Hoeveel paarden mag je privé houden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Telpeva

Berichten: 14724
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 10:43

Wat is het probleem eigenlijk als je als bedrijf gezien wordt, moet je dan meer betalen?

Niello
Berichten: 824
Geregistreerd: 22-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-17 11:34

Melissa1996 schreef:
Volgens de KNHS
Citaat:
Hoeveel paarden mag ik als particulier houden?
Wanneer je paarden particulier houdt, ben je dus niet bedrijfsmatig. Er zijn geen wettelijke voorschiften vastgelegd hoeveel paarden je particulier mag houden. Let wel op dat je bij een grote hoeveelheid paarden te maken kan krijgen met milieuvergunningen en de mestwet.


Dus Wettelijk gezien maakt het niet uit, maar je hebt ook te maken met de gemeente, waaronder het bestemmingsplan van de plek waar je de paarden houd.
Je kan eventueel iemand anders laten bellen naar de gemeente?

[edit] typfout

Bedankt voor jullie info. We houden de paarden hobbymatig maar willen misschien wat uitbreiden. In het bestemmingsplan staat niks.

Niello
Berichten: 824
Geregistreerd: 22-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-17 11:37

Telpeva schreef:
Wat is het probleem eigenlijk als je als bedrijf gezien wordt, moet je dan meer betalen?

Een paardenbedrijf is volgens het bestemmingsplan niet toegestaan.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Hoeveel paarden mag je privé houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 10:59

In sommige gemeenten mag je alleen paarden van jezelf houden. Zodra je paarden van een ander erbij hebt, ben je bedrijfsmatig bezig. Als je volgens het bestemmingsplan niet bedrijfsmatig bezig mag zijn, zou ik dus zeker geen paarden van anderen houden. Dat is vragen om problemen.

Martina67
Berichten: 476
Geregistreerd: 19-08-08
Woonplaats: Ergens in Brabant tussen huis en wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 11:18

De gemeentes hebben hier niet alles over te zeggen. DE sectorraad Paarden weet hier meer over.
Mestwet treedt in werking bij 5 paarden. Shetlanders vallen hier niet onder die mag je een paar meer hebben.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Hoeveel paarden mag je privé houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 11:22

Zo ver ik weet is de mestwet regel veranderd en telt niet meer op paarden (was voorheen 7)
maar kijkt of je bedrijfsmatig bent of niet.

Ipsilonka

Berichten: 5861
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Re: Hoeveel paarden mag je privé houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 11:30

Bij ons in de gemeente mag je 5 paarden aan huis prive hebben.

daffie1986
Berichten: 4323
Geregistreerd: 26-04-05
Woonplaats: Southland, Nieuw-Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 12:06

Martina67 schreef:
De gemeentes hebben hier niet alles over te zeggen. DE sectorraad Paarden weet hier meer over.
Mestwet treedt in werking bij 5 paarden. Shetlanders vallen hier niet onder die mag je een paar meer hebben.


Die mestwet treed toch alleen in als je de mest niet afvoert?

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Hoeveel paarden mag je privé houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 12:16


Niello
Berichten: 824
Geregistreerd: 22-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-17 13:46

Tessebes schreef:
In sommige gemeenten mag je alleen paarden van jezelf houden. Zodra je paarden van een ander erbij hebt, ben je bedrijfsmatig bezig. Als je volgens het bestemmingsplan niet bedrijfsmatig bezig mag zijn, zou ik dus zeker geen paarden van anderen houden. Dat is vragen om problemen.

Hoe doen ze dat dan als een paard meerdere eigenaren heeft?

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Hoeveel paarden mag je privé houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 14:49

Hoe vaak komt het voor dat een paard meerdere eigenaren heeft? En hoe zou de gemeente daar achter kunnen komen? Als jij 1 vd eigenaren bent lijkt het me geen probleem, maar als het om een groter aantal paarden gaat, zou het misschien op kunnen gaan vallen.

Mevy

Berichten: 53
Geregistreerd: 05-02-14

Re: Hoeveel paarden mag je privé houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 15:04

Het ligt niet alleen aan het aantal paarden, zie deze link:

https://www.infomil.nl/link-aim/hobbymatig/

Vanaf 5 paarden moet je je af gaan vragen of je een 'inrichting' bent.

Het gaat erover wanneer je, als je paarden houdt op een bepaalde plek (of je nu eigenaar bent of niet) vergunningplichtig ben. En een vergunning heeft weer te maken met een bestemmingsplan. En je hebt dan waarschijnlijk te maken met eisen voor opslag van mest (Mestwet).
En dan hebben we het nog niet over het 'ondernemersbegrip' voor de belastingdienst...

Ben eigenlijk wel benieuwd wat de achtergrond van de vraag is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 15:09

Staat het niet in de plaatselijke verordening van de gemeente?
Die is als het goed is gewoon via de gemeente-site te vinden, want de wetgeving is openbaar ;)

koeke

Berichten: 869
Geregistreerd: 29-09-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 16:03

Hier was de mestopslag (> 10 m3) bepalend voor het bedrijfsmatig houden. Staat in het linkje van bruintje helder uitgelegd.

beemst36
Berichten: 478
Geregistreerd: 18-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 16:08

ik vind dit ook altijd lastig. Wij hebben als hobby vierspanpony rijden. Wij hebben dus al 6 pony's met een stokmaat tussen de 1.15 en 1.20. Daarnaast heb ik zelf nog een rijpaard. Dit is dus allemaal hobbymatig maar we hebben er al snel 7 en soms 8 staan.. We hebben de beestenboel nu niet aan huis staan maar kijken soms wel rond om dit ooit een keer te kunnen..

Niello
Berichten: 824
Geregistreerd: 22-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-17 19:20

Joaltijd schreef:
Staat het niet in de plaatselijke verordening van de gemeente?
Die is als het goed is gewoon via de gemeente-site te vinden, want de wetgeving is openbaar ;)

Nee de APV meldt hier niks over.

Niello
Berichten: 824
Geregistreerd: 22-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-17 19:29


Abacab

Berichten: 1894
Geregistreerd: 10-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 20:16

Niello schreef:
Tessebes schreef:
Kan je niet beter gewoon even bellen met jouw gemeente? Zij kunnen je vast verder helpen.

Daar heb ik wel aan gedacht,maar ik wil geen slapende honden wakker maken.


Door de enorme bezuinigingen bij de gemeenten wordt er niet meer actief gehandhaafd. Als de gemeente toch handhavend optreedt komt dat in 99 van de 100 gevallen omdat iemand uit de buurt gaat klagen. Die klager wordt niet bekend gemaakt en is heel vaak een goede buur die stiekem flink afgunstig is.
Als je het tot een rechtszaak laat komen moet de gemeente de klager wel bekendmaken.