Advies gevraagd, mondelinge overeenkomst verbreken weiland

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Re: Advies gevraagd, mondelinge overeenkomst verbreken weiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 13:28

Het blijkt dus niet giftig te zijn, alleen zou het hoge suikergehalte de eerste paar dagen een probleem kunnen zijn.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23417
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 13:32

Tamsin schreef:
Paarden eten brandnetels, dat doen de mijne ook als ze gemaaid en gedroogd zijn. Ik kan mij voorstellen dat de boer maatregelen neemt tegen brandnetels, distels en ander onkruid, anders staat binnen een mum van tijd de hele wei er vol mee. Paarden zijn nu eenmaal kieskeurige dieren en eten niet alles. Een rede waarom ik niet aan paardenhouders verhuur, er is altijd wel wat om over te klagen :D


Wij deden het al niet maar na het lezen van dit topic komt daar ook geen verandering in.

Serendipity1

Berichten: 6044
Geregistreerd: 13-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 13:53

janderegelaa schreef:
Je geeft aan dat je hebt aangegeven dat je het zelf wel zou doen zodat die boer niet 2 keer hoeft te komen. Maar je hebt het niet gedaan dus de eerste die in gebreke is gebleven dat ben jij, niet die boer.


... hoe kom je hier bij? 1 zin verder in de uitleg van de TS staat dat die boer haar aanbod heeft afgewezen en dat ze een andere afspraak gemaakt hebben. Die de boer dus vervolgens verbrak.

Wat een bizar topic, dit :wow:

TS, ik volg je helemaal. Toch zou ik proberen er met die boer uit te komen. Beschadigd vertrouwen hersteld niet snel, maar als deze plek verder heel prettig is, is het misschien de moeite waard om het toch te fixen. Succes

Moos99
Berichten: 1675
Geregistreerd: 30-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-17 14:34

Serendipity1 schreef:
janderegelaa schreef:
Je geeft aan dat je hebt aangegeven dat je het zelf wel zou doen zodat die boer niet 2 keer hoeft te komen. Maar je hebt het niet gedaan dus de eerste die in gebreke is gebleven dat ben jij, niet die boer.


... hoe kom je hier bij? 1 zin verder in de uitleg van de TS staat dat die boer haar aanbod heeft afgewezen en dat ze een andere afspraak gemaakt hebben. Die de boer dus vervolgens verbrak.

Wat een bizar topic, dit :wow:

TS, ik volg je helemaal. Toch zou ik proberen er met die boer uit te komen. Beschadigd vertrouwen hersteld niet snel, maar als deze plek verder heel prettig is, is het misschien de moeite waard om het toch te fixen. Succes


Er zijn wel meer interessante invullingen gedaan door andere :+
Gelukkig zijn sommigen wel realistisch. En dat betekent niet alleen de mensen die het met mij eens zijn, want sommige hebben me juist iets meer sympathie voor de boer bijgebracht. Ik ben dus echt niet alleen hier om mijn gelijk te krijgen maar de mensen die vinden dat de boer in zijn recht stond om maar gewoon te gaan spuiten en alleen maar focussen op het feit dat er onkruid is (en dan zelf invullen hoe erg het wel niet is en hoeveel, en hoe slecht ik de wei onderhou :7 ) daar verbaas ik me dan weer over.

Ik werd toevallig gebeld door de vrouw van de boer, dat ze me helemaal snapte en dat hij altijd maar dingen doet zonder te overleggen. Ze zei dat de boer prima wist dat het belangrijk voor me was dat er niet bij de paarden werd gespoten en hij daarin over mijn grenzen is gegaan. Ik ga er deze week nog een keertje langs...we zien wel waar het schip strand.

LoveBodin

Berichten: 4353
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 14:42

Moos99 schreef:
Serendipity1 schreef:


Ik werd toevallig gebeld door de vrouw van de boer, dat ze me helemaal snapte en dat hij altijd maar dingen doet zonder te overleggen. Ze zei dat de boer prima wist dat het belangrijk voor me was dat er niet bij de paarden werd gespoten en hij daarin over mijn grenzen is gegaan. Ik ga er deze week nog een keertje langs...we zien wel waar het schip strand.

Hier een stille meelezer,.
Dat is in elk geval fijn TS!

Wie weet komen er uit het gesprek wel gewoon goede afspraken waardoor het allemaal toch goed komt!

koeke

Berichten: 868
Geregistreerd: 29-09-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 15:15

Indestal schreef:
Het blijkt dus niet giftig te zijn, alleen zou het hoge suikergehalte de eerste paar dagen een probleem kunnen zijn.
Welk middel is dat dan? Dat is me nog steeds niet duidelijk.

Fijn dat er een opening lijkt te zijn TS!

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 15:42

studiemiep schreef:
Wellicht eens even verdiepen hoe de goedkeuring van herbiciden europees (EFSA) en in nederland geregeld wordt! (Via het CTGB)

Ze mogen al helemaal niet schadelijk zijn voor kleine dieren en zelfs bodem dieren zoals wormen mogen niet aangetast worden etc onderzoeken ze al voor het op de markt komt.

Het is dus ook niet schadelijk voor paarden anders zou het ook niet op de markt zijn gebracht.

(tuurlijk alle dingen zijn in oorsprong giftig...ook water..maar alleen de dosis maakt dat iets geen gif is).

En dan nog bouwen ze een extreem ruime veiligheidsmarge in van wat toelaatbaar is.

Ja, nou, nee dus. Ik ken tenminste één paard wat compleet kaal werd door het bestrijdingsmiddel dat op het naastgelegen (maar wel met 50-100 meter afstand) maïsland gespoten werd. Niemand wist wat het was; afkrabsel van de DA sloot ongeveer alles uit (mijt, schurft, regenrot, schimmel etc.). Het haar groeide terug, dus tja, wat het nou geweest was kwamen ze niet achter. Totdat het jaar daarna de buurboer ging spuiten en het paard binnen een week weer kaal was. Beest blijkt overgevoelig te zijn op dat bestrijdingsmiddel; en als dat paard er overgevoelig op is, waarom zouden andere paarden (of andere dieren) er dan niet (licht)gevoelig op zijn?

Ander voorbeeld: een aantal jaar geleden werden naast de sportvelden vlakbij de bosjes gesnoeid. Zaten mooie takken tussen die we voor onze paarden wel mochten hebben. Voordat we gingen voeren hebben we eerst met een bioloog gekeken welke takken het waren en of die wel geschikt waren voor paarden. Dat was allemaal geen probleem, dus wij een paar resttakjes uit de aanhanger in de paddock gegooid. 's Avonds mijn ruin koliek. Daar dachten we nog niet zoveel van, maar toen de week daarna op de avond na het voeren van meer nieuwe takken ineens 7 van de 9 paarden koliek hadden, ging er wel een flinke lamp branden. Uiteindelijk heeft één van deze paarden het niet overleefd (uitgedroogd naar de kliniek gebracht en daar gevallen en been gebroken), en hebben nog 2 paarden een drietal dagen op de kliniek gestaan ter observatie. De twee die geen koliek kregen? Mijn ruin die dus blijkbaar zijn lesje had geleerd, en de ruin die het laagst in rang stond in deze groep.
Uiteindelijk hebben wij het sterke vermoeden dat het gif van óf de sportvelden (geen kunstgras) óf het naastgelegen maïsland de boosdoener waren.

On topic: fijn dat er een opening lijkt te zijn, TS. Ik zou vooral goed bedenken (en op papier zetten voor jezelf) wat je bij het onderhoud vindt horen en wat je met de boer zou willen afspreken. Daarna bij hem ook aangeven dat je het vervelend is hoe eea is gelopen en dat je nu met duidelijke afspraken het nog wel wil proberen. Geef daarbij ook aan dat als hij zich wederom niet aan de gemaakte afspraken houdt, jij op zoek gaat naar een nieuwe plek en niet van plan bent de daarna nog resterende huurtermijn te betalen.
Vraag ook wat hij ziet als onderhoud van de wei; mogen er 10 brandnetels staan, of 100? Moet het een monocultuur Engels raaigras zijn, of mag het best een gemêleerd weiland zijn met zo hier en daar een distel (die je voor de bloei omhakt) en een plukje brandnetel (waarvan je wekelijks een plukje omhakt).

Ik vind het verschil bij ons en onze buurboer zo mooi; bij ons is al zeker 10 jaar niet bemest of bespoten, de buurboer krijgt elke keer jeukende vingers als hij langs ons weiland tuft met z'n trekker met gifspuit, giertank of kunstmeststrooier. Inmiddels begint hij langzamerhand in te zien dat wij paarden hebben, geen melkkoeien, en dat de voeding wellicht toch anders is.

Gini
Berichten: 17898
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 20:07

Moos99 schreef:
Ik werd toevallig gebeld door de vrouw van de boer, dat ze me helemaal snapte en dat hij altijd maar dingen doet zonder te overleggen. Ze zei dat de boer prima wist dat het belangrijk voor me was dat er niet bij de paarden werd gespoten en hij daarin over mijn grenzen is gegaan. Ik ga er deze week nog een keertje langs...we zien wel waar het schip strand.


Een superkans!!! Maar ik zou wel voor jezelf op voorhand duidelijk willen hebben welke afspraken je liefst zou willen en dat ook echt duidelijk overmaken aan de boer.
En een communicatietipje: probeer niet te veel 'jij' te gebruiken, maar vooral 'ik' en 'wij'. Je moet niet als een kleuterjuf overkomen, maar het zijn wel van die kleine trucjes die ervoor zorgen dat het niet escaleert. Als jij de aanval namelijk niet opent, is er niets om tegenin te gaan. :)
Draag daarbij zelf ook oplossingen aan. Zet desnoods al meteen een schema op wanneer er op welke wei gespoten wordt en zorg er dan zelf voor dat die wei op dat moment paardvrij is. Van die concrete dingetjes zijn echt nodig, geen vage mondelinge afspraken die de boer zich niet meer herinnert van zodra je de deur uit bent.

Moos99
Berichten: 1675
Geregistreerd: 30-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-17 20:12

Gini schreef:
Moos99 schreef:
Ik werd toevallig gebeld door de vrouw van de boer, dat ze me helemaal snapte en dat hij altijd maar dingen doet zonder te overleggen. Ze zei dat de boer prima wist dat het belangrijk voor me was dat er niet bij de paarden werd gespoten en hij daarin over mijn grenzen is gegaan. Ik ga er deze week nog een keertje langs...we zien wel waar het schip strand.


Een superkans!!! Maar ik zou wel voor jezelf op voorhand duidelijk willen hebben welke afspraken je liefst zou willen en dat ook echt duidelijk overmaken aan de boer.
En een communicatietipje: probeer niet te veel 'jij' te gebruiken, maar vooral 'ik' en 'wij'. Je moet niet als een kleuterjuf overkomen, maar het zijn wel van die kleine trucjes die ervoor zorgen dat het niet escaleert. Als jij de aanval namelijk niet opent, is er niets om tegenin te gaan. :)
Draag daarbij zelf ook oplossingen aan. Zet desnoods al meteen een schema op wanneer er op welke wei gespoten wordt en zorg er dan zelf voor dat die wei op dat moment paardvrij is. Van die concrete dingetjes zijn echt nodig, geen vage mondelinge afspraken die de boer zich niet meer herinnert van zodra je de deur uit bent.


Ik ga me zeker goed voorbereiden. Toen ik namelijk gister langs ging, ging ik met hele goede moed en was ik vast besloten een rustig en productief gesprek te voeren, maar hij had me binnen 5 minuten al pissig. :+ Zoals zijn vrouw ook zei, communiceren is niet zijn beste kwaliteit. Ze zei heel grappig: ik heb er maar mee leren leven. Ik probeerde dan inderdaad vanuit mij zelf iets te zeggen: "Ik vind het heel vervelend hoe dit is gelopen, en ben je dankbaar dat je de onkruid weg wilde halen, dus wil ook niet overkomen alsof ik dit niet waardeer, maar onze afspraak was dat het niet bij de paarden zou gebeuren. Omdat dit wel is gebeurd, voelde ik alsof mijn afspraak niet serieus werd genomen en krijg ik ook een gevoel van wantrouwen. etc etc etc" (heel lange mooi geforumuleerde zin) Reactie.........................."Ze gaan er nie kapot van, wat een onzin"

*zucht -O- -O- -O- -O-

Ik ga dit morgen niet laten gebeuren. Ik bereid me duidelijk voor en hoop dat we eruit komen. We will see :D

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15910
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Advies gevraagd, mondelinge overeenkomst verbreken weiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 21:06

Je zou ook even aan jouw dierenarts kunnen vragen of paarden er echt niets van krijgen.

Mizora

Berichten: 18090
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Advies gevraagd, mondelinge overeenkomst verbreken weiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 21:15

De meningen verschillen daar zelfs in de medische wereld over. Dat maakt het extra lastig.

koeke

Berichten: 868
Geregistreerd: 29-09-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 21:34

Maar over welk middel gaat het dan? Lees ik daar nou overheen of zo?

pmarena

Berichten: 48066
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 21:38

Dit topic is wel weer een buitengewoon mooi voorbeeld van hoe veel Bokkers reageren op een verhaal dat ze grotendeels zelf verzinnen, in plaats van wat TS daadwerkelijk post :P

Ook mooi hoe menigeen zeker weet dat het gespoten goedje absoluut niet giftig is, terwijl de hele naam van het spulletje nergens in het topic staat volgens mij? Of ik heb het gemist :P En dan nog inderdaad dat stukje voortschrijdend inzicht van chemische rotzooi waarvan men gisteren met een lach wegwuivend zei dat het absoluut geen kwaad kon, en dat morgen ineens ten strengste verboden wordt.

Je hebt gewoon helemaal gelijk TS :j

Als je er niet op kan vertrouwen dat iemand je paarden met rust laat met dit soort acties zo heel specifiek tegen jouw wil en tegen de afspraken in, dan zou ik er ook niet willen blijven staan.

Gezien zijn vrouw zo fijn reageert en het plekje verder wel fijn klinkt, zou ik er inderdaad wel nog een gesprekje aan wagen om te kijken of je nu wel hele duidelijke afspraken kan maken zoals hierboven gezegd, want het zou zo leuk kunnen zijn :j

Maar als ik dan je laatste post weer lees dan vind ik het nog spannend of je hier iets mee kan beginnen :=

Denk dat je er het beste op in kan zetten dat jullie het niet met elkaar eens hoeven te zijn of het gif of iets anders kwaad kan of niet, maar dat hij wel moet respecteren dat hij geen spontane acties uit mag halen op de wei zonder overleg vooraf want het gaat wel om jouw paarden en jouw goede gevoel over hun veiligheid :)

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Re: Advies gevraagd, mondelinge overeenkomst verbreken weiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 22:54

Het is natuurlijk ook even afwegen wat de voordelen zijn van blijven, en wat het alternatief is. Het aanbod andere weides/stallen? en daar de voor en nadelen van.

Mij lijkt het niet handig om 'zomaar' op te stappen, een kwaaie local te creëren en vervolgens in de buurt geen goed alternatief te kunnen vinden. Van de regen in de drup enzo -O-
Als je al een goede nieuwe plek in gedachten hebt is de beslissing eenvoudiger om deze band te breken en er geen energie meer in te stoppen.

Wellicht kan je met wat charme deze eigenzinnige man nog wel een beetje naar je hand zetten. Argumenten in zijn voordeel/straatje kunnen een heleboel helpen daarin.

Succes!

JoyCiej007

Berichten: 17415
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 23:20

Tsja, ik huur ook, en ook ik werd er niet goed van toen de eigenaar op eigen houtje, zonder enig overleg of zelfs maar mededelen, de hele wei (in midden gedeeld, dus ook waar de paarden stonden) ineens alles flink met kunstmest ging bemesten.

Dat was eh tsja...
Maar dan diezelfde avond aankloppen bij mij met presentatie van een handgeschreven "bonnetje"/rekening dat ik ff € 75,= moest betalen voor het bemesten.

Euhm... nou ZO gaan we natuurlijk niet te werk he....

Uiteindelijk om de goede vrede te bewaren wel betaald, maar met als opmerking dat ik dat ZELF doe op een moment dat IK dat wil met meststof die ik ZELF uitkies....

Hij wilde graag "mooi groen gras", maar ik wil geeeen vet razendsnel groeiend koeiengras....

Freggle_Edge

Berichten: 2117
Geregistreerd: 20-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 23:35

Wat goed dat je toch nog het gesprek aan gaat, dat siert je.

En voor iedereen die het doodnormaal vind dat de boer op een verhuurd stuk land komt (dan heb ik het nog geen eens over gif spuiten), ik vraag me af hoe die mensen zouden reageren als de verhuurder van een huis ineens in de woonkamer staat omdat hij zag dat er nodig een lampje vervangen moest worden. :o

Rizette
Berichten: 4336
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Advies gevraagd, mondelinge overeenkomst verbreken weiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 07:09

Hoe weet zijn vrouw wat er speelt ? Heeft hij hij het er dan toch met zijn vrouw over gehad? Dat het niet goed liep? Dan trekt hij het zich w.s meer aan als je denkt. Tenzij zij 2 en het ook niet met elkaar eens zijn nou dan kun je inderdaad beter vertrekken want dan heb je kans op tegenstrijdige informatie en dat is nog een graadje berooerder.

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Re: Advies gevraagd, mondelinge overeenkomst verbreken weiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 09:06

Met een fatsoenlijk gesprek kom je altijd verder dan abrupte beslissingen....

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 12:06

Freggle_Edge schreef:
Wat goed dat je toch nog het gesprek aan gaat, dat siert je.

En voor iedereen die het doodnormaal vind dat de boer op een verhuurd stuk land komt (dan heb ik het nog geen eens over gif spuiten), ik vraag me af hoe die mensen zouden reageren als de verhuurder van een huis ineens in de woonkamer staat omdat hij zag dat er nodig een lampje vervangen moest worden. :o


Een lampje vervangen is wel wat anders dan onkruid verwijderen.
Dat is meer zoiets als de kraan dichtdraaien om te voorkomen dat het huis wegrot door het water.

Is het correct wat de boer heeft gedaan?, Nee dat vind geloof ik niemand. (Iig niet zonder goede communicatie die achterwege is gebleven)
Kunnen mensen het begrijpen?, Ja dat kunnen mensen.
Zeker met wat ervaring met boeren, weet je dat "ze" anders doen en communiceren dan mensen "uit de stad".
Dan kun je vertellen dat het niet correct is en etc, maar het helpt niemand verder.
Er zijn een hoop ongeschreven regels waar sommige ouderwetse boeren zich aan houden. Dan kom je nog wel eens voor verrassingen te staan.
Je kan gewoonweg niet verwachten dat de boer ineens zal en kan veranderen. Zoek een middenweg in de communicatie.

Veldbloem

Berichten: 501
Geregistreerd: 25-06-15
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 17:37

Succes gewenst bij je gesprek! K ben benieuwd of het gaat lukken.
Een stille meelezer