Advies gevraagd, mondelinge overeenkomst verbreken weiland

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 09:54

Jannepauli schreef:
Zijn er daarna afspraken gemaakt over het onderhoud: dat jij bv het onkruid van jouw weide-deel zou verwijderen?


Er was in elk geval 1 heldere afspraak gemaakt: de boer zou niet spuiten op het deel waar de paarden stonden. De reden dat hij dat wel heeft gedaan lijkt ook niet geweest te zijn dat het op dat stuk wei uit de hand liep, maar omdat hij het spul toch al in de tank had en vond dat hij het net zo goed mee kon nemen, ondanks de afspraak.

bulck

Berichten: 4230
Geregistreerd: 08-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 10:06

bruintje123 schreef:
Je zegt in de wei regelen we zelf alles.
Nou zo te horen toch niet.
Ik kan me voorstellen dat die boer niet zijn weiland naar de kl.te ziet gaan omdat er wat huurders het half verwaarlozen.

Die gespoten brandnetel eten ze echt niet.

Als het verder een goed plekje is zou ik de air wat laten varen en die wei wel eens bij gaan houden.
Weet je niet hoe vraag hem dan om advies.

Voor nu zeg ik, gewoon betalen, dat is de overeenkomst.


Wat ben ik het toch vaak eens met jouw posts!
Idd zijn wei, dus zijn regels. Een minimum aan respect is op zijn plek.
Normaal gezien, als je een wei zelf goed bijhoudt, dan zorg je ook dat je een minimum van een meter bij de omheining meeneemt. Dan voorkom je dus wildgroei in de bedrading en omheining én het staat netjes.
Ik kan begrijpen dat je zijn actie niet geheel kan apprecieren, maar kennelijk heb je er zelf niets of allessinds onvoldoende aan gedaan. Dus ik zou even in eigen borst kijken en ff jezelf beoordelen. Opzeggen kan, maar dan heeft hij recht op het saldo.

Bij mij komt die man niet als de 'boeman' over. Hij laat je allereerst toe om je betaling te spreiden, dan onderhoudt hij zijn weide, terwijl het eigenlijk jouw taak is.
Dus als het een fijne plek is, dan zou ik mijn ego opzijzetten en me verontschuldigen. Afspreken dat je bvb elke twee weken (uiteraard over enkele weken zal dat minder hoeven ivm najaar), even met de bosmaaier de kanten bijwerkt etc. Op die manier zal hij niet meer moeten spuiten en is alles netjes!

djinnie

Berichten: 2794
Geregistreerd: 23-04-05
Woonplaats: Wijchen

Re: Advies gevraagd, mondelinge overeenkomst verbreken weiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 10:12

Zijn wei, zijn regels? Tot op zekere hoogte dan toch... TS huurt de wei namelijk. Dan heb je gewoon een huurovereenkomst. Zou wat zijn als de verhuurder van een huurhuis roept: mijn huis, mijn regels. Je tuin moet tiptop zijn en je mag alleen douchen op oneven dagen. _O-

Als er is afgesproken dat de verhuurder NIET zou spuiten bij de paarden en hij doet het toch (reden is niet relevant, al liepen er marsmannetjes) is dat op zijn zachtst gezegd niet netjes te noemen. Ik zou daar ook niet blij van worden. Hij heeft namelijk zonder de toestemming van TS weinig te zoeken op haar gehuurde stuk weiland.

Uiteraard is een goede verstandhouding tussen verhuurder en huurder best fijn als je er hoopt langere tijd te staan, maar dat betekent niet dat je overal maar ja en amen op moet zeggen.

bulck

Berichten: 4230
Geregistreerd: 08-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 10:18

djinnie schreef:
Zijn wei, zijn regels? Tot op zekere hoogte dan toch... TS huurt de wei namelijk. Dan heb je gewoon een huurovereenkomst. Zou wat zijn als de verhuurder van een huurhuis roept: mijn huis, mijn regels. Je tuin moet tiptop zijn en je mag alleen douchen op oneven dagen. _O-

Als er is afgesproken dat de verhuurder NIET zou spuiten bij de paarden en hij doet het toch (reden is niet relevant, al liepen er marsmannetjes) is dat op zijn zachtst gezegd niet netjes te noemen. Ik zou daar ook niet blij van worden. Hij heeft namelijk zonder de toestemming van TS weinig te zoeken op haar gehuurde stuk weiland.

Uiteraard is een goede verstandhouding tussen verhuurder en huurder best fijn als je er hoopt langere tijd te staan, maar dat betekent niet dat je overal maar ja en amen op moet zeggen.


Gho gezien het hier ook maar enkel een mondelinge overeenkomst betreft, denk ik dat het eerder een gunnen van een weide is, dan wel degelijk echt te 'verdienen' op dat stuk.
En waar gaat het hier over, een hoop brandnetels en onkruid, die TS dus duidelijk zelf verzuimde op te ruimen. Respect voor iemands eigendom is wel een minumum en bij een weide hoort daar onderhoud bij.(en dat is meer dan wat drollen uit een weide te plukken)

daniweerd
Berichten: 1200
Geregistreerd: 27-03-09

Re: Advies gevraagd, mondelinge overeenkomst verbreken weiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 10:26

Jullie blijven maar praten over gif, nogmaals het is geen gif....je paarden zullen het niet ineens eten! Bovendien denk ik dat jij niet eens aan dat onkruidverdelginsspul kan komen tenminste hier in Duitsland mag je alleen met spuitlicentie landbouwbestrijdingsmiddelen kopen en verspuiten

Moos99
Berichten: 1675
Geregistreerd: 30-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-17 10:41

bulck schreef:
djinnie schreef:
Zijn wei, zijn regels? Tot op zekere hoogte dan toch... TS huurt de wei namelijk. Dan heb je gewoon een huurovereenkomst. Zou wat zijn als de verhuurder van een huurhuis roept: mijn huis, mijn regels. Je tuin moet tiptop zijn en je mag alleen douchen op oneven dagen. _O-

Als er is afgesproken dat de verhuurder NIET zou spuiten bij de paarden en hij doet het toch (reden is niet relevant, al liepen er marsmannetjes) is dat op zijn zachtst gezegd niet netjes te noemen. Ik zou daar ook niet blij van worden. Hij heeft namelijk zonder de toestemming van TS weinig te zoeken op haar gehuurde stuk weiland.

Uiteraard is een goede verstandhouding tussen verhuurder en huurder best fijn als je er hoopt langere tijd te staan, maar dat betekent niet dat je overal maar ja en amen op moet zeggen.


Gho gezien het hier ook maar enkel een mondelinge overeenkomst betreft, denk ik dat het eerder een gunnen van een weide is, dan wel degelijk echt te 'verdienen' op dat stuk.
En waar gaat het hier over, een hoop brandnetels en onkruid, die TS dus duidelijk zelf verzuimde op te ruimen. Respect voor iemands eigendom is wel een minumum en bij een weide hoort daar onderhoud bij.(en dat is meer dan wat drollen uit een weide te plukken)


Gunnen van een weide :+
Geloof me met de huur die hij van me krijgt is het weinig gunnen maar meer goed geld verdienen.

Mizora

Berichten: 18098
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 10:44

Het is wel degelijk gif. Dat niet alles er direct dood van gaat maakt het niet dat het geen gif is, alleen wat selectiever gif waardoor het minder schadelijk is voor de rest. Het is gewoon een herbicide, cide (caedere) staat voor doden. Net als bij insecticide, fungicide, etc.

En ja, er zijn aanwijzingen dat het kwaad kan voor een dier om het in te nemen, dat paarden het niet eens zullen eten is ook zeker niet absoluut. De meeste paarden zullen het ontwijken, maar lang niet allen.

Maar los van dat alles was het simpelweg tegen de afspraak die zij met de boer gemaakt had, hij zou namelijk in twee keer komen spuiten. Dat was de afspraak, als hij dan toch besluit om het in één keer te spuiten terwijl er expliciet was afgesproken dat niet te doen, is dat contractbreuk. Maar goed, ik weet direct weer waarom ik zo min mogelijk huur en al helemaal niet particulier. Je kan niet uitgaan van afspraken die je met de verhuurder maakt.

Ik weet niet wat ze betaalt qua huur, maar de opbrengst van een hectare tarwe is 1200-1500€/ha. Dat is de verkoopprijs van de tarwe, niet eens de winst. Oftewel 100€/maand aan huur. Alles daarboven is dus gunstig voor de boer.

bulck

Berichten: 4230
Geregistreerd: 08-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 10:55

Moos99 schreef:
Gunnen van een weide :+
Geloof me met de huur die hij van me krijgt is het weinig gunnen maar meer goed geld verdienen.


Over dat geld kan je niet klagen, want dat is overeengekomen. Ik zeg ook nergens dat je niets betaalt. In elk geval, jij wenst een overeenkomst op te zeggen, dus moet je de gevolgen ook accepteren. Je zal de overeenkomst dus moeten betalen. ( Dit had je trouwens normaliter al moeten doen, waren het niet dat hij ingegaan is op de 3-maandelijkse betaling)

Moos99
Berichten: 1675
Geregistreerd: 30-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-17 11:07

bulck schreef:
Moos99 schreef:
Gunnen van een weide :+
Geloof me met de huur die hij van me krijgt is het weinig gunnen maar meer goed geld verdienen.


Over dat geld kan je niet klagen, want dat is overeengekomen. Ik zeg ook nergens dat je niets betaalt. In elk geval, jij wenst een overeenkomst op te zeggen, dus moet je de gevolgen ook accepteren. Je zal de overeenkomst dus moeten betalen. ( Dit had je trouwens normaliter al moeten doen, waren het niet dat hij ingegaan is op de 3-maandelijkse betaling)


Ik klaag er totaal niet over hoor, maar vond het wel grappig dat hij me de wei zou gunnen. Hij verdient er gewoon genoeg geld mee en doet me dus echt geen plezier.

Mizora

Berichten: 18098
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 11:08

bulck schreef:
Moos99 schreef:
Gunnen van een weide :+
Geloof me met de huur die hij van me krijgt is het weinig gunnen maar meer goed geld verdienen.


Over dat geld kan je niet klagen, want dat is overeengekomen. Ik zeg ook nergens dat je niets betaalt. In elk geval, jij wenst een overeenkomst op te zeggen, dus moet je de gevolgen ook accepteren. Je zal de overeenkomst dus moeten betalen. ( Dit had je trouwens normaliter al moeten doen, waren het niet dat hij ingegaan is op de 3-maandelijkse betaling)


Er is ook overeengekomen dat hij niet zou spuiten in het gedeelte waar de paarden op dat moment stonden (maar in twee delen met als ik het goed begrepen heb een tussentijd van 2 weken), waarom zou zij zich wel aan haar deel van de overeenkomst moeten houden terwijl hij zich niet aan zijn deel van de overeenkomst houdt?

bulck

Berichten: 4230
Geregistreerd: 08-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 11:38

Mizora schreef:
Er is ook overeengekomen dat hij niet zou spuiten in het gedeelte waar de paarden op dat moment stonden (maar in twee delen met als ik het goed begrepen heb een tussentijd van 2 weken), waarom zou zij zich wel aan haar deel van de overeenkomst moeten houden terwijl hij zich niet aan zijn deel van de overeenkomst houdt?


Maar er is ook al duidelijk gebleken dat TS daar niet geheel zuiver is geweest. Als het er niet gestaan had, dan had het ook niet bespoten geweest :+
En waar wil je ook een dispuut over hebben, er is op bijna een jaar tijd slechts 2x gespoten en dit ten behoeve van het land. Er zijn geen doden gevallen of gevaarlijke situaties ontstaan, dus begrijp dan de boodschap en neem je verantwoordelijkheid. Als het op deze weide niet lukt, zal je allicht op een ander ook in de problemen komen. Of nee dan zal het waarschijnlijk weer een nalatige boer/verhuurder zijn, wat dan nog erger is. Hier wordt het probleem belachelijk groot gemaakt! Onderhoud van de weide door de eigenaar :') }:0 (er is echt veel erger in de wereld aan de hand om je druk over te maken)

koeke

Berichten: 869
Geregistreerd: 29-09-03
Woonplaats: Twente

Re: Advies gevraagd, mondelinge overeenkomst verbreken weiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 11:43

Heeft iemand voor mij een naam van dat bestrijdingsmiddel? Ik ken het niet, maar klinkt ideaal.

Lastige situatie TS, ik zou ook not amused zijn. Vind dat je het heel netjes opgelost hebt!

Mizora

Berichten: 18098
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 11:45

Er is op 6 maanden tijd 2x gespoten. Waarbij na de eerste door de boer aangegeven is het in eigen beheer te willen houden (waar zij hem toen nog voor betaald heeft ook) en dat hij akkoord gaat met het in twee keer spuiten zodat de paarden niet in het stuk hoeven te lopen waar stukken gespoten zijn.

Dat hij de direct daarop volgende keer toch het gehele stuk behandeld, betekent dat hij zich absoluut niet aan het contract houdt. Dat is het probleem. Het gaat niet wat er in de afspraak staat, maar dat hij zich niet aan dat deel houdt! Als hij het per se in 1x wilde kunnen mogen spuiten, dan had hij dat aan moeten geven toen ze daar afspraken over maakten. Niet het één zeggen en het ander doen.

bulck

Berichten: 4230
Geregistreerd: 08-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 12:00

Mizora schreef:
Er is op 6 maanden tijd 2x gespoten. Waarbij na de eerste door de boer aangegeven is het in eigen beheer te willen houden (waar zij hem toen nog voor betaald heeft ook) en dat hij akkoord gaat met het in twee keer spuiten zodat de paarden niet in het stuk hoeven te lopen waar stukken gespoten zijn.

Dat hij de direct daarop volgende keer toch het gehele stuk behandeld, betekent dat hij zich absoluut niet aan het contract houdt. Dat is het probleem. Het gaat niet wat er in de afspraak staat, maar dat hij zich niet aan dat deel houdt! Als hij het per se in 1x wilde kunnen mogen spuiten, dan had hij dat aan moeten geven toen ze daar afspraken over maakten. Niet het één zeggen en het ander doen.


Tja maar als er niets stond, dan had hij ook niet moeten spuiten of beter dan was er niets om te spuiten. Keer het en draai het hoe je het wilt.
Met het weer van de afgelopen maanden, is tweewekelijks bijhouden echt noodzaak. Dat is hier niet gebeurd ( het was kennenlijk niet 1 distel, want dat ontgaat het oog, laat ons daar ook eerlijk in zijn)
Ik wil het wel eens omgekeerd zien, wat een schande zou het dan zijn hier op bokt; "een boer die rondom het weiland distels en ander onkruid gewoon z'n gang liet gaan, met alle gevolgen van dien voor je eigen 'gehuurde' weiland..." Houdt gewoon dat perceel volledig in orde, dan is iedereen tevreden!

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 12:11

bulck schreef:
Mizora schreef:
Er is op 6 maanden tijd 2x gespoten. Waarbij na de eerste door de boer aangegeven is het in eigen beheer te willen houden (waar zij hem toen nog voor betaald heeft ook) en dat hij akkoord gaat met het in twee keer spuiten zodat de paarden niet in het stuk hoeven te lopen waar stukken gespoten zijn.

Dat hij de direct daarop volgende keer toch het gehele stuk behandeld, betekent dat hij zich absoluut niet aan het contract houdt. Dat is het probleem. Het gaat niet wat er in de afspraak staat, maar dat hij zich niet aan dat deel houdt! Als hij het per se in 1x wilde kunnen mogen spuiten, dan had hij dat aan moeten geven toen ze daar afspraken over maakten. Niet het één zeggen en het ander doen.


Tja maar als er niets stond, dan had hij ook niet moeten spuiten of beter dan was er niets om te spuiten. Keer het en draai het hoe je het wilt.
Met het weer van de afgelopen maanden, is tweewekelijks bijhouden echt noodzaak. Dat is hier niet gebeurd ( het was kennenlijk niet 1 distel, want dat ontgaat het oog, laat ons daar ook eerlijk in zijn)
Ik wil het wel eens omgekeerd zien, wat een schande zou het dan zijn hier op bokt; "een boer die rondom het weiland distels en ander onkruid gewoon z'n gang liet gaan, met alle gevolgen van dien voor je eigen 'gehuurde' weiland..." Houdt gewoon dat perceel volledig in orde, dan is iedereen tevreden!

Daarom zou hij twee weken na de eerste keer spuiten terugkomen. Dat is hij destijds (bij de allereerste keer spuiten) overeengekomen met TS. Als hij tussendoor van mening was veranderd ("oh poedersuiker, dat onkruid groeit wel heel snel"), had hij met TS in overleg moeten gaan om een oplossing te zoeken. Wellicht was dan de oplossing geweest dat TS op het 2e stuk wei zelf het onkruid had uitgetrokken / gemaaid, bijvoorbeeld, voordat het in het zaad kwam. Dan had de boer niet eens meer hoeven spuiten, want binnen twee weken na het afmaaien hebben distels echt niet opnieuw zaad geschoten.

Ik ben toch wel blij met ons gezamenlijke 'niet-spuiten' beleid op onze huurplek; zowel wij als verhuurder hebben er een hekel aan. Pakken de bosmaaier wel, of knippen het af en voeren het aan de paarden.

060606
Berichten: 1264
Geregistreerd: 05-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 12:15

Moos99 schreef:
060606 schreef:
ik zal gewoon blijven staan, het goed uitpraten en nieuwe afspraken maken. niet betalen lijkt me geen optie, is niet netjes en de boer zal het echt niet verkeerd bedoelen! eerder goede bedoeling voor jou en voor zichzelf door ervaringen in het verleden met snel groeiend onkruid. als je toch besluit om weg te gaan, wat mij echt zonde lijkt om zo een reden.. zal ik het gewoon netjes afsluiten daar tot je jaar voorbij is. paarden kunnen het echt wel aan, het is niet zo dat heel het grasbed verloren gaat, enkel de paar distels zijn gespoten zei je en daarbij is het niet zo sterk dat alles verloren gaat. eventueel vragen om wat voor soort ''gif'' (als je het gif kan noemen) het gaat zal helpen.. ik heb me er ook druk om gemaakt bij mijn grond, zelfde verhaal ongeveer maar wel in overleg, uiteindelijk toch met de boer in zee gegaan omdat het onkruid groeit en groeit het is niet bij te houden met het aantal keer maaien al deze maanden. nu even spuiten als optie gedaan maar ik ga zelf opzoek naar iets beters zodat we beide blij zijn! probleem opgelost! hij zal ook bang zijn dat jij ooit weg gaat en zijn land vol met onkruid staat, kan je wel zeggen dat je blijft maargoed het is logisch dat een boer daar gewoon bang voor is die zien dat soort dingen liever niet en sommige boeren zitten er al zo lang in. probeer gewoon een middenweg en ga anders netjes weg (voor beide fijner gevoel achteraf..). ik kan gewoon bijna niet geloven dat zo een kleine reden reden kan zijn om weg te gaan, en dan ook niet te betalen.. alsof je er op heb zitten wachten en eigenlijk al weg wou.

best gewoon netjes oplossen. succes!


Om in te haken op dat laatste: het is een paar minuten van mij vandaag dus voor mij de meest ideale plek. We hebben er geld in geïnvesteerd door omheining en een watertank en een schuilstal.

Ik was niet aan het wachten om weg te gaan, het komt heel slecht uit.

Anderen vinden het hier allemaal leuk en goed bedoelt van de boer, dat vond ik de eerste keer ook. Als je dan vervolgens tegen afspraak in het weer doet zonder enig overleg gewoon omdat je toevallig nog genoeg over had en niet later terug wilde komen, dan heb je lak aan mijn mensen en ga je je eigen weg. Mag hij ook andere dingen doen zonder overleg omdat hij dat wil?

Vraag me af hoe mensen zouden reageren als de eigenaar van hun huur huis ongevraagd ineens de tuin stond te spuiten terwijl ze daar huisdieren in hadden, omdat ze het niet goed bij hielden.

Dus ik herhaal nog 1 keer: het is allemaal niet relevant hoe snel onkruid groeit of hoe vervelend het is, als je daar bang voor bent bel je je huurder op en overleg je, hoe gaan we dit doen? Je pakt niet een spuit en gaat spuiten zonder zelfs 1 belletje. En dan al helemaal niet een 2e x als er wordt afgesproken dat het niet meer zou gebeuren aan de kant van de paarden. Dat mensen daar hier zo overheen lezen of niet willen erkennen begrijp ik niks van. Er stond een drachtige merrie die ondanks het groene gras, graag distels at. Die hebben we uit voorzorg moeten WEGHALEN omdat we niet wisten hoeveel verdelger ze zou eten. Dat moet ik maar allemaal over me heen laten komen want ja onkruid is verschrikkelijk dus in geval van onkruid hoeft niemand meer te communiceren en moet je meteen gaan spuiten. Doe allemaal ff normaal :+

Ik lees alles en haal uit alles dingetjes waar ik over nadenk en die mijn keuze hebben beïnvloed, maar er zijn hier reacties waar ik niet helemaal bij kan.

Maar goed, dat is Bokt en dat wist ik van te voren. Niet 1 maar 2 wijze lessen geleerd :D


oke sorry voor mijn aanname dan. begrijp dat het vervelend is, zeker als het zonder overleg dan toch wel weer gebeurt. ik zal hem er nog 1 keer over aanspreken en duidelijk zeggen en overeenkomen hoe het vanaf nu gaat en dat een 3e keer zou betekenen dat je vertrekt - en dan zonder te betalen en direct beeindigen van overeenkomst.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 12:16

Waarom spreek je niet af dat je bv. over 3 maand vertrekt? Dan heeft de boer tijd om een ander huurder te vinden en heb jij tijd om een nieuwe plek te vinden. Tot zolang hou jij het onkruid bij alsof het een golfterrein was en belooft de boer niet meer te sproeien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 12:21

He TS, Ik zou nog een kere met hem in gesprek gaan.
Hij had dat absoluut niet moeten doen , echter , volgens mij heb je een geweldige plek daar en die zijn zeldzaam.
Hij doet het niet om vervelend te zijn, maar omdat hij denkt dat hij iets goed doet voor jou.

Dus of slikken of nog eens in gesprek. opzeggen zou ik nog eens goed over nadenken.
juridisch weet ik niet hoe het zit. Zonder contract/ afspraken is de officiele opzegtermijn 1 maand.

orkaan
Berichten: 3038
Geregistreerd: 27-09-06
Woonplaats: Everywhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 12:29

Mizora schreef:
Het is wel degelijk gif. Dat niet alles er direct dood van gaat maakt het niet dat het geen gif is, alleen wat selectiever gif waardoor het minder schadelijk is voor de rest. Het is gewoon een herbicide, cide (caedere) staat voor doden. Net als bij insecticide, fungicide, etc.

En ja, er zijn aanwijzingen dat het kwaad kan voor een dier om het in te nemen, dat paarden het niet eens zullen eten is ook zeker niet absoluut. De meeste paarden zullen het ontwijken, maar lang niet allen.


Wellicht eens even verdiepen hoe de goedkeuring van herbiciden europees (EFSA) en in nederland geregeld wordt! (Via het CTGB)

Ze mogen al helemaal niet schadelijk zijn voor kleine dieren en zelfs bodem dieren zoals wormen mogen niet aangetast worden etc onderzoeken ze al voor het op de markt komt.

Het is dus ook niet schadelijk voor paarden anders zou het ook niet op de markt zijn gebracht.

(tuurlijk alle dingen zijn in oorsprong giftig...ook water..maar alleen de dosis maakt dat iets geen gif is).

En dan nog bouwen ze een extreem ruime veiligheidsmarge in van wat toelaatbaar is.

tengeltje11
Berichten: 7138
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Advies gevraagd, mondelinge overeenkomst verbreken weiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 12:38

Als je 30 euro te veel vind,waarom dan niet zelf gedaan?
Het is niet omdat het zijn land is,dat hij jouw onkruid gratis moet bestrijden(sproeistof kost echt veeeel geld en er kruipt behoorlijk wat tijd in sproeien,dus neen,dat is spotgoedkoop!)

Tamsin

Berichten: 74
Geregistreerd: 05-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 12:56

Paarden eten brandnetels, dat doen de mijne ook als ze gemaaid en gedroogd zijn. Ik kan mij voorstellen dat de boer maatregelen neemt tegen brandnetels, distels en ander onkruid, anders staat binnen een mum van tijd de hele wei er vol mee. Paarden zijn nu eenmaal kieskeurige dieren en eten niet alles. Een rede waarom ik niet aan paardenhouders verhuur, er is altijd wel wat om over te klagen :D

Rizette
Berichten: 4373
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Advies gevraagd, mondelinge overeenkomst verbreken weiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 13:09

Brandnetels kun je ook bijhouden door ze gewoon uit de grond te trekken net als distels. Maar dan moet je dat wel doen als ze boven komen. Doe je het niet dan kom je er op een gegeven moment in om en wordt het een megaklus die je beter met spuiten op kunt lossen. Maar dan ben je al ver heen. Kan me voorstellen dat ik het land zelf ook niet zo ver liet komen. Dan kan het wel zo zijn dat dat stuk waar je paarden in staan niet mag maar als daar de netels een meter hoog zijn en die schieten ook allemaal nog eens zaad omdat de boer daar niets kan nou dan werden ze ook wel gespoten als het mijn land was. Je laat een huurder de zaak toch niet verslonzen. Dan kun je op een gegeven moment het hele land doodspuiten en opnieuw inzaaien. Wat betaal je dan Ts dat je vindt dat de boer er nog zoveel aan verdiend? 1 hectare gras voor paarden huur je niet zo goedkoop temeer omdat paarden als je ze laat gaan er ongeveer de grootste bende van maken die maar mogelijk is. Gras verhuren voor maaien geeft een heel wat netter weiland.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 13:13

Gezellig topic dit ...

Hier lopen volgens mij een paar dingen door elkaar.

1. De vraag of de boer op eigen initiatief zonder vooraf vragen onkruid mag spuiten (juridisch). Lijkt mij persoonlijk niet, maar daar kunnen de betrokkenen het wetboek op naslaan.

2. De vraag of er over en weer wel helder genoeg gecommuniceerd is. 'Alles doen', wat houdt dat in de praktijk in? Boer had dat nader moeten toelichten, huurder had om deze toelichting kunnen vragen. Beide zijn hierin nalatig, ofwel het soort gebrekkige communicatie waar de Rijdende Rechter van leeft.

3. De algehele weerzin van agrarisch Nederland tegen onkruid. Weilanden horen er blijkbaar uit te zien als biljartlakens, dus alles wat geen Engels raaigras is, moet platgespoten worden. Bijhouden met de bosmaaier en schadelijk onkruid zoals jacobskruiskruid en nachtschade uittrekken is uiteraard niet genoeg want dan wordt het alsnog een 'rotzooi'. Gaat hier in de buurt ook zo. Terwijl brandnetels en distels heel belangrijk zijn voor bepaalde vogel- en vlindersoorten, niet schadelijk zijn voor vee (integendeel) en mits je niet je hele wei vol laat groeien ook de grasgroei niet belemmert.
Maar onkruid is velen blijkbaar een doorn in het oog - lang leve de monocultuur.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 13:15

studiemiep schreef:
Mizora schreef:
Het is wel degelijk gif. Dat niet alles er direct dood van gaat maakt het niet dat het geen gif is, alleen wat selectiever gif waardoor het minder schadelijk is voor de rest. Het is gewoon een herbicide, cide (caedere) staat voor doden. Net als bij insecticide, fungicide, etc.

En ja, er zijn aanwijzingen dat het kwaad kan voor een dier om het in te nemen, dat paarden het niet eens zullen eten is ook zeker niet absoluut. De meeste paarden zullen het ontwijken, maar lang niet allen.


Wellicht eens even verdiepen hoe de goedkeuring van herbiciden europees (EFSA) en in nederland geregeld wordt! (Via het CTGB)

Ze mogen al helemaal niet schadelijk zijn voor kleine dieren en zelfs bodem dieren zoals wormen mogen niet aangetast worden etc onderzoeken ze al voor het op de markt komt.

Het is dus ook niet schadelijk voor paarden anders zou het ook niet op de markt zijn gebracht.

(tuurlijk alle dingen zijn in oorsprong giftig...ook water..maar alleen de dosis maakt dat iets geen gif is).

En dan nog bouwen ze een extreem ruime veiligheidsmarge in van wat toelaatbaar is.

Dit is nogal optimistisch, er zijn een heleboel voorbeelden van producten die eerst goedgekeurd zijn en waar achteraf toch twijfels over rijzen. DDT, fybronil, roundup, dat zijn degene die me het eerst te binnen schieten.
Daar snap ik TS wel, ik wil die dingen ook niet in de buurt van mijn paarden.

Rizette
Berichten: 4373
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Advies gevraagd, mondelinge overeenkomst verbreken weiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 13:26

Ik ben geen boer en in mijn weiland staan ook heel veel onkruiden zoals paardenbloemen, weegbree enz enz maar geen pollen distels want daar wordt niemand blij van ook de paarden niet en de brandnetels trek ik uit in de wei als die komen. Verder breng in de paarden gemaaide brandnetels van 1 dag oud. Die vinden ze vaak lekker. Maar zo van de stam eten doen ze echt niet dus dan ga je van kwaad tot erger in de wei. Dus er is nogal wat verschil tussen het ene en het andere onkruid. Tussen datgene wat graag gegeten wordt en datgene wat troep bllijft en niet gegeten wordt. Of soms zelfs giftig is.