Advies gevraagd, mondelinge overeenkomst verbreken weiland

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Moos99
Berichten: 1675
Geregistreerd: 30-11-10

Advies gevraagd, mondelinge overeenkomst verbreken weiland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-17 12:25

Hallo!
Ik hoor graag meningen:
wij huren sinds een halfjaar een weiland van een boer. Ik zou het een jaar huren, en per 3 maanden betalen. Alles ging goed. Hij zou alleen de randen langs de sloot bij blijven houden en verder regelen wij alles in de wei. Een tijd terug zagen wij ineens dat brandnetels slap hingen in de wei. Het bleek dat de boer zonder overleg onkruid verdelger had gespoten waar onze paarden stonden. Ik ben toen heel duidelijk geweest dat we dit niet wilde ivm gevaar voor de paarden. Onze wei is in 2 delen gedeeld dus hij zou alleen de kant doen waar de paarden niet stonden. Vervolgens zagen we een maand later hetzelfde in heel de wei. Ik heb hem gebeld en gevraagd hoe het zat, hij zei toen dat hij nog genoeg verdelger bij had en niet wilde hoeven terug komen voor die paar stukken onkruid die wel bij onze paarden stonden...hij heeft dus nogmaals gewoon gif gespoten bij onze paarden. Zijn reactie is hierop: het is helemaal niet schadelijk voor de paarden, doet hij al 20 jaar zo etc.

Dit was voor mij genoeg reden om te stoppen, ik kon de situatie niet vertrouwen en als hij dit zo doet, wat doet hij dan nog meer?

Ik heb gezegd dat ik weg wil, maar hij staat erop dat ik het overige geld voor het aankomen halfjaar nog betaal aangezien mondeling is afgesproken dat ik een jaar zou blijven. Ergens denk ik ik ben hem niets verschuldigd, maar ik wil het niet slecht afsluiten en ruzie, onze paarden staan er nu nog eigenlijk tot oktober. Ik heb wel al een nieuwe plek, dus ik kan mijn spullen pakken en gaan...dit zou dan wel allemaal snel geregeld moeten worden inclusief schuilstal.

Zouden jullie hem in deze situatie nog geld betalen, of juist helemaal niet? Of er misschien tussenin gaan zitten en nog 3 maanden betalen?

We hebben geen contract, dit wilde hij niet. Er staat dus niets op papier.

Alvast bedankt
Laatst bijgewerkt door Moos99 op 27-08-17 12:30, in het totaal 1 keer bewerkt

daniweerd
Berichten: 1200
Geregistreerd: 27-03-09

Re: Advies gevraagd, mondelinge overeenkomst verbreken weiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 12:29

Gewoon betalen....mondeling afgesproken is ook een geldig contract. Ergens kan ik het me ook wel voorstellen.

We zijn zelf boer en hebben paarden...als ik dan sommige paarden houders hun wei zie verwaarlozen en je dan in een mum van tijd alles onder het onkruid hebt....hier word ook gemaaid en gespoten tegen onkruid en don´t worry de paarden eten dat echt niet.

Als er zoveel brandnetels stonden had je ze ook zelf even kunnen plat maaien

Moos99
Berichten: 1675
Geregistreerd: 30-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-17 12:32

hengstveulen schreef:
Gewoon betalen....mondeling afgesproken is ook een geldig contract. Ergens kan ik het me ook wel voorstellen.

We zijn zelf boer en hebben paarden...als ik dan sommige paarden houders hun wei zie verwaarlozen en je dan in een mum van tijd alles onder het onkruid hebt....hier word ook gemaaid en gespoten tegen onkruid en don´t worry de paarden eten dat echt niet.

Als er zoveel brandnetels stonden had je ze ook zelf even kunnen plat maaien


Er is van te voren niets afgesproken over wat wij zouden moeten onderhouden aan het weiland. Er staat helemaal niet veel onkruid maar hij wilt geen enkel onkruidje. Hij trekt ook andere plantjes zonder overleg eruit en laat die dan gewoon in de wei liggen. Als hij vond da wij specifieke verantwoordelijkheden hadden, had ik dat graag gehoord, maar ik heb geen moeite met een brandnetel hier en daar.

We hebben 1 merrie die wel brandnetels eet, dus je kan niet klakkeloos zeggen dat ze het echt niet eten. Heb het mijn eigen ogen gezien en ze is ook nog drachtig.

upendo

Berichten: 22277
Geregistreerd: 19-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 12:33

Wat ik me afvraag is of je moet betalen als hij zich ook tot minimaal twee maal toe niet aan de afspraak heeft gehouden ("contractbreuk"). Ik ga geen advies geven maar ik ben wel benieuwd naar de mening van Bokt hierover.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 12:34

Je zegt in de wei regelen we zelf alles.
Nou zo te horen toch niet.
Ik kan me voorstellen dat die boer niet zijn weiland naar de kl.te ziet gaan omdat er wat huurders het half verwaarlozen.

Die gespoten brandnetel eten ze echt niet.

Als het verder een goed plekje is zou ik de air wat laten varen en die wei wel eens bij gaan houden.
Weet je niet hoe vraag hem dan om advies.

Voor nu zeg ik, gewoon betalen, dat is de overeenkomst.

Moos99
Berichten: 1675
Geregistreerd: 30-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-17 12:35

bruintje123 schreef:
Je zegt in de wei regelen we zelf alles.
Nou zo te horen toch niet.
Ik kan me voorstellen dat die boer niet zijn weiland naar de kl.te ziet gaan omdat er wat huurders het half verwaarlozen.

Die gespoten brandnetel eten ze echt niet.

Als het verder een goed plekje is zou ik de air wat laten varen en die wei wel eens bij gaan houden.
Weet je niet hoe vraag hem dan om advies.

Voor nu zeg ik, gewoon betalen, dat is de overeenkomst.



Nogmaals, er staat totaal niet veel onkruid maar hij houdt zijn wei graag perfect bij. Hij heeft van te voren niets gezegd dat wij dit zouden moeten doen, houden de wei verder pefect netjes er staan alleen afentoe wat distels hier en daar, in vergelijking met veel weilanden is het een mooi weitje hoor :+ helemaal niet slecht onderhouden.

daniweerd
Berichten: 1200
Geregistreerd: 27-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 12:38

Hier eten de paarden ook de brandnetels als je ze om maait en ze zijn gedroogd.....als jouw merrie verse brandnetel eet, heeft ze het nodig op de een of andere manier want het werkt bloedzuiverend

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 12:38

Je moet niet vergelijken met andere weilanden, want de meeste paardenhouders hebben een regelrechte ramp.
Je moet hem vragen wat hij wil, daar sta je op de wei.

Hier gaan distels er ook uit, en ander onkruid trek ik ook.
Brandnetels maai ik af en geef ik gedroogd. Maar het teveel word ook gespoten.

daniweerd
Berichten: 1200
Geregistreerd: 27-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 12:38

Ter aanvulling...zijn het nu distels of brandnetels?

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 12:40

Hij heeft het waarschijnlijk aan jullie willen verhuren OMDAT het om een heel jaar ging.
In de zomermaanden kan hij het aan iedereen verhuren en anders zelf wel opbrengst ermee genereren (hooi winning). In de wintermaanden kan hij er eigenlijk niets mee.
Dan is het dus extra zuur dat jullie alleen de zomermaanden betalen en vlak voor de winter vertrekken. In dat opzicht hoor je gewoon ook voor de wintermaanden te betalen, afspraak is afspraak.

De rest valt voor mij in de categorie "communicatie-verschillen". Over interpretatie kun je heel lang steggelen (en de relatie compleet mee vernietigen). Hou de eer aan jezelf, betaal gewoon de rest van het jaar ook.
Karma is a bitch, eventueel niet-betalen gaat je vroeg of laat in de spreekwoordelijke billen bijten.

Akhal_Teke

Berichten: 2535
Geregistreerd: 22-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 12:41

Als de boer zegt dat het niet gevaarlijk is... Waarom geloof je hem dan niet gewoon??

Moos99
Berichten: 1675
Geregistreerd: 30-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-17 12:44

bruintje123 schreef:
Je moet niet vergelijken met andere weilanden, want de meeste paardenhouders hebben een regelrechte ramp.
Je moet hem vragen wat hij wil, daar sta je op de wei.

Hier gaan distels er ook uit, en ander onkruid trek ik ook.
Brandnetels maai ik af en geef ik gedroogd. Maar het teveel word ook gespoten.


Wat hij had moeten doen is vragen: willen jullie de onkruid weghalen die er staan want ik wil ze weg hebben. Niet tot 2x toe tegen mijn wil in gif spuiten bij onze paarden....

Voor jouw info gebruiken wij regelmatig de bosmaaier, houden we de randen bij. We hebben de wei zelfs OPGEKNAPT in plaats van erger gemaakt. De omheining vervangen (kapotte ijzerdraden). Er staan alleen wat brandnetels en distels hier en daar, totaal niet veel. Ik huur de wei, mijn paarden staan er en ik had er geen last van. Als hij er wel last van had, hoorde ik het graag en kon ik er iets mee doen om hem ook blij te houden...

Moos99
Berichten: 1675
Geregistreerd: 30-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-17 12:44

Akhal_Teke schreef:
Als de boer zegt dat het niet gevaarlijk is... Waarom geloof je hem dan niet gewoon??


Uhm :+ omdat boeren compleet andere denkwijze hebben. Hij geeft zijn paarden ook bakken vol met brood en water uit de sloot waar gifstoffen van de omliggende weilanden in uit komt...had ik dat ook moeten doen omdat hij het zegt? No thanks

Moos99
Berichten: 1675
Geregistreerd: 30-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-17 12:46

Dees schreef:
Hij heeft het waarschijnlijk aan jullie willen verhuren OMDAT het om een heel jaar ging.
In de zomermaanden kan hij het aan iedereen verhuren en anders zelf wel opbrengst ermee genereren (hooi winning). In de wintermaanden kan hij er eigenlijk niets mee.
Dan is het dus extra zuur dat jullie alleen de zomermaanden betalen en vlak voor de winter vertrekken. In dat opzicht hoor je gewoon ook voor de wintermaanden te betalen, afspraak is afspraak.

De rest valt voor mij in de categorie "communicatie-verschillen". Over interpretatie kun je heel lang steggelen (en de relatie compleet mee vernietigen). Hou de eer aan jezelf, betaal gewoon de rest van het jaar ook.
Karma is a bitch, eventueel niet-betalen gaat je vroeg of laat in de spreekwoordelijke billen bijten.


Ja dat eerste deel klopt, dat is de enige reden dat ik me rot voel. Hij ging uit van een jaar en had het anders misschien niet willen doen. Maar als hij mijn vertrouwen schaad, veranderd er bij mij iets. Als ik niet bang hoefde te zijn dat hij gif spoot bij mijn paarden, was ik nooit weggegaan en had hij zeker een jaar huur gekregen (en misschien nog vele jaren verder).

Elisa2

Berichten: 37133
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 12:46

Eigenlijk zou ik gewoon nog eerst eens goed met de man gaan praten. Rustig uitleggen dat je geen gif gespoten wilt hebben en voorstellen dat je in vervolg zelf de brandnetels weg zult halen en dat dan ook doen. En dan zeggen dat als hij zich niet aan de afspraken houd, dat je dan vertrekt zonder verder nog te betalen. Eventueel de afspraken zwart op wit gaan zetten. Zo sta je veel sterker.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 12:47

Alleen brandnetels en distels vind ik niet alleen maar.

En de boer is zo'n pietje precies maar jullie hebben het wel opgeknapt. Dat klinkt raar.
En omheining kan ik me voorstellen, als er geen vee in staat maar gehooid word. Maar dan wil hij volgend jaar ook weer een goede opbrengst hebben zonder onkruid er in.

Ik denk dat jullie samen eens om de tafel moeten gaan, ipv die boer verwijten maken.
Je hebt sowieso een rare denkwijze over boeren zo te horen.

Memuska

Berichten: 5008
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Belgenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 12:48

Als het een goed plekje is, zou ik opnieuw om de tafel gaan zitten en heel duidelijke afspraken maken: wat verwacht de boer precies, en wat gaan jullie doen / wat gaat hij doen?

Hier trouwens ook een paard dat brandnetels eet. Echter, vorige week stonden ze op het achterste weiland toen een van onze werknemers het middelste gespoten heeft. Hij wist niet dat ze er terug in zouden komen even later. Hij laat die dan heus wel staan...

Ik zou dus goeie afspraken proberen te maken en als je toch weg wilt, gewoon betalen. Een mondelinge afspraak is ook een afspraak.

Elisa2

Berichten: 37133
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 12:49

Als jij de wei huurt, mag hij feitelijk er niks op en mee doen. Dus hij had inderdaad moeten vragen aan jullie of jullie de brandnetels weg wilden halen. Waarschijnlijk bedoelde hij het goed en denkt hij inderdaad dat gif geen kwaad kan {ik kan dat soort boeren ja}. Maar moet hem ook wel duidelijk worden dat dit niet zomaar kan.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 12:51

Elisa2 schreef:
Als jij de wei huurt, mag hij feitelijk er niks op en mee doen. Dus hij had inderdaad moeten vragen aan jullie of jullie de brandnetels weg wilden halen. Waarschijnlijk bedoelde hij het goed en denkt hij inderdaad dat gif geen kwaad kan {ik kan dat soort boeren ja}. Maar moet hem ook wel duidelijk worden dat dit niet zomaar kan.

Maar de afspraak was ook dat alles in de wei ts doet.
Maar dat doet ze dus niet want er staan distels en brandnetels.

En als hij met een rugspuit alleen het onkruid bespuit is er niets gevaarlijks aan, paarden zijn niet gek, die ruiken dat meteen en blijven er echt wel af.
Het is anders als hij een heel weiland pakt en de paarden geen andere keuze meer hebben.

maikeltje

Berichten: 7260
Geregistreerd: 24-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 12:53

Heerlijk als de boer het bijhoudt toch? Weet je wat weideonderhpud kost??
Over dat spuiten kun je ook afspraken maken. Ik denk dat als je hem in eerste instantie had bedankt voor het weide onderhoud, dat je de communicatie over wanneer hij zou komen spuiten ook open had kunnen houden. Wanneer mijn wei bemest wordt dan zorg ik dat mijn paarden eraf gaan en ik zet ze een week later weer terug.

Niet betalen zou hier in het dorp geen optie zijn. Ik weet niet hoe dik de huurweides bij jou in de buurt bezaaid zijn maar wanneer ik hier met een buurtboer een conclaaf heb, weet ik zeker dat de rest van het dorp dat ook weet. Daarom ben ik van communicatie open houden, vriendelijke benadering en bakken van afspraken. Dus ja, gewoon betalen anders gooi je vroeg of laat je eigen ruiten in.

Mazida
Berichten: 1384
Geregistreerd: 31-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 12:53

Vind dat je die boer ook wel heel kwaad wegzet. Hij bedoelt het goed door de brandnetels weg te halen en dat zal hij in inderdaad niet handmatig gaan uittrekken. Raad je om het ook niet over gif te hebben, maar over gewasmiddelbeschermingsmiddelen. Bied aan om de brandnetels voortaan zelf te verwijderen en trek ze er dan handmatig uit. Veel boeren vinden dat als je brandnetels laat groeien dat het een grote rotzooi wordt en daar is ook wel wat voor te zeggen. Vind je dat wel erg hoog van de toren blaast en niet netjes de overeenkomst na de zomer ineens op te zeggen. In de zomer kan hij het aan iedereen verhuren, ook aan mensen die blij zijn dat hij die brandnetels wegspuit. Wat je er ook van vindt, je paard blijft daar wel van af hoor.

Elisa2

Berichten: 37133
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 12:55

Ik zou ook niet blij worden als iemand met gif gaat spuiten in de wei waar mijn paarden zouden staan. Of ze het nu wel of niet eten, dat risico kun je gewoon niet nemen bij paarden van een ander.

Hij had gewoon aan TS moeten vragen of ze ook de distels en brandnetels weg wilde halen.

Moos99
Berichten: 1675
Geregistreerd: 30-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-17 12:57

bruintje123 schreef:
Alleen brandnetels en distels vind ik niet alleen maar.

En de boer is zo'n pietje precies maar jullie hebben het wel opgeknapt. Dat klinkt raar.
En omheining kan ik me voorstellen, als er geen vee in staat maar gehooid word. Maar dan wil hij volgend jaar ook weer een goede opbrengst hebben zonder onkruid er in.

Ik denk dat jullie samen eens om de tafel moeten gaan, ipv die boer verwijten maken.
Je hebt sowieso een rare denkwijze over boeren zo te horen.


Pietje precies qua onkruid. Voor de rest was er een gevaarlijke omheining die volledig vervangen moest worden. En hij had er gewoon paarden staan hoor, is gestopt met fokken. Wel mooi dat jij dit zo allemaal weet zonder de situatie te kennen }:0

We hebben een nette omheining gemaakt, gebruiken de bosmaaier voor de randen en halen de mest er zelfs netjes uit (hij liet altijd alles liggen). Verder overleg ik altijd ALLES met hem, als er een paard extra komt bel ik hem eerst op om dit door te geven, terwijl we eigenlijk geen afspraken hebben daarover.

Hier en daar een brandnetel mag ik zelf wel bepalen of ik daar last van heb zolang ik het huur, en als hij het zo een groot probleem vind overleg je dat...ga je niet ineens gif spuiten zoals ik net al zei.

Koper

Berichten: 30261
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 12:58

Er was overeen gekomen dat jullie het onderhoud van de wei zouden doen. Die overeenkomst heeft hij niet nagekomen. Is dat geen geldige reden om de overeenkomst te beëindigen?
Heb het zelf ook eens aan de hand gehad. Mijn paard stond ergens op een wei mét schuilstal. Van de ene op de andere dag, midden in de winter, werd de schuilstal afgebroken. De overeenkomst was daardoor niet meer wat hij was aangezien niet meer werd geboden wat was afgesproken.

En a propos brandnetels en distels... gewoon maaien en laten liggen. Beter voor het milieu en het is zeer gezond en smakelijk voor paarden ;)

luffwinny
Berichten: 1544
Geregistreerd: 14-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 12:59

Een overeenkomst is een overeenkomst, jij kan er niet zomaar afgezet worden maar andersom kan je zelf ook niet zomaar weg zonder te betalen. En zoals anderen al zeggen, hij ruimt de onkruid op wat jullie eigenlijk zouden doen. Paarden zijn niet gek en eten het niet zomaar meer op. Neem je verlies en betaal het jaar.