Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 4 [ 95 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Paard zonder voorstang vervoeren, risico?

 
Profiel   

Hoe kort zet je haar vast? Kan het zijn dat doordat de stang eruit is ze meer ruimte heeft qua touwen? Al eens geprobeerd heel los te zetten? Paard gebruikt oa de hals om in balans te blijven in een trailer. Als je je paard te kort zet dan kunnen ze dus hun hals niet meer gebruiken daarvoor.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-08-17 13:21 



 
Profiel   

Zijn er andere dieren dan paarden in de trailer vervoerd geweest? Dingen zoals geuren waar ze van in paniek kon raken? Misschien heeft ze last van haar spieren gehad? Op een trailer staan is vreselijk intensief, als de rit 1,5 uur duurt is volgens mij net als 1,5 uur "werken", als je ook nog in de duinen gaat en ze daarna weer 1,5 uur moet "werken" kan ik me voorstellen dat ze het zwaar had, dat heeft mijn paard ook wel eens gehad.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-08-17 13:25 



 

Lieve bokkers, ik moet ook even zeggen dat ik zelf een angsthaas ben betreft trailer rijden. (Dit begint pas zodra we rijden, dus paard heeft hier geen last van)
Ik heb 2 ongelukken vanuit de rijdende auto meegemaakt. Waarvan bij eentje het paard er net goed vanaf gekomen is, en de ander is helaas ter plekke ingeslapen. Zoiets hakt er behoorlijk in, dus als ik hoor dat mijn paard in "paniek is" in de trailer zie ik gelijk die situaties weer voor mij.
Dus sommige zullen zeggen dat ik te voorzichtig ben, maar mijn paard is mijn meest dierbare bezig dus voor mij is dit echt een big-deal om zo maar te zeggen... Doodeng vind ik het als ze onrustig staat...

Ik heb die stang eruit gehaald om dat dit een oud """trauma"""was en dus op dat moment in mij op kwam. Dat ze daar rustig van werd, kan ook zijn omdat ik gewoon bij d'r was en niet zo zeer door die stang. Het viel mij alleen heel er op, maar misschien was mijn hoofd wel nog helemaal in paniek en was dat het enige at mij logisch leek.

Dus misschien zie ik wel spoken, zou heel goed kunnen, maar nu wat begrijpelijker voor jullie denk ik :)

Zal zo even reageren op jullie allemaal! Ben ondertussen gewoon aan het werk :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-08-17 13:32 



 
Profiel   

hmm lastig.

wat mij verteld is, is dat het paard zijn evenwicht houd door zijn hals.
dus je moet inderdaad voldoende ruimte voor de stang hebben. ook een hooinet kan dit soms verstoren.
hoe hoof het plafond is, is dus eigelijk minder belangrijk.

ik weet je budget natuurlijk niet ts. maar kun je niet een trailer kopen. dan is het altijd dezelfde, misschien dat dat rust geeft? en dan kun je er ook een camera in hangen

verder snap ik je stress vooral gezien de voorgeschiedenis.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-08-17 13:36 



 
Profiel   

Ik heb zelfs mijn veulen (allereerste trailerrit en net afgespeend) met een voorstang vervoerd...

Zou je van iemand een trailer kunnen lenen met een camera? Dan kan je zien wat er gebeurd. Ik moet zeggen dat ik dat zelf heel prettig vond.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-08-17 13:39 



 
Profiel   

Wij hangen tijdens het vervoer nooit en te nimmer een hooinet in de trailer. Die dingen bewegen tijdens het rijden, soms kunnen ze bij een manoeuvre flink bewegen, met als gevolg dat je paard een driedubbele hartverzakking krijgt van dat wapperende ding. Hooinet krijgen ze als we weer stil staan (wachten op concours o.i.d.).

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-08-17 13:40 



 
Profiel   

Heb je wel eens geprobeerd te vervoeren in de omgekeerde rijrichting? dus in een trailer waar de kont richting de auto staat?
Misschien vind ze vooruit gewoon letterlijk niet prettig..

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-08-17 13:42 



 
Profiel   

@hoogendroog,bomen bewegen ook bij wind,een paard krijgt daar ook geen driedubbele hartverzakking van.
een maatje in de trailer beweegt ook,soms vaak onverwacht,ook daar schrikken ze niet van.

dus een hooinet niet omdat het beweegt vind ik onzin.

hier ook een enorme schrikhaas qua vervoeren(ook hier al mindere ervaringen)

ook een topic geopend over een soort amerikaanse trailers,waar paarden los op staan en de wind bijna doorwaait,waarom dit hier niet gebruikt wordt.lijkt me voor mijn paarden een stuk relaxter,want ook hier al achterovergeslagen paard in trailer gehad,heel trailer moeten demonteren om paard eruit te krijgen en na 3 dagen konden we ze nog steeds niet opnieuw de trailer opkrijgen....

ik denk dat zo'n paarden(met angst),een stuk rustiger zijn bij een open ruimte,waar ze gewoon los staan en zelf hun evenwicht en ideale stand positie kiezen,dus idd,zonder baren,tussenschot,.....

maar die dingen bestaan hier niet en een gewone trailer is daar niet voor gemaakt.

ik wordt hier steeds grotere fan van kleine vrachtwagentjes waar je ze gewoon 'vrij' opzet in een beperkte ruimte.ook niets om over te steken,onder te raken,.....
maar financieel kosten zo'n dingen een half fortuin natuurlijk....

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-08-17 13:47 



 

@FelineNanet
Zo iemand bellen kan nooit kwaad. Allicht dat ze gewoon wat simpel advies hebben :)
Ik zou het ook zeker niet snel meer zomaar doen, maar op dat moment moesten we nog 1,5 uur naar huis rijden en leek mij dat even het beste om in ieder geval mijn paard rustig te houden, aangezien ik geen idee had wat er nou de heenweg gebeurd was. We hadden ook niks gemerkt, anders waren we zeker wel even gestopt om te checken of alles goed ging...

Nee precies, lager dan d'r borst wil ik hem inderdaad niet hebben.

En korte ritjes lijken geen probleem, maar we waren sowieso van plan om gewoon een avond even 15 minuutjes te rijden als de stal-trailer vrij is :j

Foto pfoe... Ik heb wel een foto waar ze met d'r hoofd uit het deurtje kijkt zeg maar, maar geen idee of je daar goed de ruimte kan zien... Zal hem in ieder geval even plaatsen zo!

@Goeroe je kan best wel is gelijk hebben besef ik mij nu hoor! Lees mijn reactie hierboven :)

@wwillemijn ze stata heel los! Ook alleen met het halstertouw aan de balk. Haar strak zetten is sowieso geen optie, precies om wat jij zegt :) Ze heeft echt die ruimte nodig om haar balans te houden, plus dat ze rustiger is als ze om zich heen kan kijken als ze wat hoort.

@NinaCharlie in deze trailer zijn nooit andere dieren vervoerd. Het is de oude trailer van de staleigenaar, die hij op heeft laten knappen en verhuurd aan zijn klanten :)
En dat de rit intensief is geloof ik zeker! Echter maken wij deze rit zeker 1x in de 2 maanden, en als het even kan zelfs elke maand, al 3 jaar lang het hele jaar door. Dus ik denk niet dat ze daar nu ineens zo'n last van kan hebben?
Terugweg was er ook geen druppel zweet t bekennen.

@Joltsje ik wil heel graag een trailer kopen! Zo eentje met een raampje aan de voorkant zodat ze ook kan zien wat er gebeurd. Dit zouden wij afgelopen jaar ook doen, maar doordat mijn ouders uit het niets gingen scheiden ging dat 'm even niet meer worden...

@Gimme_Spurs camera had ik inderdaad ook al aan gedacht. Desnoods gewoon een o-pro die de rit op neemt en ik hem daarna thuis kan bekijken. Is kijken of mijn vriend zo'n constructie in elkaar kan krijgen

@hoogendroog zonder hooinet begin ik niet aan. Paard wordt duidelijk rustiger als ze wat te knabbelen heet. Ga wel even checken of hij misschien nog extra vast kan oid.

@Celiien echt nog nooit van gehoord... Ga er is naar kijken wat dat is...

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-08-17 13:54 



 
Profiel   

Ons paard is een moeilijke lader en ook snel bang in de trailer. Wij hebben een trailercursus gedaan en hierdoor is hij weer laadbaar. Echter gebruiken we ook nog Confidence EQ ( https://www.paardendrogist.nl/product/c ... 439/57900/ ), en dit helpt echt ontzettend goed. Zodra we het niet gebruiken eet hij niet in de trailer, hapert hij weer met laden, trilt hij etc. Ik weet natuurlijk niet of het voor alle paarden goed werkt, maar het is altijd het overwegen waart. Wij zweren er inieder geval bij en hebben nu een heerlijk relaxt makkelijk te laden paard (mede ook dankzij de cursus natuurlijk).

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-08-17 13:54 



 
Profiel   

Had je het achter zeil los op de snelweg En een vrachtwagen er dicht achter... Dat kan zeer bedreigend overkomen voor een paard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-08-17 14:06 



 
Profiel   

Ik snap wat je gedaan hebt maar doe dat nooit weer. Want iemand vliegt voor jullie auto , pa op de rem en jij en paard liggen in de kofferbak van de auto. Maar wanneer ze elke keer dit gedrag vertoond wanneer je alles verder geprobeerd hebt dan gewoon rustig blijven rijden. Aan twee kanten vastzetten en altijd de voorstang er in. Je hebt ook extra hoge trailers in anderhalfpaards uitvoering, kijk dan eens naar een trailer met voerbak en zadelkamer. Dan kun je het hooi in een ruim hooinet bovenop de voerbak vastmaken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-08-17 14:08 



 

Even deze vanaf m'n telefoon, reageer zo weer op de rest!
Dit is de enige foto die ik van die trailer heb:
[ img ]

EDIT: Wacht! Heb ook deze :)
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-08-17 14:15 



 
Profiel   

ik zou sowieso het hooi hoger hangen als dat je nu hebt, verder zou ik nooit zonder voorstang gaan rijden. Ook ivm kogeldruk en als je moet remmen zit hele paard in de kreuk inplaats van alleen op de borst waar de stang zit. Zou ook nooit het touw zo lang doen dat ze met het hoofd bij de grond kunnen onder het rijden, voor je het weet zitten ze onder de stang. Of tussen 2 touwen aan de zijkant of 1 vanaf de voorkant. Verder zal jouw angst er misschien wel mee te maken kunnen hebben. Paard merkt meer op dan je denkt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-08-17 14:19 



 

@Christiene het zijl was ook het eerste wat in mij opkwam toen ze eruit kwam, want daar is ze wel is erg van geschrokken, maar dit was het niet. Deze zat gewoon goed vast en heb ik zelf op de terugweg ook niet gehoord toen ik in de trailer stond.

@Bigone dat begrijp ik, maar begrijp jij mijn gedachte van toen ook? Paard moest in die trailer, en moest 1,5 uur naar huis. Dat wou ik met zo min mogelijk stress, en dan vanaf thuis wel weer verder kijken. Op dat moment wou ik alleen maar terug naar stal. Niet helemaal verstandig ben ik zeke rmet je eens, maar in de auto vrat ik mijzelf op... En paard deed het ook duidelijk wel goed dat ik erbij was, al is dat natuurlijk geen oplossing

Een trailer met zadelkamer loopt ze niet graag in. Ze doet het wel, maar met veel aanmoediging. In haar ogen lijtk het wel alsof ze denk dat ze daar niet in kan?

@MarjanB lees een van mijn vorige reacties, hooi hoger hangen maakt het eerder erger dan beter. Ze eet het liefst van de grond, dus ik hang hem zo laag als kan zonder de kans dat ze er niet meer bij kan of in kan gaan staan.
Dat is ook al is door mij heen geschoten, maar strak zetten is ook geen optie want ze moet echt om zich heen kunnen kijken. Zodra ze het idee krijgt dat ze geen kan top kan (wat in een trailer natuurlijk al nie kan) raakt ze in paniek. Strak zetten is gewoon eng, maar wil haar nu sowieso aan 2 kanten vast zetten.

Ik betwijfel echt of ze deze angst voelt. Normaal reageert ze heel erg op dat soort dingen van mij, maar nu loopt ze zo achter mij aan de trailer in, aan een los touwtje.
En de angst die ik in de auto heb zal ze niet voelen vanaf daar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-08-17 14:24 



 
Profiel   

Er zijn paarden die last hebben van claustrofobie, kennis heeft er zo één. Moet na twintig jaar nog altijd met praam(niet strak) op de trailer in. En door een smalle doorgang?? eerst de baas en pas ik misschien ook. En ts, zolang je paard niet compleet uit haar dak gaat maar gewoon bezweet en blazend er af komt is het nog niet zo erg. Maar het voor haar zo gemakkelijk mogelijk maken is niet verkeerd, zeker wel altijd met voorstang.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-08-17 15:54 



 

Ze is sowieso geen fan van vast staan. Zolang je het touw lang laat en ze in ieder geval d'r hoofd alle kanten op kan bewegen is het goed, en staat ze ook braaf stil. Maar meestal staat ze gewoon los omdat ze toch braaf blijft staan dan.
Het is sowieso een paard dat perse alles wat er gebeurt wilt zien. Op een trailer hoort ze natuurlijk van alles maar kan ze maar een klein deel zien.

Ik loop inderdaad altijd eerst de trailer in, en dan loopt ze met een los touwtje achter mij aan. In de trailer krijgt ze altijd een snoepje, en daar staat ze geduldig op de knabbelen en doet m'n vader de klep in.

We komen ook van best ver wat de trailer betreft (er niet op willen uit angst, er niet af durven, trillend en zweten eraf komen, niet naar de voorstang willen lopen, paniek als de achterbalk er in gaat enz...), en dat heb ik allemaal "alleen" gedaan. Niet om mijzelf de hemel in te prijzen, maar ik doe echt niet zomaar iets en wil ook helemaal niet lopen kl*ten :j

Of ze de trailer echt fijn vind durf ik natuurlijk niet te zeggen, maar ze loopt er in ieder geval zonder tegenstribbelen in en dat wil ik heel graag behouden. Vandaar dat ik de ritten zelf ook zo gemakkelijk mogelijk voor haar wil maken, precies wat jij zegt. Zodat het ook leuk blijft om op pad te gaan!
Ze stond toen absoluut niet stil en wat te draaien/hupsen, maar echt de trailer afbreken deed ze niet. Trappen oid ook niet.

Ik vond het gewoon zo vreemd, zo uit het niet...
Ik hoop maar gewoon dat er inderdaad onderweg iets gebeurd is wat wij niet gemerkt hebben en dat het eenmalig was :)


Laatst bijgewerkt door Anoniem op 30-08-17 16:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-08-17 16:00 



 
Profiel   

Idd zou ik ook nooit zonder voorstang rijden, heb er is 1via het voordeurtje zien komen.stond gelukkig stil.

Maar ben je überhaupt verzekerd?
Mocht je een ongeluk krijgen zonder voorstang erin?

Heb je de stang erachter, er vrij stijf achter vast? Of staat ze "vrij"

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-08-17 16:04 



 
Profiel   

Meen je dat je tijdens het rijden voorin bij je paard in de trailer staat
Sorry maar dat is levensgevaarlijk ik hoop echt dat je meer van jezelf houdt

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-08-17 16:04 



 
Profiel   

En als ze met een ander paard op de trailer staat? Heeft ze het dan ook? Wat de reden is dat ze dit nu plots ontwikkelt heeft weet ik niet en zij kan het niet vertellen.
Mijn paard ging altijd zonder enig probleem op de trailer. Stond hij echter alleen, dan kwam hij er totaal bezweet af, ook op korte stukken. Stond hij samen met een ander paard, dan was er niets aan de hand.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-08-17 16:09 



 

@missanita84 gelukkig heb ik niet zo'n held en zal ze nooit zelf dat deurtje eruit proberen te duwen oid :') Zodra de trailer stil staat en wij weglopen terwijl zij er in staat zit het deurtje altijd dicht, want dat heb ik ook al is zien gebeuren toen er gewoon een stang inzat...
Hoe bedoel je verzekerd? Mijn paar is verzekerd en de standaard verzekeringen (WA enz) hebben wij gewoon ja! Mijn vader heeft ook zijn E-rijbewijs en de auto mag het makkelijk treggen. Geen "illegale" of "op het randje" praktijken :)
Hoe dat zit met de verzekering als wij zonder stang rijden gaat m'n pa dit weekend even uitzoeken, just in case.

Ze staat "vrij" om zo maar te zeggen inderdaad, als ze helemaal klem staat ben ik echt bang voor paniek (wat ik in dat geval ook heel normaal zou vinden). Een trailer is al zo opgesloten, wil niet dat ze helemaal het gevoel krijgt geen kant op te kunnen :)

@Echwel eh ja? Das toch wel duidelijk dat ik dat gedaan heb? :') ;)
Maar lees even mijn vorige reacties, mijn bericht boven aan deze pagina en mijn antwoord naar Bigone.
Dat dat niet verstandig was begrijp ik zelf ook wel, ondanks dat ik in een rijdende trailer ga staan ben ik niet helemaal achterlijk ;)

@Mabotje een ander paard kan alleen als ze dat betreffende paard kent en er vriendjes mee is. En deze mag niet bruin zijn... Door het paard van een stalgenoot is haar volledige hals tot enorm bloedens toe kapot gebeten in de trailer(had eigenlijk gehecht moeten worden). Dit was en bruin paard en die vind ze nu extreeeem spannend. Een paard dat ze kent (haar oude friese buurman) was oké.
Maar ik weet niet of dit veel verschil zou maken, denk eerlijk gezegd dat het haar niet zoveel uit zal maken. T'is nogal een binnenvetter en meer n mensen-paard dan een paarden-paard om zo maar te zeggen :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-08-17 16:16 



 
Profiel   

Wanneer je paard je lief is en dat is ze te merken aan je opmerkingen dan met voorstang. Je trailer is stabieler en bij plotseling moeten remmen remt de voorstang je paard af anders komt ze door de voorkant van de trailer naar buiten. dwars er doorheen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-08-17 16:24 



 

Ja, dat is mij inmiddels duidelijk... (niet banketstaaf bedoeld) Was nog niet helemaal doorgedrongen bij het openen van dit topic... Ik ga haar zaterdag in ieder geval anders vast zetten, kijken wat dat doet.
Die voorstang is al eerder een issue geweest, vandaar dat mij dat het meest logisch leek. Ik zet haar er in ieder geval weer in zonder voorstang, zoals we "vroeger" ook deden, en klik hem er in zodra we gaan rijden. Kijken wat dat doet :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-08-17 16:29 



 
Profiel   

Anoniem schreef
Ze is sowieso geen fan van vast staan. Zolang je het touw lang laat en ze in ieder geval d'r hoofd alle kanten op kan bewegen is het goed, en staat ze ook braaf stil. Maar meestal staat ze gewoon los omdat ze toch braaf blijft staan dan.


Ik denk dat hier een heleboel op terug te voeren is. De basis mist. Jouw paard 'mag' los staan, want 'ze is geen fan van vast staan'. Zo werkt het dus niet. Jouw paard moet leren erop te vertrouwen dat ze vast kan staan en dat er dan niets gebeurt. Ook op de poetsplaats, ook tijdens het opzadelen, ook als er buiten haar zichtsveld iets gebeurt en zéker in de trailer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-08-17 16:34 



 
Profiel   

je geeft ook aan dat je het kleedje achter dicht hebt. een idee om die open te doen?
en dan gewoon een camera er in (1tje die je in meerdere trailers kan doen?)
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-08-17 16:38 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 4 [ 95 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen