Advies gevraagd, mondelinge overeenkomst verbreken weiland

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Re: Advies gevraagd, mondelinge overeenkomst verbreken weiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 21:35

Het is wel met opgestoken veren allemaal hoor...rechter en terugvorderen..

Vraag hem eerst maar eens waar hij mee heeft gespoten...hij weet heus wel wat hij doet...en paarden eten in eerste instantie lekker gras en als er gespoten is dit zeker niet, dat ruikt raar.

Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 21:40

Indestal schreef:
Het is wel met opgestoken veren allemaal hoor...rechter en terugvorderen..


Ik raad de TS niet aan om er een rechtzaak van te maken he :) Ik raad de TS aan om niet te betalen en gewoon weg te gaan, en dan de boer te laten kiezen hoeveel energie die er nog in wil stoppen.

Maar als de boer vindt dat er een overeenkomst was, EN hij vindt het belangrijk de TS daaraan te houden, EN hij vindt dat er geen reden is om die overeenkomst te beeindigen nadat hij tegen de afspraak in toch gif in het weiland heeft gespoten, dan moet hij de weg maar bewandelen en de stap naar de rechter zetten.

Zo werkt het namelijk: als er een geschil is over een overeenkomst, en je wilt ten koste van alles je geld hebben, dan moet je uiteindelijk naar de rechter stappen. De TS hoeft dat allemaal niet, het initiatief ligt daarin bij de boer.

(En 'hij weet heus wel wat hij doet' is naast nogal optimistisch volgens mij ook niet zo relevant. Er was een duidelijke afspraak was dat hij het niet zou doen, en hij deed het toch.)

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Re: Advies gevraagd, mondelinge overeenkomst verbreken weiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 21:43

Er zijn altijd nog andere minder heftige manieren om je zaakjes te regelen in het leven...de gulden middenweg..om de boel op te steuken, is er maar 1 verliezer en dat is TS...

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 21:46

Indestal schreef:
Er zijn altijd nog andere minder heftige manieren om je zaakjes te regelen in het leven...de gulden middenweg..om de boel op te steuken, is er maar 1 verliezer en dat is TS...

Ja, want die boer vertelt overal dat TS een wanbetaler is. Mag ze voortaan alles overal vooruit betalen.

060606
Berichten: 1264
Geregistreerd: 05-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 21:52

ik zal gewoon blijven staan, het goed uitpraten en nieuwe afspraken maken. niet betalen lijkt me geen optie, is niet netjes en de boer zal het echt niet verkeerd bedoelen! eerder goede bedoeling voor jou en voor zichzelf door ervaringen in het verleden met snel groeiend onkruid. als je toch besluit om weg te gaan, wat mij echt zonde lijkt om zo een reden.. zal ik het gewoon netjes afsluiten daar tot je jaar voorbij is. paarden kunnen het echt wel aan, het is niet zo dat heel het grasbed verloren gaat, enkel de paar distels zijn gespoten zei je en daarbij is het niet zo sterk dat alles verloren gaat. eventueel vragen om wat voor soort ''gif'' (als je het gif kan noemen) het gaat zal helpen.. ik heb me er ook druk om gemaakt bij mijn grond, zelfde verhaal ongeveer maar wel in overleg, uiteindelijk toch met de boer in zee gegaan omdat het onkruid groeit en groeit het is niet bij te houden met het aantal keer maaien al deze maanden. nu even spuiten als optie gedaan maar ik ga zelf opzoek naar iets beters zodat we beide blij zijn! probleem opgelost! hij zal ook bang zijn dat jij ooit weg gaat en zijn land vol met onkruid staat, kan je wel zeggen dat je blijft maargoed het is logisch dat een boer daar gewoon bang voor is die zien dat soort dingen liever niet en sommige boeren zitten er al zo lang in. probeer gewoon een middenweg en ga anders netjes weg (voor beide fijner gevoel achteraf..). ik kan gewoon bijna niet geloven dat zo een kleine reden reden kan zijn om weg te gaan, en dan ook niet te betalen.. alsof je er op heb zitten wachten en eigenlijk al weg wou.

best gewoon netjes oplossen. succes!

Moos99
Berichten: 1675
Geregistreerd: 30-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-17 08:02

060606 schreef:
ik zal gewoon blijven staan, het goed uitpraten en nieuwe afspraken maken. niet betalen lijkt me geen optie, is niet netjes en de boer zal het echt niet verkeerd bedoelen! eerder goede bedoeling voor jou en voor zichzelf door ervaringen in het verleden met snel groeiend onkruid. als je toch besluit om weg te gaan, wat mij echt zonde lijkt om zo een reden.. zal ik het gewoon netjes afsluiten daar tot je jaar voorbij is. paarden kunnen het echt wel aan, het is niet zo dat heel het grasbed verloren gaat, enkel de paar distels zijn gespoten zei je en daarbij is het niet zo sterk dat alles verloren gaat. eventueel vragen om wat voor soort ''gif'' (als je het gif kan noemen) het gaat zal helpen.. ik heb me er ook druk om gemaakt bij mijn grond, zelfde verhaal ongeveer maar wel in overleg, uiteindelijk toch met de boer in zee gegaan omdat het onkruid groeit en groeit het is niet bij te houden met het aantal keer maaien al deze maanden. nu even spuiten als optie gedaan maar ik ga zelf opzoek naar iets beters zodat we beide blij zijn! probleem opgelost! hij zal ook bang zijn dat jij ooit weg gaat en zijn land vol met onkruid staat, kan je wel zeggen dat je blijft maargoed het is logisch dat een boer daar gewoon bang voor is die zien dat soort dingen liever niet en sommige boeren zitten er al zo lang in. probeer gewoon een middenweg en ga anders netjes weg (voor beide fijner gevoel achteraf..). ik kan gewoon bijna niet geloven dat zo een kleine reden reden kan zijn om weg te gaan, en dan ook niet te betalen.. alsof je er op heb zitten wachten en eigenlijk al weg wou.

best gewoon netjes oplossen. succes!


Om in te haken op dat laatste: het is een paar minuten van mij vandaag dus voor mij de meest ideale plek. We hebben er geld in geïnvesteerd door omheining en een watertank en een schuilstal.

Ik was niet aan het wachten om weg te gaan, het komt heel slecht uit.

Anderen vinden het hier allemaal leuk en goed bedoelt van de boer, dat vond ik de eerste keer ook. Als je dan vervolgens tegen afspraak in het weer doet zonder enig overleg gewoon omdat je toevallig nog genoeg over had en niet later terug wilde komen, dan heb je lak aan mijn mensen en ga je je eigen weg. Mag hij ook andere dingen doen zonder overleg omdat hij dat wil?

Vraag me af hoe mensen zouden reageren als de eigenaar van hun huur huis ongevraagd ineens de tuin stond te spuiten terwijl ze daar huisdieren in hadden, omdat ze het niet goed bij hielden.

Dus ik herhaal nog 1 keer: het is allemaal niet relevant hoe snel onkruid groeit of hoe vervelend het is, als je daar bang voor bent bel je je huurder op en overleg je, hoe gaan we dit doen? Je pakt niet een spuit en gaat spuiten zonder zelfs 1 belletje. En dan al helemaal niet een 2e x als er wordt afgesproken dat het niet meer zou gebeuren aan de kant van de paarden. Dat mensen daar hier zo overheen lezen of niet willen erkennen begrijp ik niks van. Er stond een drachtige merrie die ondanks het groene gras, graag distels at. Die hebben we uit voorzorg moeten WEGHALEN omdat we niet wisten hoeveel verdelger ze zou eten. Dat moet ik maar allemaal over me heen laten komen want ja onkruid is verschrikkelijk dus in geval van onkruid hoeft niemand meer te communiceren en moet je meteen gaan spuiten. Doe allemaal ff normaal :+

Ik lees alles en haal uit alles dingetjes waar ik over nadenk en die mijn keuze hebben beïnvloed, maar er zijn hier reacties waar ik niet helemaal bij kan.

Maar goed, dat is Bokt en dat wist ik van te voren. Niet 1 maar 2 wijze lessen geleerd :D

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 08:23

Moos99 schreef:
Om in te haken op dat laatste: het is een paar minuten van mij vandaag dus voor mij de meest ideale plek. We hebben er geld in geïnvesteerd door omheining en een watertank en een schuilstal.

Ik was niet aan het wachten om weg te gaan, het komt heel slecht uit.

Anderen vinden het hier allemaal leuk en goed bedoelt van de boer, dat vond ik de eerste keer ook. Als je dan vervolgens tegen afspraak in het weer doet zonder enig overleg gewoon omdat je toevallig nog genoeg over had en niet later terug wilde komen, dan heb je lak aan mijn mensen en ga je je eigen weg. Mag hij ook andere dingen doen zonder overleg omdat hij dat wil?

Vraag me af hoe mensen zouden reageren als de eigenaar van hun huur huis ongevraagd ineens de tuin stond te spuiten terwijl ze daar huisdieren in hadden, omdat ze het niet goed bij hielden.

Dus ik herhaal nog 1 keer: het is allemaal niet relevant hoe snel onkruid groeit of hoe vervelend het is, als je daar bang voor bent bel je je huurder op en overleg je, hoe gaan we dit doen? Je pakt niet een spuit en gaat spuiten zonder zelfs 1 belletje. En dan al helemaal niet een 2e x als er wordt afgesproken dat het niet meer zou gebeuren aan de kant van de paarden. Dat mensen daar hier zo overheen lezen of niet willen erkennen begrijp ik niks van. Er stond een drachtige merrie die ondanks het groene gras, graag distels at. Die hebben we uit voorzorg moeten WEGHALEN omdat we niet wisten hoeveel verdelger ze zou eten. Dat moet ik maar allemaal over me heen laten komen want ja onkruid is verschrikkelijk dus in geval van onkruid hoeft niemand meer te communiceren en moet je meteen gaan spuiten. Doe allemaal ff normaal :+

Ik lees alles en haal uit alles dingetjes waar ik over nadenk en die mijn keuze hebben beïnvloed, maar er zijn hier reacties waar ik niet helemaal bij kan.

Maar goed, dat is Bokt en dat wist ik van te voren. Niet 1 maar 2 wijze lessen geleerd :D


Om je even een hart onder de riem te steken: ik ben het van voor tot achter eens met je post +:)+ .

Veel mensen die hier gereageerd hebben zijn een beetje verblind door hun hekel aan onkruid en kunnen daardoor niet meer helder op de inhoud reageren. Jammer.

Het is ontzettend naar als je afspraken maakt (niet spuiten op het deel waar de paarden op dat moment staan) en die dan zó makkelijk om een kulreden compleet gebroken wordt. Zo kun je de ander gewoon niet meer vertrouwen :n .

Verder vind ik het een moeilijke kwestie, qua hoe je het nu af moet sluiten. Als je het juridisch kloppend zou willen doen dan zou je hem eerst in gebreke moeten stellen voordat je het contract zou kunnen ontbinden. Maar dan nog, al sta je dan in je recht: je krijgt dan toch de naam dat je weggaat zonder te betalen. En aangezien jij afhankelijker bent van plekjes om te kunnen staan dan zij van jou als klant zou ik dan toch maar betalen denk ik.
Ik weet niet hoe fijn je nieuwe plek is, maar je kunt natuurlijk ook vanaf oktober tot februari je paarden op de huidige plek zetten: er mag in die periode immers niet gespoten of bemest worden. Dan heb je toch een fijne winterplek.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 08:27

Mensen lezen nergens overheen maar hebben een andere mening over wat er is gebeurt.

Jij had zelf ook de afspraak dat je alles in de wei zou doen.
Jou alles is blijkbaar een andere als van de boer.

Als ik hier iemand op mijn land heb die zou zeggen ik doe alles, verwacht ik ook onkruid weg halen.
Niet alleen mest. Mest zou ik zelfs van minder belang vinden.
En ja distels dat woekert enorm snel voordat de boer het weet staat het halve land vol en ben jij aan het einde van je contract weg (nu dus zelfs eerder) en zit hij met een land vol onkruid wat hij bij kan zaaien want op die plekken groeit geen gras.

Ik heb het ook al eerder geschreven, ga met die man om de tafel zitten.
Jij belooft Wél de distels weg te halen. Dan hoeft de boer ook niet aan de gang.
Oorzaak gevolg. En de oorzaak is toch bij jou begonnen. En dat is wat de meerderheid schrijft en jij vervelend vind om te lezen.

Ga je toch weg, betaal dan. Je staat zo als wanbetaler te boek, want ons kent ons bij die boeren.
En je staat voortaan zonder land.
Want geen van die boeren gaat je gelijk geven als je zegt ik haalde het onkruid niet weg maar hij was een e.kel dat hij daarom met gif kwam.

Anoniem

Re: Advies gevraagd, mondelinge overeenkomst verbreken weiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 08:36

@bruintje . En als je een huis huurt en de eigenaar komtzonder overleg, ongevraagd onaangekondigt in je huis als je er niet bent omdat hij vindt dat je teveel onkruid in de tuin hebt staan.

Dat mag niet eens.

Het gaat niet om de reden het gaat om het principe. TS huurt het weiland, ze neemt niet een dienst af ( pensionstalling is een dienst).

Haar vraag is dus legitiem. Heeft niets te maken me het feit dat we de boer heeft gedaan wellicht een goed idee was.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 08:41

bruintje123 schreef:
Mensen lezen nergens overheen maar hebben een andere mening over wat er is gebeurt.

Jij had zelf ook de afspraak dat je alles in de wei zou doen.
Jou alles is blijkbaar een andere als van de boer.


Dan moet die boer haar aanspreken en eventueel een ultimatum geven. Zo simpel is het en niet anders. Het is te idioot voor woorden hoe het hier goedgepraat wordt dat die boer zonder overleg gewoon maar gaat handelen (en het dan ook nog ''goedbedoeld'' noemen, tuurlijk :') ).

Moos99
Berichten: 1675
Geregistreerd: 30-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-17 08:47

bruintje123 schreef:
Mensen lezen nergens overheen maar hebben een andere mening over wat er is gebeurt.

Jij had zelf ook de afspraak dat je alles in de wei zou doen.
Jou alles is blijkbaar een andere als van de boer.

Als ik hier iemand op mijn land heb die zou zeggen ik doe alles, verwacht ik ook onkruid weg halen.
Niet alleen mest. Mest zou ik zelfs van minder belang vinden.
En ja distels dat woekert enorm snel voordat de boer het weet staat het halve land vol en ben jij aan het einde van je contract weg (nu dus zelfs eerder) en zit hij met een land vol onkruid wat hij bij kan zaaien want op die plekken groeit geen gras.

Ik heb het ook al eerder geschreven, ga met die man om de tafel zitten.
Jij belooft Wél de distels weg te halen. Dan hoeft de boer ook niet aan de gang.
Oorzaak gevolg. En de oorzaak is toch bij jou begonnen. En dat is wat de meerderheid schrijft en jij vervelend vind om te lezen.

Ga je toch weg, betaal dan. Je staat zo als wanbetaler te boek, want ons kent ons bij die boeren.
En je staat voortaan zonder land.
Want geen van die boeren gaat je gelijk geven als je zegt ik haalde het onkruid niet weg maar hij was een e.kel dat hij daarom met gif kwam.


Oké mijn allerlaatste reactie op je.
Als mensen een andere mening hebben over wat er gebeurd is, vinden zij dat de boer in zijn recht stond zonder enige communicatie verdelger te spuiten, daarna te zeggen dat hij het niet bij de paarden meer doet en het vervolgens toch maar weer doet gewoon omdat het kan.

Jij zoals vele andere, kiezen selectief daar niet over te zeggen. Het gaat om onkruid en dat is een verschrikking, maar er wordt nergens erkend dat de boer als eerste niks heeft communiceert, als 2e zijn afspraak met mij heeft verbroken. Vertel mij eens, vind jij dat echt zoals het moet? Of vervallen ineens alle morele afspraken als er onkruid in het spel is, dan mag het risico genomen worden andere paarden schade toe te brengen?

Daar komt bij: er is van te voren niets afgesproken over onkruid. Dus vanaf het moment dat hij ontevreden is had hij met mij kunnen overleggen wat hij precies wilde en wie dat ging oplossen. Het is niet zo dat onkruid een vrije kaart is je eigen gang te gaan. Zou dit een keuze zijn geweest die jij zou hebben gemaakt? Of zou je de eigenaren hebben gebeld en de keuze hebben gegeven wat ze willen doen?

Nadat ik hem de eerste keer verzocht het niet bij de paarden te doen, gaf hij ook al meteen aan: ja dan moet ik dus 2x terug voor twee weides. Daarop heb ik heel duidelijk aangegeven dat ik het dan zelf wel wilde doen, maar dit wilde hij zelf bij houden. Ik denk dat hij weinig vertrouwen had dat ik het zou doen zoals hij wilde. Dus hij zou terug gaan en 2x los spuiten waar de paarden niet stonden.

Hij heeft toen, letterlijk gewoon uit makkelijkheid, tegen mijn wil in, besloten toch zonder dit door te geven alles te spuiten. Hier kwamen wij dus weer pas achter toen alles hing. Hij had lak aan mijn wensen.

Vanaf dat moment, voel ik me niet meer veilig mijn paarden te laten staan bij iemand die op die manier dingen tegen mijn wil doet. Of ze er nou dood van neer vallen of niet, whats next? Hij vind dat hij dingen mag doen tegen mijn wil in die ik gevaarlijk vind.

Dus nu, door zijn handelen heb ik het gevoel dat ik weg "moet". Wat niet letterlijk het geval is, die positie voel ik mij in gezet. Alle tijd/geld/energie die ik erin heb gestoken moet ik achter laten (deels mee nemen) en ik moet weg bij t plekje die eigenlijk als een soort droom was die uit kwam. Zo dichtbij huis, zo een fijne plek.

Mensen kunnen zeggen ach blijf dan gewoon, om bovenstaande uitleg doe ik dat niet. Vanaf het moment dat iemand zo omgaat met afspraken en mijn paarden, wil ik dat niet meer.

Door zijn handelen moet ik weg, maar zou ik wel nog moeten betalen voor een halfjaar die ik er niet meer zal zijn. Hij kan de wei verder verhuren, die is nu in prima staat om paarden op te houden.

Ondanks dit betaal ik dus WEL door, wat voor mij dubbel op is met mijn nieuwe plek alleen omdat ik het niet zo wil afsluiten. Ik heb dus het idee dat ik te kort ben gedaan, dat ik mn plekje kwijt ben EN moet betalen.

Ik zou zeggen probeer dit in je op te nemen en ben je het er nog steeds compleet niet mee eens, laat het hierbij want jouw ongezouten mening heb je al voldoende gegeven.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 08:48

Als er een hennepkwekerij aan onkruid staat komen ze ook binnen hoor :+

nee het is niet goed wat hij doet, maar het is ook niet goed wat ts doet.
Ruim die rommel gewoon op.
Ze schrijft dat ze een bosmaaier heeft, gebruik dat ook.

Ja de boer is in gebreken, maar wel pas nadat ts het is.
Dus ik praat de boer niet eens goed, want dat schrijf ik al de hele tijd.

Rizette
Berichten: 4372
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 08:48

De meeste boeren willen gaan paardenhouders op hun land omdat dat "gezeur"geeft. Ik weet niet welke kant van het land je staat maar Nederland is een vol land en als je al grond van een boer kunt huren dan mag je je handen dichtknijpen. Als huurder moet je goed voor het verhuurde zorgen in dit geval dat de brandnetels dus blijven staan en na spuiten nog blijven staan. ( jullie hebben dus na het eerste spuiten niet de moeite genomen om ze op te ruimen. ) kan ik me voorstellen dat de boer denkt ik wil gaan weiland vol troep overhouden. Jaren nog bezig zijn met het zaad van de brandnetels wat jullie niks uit maakt, Dus hij spuit het gewoon weer. Als het ze niet aanstaat dan vertrekken ze maar Ik zou het zelf niet zo doen maar boeren zijn over het algemeen kort door de bocht omdat ze meer te doen hebben dan uit te leggen hoe je onkruid bestrijdt en dat dat normaal is dat je dat in een weiland doet. Als je elkaar wilt begrijpen dat begrijp je elkaar wel en als je het niet wilt omdat de chemie niet goed is dan is hij je liever misschien kwijt dan rijk maar denk wel dat je moet betalen. Net zo min dat hij je er af kan zetten omdat je een afspraak hebt voor een periode en je het onkruid laat staan, kun jij dit ook niet als aanleiding nemen om maar niet te gaan betalen voor de afgesproken periode. Werk de tijd uit en ga geen nieuwe overeenkomst aan tot die tijd zul je het met elkaar moeten doen en wat scheelt de brandnetels groeien binnenkort niet zo hard meer. Iemand verbieden om voor zijn eigen grond te zorgen om er nog wat van over te houden over een half jaar zal je w.s. niet lukken net zo min als dat hij achter je kan gaan staan om te kijken of jou zover te krijgen dat je het wel gaat doen.

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Advies gevraagd, mondelinge overeenkomst verbreken weiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 08:55

Heb je een foto van de wei TS? Misschien is er een groot verschil van inzicht over wat jij en wat de boer acceptabel vindt.

Rizette
Berichten: 4372
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 09:00

Dat geeft idd meer duidelijkheid een foto.

Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 09:00

Indestal schreef:
Er zijn altijd nog andere minder heftige manieren om je zaakjes te regelen in het leven...de gulden middenweg..om de boel op te steuken, is er maar 1 verliezer en dat is TS...


Volgens mij is als de TS betaalt voor iets waar ze geen gebruik van maakt ook maar 1 verliezer, en dat is de TS - verliezer van onnodig betaald geld.


bruintje123 schreef:
Jij had zelf ook de afspraak dat je alles in de wei zou doen.
Jou alles is blijkbaar een andere als van de boer.


Zeker dat laatste is niet af te leiden uit wat er hier gezegd is! We weten niet of de boer is gaan spuiten omdat hij het land te slecht onderhouden vond, of dat hij het deed omdat hij het nou eenmaal altijd zo deed, al op voorhand wantrouwig is richting iedereen die het op een andere manier doet dan hij, etc.

Daar wordt vanalles over gefantaseerd maar we weten het helemaal niet, omdat het nooit is uitgesproken.

Citaat:
Als ik hier iemand op mijn land heb die zou zeggen ik doe alles, verwacht ik ook onkruid weg halen.


Voor zover ik na kan gaan doet TS dat ook, alleen wellicht niet dagelijks?

Maar goed, als je de verwachting hebt, dan moet je die uitspreken. Dan start je een conversatie, met heldere woorden: "wij hebben afgesproken dat je alles doet in de weide, maar ik zie dat er veel onkruid staat. Te veel naar mijn mening. Ik verwacht dat je alle planten weghaalt, en dit elke twee weken naloopt. Zo niet dan kan ik de wei gaan spuiten."
Nog beter is als je deze conversatie hebt voor je uberhaupt de overeenkomst aangaat, zodat beide partijen exact weten waar ze aan toe zijn.

... En als het dan niet werkt dan geef je vooraf even melding: "het onderhoud is naar mijn mening niet zoals het hoort en zoals we het hebben afgesproken, en ik ben daarom van plan de wei te spuiten of [dag, datum]."

En als daar veel gedoe op komt, kun je tenslotte ook als landeigenaar nog enigzins schappelijk zijn: 'we hebben blijkbaar andere verwachtingen over wat een goed onderhouden weiland is, is het niet beter als je een andere plek zoekt?' En dan dus niet de rest van de huur koste wat kost innen maar iemand gewoon de mogelijkheid bieden weg te gaan en 1 maand opzeg rekenen, of aanbieden de resterende huurtijd te splitsen ofzo.

DAT zijn constructieve oplossingen.

Citaat:
Ik heb het ook al eerder geschreven, ga met die man om de tafel zitten.


Maar als je niet alleen schrijft maar ook leest, zie je dat er al met de man om de tafel is gezeten, dat daar toen de uitdrukkelijke afspraak is gemaakt dat de boer niet zou spuiten op het stuk met de paarden, en dat de boer het desondanks toch deed. (En zijn argument was NIET dat hij de wei zo slecht vond, maar dat hij het spul toch in zijn tank had.)

Dat geeft maar 1 conclusie: afspraken zijn voor deze boer niet zo relevant. Dan is er dus niet zoveel basis meer om nog een keer om de tafel te zitten, want waarom zou een nieuwe afspraak wel zin hebben?

Citaat:
Oorzaak gevolg. En de oorzaak is toch bij jou begonnen. En dat is wat de meerderheid schrijft en jij vervelend vind om te lezen.


Huh ja. Ik zou het ook vervelend vinden als mensen allerlei achtergrond fantaseren op grond van niet meer dan wat de boer wellicht gedacht zou kunnen hebben, maar waarvan we niet eens weten of dat waar of terecht is.
Speculatie. Een beroerd-slechte manier om conclusies te trekken.

Moos99
Berichten: 1675
Geregistreerd: 30-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-17 09:00

Kendra schreef:
Heb je een foto van de wei TS? Misschien is er een groot verschil van inzicht over wat jij en wat de boer acceptabel vindt.


Die heb ik wel, zou ik in PB kunnen sturen ivm paarden van andere.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 09:02

Moos99 schreef:
bruintje123 schreef:
Mensen lezen nergens overheen maar hebben een andere mening over wat er is gebeurt.

Jij had zelf ook de afspraak dat je alles in de wei zou doen.
Jou alles is blijkbaar een andere als van de boer.

Als ik hier iemand op mijn land heb die zou zeggen ik doe alles, verwacht ik ook onkruid weg halen.
Niet alleen mest. Mest zou ik zelfs van minder belang vinden.
En ja distels dat woekert enorm snel voordat de boer het weet staat het halve land vol en ben jij aan het einde van je contract weg (nu dus zelfs eerder) en zit hij met een land vol onkruid wat hij bij kan zaaien want op die plekken groeit geen gras.

Ik heb het ook al eerder geschreven, ga met die man om de tafel zitten.
Jij belooft Wél de distels weg te halen. Dan hoeft de boer ook niet aan de gang.
Oorzaak gevolg. En de oorzaak is toch bij jou begonnen. En dat is wat de meerderheid schrijft en jij vervelend vind om te lezen.

Ga je toch weg, betaal dan. Je staat zo als wanbetaler te boek, want ons kent ons bij die boeren.
En je staat voortaan zonder land.
Want geen van die boeren gaat je gelijk geven als je zegt ik haalde het onkruid niet weg maar hij was een e.kel dat hij daarom met gif kwam.


Oké mijn allerlaatste reactie op je.
Als mensen een andere mening hebben over wat er gebeurd is, vinden zij dat de boer in zijn recht stond zonder enige communicatie verdelger te spuiten, daarna te zeggen dat hij het niet bij de paarden meer doet en het vervolgens toch maar weer doet gewoon omdat het kan.

Jij zoals vele andere, kiezen selectief daar niet over te zeggen. Het gaat om onkruid en dat is een verschrikking, maar er wordt nergens erkend dat de boer als eerste niks heeft communiceert, als 2e zijn afspraak met mij heeft verbroken. Vertel mij eens, vind jij dat echt zoals het moet? Of vervallen ineens alle morele afspraken als er onkruid in het spel is, dan mag het risico genomen worden andere paarden schade toe te brengen?

Daar komt bij: er is van te voren niets afgesproken over onkruid. Dus vanaf het moment dat hij ontevreden is had hij met mij kunnen overleggen wat hij precies wilde en wie dat ging oplossen. Het is niet zo dat onkruid een vrije kaart is je eigen gang te gaan. Zou dit een keuze zijn geweest die jij zou hebben gemaakt? Of zou je de eigenaren hebben gebeld en de keuze hebben gegeven wat ze willen doen?

Nadat ik hem de eerste keer verzocht het niet bij de paarden te doen, gaf hij ook al meteen aan: ja dan moet ik dus 2x terug voor twee weides. Daarop heb ik heel duidelijk aangegeven dat ik het dan zelf wel wilde doen, maar dit wilde hij zelf bij houden. Ik denk dat hij weinig vertrouwen had dat ik het zou doen zoals hij wilde. Dus hij zou terug gaan en 2x los spuiten waar de paarden niet stonden.

Hij heeft toen, letterlijk gewoon uit makkelijkheid, tegen mijn wil in, besloten toch zonder dit door te geven alles te spuiten. Hier kwamen wij dus weer pas achter toen alles hing. Hij had lak aan mijn wensen.

Vanaf dat moment, voel ik me niet meer veilig mijn paarden te laten staan bij iemand die op die manier dingen tegen mijn wil doet. Of ze er nou dood van neer vallen of niet, whats next? Hij vind dat hij dingen mag doen tegen mijn wil in die ik gevaarlijk vind.

Dus nu, door zijn handelen heb ik het gevoel dat ik weg "moet". Wat niet letterlijk het geval is, die positie voel ik mij in gezet. Alle tijd/geld/energie die ik erin heb gestoken moet ik achter laten (deels mee nemen) en ik moet weg bij t plekje die eigenlijk als een soort droom was die uit kwam. Zo dichtbij huis, zo een fijne plek.

Mensen kunnen zeggen ach blijf dan gewoon, om bovenstaande uitleg doe ik dat niet. Vanaf het moment dat iemand zo omgaat met afspraken en mijn paarden, wil ik dat niet meer.

Door zijn handelen moet ik weg, maar zou ik wel nog moeten betalen voor een halfjaar die ik er niet meer zal zijn. Hij kan de wei verder verhuren, die is nu in prima staat om paarden op te houden.

Ondanks dit betaal ik dus WEL door, wat voor mij dubbel op is met mijn nieuwe plek alleen omdat ik het niet zo wil afsluiten. Ik heb dus het idee dat ik te kort ben gedaan, dat ik mn plekje kwijt ben EN moet betalen.

Ik zou zeggen probeer dit in je op te nemen en ben je het er nog steeds compleet niet mee eens, laat het hierbij want jouw ongezouten mening heb je al voldoende gegeven.



Je geeft aan dat je hebt aangegeven dat je het zelf wel zou doen zodat die boer niet 2 keer hoeft te komen. Maar je hebt het niet gedaan dus de eerste die in gebreke is gebleven dat ben jij, niet die boer.

Daarnaast heb je hier ook gezegd dat je een distel in de wei helemaal niet erg vindt dus ik denk dat je hem moedwillig hebt laten staan.

Ik zou het maar snel oplossen met hem wat dit krijg je niet zomaar weer. En vraag hem een lijstje wat er in de wei moet gebeuren dan weet je wat je moet doen.
Laatst bijgewerkt door janderegelaa op 28-08-17 09:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Moos99
Berichten: 1675
Geregistreerd: 30-11-10

Re: Advies gevraagd, mondelinge overeenkomst verbreken weiland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-17 09:06

@jander ik heb aangeboden het zelf te doen maar hij wilde het liever zelf doen tegen betaling. Ik heb hem 30 euro betaald voor de verdelger en hij zou terug komen en de plekken doen waar paarden niet stonden.

Dat is de afspraak, hij is niet terug gekomen omdat ik het toch niet heb gedaan.

gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 09:13

Ik vind het niet normaal dat iemand zonder te zeggen zomaar gif gaat lopen spuiten waar dieren staan.
Ook al vind die persoon dat het geen kwaad kan,je kan altijd overleggen vind ik,ook al is het jou land.
TS je zei dat er hier en daar brandnetels en distels staan,dat klinkt als niet zo heel veel.Ik zou dat er zelf uit trekken,elke dag een beetje,en dan ben je er vanaf en komt het ook niet snel meer terug,want het kan zich niet uitzaaien.heb ik hier bij mijn weiland ook,gedaan,hier stond wel heel veel onkruid,maar na een jaar elke dag wat onkruid trekken en de zaadstelen snoeien,heb ik nu bijna geen onkruid meer in het weiland.

Rizette
Berichten: 4372
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 09:15

Dan heeft hij je behoorlijk gematched om voor 30 euro de brandnetels 2 keer te spuiten en voor die 30 euro moet hij dan nog van jou de weides om en om spuiten en terug komen ook omdat je denkt dat het niet goed is voor je paarden maar wat wordt er dan precies gespoten? Welk merk van welk vergif? Ik kan me voorstlellen dat hij weinig rekent voor zijn werk omdat hij het zelf ook graag netjes wil. Maar vraag eens een bedrijf om te komen 2 keer voorrij kosten en de overige kosten............... En dat noem jij dan veel geld terwijl hij je gewoon een koopje doet omdat hij het meeneemt in zijn rit. Jullie komenn van verschillende planeten.

Moos99
Berichten: 1675
Geregistreerd: 30-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-17 09:18

Rizette schreef:
Dan heeft hij je behoorlijk gematched om voor 30 euro de brandnetels 2 keer te spuiten en voor die 30 euro moet hij dan nog van jou de weides om en om spuiten en terug komen ook omdat je denkt dat het niet goed is voor je paarden maar wat wordt er dan precies gespoten? Welk merk van welk vergif? Ik kan me voorstlellen dat hij weinig rekent voor zijn werk omdat hij het zelf ook graag netjes wil. Maar vraag eens een bedrijf om te komen 2 keer voorrij kosten en de overige kosten............... En dat noem jij dan veel geld terwijl hij je gewoon een koopje doet omdat hij het meeneemt in zijn rit. Jullie komenn van verschillende planeten.


Hij heeft gewoon met zo n ding op zn rug gelopen hoor, die hebben we zelf ook 1 dus had het voor dit bedrag ook kunnen doen.

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 09:24


Rizette
Berichten: 4372
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 09:30

Moos99 schreef:
Rizette schreef:
Dan heeft hij je behoorlijk gematched om voor 30 euro de brandnetels 2 keer te spuiten en voor die 30 euro moet hij dan nog van jou de weides om en om spuiten en terug komen ook omdat je denkt dat het niet goed is voor je paarden maar wat wordt er dan precies gespoten? Welk merk van welk vergif? Ik kan me voorstlellen dat hij weinig rekent voor zijn werk omdat hij het zelf ook graag netjes wil. Maar vraag eens een bedrijf om te komen 2 keer voorrij kosten en de overige kosten............... En dat noem jij dan veel geld terwijl hij je gewoon een koopje doet omdat hij het meeneemt in zijn rit. Jullie komenn van verschillende planeten.


Hij heeft gewoon met zo n ding op zn rug gelopen hoor, die hebben we zelf ook 1 dus had het voor dit bedrag ook kunnen doen.

Waarom doe je dat dan niet gewoon? Waarom laat je het dan zover komen dat hij het moet gaan doen?

Jannepauli

Berichten: 10818
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 09:47

In het verhaal mis ik eigenlijk wat er in de tussenfase gebeurt is... de boer heeft gespoten, jij hebt geprotesteerd. Zijn er daarna afspraken gemaakt over het onderhoud: dat jij bv het onkruid van jouw weide-deel zou verwijderen? En heb je dat vervolgens niet gedaan zodat de boer zich genoodzaakt zag de plekken te spuiten? Dan kun je natuurlijk wel op je strepen gaan staan omdat je vindt dat hij dat had moeten overleggen maar... tja..
Ik vind het overigens nogal aanstellerij - pleksgewijs wat tegen brandnetels of distels spuiten met de rugspuit kan geen kwaad - wij doen dat al jaren en er is nog nooit een paard (of koe) van overstuur gegaan. Een ander verhaal is het als je de loonwerker met zo'n grote combinatie het hele land laat (plat)spuiten, dan moeten de paarden er minstens twee weken vanaf. Maar dat is ook een heel ander gif.
Nu.. omdat je vindt dat de landeigenaar zijn onderhoudsplannen met jou te bespreken heeft, haal je je een hoop ellende van verhuizen en ruzie op je hals. De netels zijn al lang dood en het gif is vervlogen. Toch ga je ander land zoeken? Maak je toch niet zo druk om niks, de wereld draait niet alleen om jouw belang. Als je paard er lekker staat, neem het dan voor lief en probeer - zonder azijnbehandeling - de relatie te herstellen en zorg er zelf voortaan voor dat de boer geen aanleiding heeft om in te grijpen.