B-rijbewijs welke 1.5 paards trailer

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marije_jiplover

Berichten: 25314
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 16:42

De trailer van mijn stalgenootje staat voor 680 op papier en weegt in het echt gemeten op geijkte weegbrug 970 kg.
Mijn Henra Amazone weegt op papier 540 kg en is gisteren op de weegbrug gegaan en telde 680 kg.
Ik zou dus in jouw geval zeker voor de lichtste gaan en zeker even nawegen.

WeCo

Berichten: 480
Geregistreerd: 31-01-10
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 16:44

Yvank_ schreef:
Ja maar jij zegt dat ze terug moet keuren dat is helemaal niet waar!

Er staat nergens in de wet meer iets vermeld over dat auto het maximale gewicht van de trailer moet kunnen trekken.

Zolang ze hem ze niet voller laad dan die 1350 mag ze er mee rijden. Al weegt die trailer 1500. Zolang de TMM auto + TMM trailer maar onder de 3500 blijven.


En het TMM van de trailer niet zwaarder is dan van de auto, wat in het geval van TS dus niet zo is.
Maar dat is voor andere gevallen wel een noodzakelijke aanvulling.

Spenk
Berichten: 21766
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 16:44

Dat verzekeringen en politie wel vaker fout zitten is niks nieuws die kennen deze regels meestal ook niet voldoende.

Je haalt nu namelijk 2 dingen door elkaar heen.

Het ontbreken van een BE rijbewijs heeft als gevolg dat er gekeken wordt naar maximale gewichten. De TMM auto + TMM van de trailer dus eigen gewicht + maximale laadvermogen moeten onder de 3500 kg blijven.

Dan heb je het stukje of de auto de trailer mag trekken. Dit staat volledig los van het rijbewijs. Het werkelijk gewicht van de trailer + lading mag nooit meer zijn dat wat de auto mag trekken. Maar uiteraard mag het maximale gewicht wel zwaarder zijn dan je auto , dit geldt voor B en BE.

Dus als ik op pad ga met onze auto die 1500 trekken mag met een 2 paards die max 2000 is mag dit. Ik moet er enkel voor zorgen dat ik niet dan 1500 achter de auto heb hangen in werkelijkheid.

Spenk
Berichten: 21766
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 16:45

WeCo schreef:
Yvank_ schreef:
Ja maar jij zegt dat ze terug moet keuren dat is helemaal niet waar!

Er staat nergens in de wet meer iets vermeld over dat auto het maximale gewicht van de trailer moet kunnen trekken.

Zolang ze hem ze niet voller laad dan die 1350 mag ze er mee rijden. Al weegt die trailer 1500. Zolang de TMM auto + TMM trailer maar onder de 3500 blijven.


En het TMM van de trailer niet zwaarder is dan van de auto, wat in het geval van TS dus niet zo is.
Maar dat is voor andere gevallen wel een noodzakelijke aanvulling.

TMM trailer mag zwaarder zijn dan auto hoor :) zolang je hem maar niet zwaarder laadt dan je auto trekken mag.

Rex_Rolfo

Berichten: 5378
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 16:46

JustLizz schreef:
Oke.. ik heb dat dan altijd anders gelezen..Ik denk dat ik mijn nieuwe trailer dan niet terug hoef te laten keuren:
TMM auto is 1790
Mag 1550 kg geremd trekken
TMM trailer is nu 1600

Dan hoef ik dus mijn trailer niet terug te laten keuren tot die 1550 kg die mijn auto mag trekken?

Zou inderdaad niet nodig zijn. Voordeel is natuurlijk wel dat je dan geen discussie krijgt met een agent m/v die de regeltjes ook niet tot in detail kent. Zouden ze wel moeten maar ja, het zijn soms net mensen ;)

Ben wel benieuwd welke auto bij zo'n relatief lage TMM toch 1550 kg aan de haak mag.


@TS: neem de trailer van je voorkeur, daar voel je je altijd het beste bij.
Gaat het b.v. om twee nieuwe die je met elkaar vergelijkt of een zo goed als nieuwe en een flink gebruikte? Speelt allemaal mee, net als het gevoel dat je bij de verkoper hebt enz.

pjotrg

Berichten: 1158
Geregistreerd: 30-06-06
Woonplaats: La Malachère (da's ergens in het oosten van Frankrijk)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 16:48

Ik zou de Ifor nemen. Deze heeft ook een mogelijkheid om een paard er aan de voorkant uit te laten. Voor sommige paarden is dit wel zo prettig.

Als je de Ifor laat "terugkeuren" laat 'm dan dan terug naar onder de 1580, bijvoorbeeld 1500, misschien zelfs wel naar 1350 (dan ben je in lijn met het maximale trekgewicht van je auto). Je kunt dan, mocht het nodig zijn, je trailer met een zwaardere auto trekken.

Zowiso is het prettiger als je trekauto zwaarder is dan de de TMM van de trailer: dat rijd rustiger.

Ik zou wel wat "lessen" nemen van een ervaren "aanhanger rijder" en ook van iemand die ervaring heeft met paarden in een trailer.

SuperZodiaX
Berichten: 1337
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Dordrecht

Re: B-rijbewijs welke 1.5 paards trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 16:49

Wij hebben een Herna, bevalt super. Ik rij er ook met mn B rijbewijs mee, paste precies qua combi

JustLizz
Berichten: 1299
Geregistreerd: 11-01-11
Woonplaats: Dongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 16:57

Rex_Rolfo schreef:
JustLizz schreef:
Oke.. ik heb dat dan altijd anders gelezen..Ik denk dat ik mijn nieuwe trailer dan niet terug hoef te laten keuren:
TMM auto is 1790
Mag 1550 kg geremd trekken
TMM trailer is nu 1600

Dan hoef ik dus mijn trailer niet terug te laten keuren tot die 1550 kg die mijn auto mag trekken?

Zou inderdaad niet nodig zijn. Voordeel is natuurlijk wel dat je dan geen discussie krijgt met een agent m/v die de regeltjes ook niet tot in detail kent. Zouden ze wel moeten maar ja, het zijn soms net mensen ;)

Ben wel benieuwd welke auto bij zo'n relatief lage TMM toch 1550 kg aan de haak mag.


@TS: neem de trailer van je voorkeur, daar voel je je altijd het beste bij.
Gaat het b.v. om twee nieuwe die je met elkaar vergelijkt of een zo goed als nieuwe en een flink gebruikte? Speelt allemaal mee, net als het gevoel dat je bij de verkoper hebt enz.


Ik heb een citroen C4, hij mag geremd 1550 kg trekken.
Ik zou hem niet tot de max laten trekken want daar vind ik hem zelf te licht voor maar 1,5 paards trailer gewoon met 1 paard erin trekt hij echt prima en voelt ook op de weg zeker niet onstabiel.

cissy

Berichten: 19822
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: B-rijbewijs welke 1.5 paards trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 18:24

Als je een trailer terug wilt laten keuren omdat je dan qua gewichten beter uitkomt vergeet dan niet ook de kogeldruk van te voren te checken! Een teruggekeurde 2paards heeft nl vaak 100 kg kogeldruk die je dan toch echt niet op je 50 of 75kg trekhaak mag hangen (dat is vaak te weinig bij lichtere auto's). Ondanks dat hij op papier is teruggekeurd!

PetraZ
Berichten: 14
Geregistreerd: 23-08-17

Re: B-rijbewijs welke 1.5 paards trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-17 18:57

Iedereen bedankt voor de reacties, het wordt waarschijnlijk toch eerst een andere auto en daarna pas een trailer :-)

WeCo

Berichten: 480
Geregistreerd: 31-01-10
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 03:07

Yvank_ schreef:
WeCo schreef:


En het TMM van de trailer niet zwaarder is dan van de auto, wat in het geval van TS dus niet zo is.
Maar dat is voor andere gevallen wel een noodzakelijke aanvulling.

TMM trailer mag zwaarder zijn dan auto hoor :) zolang je hem maar niet zwaarder laadt dan je auto trekken mag.


Niet voor je rijbewijs. Daarvoor geldt het laadVERMOGEN. Niet de daadwerkelijke lading.

Marije_jiplover

Berichten: 25314
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 05:33

Maar dat laadvermogen, oftewel TTM, mag nog steeds zwaarder zijn dan de TTM van je auto.
Als ze samen, dus TTM auto+ TTM aanhanger, maar niet meer zijn dan 3500 kg.
Bron: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... n-besturen
Citaat:
Aanhanger trekken met rijbewijs B
Heeft u rijbewijs B (autorijbewijs)? Dan mag u met een auto:

    - een aanhanger trekken van maximaal 750 kilo (lege gewicht + laadvermogen);
    - een aanhanger trekken van meer dan 750 kilo als de auto en de aanhanger samen niet boven de 3.500 kilo (lege gewicht + laadvermogen) uitkomen.


Daar staat helemaal niets over welk gewicht er hoger moet zijn.

MarianneW

Berichten: 707
Geregistreerd: 15-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 06:54

Marije_jiplover schreef:
De trailer van mijn stalgenootje staat voor 680 op papier en weegt in het echt gemeten op geijkte weegbrug 970 kg.
Mijn Henra Amazone weegt op papier 540 kg en is gisteren op de weegbrug gegaan en telde 680 kg.
Ik zou dus in jouw geval zeker voor de lichtste gaan en zeker even nawegen.


Goed gedaan, dat nawegen!
Heb je ze aangekoppeld of afgekoppeld gewogen?

FrNo
Berichten: 3657
Geregistreerd: 14-08-13
Woonplaats: Noord Oost Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 07:20

JustLizz schreef:
Yvank_ schreef:
Dat is niet waar JustLizz...

Zie de wiki hierover.


Wat bedoel je?

De trailer mag ook met je B rijbewijs meer wegen dan de auto trekken mag zolang het geheel maar niet boven de 3500 komt en je niet meer lading dan je auto mag trekken rijden gaat.[/quote]

Oke.. ik heb dat dan altijd anders gelezen..Ik denk dat ik mijn nieuwe trailer dan niet terug hoef te laten keuren:
TMM auto is 1790
Mag 1550 kg geremd trekken
TMM trailer is nu 1600

Leeg is mijn trailer ongeveer 700 kilo, dus zeg met lading zo'n 1.300 kilo..
Dan hoef ik dus mijn trailer niet terug te laten keuren tot die 1550 kg die mijn auto mag trekken?


Het enige voordeel voor een BE is dan dat je niet meer naar die 3.500 grens hoeft te kijken?[/quote]


Em aantal jaren geleden moest inderdaad de auto meer wegen dan de toegestane maximum massa van aanhangwagen.
Deze regel is volgens mij inderdaad vervallen.

Marije_jiplover

Berichten: 25314
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 07:51

MarianneW schreef:
Marije_jiplover schreef:
De trailer van mijn stalgenootje staat voor 680 op papier en weegt in het echt gemeten op geijkte weegbrug 970 kg.
Mijn Henra Amazone weegt op papier 540 kg en is gisteren op de weegbrug gegaan en telde 680 kg.
Ik zou dus in jouw geval zeker voor de lichtste gaan en zeker even nawegen.


Goed gedaan, dat nawegen!
Heb je ze aangekoppeld of afgekoppeld gewogen?

Afgekoppeld.
Dus echt het eigen gewicht.

WeCo

Berichten: 480
Geregistreerd: 31-01-10
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 08:01

Marije_jiplover schreef:
Maar dat laadvermogen, oftewel TTM, mag nog steeds zwaarder zijn dan de TTM van je auto.
Als ze samen, dus TTM auto+ TTM aanhanger, maar niet meer zijn dan 3500 kg.
Bron: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... n-besturen
Citaat:
Aanhanger trekken met rijbewijs B
Heeft u rijbewijs B (autorijbewijs)? Dan mag u met een auto:

    - een aanhanger trekken van maximaal 750 kilo (lege gewicht + laadvermogen);
    - een aanhanger trekken van meer dan 750 kilo als de auto en de aanhanger samen niet boven de 3.500 kilo (lege gewicht + laadvermogen) uitkomen.


Daar staat helemaal niets over welk gewicht er hoger moet zijn.


Klopt, was inderdaad de oude regeling..

MarianneW

Berichten: 707
Geregistreerd: 15-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 08:20

Marije_jiplover schreef:
Marije_jiplover schreef:
De trailer van mijn stalgenootje staat voor 680 op papier en weegt in het echt gemeten op geijkte weegbrug 970 kg.
Mijn Henra Amazone weegt op papier 540 kg en is gisteren op de weegbrug gegaan en telde 680 kg.
Ik zou dus in jouw geval zeker voor de lichtste gaan en zeker even nawegen.

Marianne:
Goed gedaan, dat nawegen!
Heb je ze aangekoppeld of afgekoppeld gewogen?

Afgekoppeld.
Dus echt het eigen gewicht.


Zonde, want je kogeldruk komt nog bij je auto. Nu weet je dus eigenlijk nog niet wat je daadwerkelijk trekt, want oom agent weegt ook aangekoppeld.
Zo zijn ze in de fabriek ook gewogen, dus logisch dat het zo afwijkt nu.

Willemina_L

Berichten: 1674
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 08:39

Ik heb zelf een Ifor Williams 1.5 paards. Wat een geweldige trailer met die voorklep. En ook de rolkooi die toch zeker sterker is dan een polyester kap. Ja hij is vrij zwaar maar ligt beter op de weg door de bladveren dan alle andere trailers die ik ken.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 08:41

Deze dus!

Jouw ledig gewicht auto is 1285kg. De maximale massa van je trailer mag niet boven dat ledige gewicht uitkomen en in totaal mag de maximale massa van auto en trailer niet boven de 3500kg uitkomen.

Je moet dus een trailer zoeken met een maximale massa van 1200kg (mijn oude 1,5 paards Sluis? Trailer had dat) of de trailer op papier terug laten keuren tot het ledig gewicht van je auto


Aanvulling; voor B rijbewijs geldt de maximale toegestane massa. Voor E rijbewijs gaat het om het werkelijke gewicht.
Met les reden we rond met op papier te zware maximale massa van de kar, irt het busje wat moest trekken. Mar er zat een weegbrief bij om te bewijzen dat de kar niet te zwaar was voor trekkend voertuig.

Ik heb heel lang gereden met B rijbewijs in een Opel omega en 1,5 paards trailer.

Toen ik over wilde naar 2 paards mijn E rijbewijs gehaald.

WeCo schreef:
Yvank_ schreef:
Ja maar jij zegt dat ze terug moet keuren dat is helemaal niet waar!

Er staat nergens in de wet meer iets vermeld over dat auto het maximale gewicht van de trailer moet kunnen trekken.

Zolang ze hem ze niet voller laad dan die 1350 mag ze er mee rijden. Al weegt die trailer 1500. Zolang de TMM auto + TMM trailer maar onder de 3500 blijven.


En het TMM van de trailer niet zwaarder is dan van de auto, wat in het geval van TS dus niet zo is.
Maar dat is voor andere gevallen wel een noodzakelijke aanvulling.

Casarell

Berichten: 9603
Geregistreerd: 15-02-06
Woonplaats: Drunen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 08:50

Yvank_ schreef:
JustLizz schreef:


Wat bedoel je?

De trailer mag ook met je B rijbewijs meer wegen dan de auto trekken mag zolang het geheel maar niet boven de 3500 komt en je niet meer lading dan je auto mag trekken rijden gaat.


De trailer mag inderdaad meer wegen dan de auto ja..
Maar... deze auto mag niet meer trekken dan op papier staat aangegeven..!
Als de auto dus 1350 mag trekken, mag er geen aanhanger achter die bv 1400 weegt.

Let wel.. ik heb het niet over het gewicht van de auto.. maar om wat hij technisch mag trekken..!!

Voorbeeld.. mijn passat weegt rond de 1400 kg.. maar mag 1600 trekken.
Ik mag er dus een aanhanger achter hangen tot 1600 kg.. en hoef dus niet te kijken naar het gewicht van de auto.
Waar ik wel naar moet kijken is het totale gewicht, maar dat zit ruim onder de 3500 kg.. dus mag ik met B rijden.

Marije_jiplover

Berichten: 25314
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: B-rijbewijs welke 1.5 paards trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 09:33

Dat is correct, Casarell.
Maar als ik een aanhanger heb van een leeg gewicht van bv 550 kg en een ttm van 1500 kg, waar ik een pony inzet van 450 kg, mag ik die prima achter een auto hangen die 1350 kg mag trekken.
Immers, 550+450=1000 kg. En 1000 is minder dan 1350 kg, dus die mag prima achter die auto die 1350 mah trekken.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: B-rijbewijs welke 1.5 paards trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 10:33


Roodvos

Berichten: 6657
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 10:33

joyce B schreef:
Deze dus!

Jouw ledig gewicht auto is 1285kg. De maximale massa van je trailer mag niet boven dat ledige gewicht uitkomen
ONZIN
Zoals meerderen hier al uitleggen, de TMM van de trailer mag hoger zijn dan het ledig gewicht van de auto. Je mag alleen niet meer achter je auto hangen dan wat technisch is toegestaan.

joyce B schreef:
en in totaal mag de maximale massa van auto en trailer niet boven de 3500kg uitkomen.

Hier heb je wel gelijk.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: B-rijbewijs welke 1.5 paards trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 10:45

Had het al gezien. Zie bericht boven de jouwe

Priscilla_90
Berichten: 1602
Geregistreerd: 04-05-08
Woonplaats: Rotterdam , nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 13:25

waar kan ik vinden wat de kogeldruk is vd ifor Williams 1.5 paards?
Dit ivm ik een Toyota rav4 wil aanschaffen met een kogeldruk van 70 kg