Paard zonder voorstang vervoeren, risico?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Paard zonder voorstang vervoeren, risico?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 12:37

Ik zit even met een dingetje...

Toen ik mijn paard 4 jaar geleden kocht wou ze de trailer niet in zolang de voorstang erin zat. (Ze stopte altijd met lopen zodra haar neus de stang bereikte, alsof ze niet begreep dat die neus eroverheen moest ;) )
Deze haalde we er toen uit en klikte we er weer in zodra ze stond. Het trailer rijden zelf heeft ze altijd al spannend gevonden, maar gaat wel altijd in 1x erop. (de eerste paar keren uiteraard niet...)
Na een paar keer zonder liept ze er ook gewoon op als de voorstang er nog in zit.

Nu ben ik afgelopen vrijdag naar het strand geweest, want voor ons bijna een 1,5 uur durende enkele reis is. Dit doen wij met regelmaat dus ze is het gewend. Deze trailer was nu de 3e en 4e keer dat ze er in stond, maar is gewoon een normale 1,5 trailer zoals ze gewend is. Niks aparts aan.
Nu kwam ze echt druipend van het zweet en kort-ademend de trailer af, en ik heb echt geen idee wat er gebeurd is... We konden niks vinden, ze had hooi hangen (wat ze overigens niet aangeraakt had) ze stond niet te strak (vrij los zelfs omdat ze graag wilt zien wat er om haar heen gebeurd) en er lag niks in de trailer wat had kunnen schuiven oid. De rijstijl van de bestuurder lag het ook niet aan. Dat was mijn vader en die rijd al 4 jaar lang met haar, en krijg veel complimenten over hoe rustig en kundig hij met een trailer rijden is. Ook onderweg op de route is niks raars gebeurd, het is bijna alleen maar snelweg namelijk. Het was ook best koel in de trailer, dus het kan ook niet door de hitte komen.

Nou ja oké, gestapt tot ze op adem was, toen gezadeld en na een flink stuk stappen door de duinen was ze ook bijna helemaal opgedroogd en hebben we nog heerlijk gereden.

Terug wou ze de eerste keer de trailer niet in, maar heel af en toe heeft ze dat nog wel is (gewoon dat ze er langs loopt, niks heftigs) sinds we een jaar geleden een aantal kliniekbezoekjes gehad hebben. De 2e poging loopt ze er ook zonder aarzeling zo weer in.

Maar de rit "de duinen uit" was ze weer enorm onrustig op de trailer, en waarom...?
Dus, wat eigenlijk natuurlijk niet mag maar hier hoef ik geen commentaar op, ben ik de rest van de rit bij haar gaan staan in de trailer om nou te kijken wat het probleem was. Paard in de trailer in normale setting.
Deze dingen vielen mij op:
- Moeite met balans (heeft ze altijd al gehad, zeker in de trailer) maar ze verstapt zich goed. Alleen gaat dit soms wat gehaast/onhandig, maar niet dat ze echt omvalt
- Niet eten
- Niet zo ver naar voren willen stappen zodat ze bij het eten kan
- Heel onrustig om zich heen kijken
- Begon na +/- 30 minuten te zweten en kort te ademen
- Probeerde steeds het hooi van de grond te eten

(Dit was de eerste keer dat ze zo de trailer af kwam. Al moet ik ook zeggen dat we afgelopen jaar niet ver weg geweest zijn ivm een blessure. De langste rit is +/- 45 minuten geweest)

Ik heb toen de voorbalk eruit gehaald, omdat dat weer in mij op kwam, en haar vanaf dat moment zelf vastgehouden. Hooinet op de grond gelegd (wel vast nog zodat hij niet kon schuiven).
Toen viel dit op:
- Stond veel stabieler. In plaats van verstappen ging ze nu met d'r gewicht gewoon tegen hangen om in balans te blijven
- Begon te eten. Merkte wel dat dit hooinet te strak was en ze het hooi er bijna niet uit kreeg. Dus het hooinet gewoon open gezet zodat ze er uit kon eten.
- Stopte met zweten en kort ademen en oogde in het hele opzicht een stuk relaxter

Dus nu mijn dillema, aangezien ze om de een of andere rede liever zonder voorstang staat, kan dit?
Het enige risico wat ik kan bedenken is dat ze bij een noodstop naar voren schiet. Maar aan de andere kant, met een noodstop tegen die stang aan knallen doet natuurlijk ook zeer, maar bied wel net een stukje bescherming tegen het vallen...

Aanstaande zaterdag gaan we naar de hei, ongeveer 30 minuutjes rijden. Ik wil gaan rijden zonder stang, en met twee "elastieken" koorden met van die noodsluitingen haar aan de zijkant vast te zetten. Hooinet lager op te hangen want dat leek ze ook duidelijk fijner te vinden. De heenweg weer erbij blijven om te kijken of deze constructie wel werkt zoals ik 'm in m'n hoofd heb, en dan de terugweg paard alleen.

Nu ben ik benieuwd, hoe zou bokt dit aanpakken?
Ze kan dus wel met voorstang staan, maar staat duidelijk een stuk relaxter zonder en dat weegt voor mij heel zwaar. Ze vind het prachtig om op pad te gaan, maar zo'n trailerrit is natuurlijk niet niks. En ze is zo braaf, dat wil ik graag zo houden.

Kaitlyn

Berichten: 9727
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Re: Paard zonder voorstang vervoeren, risico?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 12:41

Ik vind het levensgevaarlijk. Jouw vader kan dan wel kundig zijn met de trailer erachter, er zijn genoeg idioten op de weg die er niet aan denken dat daar een paard in staat en waar jouw vader dus voor op de rem moet.

Als ze nu die stang weer spannend vindt, kun je dan niet eerst gaan oefenen met kleine stukjes rijden ipv meteen een half uur weg te moeten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 12:43

Kaitlyn schreef:
Ik vind het levensgevaarlijk. Jouw vader kan dan wel kundig zijn met de trailer erachter, er zijn genoeg idioten op de weg die er niet aan denken dat daar een paard in staat en waar jouw vader dus voor op de rem moet.

Als ze nu die stang weer spannend vindt, kun je dan niet eerst gaan oefenen met kleine stukjes rijden ipv meteen een half uur weg te moeten?


Maar al die kleine stukjes zijn nooit een probleem geweest? Recent ook niet, al viel het mij wel op dat ze de laatste tijd niet meer at in de trailer en onrustiger staat.
Ze lijkt de stang ook niet spannend te vinden, maar gewoon niet fijn. In haar ogen lijkt 'ie in de weg te zitten zeg maar, denkt dat dat e beste beschrijving is.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 30-08-17 12:47, in het totaal 2 keer bewerkt

Kaitlyn

Berichten: 9727
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Re: Paard zonder voorstang vervoeren, risico?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 12:44

En als je een trailer leent/huurt waar de stang wat lager kan? Zo één met 2 hoogtes?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 12:46

Dat was inderdaad ook al een idee van mijn vader, kijken of hij wat lager kan. Maar het is een vrij groot paard, in de meeste trailers zit hij al "laag" voor haar (zeg maar precies op of net onder d'r borstspier). Nog lager ben ik bang dat ze erover heen gaat oid...
Wij huren sowieso een trailer, en ik wou binnenkort al is een 2-paards trailer huren omdat ze daar veel meer steun heeft van de wanden dan.

En dat op de rem moeten, dat heb ik ook met stang al zo vaak mis horen gaat... Paarden die erover heen vliegen, die eronder komen en vast zitten (ook eigen ervaring, niet met dit paard), brr...
Vandaar ook al mijn twijfels, het is zo dubbel

(en dat ik zei da mijn vader kundig is bedoelde ik meer om duidelijk te maken dat mijn "in paniek paard" niet kwam door de rijstijl van de bestuurder :) )
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 30-08-17 12:48, in het totaal 1 keer bewerkt

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 12:48

Kun je misschien eens een trailer huren waar de punt dieper is? (sowieso geen zadelkamer)
Of de ruimte tussen de 2 stangen ruimer. Kijken wat er dan gebeurt.

Nu moet ik bekennen dat wij vroeger ook erg vaak zonder voorstang vervoerde.
Veulens gewoon los in de trailer.
Of jonge paarden, wel vast zetten maar geen stang zodat ze daar niet overheen konden klauteren.
Maar beter is natuurlijk met.

Kaitlyn

Berichten: 9727
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 12:48

En het hooinet meer haar kant op hangen? Aan de tralies van het raam knopen ipv het haakje aan het plafond? Zodat het hooi dichterbij is?

NinaCharlie

Berichten: 3180
Geregistreerd: 15-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 12:48

Inderdaad eerst oefenen en daarna weer op pad. Geen symptoonbestrijding maar het probleem aanpakken. Als die borststang eruit is ligt het daarna misschien wel weer aan iets anders, daarbij vind ik het ook een levensgevaarlijk plan.

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 12:49

Je zou dan ook nog naar de verzekering moeten kijken als je de stang weghaalt... Ben benieuwd wat die gaat doen als je een ongeluk krijgt.

WendyLotte

Berichten: 1138
Geregistreerd: 01-01-14

Re: Paard zonder voorstang vervoeren, risico?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 12:54

Bij mijn weten is een stang ook voor de stevigheid van de trailer. Het houdt de zijwanden bij elkaar. Als je die weg haalt, haal je ook een stukje van de constructie weg en je paard is zwaar als die tegen de zijwand aan hangt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 12:55

@bruintje123 Trailer met zadelkamer hebben wij 1x in gereden maar dat vond ze heel erg spannend om in te lopen, zo'n nog kleinere dichte ruimte. Dat doen we dus inderdaad sowieso niet meer :)

En hoe bedoel je de ruimte tussen 2 stangen groter? Tussen de voor- en achterstang zeker? Die staat sowieso altijd op z'n grootst, ik wil niet dat ze het idee krijgt dat ze klem staat want dan zijn helemaal de poppen aan het dansen. Dus voor en achter altijd wat ruimte tussen de stangen en paard. Ben ook heel kieskeurig in de grote van de trailers omdat ze zelfs dus zo lang en hoog is.

Ze gaat sowieso niet los mee hoor! :) Dan draait ze gewoon om als ze iets interessants achter zich ziet denk ik :')

@kaitlyn hooinet hangt altijd aan haar kant als het mogelijk is!

@NinaCharlie Maar wat oefenen? Want ik heb (behalve die stang) dus geen idee wat er te oefenen valt... Ik ga haar niet steeds over de zeik helpen in die trailer zolang ik niet precies weet wat het probleem is...
Ze gata altijd graag de trailer in, dus ik verwacht niet dat ze dan gaat zoeken naar iets anders.

@sneeuwpop dat zou mijn vader van het weekend uitzoeken, daar had ik inderdaad al aan gedacht

@wendy echt tegen de wanden hangen doet ze gelukkig niet, heeft ze ook nooit gedaan. En de achterstang zit er gewoon in!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 30-08-17 12:58, in het totaal 2 keer bewerkt

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 12:56

Mijn weten is dat alleen bij de oude trailers van vroeger, waar nog een vaste voorstang in zat.
Nu zijn het bijna altijd die paniekhaak stangen (geen betere uitleg :) en daar is dat niet meer bij is mij uitgelegd.

WendyLotte schreef:
Bij mijn weten is een stang ook voor de stevigheid van de trailer. Het houdt de zijwanden bij elkaar. Als je die weg haalt, haal je ook een stukje van de constructie weg en je paard is zwaar als die tegen de zijwand aan hangt.
Laatst bijgewerkt door bruintje123 op 30-08-17 12:58, in het totaal 1 keer bewerkt

snorkel1986

Berichten: 3011
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 12:57

En wat dacht je van stevigheid vann je trailer

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 12:58

Ja ik bedoelde inderdaad de ruimte tussen voor en achterstang.
Maar ook de ruimte die er nog is vanuit de voorstang tot aan de voorkant van de trailer.
Per merk vaak toch anders.
Ik heb wel eens grote paarden met hun nek als het ware opgekropt zien staan omdat er voor de voorstang weinig ruimte was in de "punt"

NinaCharlie

Berichten: 3180
Geregistreerd: 15-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 12:59

Nou, wat oefenen, ze voelt zich overduidelijk niet op haar gemak in de trailer, je denkt nu te weten waarom, dus volgende stap is oefenen zodat haar ongemak met die borststang weg is. Persoonlijk zou ik niet weggaan totdat dat op orde is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 13:01

Die aluminium trailer van nu vallen echt niet zomaar uit elkaar als je een stang weg laat.

@Bruintje dat is ook zeker iets waar ik op let! Ook dat ze gewoon d'r hoofd omhoog kan doen zonder tegen het plafon te zitten, en inderdaad ook hoe groot de ruimte in die punt is. Als er geen geschikte trailer beschikbaar is gaan we niet weg, simple as that. :)
Wil graag haar plezier in het weggaan met de trailer behouden. Die uitstapjes moeten voor ons beide leuk zijn, ook de weg er naar toe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 13:03

NinaCharlie schreef:
Nou, wat oefenen, ze voelt zich overduidelijk niet op haar gemak in de trailer, je denkt nu te weten waarom, dus volgende stap is oefenen zodat haar ongemak met die borststang weg is. Persoonlijk zou ik niet weggaan totdat dat op orde is.


Nee, in de trailer is prima, maar zonder stang. In de trailer zelf staan in het probleem niet, dan zou ze er echt niet als een mak lammetje inlopen.
Ik snap je punt, maar ik ben ook op zoek naar een oplossing, tips en ideeën. Dat we gaan oefenen had ik zelf ook al wel bedacht. Maar nogmaals, het moet leuk blijven voor haar.
Die uitstapjes gaan alleen maar naar het bos/strand, wedstrijden doen we niet aan dus geen gedoe enz.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 30-08-17 13:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Silly1972

Berichten: 14777
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 13:03

De stang is er niet alleen voor dat bij flink remmen je paard in de voorpunt schiet, maar ook een enorm belangrijk onderdeel van de stevigheid van je trailer.

Helaas 2 weken terug alweer bewezen toen een vriendin van mij een ongeluk met de trailer kreeg.

Wat je kan proberen is een 2 paards trailer, doordat de ruimte smaller is, staan ze vaak veel steviger

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 13:05

Nogmaals bokkers, ik vraag om tips/ervaringen/ideeën.
Dat paard is mijn meest dierbare bezig waar ik enorm zuinig op ben, vandaar dit topic ;)
Ik zet d'r echt niet zomaar in zo'n kwetsbare trailer, vandaar alle vragen

Kaitlyn

Berichten: 9727
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 13:06

En een tweepaardstrailer proberen met het tussenschot eruit en 2 brede stangen erin? Eventueel een lange trailer en een extra hoge, zodat ze echt alle ruimte heeft?

NinaCharlie

Berichten: 3180
Geregistreerd: 15-07-11

Re: Paard zonder voorstang vervoeren, risico?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 13:08

Ik zou een extra lange/grote trailer proberen, misschien voelt ze zich daar comfortabeler in. Mijn paard
Laadt slechter in een 2 paards dan in een 1,5 dus zo zie je maar dat dat per paard verschilt. En met oefenen bedoel ik dus laden en staan met de borststang er in, niet later toevoegen. Als ze nou ooit vanuit nood geladen moet worden in een trailer met een vaste borststang of iets dergelijks dan heb je een probleem

Ibbel

Berichten: 49132
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 13:11

Als de voorstang er uit is en je paard daadwerkelijk verder naar voren staat of gaat staan, gaat de kogeldruk omhoog. Teveel (en ook te weinig, maar dat speelt hier niet) kogeldruk maakt de combinatie ontzettend instabiel waardoor je heel snel gaat slingeren. Lees: boven de 40-50 km/u. Als je 80 op de snelweg rijdt en je paard stapt naar voren ben je dus het haasje, want dat zit je in een mum van tijd in een mega-slinger, met alle gevolgen van dien.

FelineNanet

Berichten: 1630
Geregistreerd: 03-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 13:13

Anoniem schreef:
Die aluminium trailer van nu vallen echt niet zomaar uit elkaar als je een stang weg laat.


Niet alle trailer op het oog. Maar uiteindelijk staat het huis van de trailer altijd op de bodem of de bodem ligt er in, dus het is vrij kwetsbaar. Tenzij je een mini deur erin hebt zitten en geen ramen, helpen alle stangen zeker qua stevigheid.

Ik zou eigenlijk even gaan bellen met iemand die lesgeeft in trailerladen. Zo heb/had ik veel aan Sandra van de Heuvel (bedrijf Paardenmensen), want het probleem is niet alleen de stang. Mijn merrie had het met de achterstang voornamelijk en heeft sowieso een groot trailertrauma. Ik heb veel met haar op het droge geoefend: letterlijk een klein hokje gemaakt van balken op verschillende hoogtes en gewoon geleerd dat ze daarin kan staan en rustig kan staan. Ik heb gemerkt dat het veel profijt had als we weer met de 'echte' trailer aan de gang gingen. Jij kan wellicht oefenen dat ze met haar hoofd echt over een stang/balk gaat.

Tevens kan ik je echt afraden om erbij in de trailer te staan. Ja ik heb het ook gedaan, maar voor 5 minuutjes max. Een paard in angst kan rare dingen doen.

Het huren/lenen van een trailer waarbij de stang in hoogte versteld kan worden is ook een idee, maar als het nu tot de borst komt zou ik hem niet lager doen dan dat. Stel je vader moet een noodstop maken dan maakt ze een koprol erover heen.

Verder oefenen, oefenen en oefenen. En dat begint bij 1 minuut rijden, niet 45 minuten.

Heb je misschien een foto van de ruimte tussen de punt en voorstang van jouw huidige trailer?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 13:14

2-paardstrailer is sowieso mijn eerste stap om te proberen! Dus die gaat zaterdag mee :)

@ninacharlie je begrijpt het niet helemala denk ik :D Een trailer met borststang loopt ze zo in, zonder problemen. Dat was toen ik d'r net had maar al 3 jaar geen probleem meer! Dus dat is geen issue gelukkig.
Zolang we stilstaan is er ook niks aan de hand, ook met stang niet. En de eerste laat zeggen 30 minuten ook niet, darana begint de "paniek" pas lijkt het...

@Ibbel ze staat zelf niet verder naar voren dan de plek waar ze staan met stang, dat "druft" ze niet want als ze nara voren stapt zit ze met d'r hoofd tegen de wand.
Maar dat is wel iets waar ik inderdaad nog niet aan gedacht had...

goeroe
Berichten: 5346
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 13:20

Je kunt ook té zuinig op je paard zijn. Voor zover je kunt nagaan was er geen enkele reden voor haar om zo onrustig te worden. Die voorstang is sowieso geen reden. Blijkbaar ging het een hele poos goed met voorstang en bovendien zit die er zoals al zo vaak aangegeven niet voor niets in! Ik heb ook wel eens meegemaakt dat een dier dat normaal gesproken zonder problemen te vervoeren was zwetend van de trailer kwam. Waarom? Geen idee, misschien een prikbeest in de trailer gehad of er zat een scheet verkeerd ofzo. Daar kom je toch niet achter. Niet teveel aandacht aan besteden en dan zal het de volgende keer vast weer beter gaan. Ik heb in elk geval nog nooit meegemaakt dat dit een probleem bleef. Zelf in de trailer blijven en dan ook nog zonder stang is... Ik heb er gewoon geen woorden voor. Wees alsjeblieft wat zuiniger op jezelf.