Paard importeren uit Oostenrijk

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Texas02

Berichten: 4589
Geregistreerd: 21-04-16

Paard importeren uit Oostenrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-17 00:37

Hoi :)

Dit topic is eerst even alleen ter oriëntatie, er is nog helemaal niets beslist.. Maar omdat ik Oostenrijkse paardenrassen (Haflinger en Noriker) hele leuke paarden vind, en ik (over een poosje, nu nog niet) op zoek ben naar een paard waarmee ik leuk kan buitenrijden maar ook wel een beetje mee in de bak kan rijden, dus gewoon lol met je knol, lief beestje dat mijn maatje wordt, zat ik eraan te denken dat ik misschien ook een paard uit Oostenrijk zou kunnen importeren. Dit is dus nog helemaal niet zeker, maar om voor mijzelf een beeld te krijgen van of het haalbaar is, zou ik graag wat ervaringen van mensen die paarden geïmporteerd hebben horen. Ik zit ook met een aantal vragen.. Vooral het vervoer, hoe regel je dit? Kun je een paard met transport naar Nederland laten komen? Of moet je zelf met trailer naar Oostenrijk en dan maar in een paar dagen terug? Mocht transport mogelijk zijn, waar kan ik dit vinden en wat zijn ongeveer de kosten? Zijn er nog meer kosten, behalve de verkoopprijs van het paard, waar ik rekening mee moet houden? Ik begreep dat een Europees paspoort gewoon in Nederland geldig is en je moet melden dat het paard nu in Nederland is, dat zou voldoende moeten zijn. Klopt dat? Volgens mij moet het paard wel een gezondheidsverklaring hebben?

Even voor de duidelijkheid: ik zit niet te wachten op reacties als "haal toch gewoon een paard uit Nederland", misschien doe ik dat ook wel, dat weet ik nog niet. Maar ik wil gewoon graag weten hoe het precies zit zodat ik weet of het haalbaar is voor mij om dit te doen.

Alvast bedankt voor de reacties!

EliseXJoelle

Berichten: 2340
Geregistreerd: 13-11-07
Woonplaats: Sliedrecht

Re: Paard importeren uit Oostenrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 01:30

BSS horsetransport is een van de internationale bedrijven. Is niet goedkoop (oostrijk moet je over de 2000,- denken aan zo'n transporteur)

Mijn veulen staat in Tsjechië (800km vanaf mijn huis), die gaat waarschijnlijk met de trailer in 1x naar huis zonder stops. Heb haar ook daar gekocht (kruising, ben puur voor haar gevallen) maar hoef me pas over 2 jaar zorgen te maken over het transport.

Waar een wil is, is een weg.

FatCat

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-01-17
Woonplaats: NB

Re: Paard importeren uit Oostenrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 02:29

Mijn paard heb ik van Ierland naar NL vervoerd voor 850euro via een professioneel bedrijf (dus met zo een grote mooie vrachtwagen) Dat was inclusief import papieren en DA check in de UK. Zij hebben ook gewoon alles geregeld.

Je moet dan enkel nog het paspoort registeren bij een stamboek in NL. Heeft een extra 53 gekost.

2000Eu vind ik wel veel. Je moet vooral zoeken naar bedrijven die een vaste route hebben. Dan is het een stuk goedkoper.

Hou ook wel rekening mee dat je zelf ook nog moet reizen voor het bezichtigen van potentiële paardjes, dat kost ook wat :)

Success!

Hobbyhorse

Berichten: 1318
Geregistreerd: 18-01-14
Woonplaats: Ja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 03:03

Laten transporteren met anderen mee op de vrachtwagen is niet zo duur dan als dat er apart een trailer voor het paard moet rijden. kijk eens op de site van BSS paardentransporten, of Gellisen of Potijk.
Een andere die mogelijk die route rijd is Trans horse cargo.hu zo zijn er vast nog anderen.
Best is om tegen die tijd van te voren meerdere offertes op te vragen.

Texas02

Berichten: 4589
Geregistreerd: 21-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-17 06:28

Bedankt! Ik ga even op de websites kijken, ben benieuwd of het te doen is.. €2000 vind ik persoonlijk wel erg veel, dan kun je beter zelf met de trailer gaan.. Ik dacht ook aan een transport samen met andere paarden, wat al ongeveer op de route ligt. Dat kan dan toch geen €2000 meer moeten kosten? Oostenrijk is ongeveer 1200km rijden (ligt er natuurlijk aan waar in Oostenrijk), dan vind ik dat wel erg duur.. Ik ga me er zeker in verdiepen, ben heel blij met de namen van de paardentransporten! :)

@FatCat: Weet je nog welk bedrijf dat was, waar ze alles geregeld hebben?

Sunora

Berichten: 271
Geregistreerd: 13-04-17
Woonplaats: Willebroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 06:39

Mijn paard is een maand geleden met BSS vanuit Portugal naar België gekomen, dus wat meer kilometers dan Oostenrijk. Dat heeft me voor transport net geen 1000 euro gekost. 2000 euro zou ik dus inderdaad wat veel vinden voor transport vanuit Oostenrijk :D Dat moet zeker voor de helft kunnen!

IHN
Berichten: 2333
Geregistreerd: 12-02-11
Woonplaats: Geeste

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 06:51

Waarom maak je er dan geen uitstapje van? Paar dagen vakantie en paard zelf ophalen (en als mijn dieselkosten en pension betaald worden zou ik hem ook nog op willen halen en er zijn vast meer mensen te vinden die dat wel zien zitten).
Dan zit je rond de 4 a 500 euro waarschijnlijk. Enige nadeel is dat ik niet weet hoe het zit met verzekeringsdekking als je een prive persoon laat rijden...das bij een bedrijf natuurlijk wel geregeld.

Mirranda

Berichten: 1717
Geregistreerd: 24-09-04
Woonplaats: Melissant

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 07:29

Dat is prima te doen hoor. Inmiddels heb ik nu 2x een paard vanuit Zuid Duitsland gehaald en dat transport heeft niet meer dan Eur 450 gekost (ex btw). Dat zijn dan wel deeltransporten, dus staan ze met andere paarden op de wagen.
Horse Logistics is het bedrijf wat voor mij gereden heeft.
Heb momenteel nog 2 jonge paarden in de opfok staan n Zuid Duitsland en die haal ik over 2 jaar naar huis.

Zoek je goede adressen van Haflingerfokkers in Oostenrijk of Duitsland dan heb ik die voor je.
Aankoopprijs logt vaak wel wat hoger dan hier, maar de kwaliteit is ook beter (wij zochten top bewegers voor de sport).

Gezondheidsverklaring regelt de fokker over het algemeen voor je. Die zijn daarmee bekend. Het is daar ook redelijk eenvoudig en dacht +/- Eur 35-40 max.

Hier moet je je paard dan weer aanmelden bij een stamboek (voor de Haflinger is dat NHPS of KVTH) en wordt deze geregistreerd. Je houdt het oorspronkelijke paspoort, dat wordt dus niet vervangen.

Als je nog vragen hebt hoor ik het wel ;)

janouk
Blogger

Berichten: 17865
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 07:32

Na de haflinger merrie en hengstenkeuringen in Oostenrijk kopen Nederlandse fokkers jaarlijks een aantal haflingers. Die komen vaak met elkaar op de vrachtwagen naar Nederland.

Als je contact zoekt met grote fokkers, kan je misschien wat regelen met vervoer.

Maar het is goedkoper om een goede Haflinger hier in Nederland te kopen. Er lopen goed Haflingers in Nederland

EliseXJoelle

Berichten: 2340
Geregistreerd: 13-11-07
Woonplaats: Sliedrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 07:38

Sunora schreef:
Mijn paard is een maand geleden met BSS vanuit Portugal naar België gekomen, dus wat meer kilometers dan Oostenrijk. Dat heeft me voor transport net geen 1000 euro gekost. 2000 euro zou ik dus inderdaad wat veel vinden voor transport vanuit Oostenrijk :D Dat moet zeker voor de helft kunnen!



Oh wat raar... Ik heb voor mijn jaarling een prijsopgave gedaan en kwam op 1600 euro uit bij 2 bedrijven. Waaronder BSS dacht ik. En de afstand is 800km. Maar volgensmij ligt Tsjechië niet binnen hun vaste route? Dat zou er ook nog mee te maken kunnen hebben.
Zelf rijden of iemand die voor de opfok rijd zou in mijn geval dan goedkoper zijn. Ik heb haar transport alleen nog even uitgesteld dus hoeft het allemaal niet dit jaar :o

Sunora

Berichten: 271
Geregistreerd: 13-04-17
Woonplaats: Willebroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 12:12

EliseXJoelle schreef:
Sunora schreef:
Mijn paard is een maand geleden met BSS vanuit Portugal naar België gekomen, dus wat meer kilometers dan Oostenrijk. Dat heeft me voor transport net geen 1000 euro gekost. 2000 euro zou ik dus inderdaad wat veel vinden voor transport vanuit Oostenrijk :D Dat moet zeker voor de helft kunnen!



Oh wat raar... Ik heb voor mijn jaarling een prijsopgave gedaan en kwam op 1600 euro uit bij 2 bedrijven. Waaronder BSS dacht ik. En de afstand is 800km. Maar volgensmij ligt Tsjechië niet binnen hun vaste route? Dat zou er ook nog mee te maken kunnen hebben.
Zelf rijden of iemand die voor de opfok rijd zou in mijn geval dan goedkoper zijn. Ik heb haar transport alleen nog even uitgesteld dus hoeft het allemaal niet dit jaar :o


Dat zou inderdaad misschien de reden kunnen zijn! Ik had dan nog het geluk dat ik een promo-prijs te pakken had. Anders was het, iets van een 150 euro duurder.

FatCat

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-01-17
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 14:40

Texas02 schreef:
@FatCat: Weet je nog welk bedrijf dat was, waar ze alles geregeld hebben?


https://www.facebook.com/Nagcabs/

Deze. Vrachtwagen was erg modern en schoon. Fijne mensen ook. Geen idee of ze ook via oostenrijk gaan.

ivy_power89

Berichten: 5853
Geregistreerd: 16-09-06
Woonplaats: almere

Re: Paard importeren uit Oostenrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 14:57

Ik heb vorig jaar mijn merrie uit spanje laten overkomen naar nederland en was rond de 800 euro kwijt voor transport met BSS. Met potdijk zou ik nog eens 150 euro goedkoper zijn, maar dat transport zou pas veel later geregeld kunnen worden.

Gewoon een prijs opgave laten maken, dan weet je het zo

maessie

Berichten: 5744
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Hurdegaryp/Bornwird

Re: Paard importeren uit Oostenrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 15:57

Er worden regelmatig Haflingers vanuit Oostenrijk naar Nederland gehaald. Je zou Hans vd Berg van haflinger.nl eens kunnen vragen. Die heeft kijk op goeie Haflingers, importeert veel, en heeft de connecties bij de fokkers daar ;)
Eind September is de veulenveiling weer, als je de gelegenheid hebt, altijd gaan! (Of voor de tijd al paarden gaan bekijken, en regelen dat er dan iemand een paard mee kan nemen, dan rijden er genoeg vanuit nl die kant op ;) )

Oehlala
Berichten: 4304
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Re: Paard importeren uit Oostenrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 16:23

Ik heb ze voor 400€ uit denemarken gehaald. Super transport, is iemand met een eigen vrachtwagen die er lol in heeft.

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 16:25

Texas02 schreef:
Hoi :)

ik (over een poosje, nu nog niet) op zoek ben naar een paard waarmee ik leuk kan buitenrijden maar ook wel een beetje mee in de bak kan rijden, dus gewoon lol met je knol, lief beestje dat mijn maatje wordt,

Of doe eens gek, zadel je paard en maak een trektocht naar NL.
De ultieme buitenrit

Of een klein vrachtwagentje huren en er een roadtrip van maken met mooie stops onderweg
Laatst bijgewerkt door MissBmx op 08-08-17 16:41, in het totaal 1 keer bewerkt

IHN
Berichten: 2333
Geregistreerd: 12-02-11
Woonplaats: Geeste

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 16:28

Mirranda schreef:
Dat is prima te doen hoor. Inmiddels heb ik nu 2x een paard vanuit Zuid Duitsland gehaald en dat transport heeft niet meer dan Eur 450 gekost (ex btw). Dat zijn dan wel deeltransporten, dus staan ze met andere paarden op de wagen


fiets...daar gaat mijn gratis vakantie -O- -O- -O- :D

Nee maar 450 lijkt me idd een beter bedrag dan de 2000 waar eerder over gesproken werd.

Hobbyhorse

Berichten: 1318
Geregistreerd: 18-01-14
Woonplaats: Ja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 16:31

Die prijs van 2000 euro zal wel kunnen kloppen maar dan gaat het waarschijnlijk over een transport wat apart voor jou en je 1 of 2 paarden moet rijden met een trailer. Die rijd dan in 1 keer door.
Een co-transport is veel goedkoper maar dan staat je paard langer op een (waarschijnlijk hele goede) vrachtwagen met andere paarden met andere bestemmingen. Er zijn voorschriften hoe lang ze erop mogen staan en om de hoeveel tijd ze water, hooi en rust/overnachting moeten krijgen, dus het duurt dan wel langer maar je paard komt goed aan.

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Paard importeren uit Oostenrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 16:52

Ik haal mijn paarden nooit om de hoek :P
Voor vervoer gewoon verzameltransport aanvragen bij verschillende aanbieders.
Ik heb veel goede ervaring met Potijk.
Verder is het niet zo spannend. Je moet een gezondheidscertificaat hebben en sommige landen willen nog dat je de gegevens van de vervoerder doorgeeft.
Doe je het zelf dan zou ik gewoon niets doen behalve inladen en rijden :o
Risico op controle is zo ontzettend klein in de EU.
Ik raad echter een transporteur aan: veel minder stress voor paard en eigenaar.

Texas02

Berichten: 4589
Geregistreerd: 21-04-16

Re: Paard importeren uit Oostenrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-17 05:50

Wow, wat veel reacties al!! Bedankt! Dat helpt mij echt al veel verder! Het is echt wel iets wat nog een paar maandjes gaat duren voordat ik een paardje ga kopen, dus om in september al te gaan kijken in Oostenrijk lijkt me te vroeg (wel bedankt voor de tip hoor!), maar er zijn in Oostenrijk wel veel stallen waar ze Haflingers hebben, dus er toch vast wel ergens een keer een leuk dier verkocht worden, mocht ik besluiten om er eentje uit Oostenrijk te halen.. :)

Texas02

Berichten: 4589
Geregistreerd: 21-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-17 20:23

Even een update van mijn kant. Ik heb intussen een paard gevonden, en het is geen Haflinger geworden (geen Oostenrijkse en geen Nederlandse) maar een Draver :D Hij is zo leuk.. Zaterdag halen we hem op, ik kan niet wachten.. :)

Mirranda

Berichten: 1717
Geregistreerd: 24-09-04
Woonplaats: Melissant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 20:39

Dat is best wat anders dan een haflinger TS :D

Maar fijn dat je geslaagd bent en heel veel plezier en een mooie toekomst met je nieuwe aanwinst !

Texas02

Berichten: 4589
Geregistreerd: 21-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-17 23:45

Ja, echt heel iets anders, stuk groter ook :D Dank je!! :)

darkadia

Berichten: 5247
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: Paard importeren uit Oostenrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 11:47

Haha heel iets anders! In Nederland of wel uit t buitenland?

maessie

Berichten: 5744
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Hurdegaryp/Bornwird

Re: Paard importeren uit Oostenrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-17 12:49

Heerlijk tegenstrijdig met je vorige bericht dat September nog te vroeg was om te gaan kijken :+
Wel heel wat anders zeg! Gefeliciteerd! Heb je foto's?