Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 3 [ 53 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

B-rijbewijs welke 1.5 paards trailer

 
Profiel   

Ik ben opzoek naar een 1.5 paards trailer die ik legaal mag trekken met een B-rijbewijs.

Gegevens auto
TMM: 1920 kg
Massa ledig: 1295 kg
Trekken massa geremd: 1350 kg

Deze twee trailers heb ik op het oog:

Henra Performance 1.5
Eigen gewicht: 660 kg
Max. massa: 1350 kg

Ifor Williams 403
Eigen gewicht: 767 kg
Max. massa: 1600 KG maar het is mogelijk om de trailer te laten terugkeuren naar 1580 kg zodat je niet boven de 3500 kg uitkomt.

Het is voor een volwassen pony met een gewicht van 475 kg.

Wat is de beste optie?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-17 15:57 



 
Profiel   

PetraZ schreef
Ik ben opzoek naar een 1.5 paards trailer die ik legaal mag trekken met een B-rijbewijs.

Gegevens auto
TMM: 1920 kg
Massa ledig: 1295 kg
Trekken massa geremd: 1350 kg

Deze twee trailers heb ik op het oog:

Henra Performance 1.5
Eigen gewicht: 660 kg
Max. massa: 1350 kg

Ifor Williams 403
Eigen gewicht: 767 kg
Max. massa: 1600 KG maar het is mogelijk om de trailer te laten terugkeuren naar 1580 kg zodat je niet boven de 3500 kg uitkomt.

Het is voor een volwassen pony met een gewicht van 475 kg.

Wat is de beste optie?


Als je auto 1350 kg mag trekken dan zou je sowieso moeten terugkeuren naar 1350 want als je dan terug laat keuren naar 1580 dan mag je niet met B rijbewijs met die trailer op pad..

Zonder BE rijbewijs telt de max. massa van de trailer (in jouw geval die 1580 als je dat zo zou doen) als gewicht wat achter de auto hangt, al neem je de trailer leeg mee..

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-17 15:59 



 
Profiel   

Die iFor, is dat op de weegbrug gewogen of het gewicht wat op het papier staat? In het tweede geval lijkt het mij verstandig om te wegen, trailers wegen namelijk vaak flink meer dan wat er aangegeven staat. Als je paard 500 weegt en die trailer 800, zit je zo aan die 1350kg. Nou weet ik niet of de auto dat makkelijk trekt of dat hij wel eens wat power zou kunnen missen. Soms zie ik combinaties waarvan ik denk...als dat maar goed gaat

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-17 16:00 



 
Profiel   

Dat is niet waar JustLizz...

Zie de wiki hierover.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-17 16:01 



 
Profiel   

Ifor is waardevaster en degelijker maar zal er ook voor zorgen dat de auto nog harder slurpt. Persoonlijk zou ik voor de henra gaan want ik vind Ifor te lomp.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-17 16:02 



 
Profiel   

NinaCharlie schreef
Die iFor, is dat op de weegbrug gewogen of het gewicht wat op het papier staat? In het tweede geval lijkt het mij verstandig om te wegen, trailers wegen namelijk vaak flink meer dan wat er aangegeven staat. Als je paard 500 weegt en die trailer 800, zit je zo aan die 1350kg. Nou weet ik niet of de auto dat makkelijk trekt of dat hij wel eens wat power zou kunnen missen. Soms zie ik combinaties waarvan ik denk...als dat maar goed gaat



Gewicht Ifor is wat op papier (internet) staat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-17 16:05 



 
Profiel   

ik heb zelf met me b rijbewijs een 1.5 trailer ifor Williams getrokken paard is 180 dus ook niet de lichtste
Tot en met B rijbewijs mag je in totaal inc je auto en je trailer+laadvermogen 3500 kg in combinatie zijn

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-17 16:08 



 
Profiel   

Onze auto is vergelijkbaar en we hebben een aantal keer een Ifor Williams huurtrailer gehad.
Ging super en blijft de fijnste trailer die we ooit mee gehad hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-17 16:08 



 
Profiel   

Yvank_ schreef
Dat is niet waar JustLizz...

Zie de wiki hierover.


Wat bedoel je?

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-17 16:08 



 
Profiel   

De Ifor weegt: Ledig gewicht 765 kg

Wij hebben er ook eentje (506) en het gewicht op de site staat het werkelijk gewicht (op de weegbrug gehad, zelfs nog iets lichter)

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-17 16:09 



 
Profiel   

trailer mag meer wegen dan je auto. Het gaat om je kogeldruk en wat je laadvermogen ook is

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-17 16:09 



 
Profiel   

Wij hebben een 1,5 paards iforwilliams laten terug keuren, zodat we met onze vw golf onder de 3500 kg blijven :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-17 16:10 



 
Profiel   

JustLizz schreef
Yvank_ schreef
Dat is niet waar JustLizz...

Zie de wiki hierover.


Wat bedoel je?

De trailer mag ook met je B rijbewijs meer wegen dan de auto trekken mag zolang het geheel maar niet boven de 3500 komt en je niet meer lading dan je auto mag trekken rijden gaat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-17 16:11 



 
Profiel   

https://www.rdw.nl/Particulier/Paginas/ ... ekken.aspx

De aanhangwagen mag zwaarder zijn dan 750 kg . Voorwaarde is dat de toegestane maximum massa van de totale combinatie (trekkend voertuig (= 1920 kg) plus aanhangwagen (= 1580 kg) niet meer dan 3500 kg is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-17 16:15 



 
Profiel   

Yvank_ schreef
Dat is niet waar JustLizz...

Zie de wiki hierover.


Wat bedoel je?[/quote]
De trailer mag ook met je B rijbewijs meer wegen dan de auto trekken mag zolang het geheel maar niet boven de 3500 komt en je niet meer lading dan je auto mag trekken rijden gaat.[/quote]

Oke.. ik heb dat dan altijd anders gelezen..Ik denk dat ik mijn nieuwe trailer dan niet terug hoef te laten keuren:
TMM auto is 1790
Mag 1550 kg geremd trekken
TMM trailer is nu 1600

Leeg is mijn trailer ongeveer 700 kilo, dus zeg met lading zo'n 1.300 kilo..
Dan hoef ik dus mijn trailer niet terug te laten keuren tot die 1550 kg die mijn auto mag trekken?


Het enige voordeel voor een BE is dan dat je niet meer naar die 3.500 grens hoeft te kijken?

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-17 16:21 



 
Profiel   

Als je zo'n zware auto (bus of een deel elektrisch?) rijdt zou ik toch ernstig na gaan denken over een E achter B rijbewijs als dat mogelijk is.

En dan toch voor de lichtste optie gaan, want je hebt net 100 kg over voor je aan je max trekgewicht zit.
Als je daar een keer een paard in wilt laden (iemand uit de brand helpen met koliek bijvoorbeeld) mag het niet eens meer.

Krap in de marges, terug keuren, alles kan maar ik zou dan liever gewoon het zekere voor het onzekere nemen. Dus en E achter B en een trailer die ruim binnen de marge blijft van je trekvermogen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-17 16:23 



 
Profiel   

In jouw geval tmm auto 1790+ tmm trailer 1600 = 3390 dus < 3500 je hoeft niet terug te keuren. Zolang je leeggewicht + paard maar niet boven den 1550 uitkomen mag je gewoon rijden.

Met BE vervalt inderdaad de 3500 grens wat ik overigens wel een meerwaarde vindt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-17 16:24 



 
Profiel   

Ik heb een Paradiso weeg iets van 545 kilo.
En de auto die hem trekt is een vw golf.

Ook gewoon met B rijbewijs

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-17 16:25 



 
Profiel   

Ik rij met een VW Golf en 1,5 paards Atec trailer. Mijn auto mag 1200 kg. trekken, trailer ook terug laten keuren naar 1200.

[ img ]


Laatst bijgewerkt door __Nicole op 24-08-17 16:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-17 16:27 



 
Profiel   

Officieel is wat je beschrijft niet toegestaan.
Je mag dus maar een TMM van de trailer hebben van 1350 kg volgens de wet. Dat betekend dat je deze terug moet keuren, ook al kom je met het gewicht van de ledige trailer en je paard onder de 1350 kg.

Stel: je koopt een trailer die ledig 700 kg op papier weegt. Dat betekend dat voor jou auto je hem terug moet laten keuren naar 1350 kg en dan dus maar voor 650 kg aan paard mag laden.
In principe kun je de discussie aangaan met de politie of wie je ook aan zou houden, want als je onder de 1350 kg zit kunnen ze je strikt gezien niet bekeuren. Al mag het dus niet!
Ik zou zeggen speel op safe en laat je trailer terugkeuren. ;)

Ik heb een Cheval Liberte gold one en deze is ledig 690, terug laten keuren naar 1300 kg. Voelt toch safer.

succes!

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-17 16:28 



 
Profiel   

Hoe kom je daarbij pieneliene? Dat staat helemaal niet in de wet. Die regel is jaren geleden al afgeschaft.
In jouw geval weet ik niet wat je paard weegt? Maar een trailer die op papier 690 weegt weegt wel 800 in het echt. Houdt in dat je maar 500 mag laden. Daar zit je zo over.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-17 16:30 



 
Profiel   

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... n-besturen

een aanhanger trekken van meer dan 750 kilo als de auto en de aanhanger samen niet boven de 3.500 kilo (lege gewicht + laadvermogen) uitkomen.

Rijbewijs afhankelijk van toegestane maximale massa

Welk rijbewijs u moet hebben voor uw aanhanger, caravan of oplegger hangt af van de toegestane maximale massa. Dit is het lege gewicht plus het maximale laadvermogen. Een aanhanger kan bijvoorbeeld een toegestane maximale massa van 750 kilo hebben. Als de aanhanger zelf 150 kilo weegt (lege gewicht), dan mag er nog 600 kilo aan lading bij (laadvermogen). Het gaat dus niet om het daadwerkelijke gewicht.

ledig gewicht + laadvermogen is het TMM ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-17 16:33 



 
Profiel   

Ja maar jij zegt dat ze terug moet keuren dat is helemaal niet waar!

Er staat nergens in de wet meer iets vermeld over dat auto het maximale gewicht van de trailer moet kunnen trekken.

Zolang ze hem ze niet voller laad dan die 1350 mag ze er mee rijden. Al weegt die trailer 1500. Zolang de TMM auto + TMM trailer maar onder de 3500 blijven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-17 16:37 



 
Profiel   

er staat toch bij dat het niet om het daadwerkelijke gewicht gaat? Maar om wat de trailer mag dragen..
Prima als TS het zo wil doen hoor, ik bied alleen mijn advies/ mening aan.

Mijn aanhangerverzekering en de politie geven aan dat het klopt zoals ik het uitleg.. Ik ben nogal aan controlfreak wat dat betreft O:)
Maargoed, iedereen mag het doen zoals ze het zelf prettig vinden :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-17 16:39 



 
Profiel   

Afgezien of het mag of niet, zou ik nooit maar dan ook nooit met een zwaardere trailer dan de auto gaan rijden. Maar dat is keuze die je zelf moet maken. Ik zou voor de lichtere gaan, maar vind het allemaal kielekiele..
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-17 16:42 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 3 [ 53 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen