Vraag terugkeuren trailer

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ladyspot
Berichten: 497
Geregistreerd: 30-01-04
Woonplaats: Hoofddorp

Vraag terugkeuren trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-17 12:58

De situatie.

Hebben een tweepaardstrailer van 690 kilo. Is heel licht. Mijn zus heeft gewoon der e en hadden auto die het makkelijk kon trekken. Eigenlijk hebben we er nooit meer 2 haflingers in staan, maar altijd maat eentje mee. Nu moet ze helaas deze leaseauto inleveren en komt er een auto voor terug die minder kan trekken. Dus 2 haflingers kan zowieZo niet meer. Kan je een tweepaards ook terug laten keuren naar 1300 kilo? zodat je wel nog met 1 paard erin kan rijden? Als we deze moeten verkopen en anderhalf moeten kopen moet er geld bij en dat geld hebben we helaas niet.

Rena100

Berichten: 4854
Geregistreerd: 29-10-07
Woonplaats: Almelo

Re: Vraag terugkeuren trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 13:29

Als je zus gewoon E heeft, hoeft de trailer niet teruggekeurd worden. Je mag hem alleen niet laden tot aan de max. maar met maar 1 paard zal dat dus ook niet zo zijn.

Stel: je auto mag 1300 kilo trekken, je trailer weeg 690 en je paard bijv. 500. Dat is samen 1190, dus dat is onder de 1300 wat je auto mag trekken. Dat de trailer een maximaal laadvermogen heeft van bijv. 2000 is niet aan de orde. Met E rijbewijs wordt gekeken naar het daadwerkelijk laadvermogen.

met alleen B rijbewijs is dat anders.

Ibbel

Berichten: 49189
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Vraag terugkeuren trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 13:36

Hou er wel rekening mee dat die trailer in werkelijkheid vermoedelijk geen 690 kg zal wegen, maar eerder richting de 800 kg. Trailers worden door de fabrikant 'uitgekleed' gewogen (oa zonder vloer in er in) en dát gewicht komt op de papieren. Laat 'm dus even wegen, zodat je eventueel nog een auto kunt kiezen die nét die 100 kg meer mag trekken.

FelineNanet

Berichten: 1632
Geregistreerd: 03-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 13:43

Ibbel schreef:
Hou er wel rekening mee dat die trailer in werkelijkheid vermoedelijk geen 690 kg zal wegen, maar eerder richting de 800 kg. Trailers worden door de fabrikant 'uitgekleed' gewogen (oa zonder vloer in er in) en dát gewicht komt op de papieren. Laat 'm dus even wegen, zodat je eventueel nog een auto kunt kiezen die nét die 100 kg meer mag trekken.


Beide verhalen kloppen idd, maar laat hem even wegen dan weet je het zeker! Zeker als een keer de vloer of laadklep is vervangen.

Ladyspot
Berichten: 497
Geregistreerd: 30-01-04
Woonplaats: Hoofddorp

Re: Vraag terugkeuren trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-17 13:51

Andere auto is geen optie vanwege de bijtelling die betaald moet worden. Er is nog niets aan vervangen ieder geval.

_Cindy

Berichten: 2582
Geregistreerd: 08-06-05
Woonplaats: Opperdoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 15:00

Zowel bij B als B+E rijbewijs mag het daadwerkelijke gewicht inclusief paard niet hoger zijn dan het gewicht wat de trailer mag trekken.

Je mag met je B rijbewijs een aanhanger trekken mits de TMM auto + TMM trailer lager zijn dan 3500 kilo.

Dus als de trailer een TMM heeft van 2000 kilo dan:
-mag je zus hem met elke auto trekken, mits echte gewicht trailer + Haflinger onder het gewicht zijn wat de trailer mag trekken;
-mag jij met alleen je B trekken met een auto met een TMM van minder dan 1500 kilo (zijn bijna geen auto's die daar onder komen en mogen trekken)

Met terugkeuren mag je elk gewicht kiezen wat je wilt, dus bijv. ook 1300. Maar ik zou een iets hoger gewicht kiezen zodat je er ook nog zwaardere paarden of 2 pony's mee mag vervoeren.

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: Vraag terugkeuren trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 16:48

Op de site van het RDW kan je een formulier downloaden waarin je aangeeft op welk gewocht je de trailer wil terug keuren. Ik heb het met mijn andershalfs paard trailer gedaan waarin ik alleen mijn shetlander en sulky vervoer op mijn B rijbewijs. Die mag nu max 1200 kg laden (incl eigen gewicht) en kan dus prima achter mijn auto van 2000 kg incl laadvermogen.

StalNollie

Berichten: 9146
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: Vraag terugkeuren trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 17:00

Hij hoeft niet terug gekeurd te worden gewoon niet meer laden.

Terug keuren is alleen interessant als je alleen b rijbewijs hebt

ikke

Berichten: 37585
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 08:28

_Cindy schreef:
Zowel bij B als B+E rijbewijs mag het daadwerkelijke gewicht inclusief paard niet hoger zijn dan het gewicht wat de AUTO mag trekken.

Je mag met je B rijbewijs een aanhanger trekken mits de TMM auto + TMM trailer lager zijn dan 3500 kilo.

Dus als de trailer een TMM heeft van 2000 kilo dan:
-mag je zus hem met elke auto trekken, mits echte gewicht trailer + Haflinger onder het gewicht zijn wat de AUTO mag trekken;
-mag jij met alleen je B trekken met een auto met een TMM van minder dan 1500 kilo (zijn bijna geen auto's die daar onder komen en mogen trekken)

Met terugkeuren mag je elk gewicht kiezen wat je wilt, dus bijv. ook 1300. Maar ik zou een iets hoger gewicht kiezen zodat je er ook nog zwaardere paarden of 2 pony's mee mag vervoeren.

Even twee aanpassingen gedaan. Je bedoelt het goed en je behoort ook tot het selecte groepje bokkers dat het begrepen heeft maar het staat er wat raar.

Er zijn wel auto's die iets mogen trekken en zelf onder de 1500kg TMM blijven, zoals de Fiat Panda, alleen kom je dan qua lading niet verder dan twee pakken hooi achterin om de kogeldruk te compenseren :D

_Cindy

Berichten: 2582
Geregistreerd: 08-06-05
Woonplaats: Opperdoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-17 20:28

Bedankt Ikke, zo bedoel ik het inderdaad.

Ik dacht tot kort geleden altijd dat de TMM van de trailer niet meer mag zijn dan wat de auto mag trekken bij B-rijbewijs maar heb de regels nagelezen ivm aanschaf nieuwe trailer.