Paard zonder voorstang vervoeren, risico?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 18:48

Ah op die manier! Maar dat zijn echt uitzonderingen gelukkig :) Meer zo van "ja maar de vorige keer vond in het niet leuk (kliniek) dus je denk toch niet dat ik weer mee ga?!" Dan loopt ze er een keer langs en de tweede keer net zo makkelijk weer op!
Maar nogmaals, dat zijn echt uitzonderingen! En dan nog staat ze binnen 2 minuten op de trailer gelukkig :) Soms heeft ze zo'n bui en denk ze dat ze straks weer saai rondjes moet lopen op de tegels ipv boscrossen :P
En van die zadelkamer, ik ken meerdere paarden die dat niet zo fijn vinden en er minder makkelijk oplopen. Dat hoeft van mij niet perse getraind te worden, aangezien trailers met een zadelkamer meer een uitzondering zijn dan dat de kans groot is dat ze daar straks elke dag in moet :j Al helemaal zolang ik moet huren, dan heb je die al helemaal niet.

Zieltje dicht zal ik is proberen dan!

En Mando, dat hooinet ga ik zeker is naar kijken! Ik zeg heel eerlijk dat mijn vader deze altijd ophangt en ik eigenlijk niet check hoe hij hem vastmaakt, behalve dat ik zeker weet dat hij goed vast zit, dus ga dat nu is kijken of hij nog ergens extra vast gezet kan worden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 18:56

goeroe schreef:
Anoniem schreef:
En dat van in de trailer staan hoeft niet herhaald te blijven worden. Ik heb hier uitgelegd waarom ik op dat moment die keus gemaakt heb en zal het echt niet zomaar nog een keer doen :j

Ik denk dat het deels je woordkeuze is waardoor sommige mensen wat kortaf reageren. Er is geen enkele situatie waarin het verstandig is om zelf in de trailer te blijven staan. In plaats van het 'echt niet zomaar nog een keer doen' doe je het beter gewoon nooit meer. Net als dat je vader niet meer hoeft te vragen of je zonder voorstang verzekerd bent. Met wat je nu weet zou dat helemaal niet meer in je op moeten komen. In geen enkele situatie.

Wat sommige mensen je proberen in te laten zien is dat jij in je poging om het voor je paard zo goed mogelijk te doen, juist het tegendeel bereikt. Je ontwijkt het 'probleem' en hebt daarmee jezelf en je paard ernstig in gevaar gebracht. En dat terwijl er eigenlijk helemaal geen probleem is. Je paard vastzetten is niet zielig. Er is niks engs aan een voorstang in een trailer. Als jouw paard al 'claustrofobisch' is dan is het jouw taak om haar te leren dat dat nergens voor nodig is. Daarvoor zul je juist die situaties op moeten zoeken die zij niet zo prettig vindt. Zet haar maar eens klem en leer haar dat de wereld niet vergaat. Uiteindelijk hebben jullie daar allebei meer aan dan het zoeken van uitwegen.


Ik had over je reactie heen gezen sorry!

Ik ontwijk niet het probleem, want na wat iedereen mij hier in heeft laten zien vraag ik mij af of die stang wel het probleem was, of dat ze gewoon toevallig al tot rust was op het moment dat ik hem weg haalde. Ik zoek nu dus eigenlijk het "probleem" en een passende oplossing!

Dat het niet echt verstandig was wist ik op dat moment ook wel, maar ik zag eventjes geen andere oplossing om mijn paard zonder dezelfde stress als de heenweg weer thuis te krijgen. Geloof mij, ik stond daar echt niet voor mijn plezier, en van sommige krijg ik het idee dat ze denken dat ik het leuk vond daar te staan.

Ik deed dit inderdaad alleen met de allerbeste bedoelingen mijn paard een fijne rit naar huis te bezorgen. En vanaf daar wel weer verder te kijken voor de volgende rit, wat ik nu dus doe in de hoop wat adviezen te krijgen (die ik gelukkig ook krijg, bedankt allemaal daarvoor!)

boeflover

Berichten: 6045
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: zeeland

Re: Paard zonder voorstang vervoeren, risico?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 19:02

Ms een hooizak ipv een net, dat eet veel gemakkelijker?
Rest is wel gezegd denk ik met de stang

racebiet

Berichten: 186
Geregistreerd: 23-10-10
Woonplaats: Dordrecht

Re: Paard zonder voorstang vervoeren, risico?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 19:29

Ik weet niet watvoor trailer je hebt, maar de voorstang heb je zeker nodig v veiligheid. Ik heb eens een noodrem moeten maken met twee zware tinkersn het bakje..... ik weet dat humbaur voorstangen heeft die met de ronding vd borst vh paard meegevormd zijn. Die van mij vond die superfijn en stond daar relaxter in als toen ik hem in een ander had. Schuin zetten ( als dat kan) vinden ze ook vaak fijner. Succes. Ben het met je eens dat een paard juist in de trailer ruimte moet hebben om hoofd te bewegen, benen te verzetten etc. ik heb ze altijd aan een ruime elastische trailerlijn met paniekhaak.

Seltje

Berichten: 3306
Geregistreerd: 25-05-10
Woonplaats: Antwerpen

Re: Paard zonder voorstang vervoeren, risico?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 19:46

Mijn paard is het gewoon om veel op de trailer te staan, maar kwam vorige week ook compleet bezweet de trailer af, op de terugweg een trailercamera van iemand geleend, en ze werd helemaal gek van de vliegen/insecten. Dat is de eerste keer dat ze daar zo last van had, dus volgende keer vliegendekentje op.

MarleenM

Berichten: 1857
Geregistreerd: 29-02-04
Woonplaats: Gronau (Duitsland)

Re: Paard zonder voorstang vervoeren, risico?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 19:59

Over in de trailer staan ga ik niks meer zeggen, geloof dat die boodschap wel is over gekomen.

Wat betreft de trailer, wat voor trailer heb je? Dat kan ik niet uit je verhaal halen.
Wat betreft de voorstang, deze moet je er echt inlaten! De trailer zal niet zomaar uit elkaar vallen als hij er niet inzit, maar op het moment dat de trailer kantelt bieden de voor en achter stangen stevigheid.

Ik zou gewoon je paard vaak op de trailer zetten, ook gewoon eens zonder weg te gaan. Bakje brok geven en dan er weer uit laten. Laat de lange stukken eventjes weg.
Je moet routine en rust creëren in en om de trailer.

Je zou eens een andere trailer kunnen proberen, soms verschilt het ook nog eens qua trailer hoe stabiel je paard erin kan staan (dit is mijn persoonlijke ervaring)

BigOne
Berichten: 38254
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Paard zonder voorstang vervoeren, risico?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 20:02

Kijk eens naar trailers die extra breed en hoog zijn, hadden wij ook, gewoon een anderhalf paards en daar kon een reus in, je kon zelfs in de trailer op en afzadelen. Met het vastzetten: Staat ze gewoon aan twee touwen vast, zo niet dan wel doen. Komt vast goed en dat je paard rustig werd toen je die stang weghaalde kan ook komen doordat jij er bij kwam en niet doordat de stang er af ging.

horsiegek

Berichten: 2358
Geregistreerd: 09-10-05
Woonplaats: Ergens tussen de paarden

Re: Paard zonder voorstang vervoeren, risico?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 20:31

Oef... oké je hebt van sommige bokkers al een finke tik op de bips gehad;)

Goed, je weet nu dat je niet meer bij de paard moet gaan staan en ook niet meer de voorstang moet weghalen.

Eigenlijk is ze alleen nu opeens angstig geweest toch? Ik zou er eigenlijk nog niet teveel achter zoeken, tenzij dit herhaaldelijk gebeurd. Voor de volgende keer kun je de tips meenemen. Dus hooinet vaster zetten of een hooizak, sprayen tegen vliegen en vliegendekentje op.
Mocht het probleem zich blijven voordoen dan kun je ook eens een camera ophangen om te checken of je erachter kan komen wat de paniek veroorzaakt.

Heel eerlijk, ik denk dat er op dit moment van een mug een olifant gemaakt wordt. Letterlijk, vliegjes of prikbeesten kunnen ook in de trailer verschrikkelijk zijn, en al helemaal als je ze niet kunt wegjagen.

Lekker die trailer er weer aanhangen en de lengte van de rit weer gaan opbouwen zou ik zeggen ;)

Anoniem

Re: Paard zonder voorstang vervoeren, risico?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 21:59

Wat voor trailer het precies is durf ik niet te zeggen... De trailer van stal is gewoon een simpele 1,5 paard trailer, en die die we wel is huren is van een vrij bekent merk (als iemand de naam noemt kan ik herbevestigen maar kan er zo 1 2 3 even niet opkomen). Beide zijn ruim genoeg voor mijn paard, anders wil ik er ook niet mee rijden. Zodra ik zelf een trailer koop wil ik zo'n extra lange/hoge, gewoon voor het extra comfort. Maar beide trailers die we nu gebruiken past ze prima in :)
Dus wat de trailer betreft moeten wij voor nu "roeien met de riemen die we hebben", maar een te kleine trailer gaat ze uiteraard niet in. Wat ik al eerder zei, liever niet op pad dan dat paard letterlijk in de trailer gepropt staat :j

@boeflover das ook zeker het proberen waard!

@racebiet die dingen heb ik gister gekocht! Twee, zodat ik haar aan beide kanten daaraan vast kan zetten :)

@seltje ik hoop eigenlijk ook dat het gewoon zo iets simpels was, dat ze last had van een beest oid. Maar daar ga ik nu niet meer achterkomen. Zaterdag dan d'r vliegendeken op doen in in ieder geval geen slecht idee, allicht dat ik dan in ieder geval ook weer iets uit kan sluiten :)

@dushi88 wat betreft rust in de trailer, dat is geen probleem. Zolang we niet rijden staat ze gewoon rustig te knabbelen, het gaat dus wel echt om tijdens het rijden :j We hebben al in heel veel trailers gereden, en dit heeft ze nog nooit gehad. Ook was dit niet de eerste keer dat ze in deze trailer stond.
Wel wil ik kijken of zaterdag de trailer van dat bedrijf waar we altijd huren nog vrij is, gewoon inderdaad om te kijken of het verschil maakt. En verder waren we al van plan om de avonden dat mijn vader vrij is gewoon een rondje te gaan rijden met de trailer. Stukje van 15 minuutjes gewoon weer rechtstreeks teug naar stal.

@bigone nu staat (en stond) ze altijd aan één touw vast, gewoon het halstertouw met zo'n noodknoop aan de voorstang gebonden. Zoals mij reactie hierboven naar Racebiet heb ik al wat anders gekocht en gaan we dat sowieso proberen nu!
En dat laatste wat je zegt, ik begin ook steeds meer te geloven dat het inderdaad gewoon toeval was dat ze precies ontspande toen ik die stang weg haalde. En dat die ontspanning inderdaad meer kwam omdat ik (vertrouwd dus) erbij was en ze eindelijk kon eten :) (Dit hooinet was gewoon te strak en ze kreeg het er bijna niet uit zelf)

@horsiegek ze is inderdaad ineens angstig geworden die heenweg.
En het zou best kunnen dat ik het een stuk erger vind dan dat het daadwerkelijk is.. Dat komt puur door die ongelukken die ik mee gemaakt heb, en het feit dat ik zo zo zo blij ben met hoe braaf mijn paard op de trailer staat en erin loopt dat ik dat gewoon echt niet wil verpesten :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 22:04

Kabayo schreef:
Nooit een nooit zonder voorstang rijden en nooit bij je paard in gaan staan! Echt levensgevaarlijk.

De stang is voor stevigheid en veiligheid van je paard! Het is tevens verboden om zonder te rijden! (Achterstang vast is NIET verplicht, die mag wel los)

Je paard vind de trailer al spannend bij het inladen en jij bent blijkbaar ook strontzenuwachtig met autorijden. Geen goede combinatie. Ik zou echt oefenen. Veel weg. Korte stukken. Eens een middagje trailer laden oefenen. Gewoon voor het vertrouwen. Niet alleen maar naar je paard luisteren, soms moet het paard ook gewoon naar jou luisteren.

Doe je het achterzeil trouwens ook dicht? Kan veel schelen!

Edit
Al eens overwogen om haar diagonaal te vervoeren? Heb je ook geen voorstang
[ [url=m/lpkG2P.jpg]Afbeelding[/url] ]


Die trailer zou ik graag is proberen! Maar ik ken niemand die die heeft, ken geen bedrijf dat dit verhuurt en het budget om er eentje aan te schaffen is er ook niet. < Wat ik ook een beetje overdreven vind voor iemand met maar 1 paard :')

Spanning bij het inladen heeft ze niet! Ik denk dat ik dat verkeerd gezegd heb, want dat had ze vroeger. Dat si echt al zeker 3 jaar niet meer en ze loopt er zo in!
Oké sinds we naar de kliniek geweest zijn heeft ze wel is een bui van "nou echt niet!", maar dat is maar 1x en de 2e keer loopt ze er ALTIJD gelijk op. Dus binnen 2 minuten staat ze altijd op de trailer, das gelukkig nooit anders geweest :) (ook doet ze niet raar oid, tis ook een standaard ritueeltje geworden :') ze stapt letterlijk op de klep, stap er via de zijkant weer af en draait met dr neus naar de trailer. Vervolgens stuur ik d'r terug naar de voorkan van de klep en loopt ze er zo in... Dramaqueen ;) )

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 22:14

Lieve Franka

Tip werk aan je angst desnoods praat je er met een pyscholoog erover. Paarden voelen zo veel. Ook jou angst hoeveel rust je ook uitstraalt.

Ga met ET oefenen en raak niet in paniek als je paard wat bezweet van de trailer komt.

Stanley staat soms ook wat te pompen en de andere keer is hij niet eens bezweet.

Ik heb zelf met de trailer 2,5 uur gereden. En stan was wat bezweet door de warmte.. maar geen gestress

Heb ook keer maar 30 min rit gehad en was hij wat gestresster. Waarschijnlijk was dit een weg met veel bochten of heuvels of weet ik veel..

Maak je niet te druk :-*

eclair98

Berichten: 11603
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Overijssel en Drenthe

Re: Paard zonder voorstang vervoeren, risico?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-17 22:44

Kan het niet zijn dat toen je de voorstang weg bad gehaald met het idee van 'oud trauma' je eigen angst hebt weggehaald in plaats die van haar?

MarjanB

Berichten: 16444
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Paard zonder voorstang vervoeren, risico?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 08:20

Laat je paard eens door een ander vervoeren en rijd er zelf op een stukje achteraan. Ook in en uitladen door een ander laten doen. Als ik het zo lees maak je er een hele happening van, paard moet niet te strak, hooinet moet zo enz enz. Gewoon in de trailer zetten, vastkuppen, deurtje dicht en gaan rijden... geen heel ding van maken. Zou zelf dan ook denken van wat gaat er gebeuren?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 10:00

@eclair98 dat zou heel goed kunnen hoor! Opzicht was ik heel rustig in de trailer, want hoe meer paniek ik he hoe erger het voor haar is. Maar wat ik inderdaad al ergens zei, het kan best toeval zijn dat ze ontspande op het moment dat ik die balk weghaalde!

@marjanB mwa daar en ik het niet helemaal mee eens, want waarom zou mijn paard strak vast in de trailer moeten staan met een klapperend hooinet? Vind het meer dan normaal dat je er in ieder geval voor zorgt dat het voor het paard zo gemakkelijk mogelijk is, en dan vind ik dit geen 2 hele rare dingen eigenlijk... En die "enz enz" die je typed is er niet, dit zijn de enige 2 dingen die ik al doe sinds sik d'r heb. Zorgen dat het hooinet zo stil mogelijk hangt en paard niet de hele tijd dat ding tegen d'r snuit krijgt, en zorgen dat ze gewoon d'r hals kan bewegen om d'r balans te houden. Wat is daar zo raar aan dan?

Ik heb er wel is achter gereden in een andere auto, wel vaker trouwens. Was toen niks bijzonders te zien oid :)

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Paard zonder voorstang vervoeren, risico?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 11:10

Ik blijf erbij dat jij je er meer druk om maakt dan ET. Werk eens daaraan. Leer weer te vertrouwen!

Als is dat makkelijk gezegt dan gedaan

Anoniem

Re: Paard zonder voorstang vervoeren, risico?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 11:19

Ik denk dat dat wel mee valt in dit geval... Wat ik al zei heb ik die angst al 2/3 jaar (precies weet ik niet) dus dan zou zij hier echt al veel eerder op hebben moeten reageren lijkt mij, aangezien ze inderdaad erg gevoelig is voor dar soort dingen.
Zolang [naam] gewoon stil staat op de trailer heb ik er zelf ook weinig last van die angst, omdat ze toch braaf staat en er niks aan de hand is. Maar op het moment dat dat niet meer het geval is speelt dat eignlijk pas op. In zekere zin heeft zij mij juist het vertrouwen gegeven van "kom baas, ik sta stil in de trailer dus er is niks engs" :) Maar op het moment dat dat even niet het geval is ga ik gewoon gelijk uit van een doemscenario, terwijl dat helemaal het geval niet is natuurlijk (en dat besef ik ook wel vrij snel).

Anoniem

Re: Paard zonder voorstang vervoeren, risico?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 11:21

Dat de balk eruit geen optie is is mij duidelijk, en gaan we niet meer doen. Nu met al deze inzichten twijfel ik inderdaad of dat wel het probleem was, denk het niet namelijk...
Ik ga haar nu anders vast zetten (met die soort "elastieken touwen" aan beide kanten), zorgen dat het hooinet niet alle kanten op stuitert en een vliegendeken op :)

racebiet

Berichten: 186
Geregistreerd: 23-10-10
Woonplaats: Dordrecht

Re: Paard zonder voorstang vervoeren, risico?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 21:49


Undefined
Berichten: 3765
Geregistreerd: 18-01-09

Re: Paard zonder voorstang vervoeren, risico?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 22:03

Ik zou toch ook nog eens kijken naar een diagonale trailer.
Wij hebben twee diagonale trailers voor de paarden en het lijkt mij veel relaxter. Inderdaad zonder voorstang en ze kunnen het evenwicht veel makkelijker bewaren. Ik heb hier wel eens bij in gestaan (er is een afgesloten stukje waar geen paard staat) en de paarden staan er altijd relaxed bij.

Anoniem

Re: Paard zonder voorstang vervoeren, risico?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 22:10

@racebiet zoiets heb ik inderdaad ook gekocht!

@Undefined zou ik graag doen, maar ik heb echt niet het budget zomaar even een trailer aan te schaffen. En ik heb helaas nog nooit gezien dat ze zulke trailers verhuren. Ken ook niemand die er eentje heeft om een keer te proberen...