problemen na verkoop

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Quir

Berichten: 17364
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Re: problemen na verkoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 14:01

Ik zie dat je als particulier verkocht hebt, dan moet je t afsluiten. Heb even opgezocht wat het termijn is, dat is binnen 1 maand (ook Europees gezien). Die tijd is verstreken, dus hoef jij niets meer aan te tonen. De koper heeft ook geen poot om op te staan (heeft niet voldaan aan onderzoeksplicht, dmv klinische keuring). Jij bent ze dus niets (meer) verplicht. :)

Kady1
Berichten: 2506
Geregistreerd: 03-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-17 14:02

Tweede mail ontvangen met denk ik echo s . Maar ik heb echt geen idee waar ik naar zit te kijken.

vibabu

Berichten: 3417
Geregistreerd: 25-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 14:04

Nog een leuke, wie zegt dat deze foto's van jouw verkochte pony is? Ik vind het een beetje een vreemd verhaal. Een paard waar je een wat hoger bedrag voor neertelt, die laat je gewoon keuren en in 1,5 maand tijd kan er heel veel gebeuren.

assie

Berichten: 9488
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 14:12

xLeoniee schreef:
assie schreef:
Heb jij hem als handelaar of als particulier verkocht?
Dat maakt namelijk wel uit voor het consumentenrecht. Of dat dan ook geldt voor het buitenland binnen de EU weet ik dan weer niet


Tja dan krijgen we weer wat het verschil daartussen is.. heb toevallig laatst gehoord dat zodra je iets verkoopt je een handelaar bent 8)7 ;)

Ja idd, dat is dan de volgende vraag. Maar als je zoals ts dus zegt dat je het voor de handel doet en regelmatig... dan sta je natuurlijk minder sterk, dan wanneer je bijv voor de hobby fokt en eens de veulens verkoopt. Dat laatste vind ik geen handel, maar goed... dat hoeft een rechter niet te vinden :=

@ts: ik zou het met rust laten. Dus gewoon niet reageren. Ze kunnen je niets maken.

nuscaniels

Berichten: 1968
Geregistreerd: 17-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 14:15

Ik begrijp dat je emotioneel betrokken bent maar wat is het nut van foto's laten versturen en er nog op ingaan om dingen uit te zoeken.
Jij hebt naar jouw weten een gezonde pony verkocht.
Als je niet de intentie hebt om ze tegemoet te willen komen, (wat ook niet hoeft) waarom nog dat gesprek met ze aangaan en foto's naar je da willen sturen.
Ik zou het gewoon kort en bondig afsluiten, willen zij wat anders dan bewandelen ze maar de officiele weg.

Jes

Berichten: 12155
Geregistreerd: 12-11-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: problemen na verkoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 14:17

TS mag ik hier ook plaatsen wat ik van de foto's en echo's vond?

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 14:19

nuscaniels schreef:
Ik begrijp dat je emotioneel betrokken bent maar wat is het nut van foto's laten versturen en er nog op ingaan om dingen uit te zoeken.
Jij hebt naar jouw weten een gezonde pony verkocht.
Als je niet de intentie hebt om ze tegemoet te willen komen, (wat ook niet hoeft) waarom nog dat gesprek met ze aangaan en foto's naar je da willen sturen.
Ik zou het gewoon kort en bondig afsluiten, willen zij wat anders dan bewandelen ze maar de officiele weg.


Hier ben ik het zeer mee eens.

Stallinggoch
Berichten: 36
Geregistreerd: 15-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 14:24

Wat een verhaal zeg!

Mijn gevoel zegt, pony is niet gekeurd door hun. Dus hun risico. En eerste anderhalve maand was er niks aan de hand. Ofwel pony was gezond.

Nu ben ik geen jurist! Ik betwijfel of je echt iets aan bokt hebt. Beter een goese advocaat opzoeken.
Maar ik vind het verhaal erg interessant. En zou graag horen hoe het verder loopt!

Jes schreef:
TS mag ik hier ook plaatsen wat ik van de foto's en echo's vond?


Daar ben ik wel benieuwd naar!

Vraag me ook af of de fotos van betrefdende pony zijn. Zoals al geopperd werd.

Kady1
Berichten: 2506
Geregistreerd: 03-06-07

Re: problemen na verkoop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-17 14:27

Je mag je mening hier weg zetten jess.

Ze hebben aan mij gevraagd of een NL DA dit kon beoordelen omdat in Italie de paardensport in de kinderschoenen staat en wat ik van hun begreep de DA dus ook.

Roodvos

Berichten: 6674
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 14:28

Je kan het beste even je rechtsbijstand of een juridisch loket raadplegen.

De eerste vraag zal zijn: is er een koopovereenkomst opgesteld waarin staat onder welk recht van toepassing is? Als een geschreven koopovereenkomst ontbreekt, zal men uitgaan van wat gebruikelijk is. Omdat de pony in NL is (ver)kocht is het wel logisch dat het NL recht van toepassing is.

Van belang is vast te stellen wat de verhouding is tussen de partijen:
- Koop tussen handelaren
- Consumentenkoop
- Particuliere koop

Dit bepaald bij wie de bewijslast ligt. En wat jij vindt over hoe de verhouding is, daar kan een rechter best anders over denken.

Ik durf niet zo maar te zeggen “ze kunnen je niks maken”. Als koper komt met een door een dierenarts ondertekende verklaring dat de veronderstelde (pees)blessure voor de koop al aanwezig was, heb jij wel een probleem.
Dus hop naar een advocaat.

Dit is trouwens wel een interessant artikel in deze casus:
http://www.advocaattepaard.nl/particuli ... handelaar/

MyWup

Berichten: 2522
Geregistreerd: 24-03-06
Woonplaats: dorpie in Grunn

Re: problemen na verkoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 14:43

Er zijn 2 dingen: ze zeggen dat hij een peesblessure heeft gehad, maar het echte probleem is dat hij vervelend doet onder het zadel.
Dat heeft niks met de peesblessure te maken.
De koper moet bewijzen dat het vervelende gedrag van de oude blessure komt... Succes!

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30239
Geregistreerd: 08-10-05

Re: problemen na verkoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 14:55

Wat er ook van komt: lees ik nou goed dat je filmpjes hebt dat hij na de verhuizing gewoon goed liep? Goed bewaren, alvast. Als jij niet beroepsmatig handelt, dan is er sprake van gewone verkoop tussen particulieren waarbij een bewijsvermoeden in jouw nadeel niet van toepassing is. Dan ligt de bewijslast aan de overkant, en dat wordt lastig als de pony in eerste instantie prima heeft gelopen.

nuscaniels

Berichten: 1968
Geregistreerd: 17-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 15:04

Kady1 schreef:
Je mag je mening hier weg zetten jess.

Ze hebben aan mij gevraagd of een NL DA dit kon beoordelen omdat in Italie de paardensport in de kinderschoenen staat en wat ik van hun begreep de DA dus ook.


Ben ik de enige die dit raar vind?
Paardensport staat daar bij mijn weten niet in de kinderschoenen en als ik een paard koop en vervolgens denk dat de verkoper mij een paard met gebrek heeft verkocht dan ga ik toch niet via diezelfde verkoper het bij diens da laten onderzoeken.

Ik zeg niet dat ik jouw verhaal niet geloof ts, zo bedoel ik het niet.
Vind het juist vanuit de koper gezien een rare gedachtegang.

Kady1
Berichten: 2506
Geregistreerd: 03-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-17 15:09

Ik heb geen idee, ben niet zo bekend met hoe de sport daar is, ze zeiden dat ze speciaal naar NL gekomen waren om dat er in hun land geen goede pony's te koop waren, ook dat het heel moeilijk is om een goede instucteur te vinden enz.... En toen dit begon vroegen ze dus of ik de foto's door mijn dierenarts wilde laten nakijken.
Alle contact gaat via whatsapp dus al die berichten heb ik nog.
Laatst bijgewerkt door Kady1 op 22-06-17 15:10, in het totaal 1 keer bewerkt

_lautje_

Berichten: 9268
Geregistreerd: 23-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 15:10

Ten eerste is hier sprake van consumentenkoop en ben jij als verkoper vrij goed beschermd.
Indien jij kan aantonen dat jij in principe een gezonde pony hebt verkocht (filmpjes, keuring uit het verleden, altijd goede sportresultaten, etc.) moeten zij met zeer uitgebreid en goed bewijs komen om dit te weerleggen.

Daarbij hebben de Italianen ook onderzoeksplicht. Deze weegt vrij zwaar. Het nalaten van een keuring is echt grote fout van hun kant, want zij hebben verzaakt in hun onderzoeksplicht en die weegt echt wel zwaar. Want in feite stellen ze nu dat hij een verborgen gebrek had. Maar doordat zij daar geen onderzoek naar hebben gedaan kunenn ze zich daar, veel lastiger, op beroepen.


En inderdaad als zij filmpjes hebben gestuurd dat hij goed loopt altijd bewaren.

vibabu

Berichten: 3417
Geregistreerd: 25-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 15:17

nuscaniels schreef:
Kady1 schreef:
Je mag je mening hier weg zetten jess.

Ze hebben aan mij gevraagd of een NL DA dit kon beoordelen omdat in Italie de paardensport in de kinderschoenen staat en wat ik van hun begreep de DA dus ook.


Ben ik de enige die dit raar vind?
Paardensport staat daar bij mijn weten niet in de kinderschoenen en als ik een paard koop en vervolgens denk dat de verkoper mij een paard met gebrek heeft verkocht dan ga ik toch niet via diezelfde verkoper het bij diens da laten onderzoeken.

Ik zeg niet dat ik jouw verhaal niet geloof ts, zo bedoel ik het niet.
Vind het juist vanuit de koper gezien een rare gedachtegang.


Dit inderdaad :j plus dan zou ik verwachten dat zij contact opnemen met een veearts in NL of de veearts in Italië met de veearts in NL....
Vandaar dat ik ook de opmerking maakte over zijn die foto's wel echt van "jouw" pony. Ik zou die veeartsen lekker met elkaar laten discussiëren of iets oud is of niet. Vind de weg via jou vanuit de kopers nogal vreemd.

Dat in NL veel buitenlandse mensen komen voor paarden en/of pony's is op zich niet vreemd. Nederland staat nou eenmaal bekend om goede paarden. Wat ik dan wel weer heel raar vind is dat die kopers niet hebben laten keuren. Je gaat toch niet "helemaal" vanuit Italië naar NL om hier een pony te kopen voor veel geld zonder te laten keuren.

Kady1
Berichten: 2506
Geregistreerd: 03-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-17 15:24

Ik weet ook niet zo goed wat ik er allemaal van moet denken, vandaar dat ik dit topic heb geopend. Omdat ik me er ook best rottig over voel, zoals het allemaal gaat enz. Had het liever ook anders gezien.

Ik heb touwens ook nog filmpjes van het longeren de dag voor hij op transport ging. Want wilde hem niet meer rijden die dag maar wilde hem wel nog even beweging geven voor hij zo'n eind op transport ging.
Laatst bijgewerkt door Kady1 op 22-06-17 15:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Frummels

Berichten: 7030
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 15:26

Juridisch gezien kunnen ze je alleen iets maken als ze iets kunnen aantonen. Dus als de dierenarts inderdaad kan hard maken dat het een blessure betreft die jou bekend had moeten zijn. Daar komt dan bij dat je als koper een onderzoeksplicht hebt. In het geval van de aankoop van een paard is dat onder meer een keuring. Ik begrijp uit jouw verhaal dat het paard niet is gekeurd bij de verkoop. Als dit inderdaad zo is, dan denk ik niet dat je je juridisch gezien druk hoeft te maken. (op basis van de informatie uit je OP).
Ik heb veel ervaring met dit soort zaken en kan je uit ervaring dus vertellen in wat voor enorm lastige positie de koper zich bevindt. Dat is bijna niet aan te tonen. :)

Edit: ik heb alleen jouw OP gelezen, dus excuses als ik iets herhaal wat al is gezegd.

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 15:40

Wat Vibabu en Nuscaniels al schrijven, Italie staat echt niet in de kinderschoenen wat de paardensport aangaat. Echt niet. Kwa reining staan ze zelfs vlak onder de wereldtop.
Ik ben dan ook bang dat die koper jou een oor aan probeert te naaien door jou DA naar die foto's en scans te laten kijken. Ik zou dit even heel goed met hem overleggen, en ook eens bij een advocaat laten polsen van hoe en wat en of dit tegen jou gebruikt kan gaan worden.
Hoe l*llig ook maar als consumentenverkoop heb niet jij maar zij de plicht om aan te tonen dat het al bestond. En ik persoonlijk zou ze dat ook fijn laten doen dan. En niet mijn eigen DA hierin betrekken.
Jij hebt bewijs dat de pony ok was voor vertrek, en idd ook nog video's van hun na aankomst daar. Dat ze nu na 2 maand ineens komen is imo pech voor hun. Ik heb het zelf ook een keer gehad, en dat zelfs naar NL, dat een pony die ik verkocht na een maand of wat toch ineens een blessure bleek te hebben. Echt heel rottig, maar ik had het dier verkocht omdat ik er niks mee deed. En ik had het ook echt al maanden niet gereden. Maar ik kreeg verwijten dat ik hun een pony had verkocht die een blessure had. Dier niet gekeurd bij verkoop, was het mss er wel uitgekomen, dus ik heb hun dan ook duidelijk verteld dat ik hier niks aan kon doen en verder mijn vingers er vanaf getrokken. Hoe vervelend ook maar verkocht is verkocht en je kan niet de zorg ervoor op je blijven nemen.

eclair98

Berichten: 11604
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Overijssel en Drenthe

Re: problemen na verkoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 16:14

Ik wil alleen zeggen: dat hij raar loopt en met zijn staart zit te klooien zegt meer over het zadel dan over de eventuele blessures. Ik zou zeggen: laat ze daar maar naar kijken!

keona
Berichten: 10751
Geregistreerd: 29-03-09
Woonplaats: meers(gemeente stein)

Re: problemen na verkoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 16:27

Ik vind raar dat je naar nl komt voor goede pony en er veel geld voor betaald, dan mee terug naar huis neemt zonder te keuren, hem daar in Italië gaat rijden dan daar ook op de foto zet en scand. Zegt dat jou dierenarts erna moet kijken want in Italië is de paarden sport nog in de kinder schoenen. Wat klopt dan niet dan had je toch ook meteen in nl kunnen keuren als je dat toch van plan was. Iets stinkt er aan. Ts heb je rechtsbijstand dan leg daar je verhaal eens uit

Change3x

Berichten: 6583
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 16:33

keona schreef:
Ik vind raar dat je naar nl komt voor goede pony en er veel geld voor betaald, dan mee terug naar huis neemt zonder te keuren, hem daar in Italië gaat rijden dan daar ook op de foto zet en scand. Zegt dat jou dierenarts erna moet kijken want in Italië is de paarden sport nog in de kinder schoenen. Wat klopt dan niet dan had je toch ook meteen in nl kunnen keuren als je dat toch van plan was. Iets stinkt er aan. Ts heb je rechtsbijstand dan leg daar je verhaal eens uit


Dat gebeurt heel veel hoor, dat buitenlanders een pony in NL proberen en hem vervolgens niet keuren. Raar is het dus niet, slim is wat anders.

Roodvos

Berichten: 6674
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Re: problemen na verkoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 16:35

@lautje en rina: bij consumentenkoop ligt de bewijslast juist bij TS.
Consumentenkoop: koper particulier, verkoper handelaar/professioneel -> bewijslast ligt bij verkoper.
Particuliere koop: koper en verkoper beide particulier -> bewijslast ligt bij koper.

Kady1
Berichten: 2506
Geregistreerd: 03-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-17 16:36

we hebben rechtsbijstand idd. Maar tot op heden nog geen echte dreigementen. Maar de situatie is wel appart en weet niet zo goed wat ik er van moet denken. Ben in iedergeval heel blij dat ik veel beeldmateriaal van de pony heb wat ook nog recentelijk is van vlak voor de verkoop .

Ik weet wel dat als ik ooit nog buitlanders krijg voor verkoop ik nog extra extra gaan aandringen op keuren voor hij het erf af gaat. Bij de meeste Nederlanders is het vanzelfsprekend in iedergeval de klinische keuring opnieuw te doen.

Roodvos

Berichten: 6674
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Re: problemen na verkoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 16:46

Ik zou niet wachten met informeren van de rechtsbijstand tot zich dreigementen aandienen. Je kan het geval vast indienen/voorleggen. Je kan dan ook even afstemmen met een jurist hoe je de zaak verder het beste aanpakt. Dat kan voorkomen dat je iets doet dat later tegen je gebruikt kan worden. Als de zaak met een sisser afloopt sluiten ze gewoon het dossier weer. Maar als er wel een dreigement komt, of brief van hun jurist, dan kan de rechtsbijstand ook snel schakelen.