Paard zonder voorstang vervoeren, risico?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
danzzz
Berichten: 1452
Geregistreerd: 18-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 16:41

Houdt je er rekening mee dat die voorstang de veiligheidsriem is van je paard! Zonder die voorstang kan het paard niet "mee remmen". Die voorstang zorgt ervoor dat ze blijven staan waar ze horen te staan, die zit er niet voor de sier, buiten dat die de stevigheid van de trailer waarborgt.

Wil jij je paard niet opgekruld in de punt terugvinden als je gewoon heel simpel afremt voor het stoplicht, zou ik die stang erin laten zitten, hoe dan ook. In ieder geval NOOIT vervoeren zonder die voorstang (hoe bedenk je het??)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 16:45

Ibbel schreef:
Anoniem schreef:
Ze is sowieso geen fan van vast staan. Zolang je het touw lang laat en ze in ieder geval d'r hoofd alle kanten op kan bewegen is het goed, en staat ze ook braaf stil. Maar meestal staat ze gewoon los omdat ze toch braaf blijft staan dan.


Ik denk dat hier een heleboel op terug te voeren is. De basis mist. Jouw paard 'mag' los staan, want 'ze is geen fan van vast staan'. Zo werkt het dus niet. Jouw paard moet leren erop te vertrouwen dat ze vast kan staan en dat er dan niets gebeurt. Ook op de poetsplaats, ook tijdens het opzadelen, ook als er buiten haar zichtsveld iets gebeurt en zéker in de trailer.


Maar waarom? Waarom moet zijn accepteren dat zij zo strak vast moet staan dat ze d'r hoofd niet eens kan bewegen? Dat vind ik echt onzin.
Verder lees je verkeerd. Er staat duidelijk dat ze gewoon vast kan staan maar liever los staan. En ze is braaf dus waarom zou ik d'r dan vast zetten?
Ze kan het prima hoor...

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 16:47

@joltsje oh ik heb het kleedje niet dicht hoor! Maar deze hangt wel in het zicht om zo maar te zeggen, dat bedoelde ik :)

@danzzz nou nou, dat mag ook wel wat vriendelijke zeg...
Het moment dat ik er bij stond leunde ze geen een keer tegen de stang met remmen, dat durft ze niet of heeft ze niet nodig oid

danzzz
Berichten: 1452
Geregistreerd: 18-11-11

Re: Paard zonder voorstang vervoeren, risico?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 16:53

OK, doei

Echwel

Berichten: 12462
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Re: Paard zonder voorstang vervoeren, risico?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 16:56

Zo onvriendelijk was danzz niet, ik heb echter het idee dat je wil dat iedereen halleluja naar jou roept hoe goed je het doet terwijl veel mensen hier zeggen dat je moet beginnen met een basisopvoeding van leren vast zetten en gewoon op de trailer..

Anoniem

Re: Paard zonder voorstang vervoeren, risico?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 17:01

Heb je haar al eens met de borst tegen een hindernis gezet? Hoe reageert ze daar op?

Daihyo

Berichten: 88047
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 17:08

Heel iets anders: is het hooinet niet gaan slingeren en daarmee ook tegen het hoofd gekomen? Daar wordt die van mij erg onrustig van en eet dan ook niet. Ik knoop tegenwoordig het hooinet aan de stangen van de raampjes links en rechts vast. Gewoon een strotouwtje een paar keer heen en weer tussen stangen en mazen van het net halen tot het stabiel hangt. Helemaal stil hangt het niet, maar wapperen doet het ook niet. Hij eet weer en is veel stabieler op de trailer.

Ibbel

Berichten: 49132
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 17:11

Anoniem schreef:
Maar waarom? Waarom moet zijn accepteren dat zij zo strak vast moet staan dat ze d'r hoofd niet eens kan bewegen? Dat vind ik echt onzin.


Zeg ik ergens dat je haar zo strak moet zetten dat ze haar hoofd niet moet kunnen bewegen? Er zit nogal een grijs gebied tussen los staan en onbeweeglijk vast staan dacht ik zo.

Er mist echt een stuk basis. Jij bent veel te toegeeflijk. En dat is op een trailer gewoon gevaarlijk. Ofwel omdat jijzelf, in je toegeeflijkheid en wens om spanning toch vooral maar te vermijden, gevaarlijke dingen doet zoals in een rijdende trailer gaan staan met de voorstang er uit, ofwel omdat je paard dus gewoon écht een keer gaat flippen omdat dat vertrouwen en die basis er niet is.

Je mag helemaal zelf kiezen wat je hiermee gaat doen, maar ik zou eerst eens een helemaal basisoefeningen gaan doen. Tussen hindernisbalken, in smalle gangetjes, in de stilstaande trailer, noem maar op. Maar níet steeds andere fratsen gaan uithalen om de confrontatie maar uit de weg te blijven gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 17:14

Echwel schreef:
Zo onvriendelijk was danzz niet, ik heb echter het idee dat je wil dat iedereen halleluja naar jou roept hoe goed je het doet terwijl veel mensen hier zeggen dat je moet beginnen met een basisopvoeding van leren vast zetten en gewoon op de trailer..


Nou ja, dat onderste "hoe bedenk je het??" komt zo vriendelijk niet over nadat ik da al een paar keer uitgelegd hebt.
Ik hoef geen ja en amen te horen want ik weet dat dit niet de veiligste oplossing was. wandaar een topic met vragen naar tips.

En jemig zeg wat is begrijpend lezen moeilijk, mijn paard kan gewoon vast staan zoals inmiddels al zo'n 3x vermeld. Echter niet zo strak dat ze d'r hoofd niet meer kan bewegen maar dat vind ik ook eerder zielig dan nodig.
Ook in de trailer staat ze gewoon vast, dat is ook totaaaal het probleem niet...

Plus, dat ze nooit problemen op de trainen gehad heeft, en ik alleen maar op zoek ben naar wat hier nu de oorzaak van was en een eventuele oplossing. Hopende dat het gewoon eenmalig was.
Op de rest reageer ik later even!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 30-08-17 17:27, in het totaal 1 keer bewerkt

maessie

Berichten: 5747
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Hurdegaryp/Bornwird

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 17:15

Ik heb niet compleet alle reacties gelezen, maar er waren een paar dingen die mij opvielen. Paard is dus groot, en heeft voor mijn gevoel wat moeite met de balans. Ik zou dan een ruime trailer aanhouden, ook omdat je zegt dat ze dan wel netjes verstapt en met zadelkamer bv meer twijfelt. Ook genoeg ruimte geven bij het vastzetten dat ze haar hoofd ook als contra kan gebruiken.
Ik gok dat een 2paards bij deze niet gelijk de oplossing is, juist omdat ze dan weer wat krapper staat. Mijn idee dat ze eerst wel rustig staat, dat ze later moe word en daardoor iets minder snel corrigeert en onrustig word.
De voorstang zou ik er nooit uithalen, dat is je veiligheid bij een onverwachte noodstop, als stevigheid voor je trailer, maar ook voor je paard ;) (en je pa kan netjes rijden, maar de rest van de wereld kan dat over het algemeen niet ;) )
Ga alsjeblieft zelf niet weer erbij in de trailer, je eigen veiligheid voor alles! Ik zou dan voor een camera gaan, dan kun je haar vanuit de auto volgen, zonder ook je eventuele eigen spanning op haar over te brengen ;)

Anoniem

Re: Paard zonder voorstang vervoeren, risico?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 17:19

En wat me ook nog te binnen schoot, heeft iemand anders haar wel eens geladen? Vertoont ze het gedrag dan ook?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 17:23

@Amy het is een springpaard dus hindernissen accocieerd ze met iets totaal anders als je d'r daar met d'r neus bovenop zet :D
Ik kan het wel is proberen, haar in een "trailer gemaakt van hindernissen" te zetten :)

@Amanda dat opperde iemand anders ook al, en dat zou inderdaad best kunnen... Is even kijken hoe ik die beter/anders vast kan maken om dat in ieder geval uit te sluiten!

@Ibbel nogmaals, ze kan gewoon vast staan. Stopt wanneer ik stop, gaat achteruit op stemcommado, draait netjes om als dat gevraagd wordt. Maar hoeveel mensen zetten hun paarden gewoon los op de stand omdat ze niks doen? De stallen waar ik gestaan heb in ieder geval genoeg, en ik zie niet wat daar mis mee is :)
En zomaar roepen dat dat vertrouwen er niet is vind ik een beetje een vooroordeel... Tevens als dat de basis mist als ik al 3x aangeeft dat ze gewoon vast kan staan mits ze gewoon d'r hoofd kan bewegen, wat mij ook meer dan normaal lijkt.

En dat van in de trailer staan hoeft niet herhaald te blijven worden. Ik heb hier uitgelegd waarom ik op dat moment die keus gemaakt heb en zal het echt niet zomaar nog een keer doen :j

@maessie zou helemaal kunnen kloppen! Maar wat ik dan zo vreemd vind is dat ze deze rit gewend is, dus waarom dat nu dan ineens zo'n probleem is?
En beide type trailer hebben hun voordeel in mijn ogen. In een 1,5 heeft ze meer ruimte om zelf haar balans te zoeken, maar in een 2paards heeft ze waarschijnlijk weer meer steun van de wand. Das iets wat ik gewoon even uit moet zoeken, wat ze nou echt fijner vind :)

@Amy ze wordt nooit door een ander geladen, maar das meer omdat ik de enige ben die met haar weg gaat en vaak alleen samen met m'n vader.
Maar laden is geen probleem hoor! Ze loopt er zo op en verwacht eigenlijk niet dat dat bij een ander wel een probleem zou zijn. Vanwaar die vraag? :)

Anoniem

Re: Paard zonder voorstang vervoeren, risico?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 17:38

...Ik denk trouwens dat jullie mijn berichtje met "ze staat gewoon los" vergeet interpreteren (of ik heb het te onduidelijk omschreven).
Maar hiermee bedoel ik alleen buiten tijdens het zadelen/poetsen, ze heeft nog NOOIT los in de trailer gestaan en dat ben ik ook absoluut niet van plan :)

Anoniem

Re: Paard zonder voorstang vervoeren, risico?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 17:40

Misschien breng je onbewust je angst/stress over op haar? Waardoor ze bang word van de voorstang?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 17:46

Amy schreef:
Misschien breng je onbewust je angst/stress over op haar? Waardoor ze bang word van de voorstang?


Ik denk het niet, meer omdat ik dat hele "probleem van vroeger" met de voorstang allang ergens in m'n achterhoofd had zitten omdat ze daar helemaal geen last meer van had. Dat schoot mij pas weer te binnen toen ze dus zo "in paniek" geweest was, en toen ik die stang weghaalde leek ze te kalmeren.

Ik kijk zaterdag wel of iemand anders haar kan laden als er iemand op stal is, gewoon om het uit te sluiten dat haar angst van mij komt :)
Al denk ik niet dat dat het geval is, want ik heb die angst al bijna 3 jaar en ze heeft nog nooit zo op de trailer gestaan...

Maar er is inmiddels zoveel in dit topic genoemd waar ik echt simpelweg niet aan gedacht had in mijn angst, dus ik weet ook helemaal niet zeker of dat wel het probleem was :)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 30-08-17 17:48, in het totaal 1 keer bewerkt

CaPrIoLe`79
Berichten: 5542
Geregistreerd: 22-11-05
Woonplaats: ♫ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♫

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 17:47

Eigenlijk is een trailer gewoon geen comfortabel vervoersmiddel voor een paard. Tuurlijk kunnen ze het allemaal leren, maar als je de mogelijkheid zou hebben om een vrachtwagentje te lenen/huren zul je zien dat paarden daar vaak veel relaxter op zijn. Ze reizen schuin en hebben veel meer balans.

Anoniem

Re: Paard zonder voorstang vervoeren, risico?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 17:53

Dat wil ik best een keer proberen, helaas ken ik niemand met zo'n B-vrachtwagentje (ja, maar die is echt voor een pony), en ik heb geen idee waar je in omgeving [plaats] zoiets kan huren?
Zal er van het weekend wel even voor kijken

bonnie1998
Berichten: 552
Geregistreerd: 08-01-12

Re: Paard zonder voorstang vervoeren, risico?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 18:02

Ik zou het niet doen om het feit dat ze inderdaad naar voren kunnen glijden. En de trailer verliest de stevigheid, na 1 keer rijden zonder achterstang was heel onze trailer krom getrokken.

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 18:10

Geen tips voor je Franka

Mijn aap is andersom een draak met laden (gaat nu ook beter op de terug weg soms na)

Maar eenmaal op de trailer is meneer de rust zelve.

Dobbelicious

Berichten: 328
Geregistreerd: 24-01-12
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 18:16

Nooit zonder stang vervoeren, zoals gezegd levensgevaarlijk. Over het zelf in de rijdende trailer erbij blijven staan snap ik vooral niet hoe je vader daarmee akkoord kan gaan. Als er ook maar iets gebeurt, kun je jezelf er niet uit laten!

Wat je zou kunnen proberen is om een tweepaardstrailer te huren en daar het tussenschot uit te halen. zo kan je paard een beetje diagonaal staan en daardoor makkelijker de bewegingen opvangen. Vooral omdat je zegt dat het een groot paard is, zou het best kunnen dat hij gewoon zijn hoofd gestoten heeft. Zou het kunnen dat hij zijn hoofd onder de stang door gedaan heeft en dat hij toen misschien zijn hoofd gestoten heeft? (geen idee of dat kan hoor, weet niet hoe strak je hem vastknoopt). Bij die van mij, ook een grote, werkte het iig als hij meer ruimte had. Hij stootte zijn hoofd in die te kleine trailer. In de tweepaards zonder tussenschot was er niks aan de hand.

Kabayo

Berichten: 13985
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 18:17

Nooit een nooit zonder voorstang rijden en nooit bij je paard in gaan staan! Echt levensgevaarlijk.

De stang is voor stevigheid en veiligheid van je paard! Het is tevens verboden om zonder te rijden! (Achterstang vast is NIET verplicht, die mag wel los)

Je paard vind de trailer al spannend bij het inladen en jij bent blijkbaar ook strontzenuwachtig met autorijden. Geen goede combinatie. Ik zou echt oefenen. Veel weg. Korte stukken. Eens een middagje trailer laden oefenen. Gewoon voor het vertrouwen. Niet alleen maar naar je paard luisteren, soms moet het paard ook gewoon naar jou luisteren.

Doe je het achterzeil trouwens ook dicht? Kan veel schelen!

Edit
Al eens overwogen om haar diagonaal te vervoeren? Heb je ook geen voorstang
Afbeelding

goeroe
Berichten: 5346
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 18:22

Anoniem schreef:
En dat van in de trailer staan hoeft niet herhaald te blijven worden. Ik heb hier uitgelegd waarom ik op dat moment die keus gemaakt heb en zal het echt niet zomaar nog een keer doen :j

Ik denk dat het deels je woordkeuze is waardoor sommige mensen wat kortaf reageren. Er is geen enkele situatie waarin het verstandig is om zelf in de trailer te blijven staan. In plaats van het 'echt niet zomaar nog een keer doen' doe je het beter gewoon nooit meer. Net als dat je vader niet meer hoeft te vragen of je zonder voorstang verzekerd bent. Met wat je nu weet zou dat helemaal niet meer in je op moeten komen. In geen enkele situatie.

Wat sommige mensen je proberen in te laten zien is dat jij in je poging om het voor je paard zo goed mogelijk te doen, juist het tegendeel bereikt. Je ontwijkt het 'probleem' en hebt daarmee jezelf en je paard ernstig in gevaar gebracht. En dat terwijl er eigenlijk helemaal geen probleem is. Je paard vastzetten is niet zielig. Er is niks engs aan een voorstang in een trailer. Als jouw paard al 'claustrofobisch' is dan is het jouw taak om haar te leren dat dat nergens voor nodig is. Daarvoor zul je juist die situaties op moeten zoeken die zij niet zo prettig vindt. Zet haar maar eens klem en leer haar dat de wereld niet vergaat. Uiteindelijk hebben jullie daar allebei meer aan dan het zoeken van uitwegen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 18:23

@dobbelicios hoe mijn vader het toegestaan heeft? Door z'n dochter met zoveel angst in de auto te zien, angst dat haar paard iets zou overkomen. Dus hij heeft mij laten gaan. Rijdend had ik er inderdaad niet uit gekunt, maar stilstaand wel want het deurtje kan ik van binnenuit open maken.
Das ook nog wel een idee, helaas kan bij veel nieuw 2-paardstraikers het tussenschot er niet uit dus moet ik even kijken of ik er eentje kan lenen waar dat wel kan.

@Kabayo ik snap niet zo goed waar jullie vandaan halen dat mijn paard niet wil laden (heb ik dat ergens gezegd of iets per ongeluk verkeerd verwoord waardoor dat zo lijkt?) Ze is ontzettend makkelijk te laden namelijk en loopt als een mak lammetje achter je aan met een los touwtje. Dus dat is echt geen probleem :)

Achterzeil altijd open, lijkt mij dat dat zo gaat klapperen als je hem dicht doet? En begreep dat dat ook niet bevorderend is voor de luchtcirculatie?

Mando

Berichten: 15694
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Re: Paard zonder voorstang vervoeren, risico?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 18:30

Is je hooinet geen boksbal maw hangt deze los?
Vaak vinden ze dat ook eng.

Ik heb het hooinet altijd aan het raampje vast en de onderkant zit met een klip vast aan de wand.

Heb je daar al naar gekeken?

Ik heb mijn zeiltje altijd dicht omdat de mijne onrustig wordt met zeiltje open.
Je kan ook de hoeken alleen open doen

Kabayo

Berichten: 13985
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 18:32

Anoniem schreef:
@dobbelicios hoe mijn vader het toegestaan heeft? Door z'n dochter met zoveel angst in de auto te zien, angst dat haar paard iets zou overkomen. Dus hij heeft mij laten gaan. Rijdend had ik er inderdaad niet uit gekunt, maar stilstaand wel want het deurtje kan ik van binnenuit open maken.
Das ook nog wel een idee, helaas kan bij veel nieuw 2-paardstraikers het tussenschot er niet uit dus moet ik even kijken of ik er eentje kan lenen waar dat wel kan.

@Kabayo ik snap niet zo goed waar jullie vandaan halen dat mijn paard niet wil laden (heb ik dat ergens gezegd of iets per ongeluk verkeerd verwoord waardoor dat zo lijkt?) Ze is ontzettend makkelijk te laden namelijk en loopt als een mak lammetje achter je aan met een los touwtje. Dus dat is echt geen probleem :)

Achterzeil altijd open, lijkt mij dat dat zo gaat klapperen als je hem dicht doet? En begreep dat dat ook niet bevorderend is voor de luchtcirculatie?

"Terug wou ze de eerste keer de trailer niet in, maar heel af en toe heeft ze dat nog wel is (gewoon dat ze er langs loopt, niks heftigs) sinds we een jaar geleden een aantal kliniekbezoekjes gehad hebben. De 2e poging loopt ze er ook zonder aarzeling zo weer in."

"Een trailer met zadelkamer loopt ze niet graag in. Ze doet het wel, maar met veel aanmoediging. In haar ogen lijtk het wel alsof ze denk dat ze daar niet in kan?"

Kan ook aan mij liggen hoor. Maar blijkbaar is je paard nog niet 100% blij met de trailer aangezien ze er soms niet in loopt ;)

Ik zou maar eens beginnen met zeiltje dicht. Zou heel goed kunnen helpen. Die lucht circulatie gaat gewoon door (trailer is vaak erg luchtig) . Zeil klapperd ook niet als je het goed vast maakt