgaan ook niet. Hij werd dan uitgedaagd om halfweg het afgaan te stoppen en de druk die hij toen voelde was het signaal om te bevriezen en daarop in paniek te geraken. We hebben allerlei oefeningen gedaan maar wat duidelijk is dat de trailer op zich niet het probleem is maar het vast staan en de druk die hij krijgt van het halster en de begrenzing hem op dit moment doen panikeren maar nog niet zo extreem. Al was het na 2u echt al een heel pak beter. Helaas op het einde besloot de buurman zijn paarden buiten te laten. Zitten achter een hoge haag en wij zagen het dus niet afkomen/horen. Hij stond dus op de trailer, stang achteraan niet vast en ook vooraan werd hij enkel vast gehouden. Hij verschoot hier plots van en had hij vast gestaan dan had hij terug hetzelfde gedaan als zondag. Op dat ogenblik denkt hij alleen maar aan vluchten. Volgende week hebben we een nieuwe sessie gepland met hartslag meter.
Ze vind zijn gedrag heel extreem. Hij blijft volgens haar heel lang alles opkroppen en iemand die hem niet kent zou zeggen dat is een koppig paard die er gewoon niet op wil. Maar er hoeft maar iets kleins te gebeuren en het alsof een bom ontploft.

Het is voor mij dus duidelijk dat we dit echt grondig moeten aanpakken. Want anders blijft dit niet volgens mij bij 1 keer.


Lees dit nu pas, dit maakt de dingen al wel duidelijker.
Ik heb het idee dat je goed bezig bent, hopelijk krijg je het hiermee opgelost.

pien_2010

Berichten: 43305
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 16:14

jesito schreef:
pien_2010 vraag het me ook af word het niet heel warm tijdens de warme maanden en klam in de winter wanneer de paarden hebben gezweet?


Wij doen beiden raampjes voor open en achter gaat het gordijn op 10 cm open. Mijn paard is doodsbang (claustrofobisch) en ze gaat perfect in de trailer zoveel vertrouwen heeft ze in ons en in haar "man" Hercule die altijd zijn hoofd over dat van haar zet.
Ik moet haar juist wat meer ruimte geven en zeker niet strak zetten of zo dat ze nietlos kan. Ze heeft zelfs een paniek halster aan en vaak staat ze rustig zonder halster naast haar man <3 . Dappere meid, want dan heb je echt moed en iets overwonnen. Echt vastzetten betekend net zo lang vechten totdat ze los is. Zo is ze. Op deze manier gaat het "vast" zetten het beste met de minste problemen.
De dierenarts heeft ons uitgelegd dat je nooit met open ruimte van achteren moet willen rijden, want zeker dit soort paardjes als Polie kunnen je dan onaangenaam verrassen. Dus mocht ze het daardoor warmer hebben, dan neem ik dat op de koop toe.
Wij zijn zo van NL naar Zuid Frankrijk gereden met tussenstops toen we hier gingen wonen en de paarden hebben toen dus 10 uur op de trailer gestaan en ze kwamen fris en fruitig er van af. In het begin, voor Parijs moesten we drie keer stoppen om ons Polleke moed in te spreken, naar buiten te laten kijken, te laten drinken, eten etc. Totdat ze rustig werd. Toen was ook gelijk het zweet verdwenen en zijn we van voor Parijs zo snel mogelijk door gereden tot hoogte Limoges.

jesito
Berichten: 12806
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 16:40

[pien_2010] schreef:
jesito schreef:
[pien_2010] vraag het me ook af word het niet heel warm tijdens de warme maanden en klam in de winter wanneer de paarden hebben gezweet?


Wij doen beiden raampjes voor open en achter gaat het gordijn op 10 cm open. Mijn paard is doodsbang (claustrofobisch) en ze gaat perfect in de trailer zoveel vertrouwen heeft ze in ons en in haar "man" Hercule die altijd zijn hoofd over dat van haar zet.
Ik moet haar juist wat meer ruimte geven en zeker niet strak zetten of zo dat ze nietlos kan. Ze heeft zelfs een paniek halster aan en vaak staat ze rustig zonder halster naast haar man <3 . Dappere meid, want dan heb je echt moed en iets overwonnen. Echt vastzetten betekend net zo lang vechten totdat ze los is. Zo is ze. Op deze manier gaat het "vast" zetten het beste met de minste problemen.
De dierenarts heeft ons uitgelegd dat je nooit met open ruimte van achteren moet willen rijden, want zeker dit soort paardjes als Polie kunnen je dan onaangenaam verrassen. Dus mocht ze het daardoor warmer hebben, dan neem ik dat op de koop toe.
Wij zijn zo van NL naar Zuid Frankrijk gereden met tussenstops toen we hier gingen wonen en de paarden hebben toen dus 10 uur op de trailer gestaan en ze kwamen fris en fruitig er van af. In het begin, voor Parijs moesten we drie keer stoppen om ons Polleke moed in te spreken, naar buiten te laten kijken, te laten drinken, eten etc. Totdat ze rustig werd. Toen was ook gelijk het zweet verdwenen en zijn we van voor Parijs zo snel mogelijk door gereden tot hoogte Limoges.


Deze quote heb ik niet geschreven.

emil01

Berichten: 754
Geregistreerd: 13-05-09

Re: Paard uit gesloten trailer gesprongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 16:48

Ik heb een Ifor Williams trailer en daar heb je boven ook deurtjes. Als ik ze dicht heb, wordt mijn paard echter onrustig tijdens het rijden en als ik ze open heb, staat ze heerlijk rustig....
Ik vind het wel een heel verhaal zeg, en ik kan me voorstellen dat je je hier zorgen om/na maakt. Ik hoop dat je er uit komt met de professional, want als een paard eenmaal iets doorheeft......

Percy

Berichten: 12074
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 16:49

Een onbreekbaar halster wat ik hier ergens boven lees zou ik niet durven op de trailer. Wat als ze om wat voor reden dan ook vallen? Dan hangen ze zichzelf op. Moet er niet aan denken.

Een Ifor Williams is helemaal dicht maar kan me voorstellen dat je er niet op zit te wachten om een andere trailer te kopen. Misschien toch kijken of je i.p.v. het gordijn er een klep op kan maken?

Snap dat je het eng vindt. Zag een tijdje terug op een wedstrijd trouwens hetzelfde gebeuren maar kon net op tijd de eigenaren roepen zodat het paard er niet uit klom.

Die trok zich los, draaide zich om en had ook plannen om over de klep te gaan.

Het valt me wel op dat sommige trailers een relatief lage laadklep hebben en dus veel ruimte erboven, terwijl bij andere trailers de klep zelf veel hoger is.

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Re: Paard uit gesloten trailer gesprongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 08:54

Ts wat goed dat je er zo mee bezig bent!
Hopelijk krijg je hem uiteindelijk rustig en vertrouwd.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110691
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Paard uit gesloten trailer gesprongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 15:55

Ts, wat goed dat je ermee bezig bent!
Zou je de sessies niet kunnen filmen? Dan kunnen anderen wellicht ook zijn gedrag bekijken en krijgen we een beter beeld. Daarnaast is het voor jou ook nuttig om terug te kijken.

Damelza

Berichten: 4678
Geregistreerd: 23-09-08
Woonplaats: Egmond-Binnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 16:02

Veulenrek ook niet een idee?

Afbeelding

Afbeelding

Homiafortuna

Berichten: 1983
Geregistreerd: 27-07-02
Woonplaats: Langelille

Re: Paard uit gesloten trailer gesprongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 16:06

Ik vind het toch echt een vreemd verhaal. Paard staat vast in een tweepaardstrailer, met een buis voor, een buis achter en een schot ertussen. Dan is het toch onmogelijk om om te draaien, zonder dat het tussenschot compleet verbogen is. Achteruit over de deur lijkt me ook onmogelijk. Veel logischer lijkt me dat je paard door het lint gegeaan is en iemand ingegrepen heeft en hem er uit gelaten heeft en dat je paard zich losgerukt heeft en ze hem niet meer te pakken hebben kunnen krijgen. Alles dicht gedaan en snel verder gelopen.

its_daantjee
Berichten: 1914
Geregistreerd: 17-03-13

Re: Paard uit gesloten trailer gesprongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 16:16

jeetje.. dan sta je dom te kijken! ik kan me er even geen voorstelling bij maken.. waar moet je paard dan overheen gesprongen zijn? de laadklep is toch heel hoog en de ruimte tussen laadklep en plafond is toch vrij smal om daar doorheen te springen? of is hij door het deurtje gesprongen? ik heb helaas geen oplossing, maar denk wel dat je er goed aan doet om het in de gaten te houden. succes !

emil01

Berichten: 754
Geregistreerd: 13-05-09

Re: Paard uit gesloten trailer gesprongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 16:52

Dit kan een paard voor elkaar krijgen, een vroeger paard van mij is het ook gelukt, alleen was de trailer wel wat ontzet erdoor, maar als je het niet wist, zag je het ook niet.....

Percy

Berichten: 12074
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 18:29

Zoals ik eerder al schreef, ik heb het een paard zien doen. Is niet over de klep gegaan omdat ik de eigenaren kon waarschuwen maar omdraaien ging prima. Weet niet of het een hard tussenschot was of een flexibel.

Seltje

Berichten: 3306
Geregistreerd: 25-05-10
Woonplaats: Antwerpen

Re: Paard uit gesloten trailer gesprongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 19:43

Ik heb ook al paarden weten draaien hoor: steigeren, zijwaarts over het schot hangen, opnieuw steigeren, en voila gedraaid. Allemaal op camera zien gebeuren, gelukkig met een camera ben je dan gestopt voor het paard er langs achter uit wilt springen.

cha_mira

Berichten: 631
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Eksaarde, België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-15 20:59

Ik ben er 99% zeker van dat niemand hem van de trailer heeft gehaald.
Er stonden amper 3 trailers op die wei en alle 3 combinaties waren aan het rijden.
Er was ook niemand in de buurt te zien.
Ook de schaafwonden aan zijn achterbenen tonen wel duidelijk aan dat hij met zijn achterbenen over de klep zijn geschuurd.

Degene die de sessies gaf ook al aan om het te filmen ook voor haar eigen omdat hij best een extreem geval is volgens haar. Ik ga kijken of ik een filmcamera kan lenen om de volgende sessie te filmen.
Zij rade mij het onbreekbaar halster ook inderdaad af.

Een veulenrek wordt aangeschaft bedankt aan degene die dit hebben aangeraden ik kende dit niet :) En lijkt mij een betere oplossing dan een hengstenschot.

De klep van mijn trailer is redelijk laag, hier onder is een afbeelding van mijn trailer. Er is dus zeker voldoende opening voor hem om er tussen te kruipen. Gisteren tijdens de sessie mijn trailer nogmaals gecheckt en er is niets verbogen of kapot.
Afbeelding

Dit is een foto van mij en een duidelijke foto van het tussenschot. Is dus onderaan wel flexibel.
Afbeelding

Percy

Berichten: 12074
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 21:06

Kunststof schot inderdaad, dan kan het gemakkelijk en je trailerklep is inderdaad laag.

Onbreekbaar halster is inderdaad een afrader zoals ik al schreef. Liever een paard wat uit de trailer springt dan een paard wat zich verhangt.

Dat veulenrek lijkt mij voor jou ook ideaal tezamen met de begeleiding die je nu krijgt.

Miranda95
Berichten: 116
Geregistreerd: 18-10-12
Woonplaats: zutphen

Re: Paard uit gesloten trailer gesprongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 21:11

Vraag me ook echt af hoe die het gedaan heeft ondanks dat de klep laag is. hopelijk helpt de begleiding

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-15 21:40

Off-topic, je paard hoort aan de Andere kant te staan in de trailer. Het meeste gewicht hoort links van de trailer te staan ;) :o

melissapupa
Berichten: 1091
Geregistreerd: 21-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 10:26

No_No schreef:
Off-topic, je paard hoort aan de Andere kant te staan in de trailer. Het meeste gewicht hoort links van de trailer te staan ;) :o

Dat viel mij ook al op :)

djinnie

Berichten: 2794
Geregistreerd: 23-04-05
Woonplaats: Wijchen

Re: Paard uit gesloten trailer gesprongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 10:42

Je geeft aan dat hij met de trainingssessie reageerde op veel druk van het halster en daar paniekerig op ging doen. Deed hij dit eerder ook al wel eens? Met vaststaan bijvoorbeeld? Want ik kan me namelijk ook nog indenken dat hij wat pijnlijk is achter de oren, doordat het leren halster natuurlijk een breekpunt had en niet *poef* kapot was... Dan kan hij nu heftiger reageren dan anders misschien.

Verder heb je duidelijk een houdini. Wat eng joh. En wat pak je het goed aan! Top! Zo'n veulenrek lijkt me al heel wat ontsnappingskansen verijdelen, al kan hij dan nog steeds omdraaien, dus spannend blijft het nog wel even. Succes met hem.

cha_mira

Berichten: 631
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Eksaarde, België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-15 14:17

melissapupa schreef:
No_No schreef:
Off-topic, je paard hoort aan de Andere kant te staan in de trailer. Het meeste gewicht hoort links van de trailer te staan ;) :o

Dat viel mij ook al op :)

Dat heeft voorlopig een reden :) Mijn zwangere buik laat het niet meer toe om hem links te zetten.
Links is ook de zadelkamer en ik kan dan niet meer weg, de opening schot/zadelkamer is te smal :)

Tijdens de sessie wordt hij inderdaad links erop gezet, maar dan heeft zij hem vast natuurlijk.
We oefenen ook dan ik rechts kan blijven terwijl hij links geladen wordt zodat ik veilig kan laden de komende maanden.


djinnie schreef:
Je geeft aan dat hij met de trainingssessie reageerde op veel druk van het halster en daar paniekerig op ging doen. Deed hij dit eerder ook al wel eens? Met vaststaan bijvoorbeeld? Want ik kan me namelijk ook nog indenken dat hij wat pijnlijk is achter de oren, doordat het leren halster natuurlijk een breekpunt had en niet *poef* kapot was... Dan kan hij nu heftiger reageren dan anders misschien.

Verder heb je duidelijk een houdini. Wat eng joh. En wat pak je het goed aan! Top! Zo'n veulenrek lijkt me al heel wat ontsnappingskansen verijdelen, al kan hij dan nog steeds omdraaien, dus spannend blijft het nog wel even. Succes met hem.


Bedankt! Met vaststaan heb ik tot op heden nog nooit problemen gehad.

unihvj
Berichten: 56
Geregistreerd: 04-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 13:14

zon veulenrek wil ik ook maar is dat niet onhandig met laden moet ie er zeker elke keer af? weegt vast wel wat. Is iemand met ervarting met een veulenrek?

unihvj
Berichten: 56
Geregistreerd: 04-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 13:15

No_No schreef:
Off-topic, je paard hoort aan de Andere kant te staan in de trailer. Het meeste gewicht hoort links van de trailer te staan ;) :o

Mee eens zwaarste dier behoort links ivm berm zacht is en dus t snelst rechts in de berm kan raken

cissy

Berichten: 19822
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Paard uit gesloten trailer gesprongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 11:28

Dames, topic is uit 2015!!