Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 3 [ 62 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Kosten verhalen dierenarts

 
Profiel   

Ik zit met het volgende. 3,5 maand geleden heb ik een pony gekocht. Een 5 jarige inmiddels 6 geworden. Bij de vorige eigenaar was hij vrij pittig in de zin van staken onder het zadel. Hij is aan mij verkocht met de mededeling als je ermee aan de slag gaat is dat over en als hij consequent bereden word ook. Iets wat bij hun niet gebeurde omdat het meisje van wie hij was er geen tijd voor had. Uiteindelijk na wat wikken en wegen toch besloten deze "uitdaging" aan te gaan. Ik heb hem eerst naar de tandarts laten gaan waar al uitkwam dat er een wortel was blijven zitten, en er een flinke haak op een kies zat die pijn deed. Daarna ben ik hem gaan oppakken met rijden. Dit ging beter en ik ben rustig met een ontspannen teugel gaan rijden waarbij hij ook braaf doet wat hij moet doen. Maar zodra je hem gaat vragen te werken begint min of meer het gedonder en begint hij te staken of erger hij rent ervandoor en begint te bokken. Weer terug naar de grond en daar doet hij wel graag voor je werken dus ben ik het probleem lichamelijk gaan zoeken. Osteopaat erbij gehaald en pony zat in zijn lijf vast. Zijn bekken gekanteld en op zijn eerste halswervel geeft hij enorm last aan met de behandeling. Uiteindelijk besloten foto's te laten maken en daar kwam uit dat hij op zijn eerste halswervel achter zijn oor een klein dingetje heeft zitten wat er wat onrustig uitzag. Volgens de arts komt dit vooral voor bij paarden die ooit hun hoofd gestoten hebben en blijken meerdere paarden dit ook te hebben. Het advies wat gegeven is is nu te gaan rijden zonder medicatie 5 dagen lang en dan 5 dagen met medicatie te gaan rijden. Ik heb metacam gehad. Ik moet dan goed bekijken of het verbetert en zo ja is het advies om dit gewrichtje in te laten spuiten met corticosteroïden. Nu heb ik al die tijd contact gehouden met de oude eigenaar en ze van alles op de hoogte gehouden. In de eerdere gesprekken kwam naar boven dat hij een tijd geleden zijn hoofd gestoten heeft en daar op diezelfde plek een wond had. Dat ik ze afgelopen week op de hoogte stelde en de foto liet zien kwam er ook uit dat het op dezelfde plek zit als waar hij toen de plek had. Nu zit ik een klein beetje met het volgende er is bij de koop een koopcontract opgemaakt met daarin de standaard dingen zoals ook een verborgen gebrek. Nu heb ik ze op de hoogte gesteld van wat er mis is en eigenlijk ben ik van mening dat hun deze kosten moeten gaan dekken. Ik heb deze pony pas 3,5 maand en heb nu al Inc de osteopaat en foto's maken kosten van bijna 600 euro. En als hij nog ingespoten moet gaan worden wat de dierenarts eigenlijk wel verwacht komen daar ook nog eens ruime kosten bij. Mijn vraag is sta ik in mijn recht deze kosten op hun te verhalen en is dit ook terecht?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-09-17 10:35 



 
Profiel   

Heb je de pony laten keuren bij aankoop? Ik denk niet dat je de kosten kunt verhalen. Je bent immers zelf akkoord gegaan met dat de pony kon gaan staken. En als je geen keuring hebt gedaan, heb je niet voldaan aan onderzoeksplicht. Dan kun je eigenlijk weinig beginnen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-09-17 10:39 



 
Profiel   

Kans is erg klein. Je bent willens en wetens het risico aangegaan een pony te kopen waarvan bekend was dat hij probleem gedrag vertoonde zonder deze uitgebreid te laten keuren. Kosten verhalen is sowieso niet van toepassing, wel zou je mogelijk de pony terug kunnen brengen, zeker als je hem niet particulier gekocht hebt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-09-17 10:41 



 
Profiel   

Ik weet niet of je Het recht hebt maar ik vind het wel eerlijk als hun deze kosten betalen. Maar heb je het paard wel laten keuren voor je hem kocht?

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-09-17 10:42 



 
Profiel   

een pony/paard wordt gezien als een ding, volgens mij kun je binnen 6 maanden reclameren. Ik weet niet hoe het zit met dierenarts vergoedingen. Volgens mij zijn die 6 maanden voor terug brengen / geld terug.
Wat dat wel van belang is dat je het zwart op wit hebt dat de pony daar inderdaad destijds het hoofd heeft gestoten. Het zou dan fijn voor je zijn als je het op de mail hebt ipv een telefoon gesprek, of te wel zwart op wit. Dan sta je steviger in je schoenen als ze moeilijk gaan doen, anders heb je kans dat ze de handen er van af trekken en in eens nergens meer van weten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-09-17 10:45 



 
Profiel   

Je koopt een pony met gebrek onder het zadel.
Wat weten ze niet maar hij staakt. En dan gaat er bij jou geen lampje branden dat het zowel geestelijk als lichamelijk kan zijn?

Maar komt nu 3,5 maand later klagen dat je kosten wilt verhalen. Mogelijk heb je de pony ook niet eens heel duur gekocht.

Nee dit is echt gewoon jou probleem hoor, mensen denken altijd maar alles ff te kunnen verhalen bij vorige eigenaren!

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-09-17 10:46 



 
Profiel   

Als je niet kan bewijzen dat de verkoper wist van de schade vrees ik dat het moeilijk word.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-09-17 10:47 



 
Profiel   

Ik vind het nogal dom in deze tijd om zo paard ongekeurd te kopen. Je wist van de problemen er was dus een grote kans dat het iets lichamelijks was. Iedereen weet toch inmiddels dat keuren verstandig is. Zie het als een dure les. Daarbij bewijs maar eens dat het niet bij jou is gebeurd, paard kan ook bij jou gevallen zijn of zijn hoofd hebben gestoten. Word een moeilijke zaak en daarbij met veel kosten. Je hebt zelf ook niet aan je onderzoeksplicht voldaan.


Laatst bijgewerkt door luffwinny op 17-09-17 10:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-09-17 10:48 



 
Profiel   

Dit zijn imo de oorzaken van een welbekend gebrek nl het moeilijk te rijden zijn. Dat wist je bij aankoop en jij hebt de keuze gemaakt om dit verder te laten onderzoeken en daaruit zijn bovenstaande oorzaken gebleken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-09-17 10:49 



 
Profiel   

Ik denk dat je de kosten niet kunt verhalen. Je had zelf voor de koop onderzoek kunnen/moeten doen en er niet achteraf mee aankomen.
De verkopers hebben aangegeven dat je er niet zomaar mee weg rijdt. Dan had je zelf kunnen bedenken dat dat ook een medische oorzaak zou kunnen hebben en daar dus ook naar handelen.
Wat staat er in het contract dan? Heb je rx gekeurd ook? Want hoe kom je een verborgen gebrek tegen zonder keuring? Lijkt mij sterk dat de verkoper wil opdraaien voor iets dat pas later naar boven komt als er niet bij koop al uitvoerig gekeurd is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-09-17 10:50 



 
Profiel   

Ook al had je de pony laten keuren, dan nog was die beschadiging er niet uit gekomen. Je zet een pony meestal niet rondom op de foto. Je vond het een uitdaging, waarschijnlijk helemaal niet gekeurd en de vorige eigenaren konden niet weten dat dar een beschadiging zat. Dus ja , je hebt een uitdaging gekocht met helaas bij behorende kosten en waarschijnlijk waardeloos voor de handel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-09-17 10:52 



 
Profiel   

Riffiexrif schreef
bij de koop een koopcontract opgemaakt met daarin de standaard dingen zoals ook een verborgen gebrek. Nu heb ik ze op de hoogte gesteld van wat er mis is en eigenlijk ben ik van mening dat hun deze kosten moeten gaan dekken.


Wisten de vorige eigenaren dat er een "dingetje zat wat onrustig" was? Hebben ze er nadat hij zijn hoofd gestoten had rontgenfoto's van laten maken? Zo nee is het geen verborgen gebrek, zij hebben nl ook geen rontgenogen en konden niet weten dat dat er zat.
Een verborgen gebrek is het als de verkoper het weet en dit willens en wetens verzwijgt. En ik denk in dit geval dat dat dus niet zo is.

Mijn eigen hebben ook wel eens hun hoofd gestoten, maar ik laat dan ook echt niet elke keer een rontgenfoto maken.

Als jij niet bij aankoop een keuring hebt laten doen waarbij ook dit op de foto is gezet, is het denk ik pech voor jou. Je bent de uitdaging aangegaan zonder alles binnenstebuiten te keren wat er mis kan zijn.


Laatst bijgewerkt door rina op 17-09-17 10:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-09-17 10:54 



 
Profiel   

Je koopt een uitdaging, je krijgt een uitdaging en nu mopper je...

Niet echt logisch als je het mij vraagt

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-09-17 10:55 



 
Profiel   

Paard is klinisch gekeurd bij aankoop. En ik zeur niet ik vraag naar een mogelijkheid.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-09-17 11:00 



 
Profiel   

TS, ik ben hippisch jurist en op basis van jouw openingspost schat ik zo in dat het verhalen van de dierenartskosten in dit geval zeer discutabel is. Ik wil niet zeggen 100% onmogelijk, want dat zeg ik nagenoeg nooit, maar als ik je een advies mag geven: ga geen juridische strijd aan over deze dierenartskosten.

Wel vraag ik me af: heb je de pony bij een bedrijf/handelaar/professional gekocht en zou je de pony eventueel willen terugbrengen? Hier zie ik namelijk - op basis van de info uit je openingspost - wel een mogelijkheid.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-09-17 11:07 



 
Profiel   

Madison schreef
TS, ik ben hippisch jurist en op basis van jouw openingspost schat ik zo in dat het verhalen van de dierenartskosten in dit geval zeer discutabel is. Ik wil niet zeggen 100% onmogelijk, want dat zeg ik nagenoeg nooit, maar als ik je een advies mag geven: ga geen juridische strijd aan over deze dierenartskosten.

Wel vraag ik me af: heb je de pony bij een bedrijf/handelaar/professional gekocht en zou je de pony eventueel willen terugbrengen? Hier zie ik namelijk - op basis van de info uit je openingspost - wel een mogelijkheid.

Dank je wel aan deze info heb ik iets

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-09-17 11:23 



 
Profiel   

Ik zou als vorige eigenaar op z'n zachts gezegd not amused zijn als je hiermee terug zou komen.
Ik zou je de keuze geven de pony weer terug te brengen maar zeker niet te mee betalen in de kosten.
Als je weet dat zo'n beest staakt kan je best iets uitgebreider keuren imo

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-09-17 11:58 



 
Profiel   

ik snap zoiets ook niet.

paarden die staken,bokken,ervandoor gaan,.... zijn 99.9% toch paarden die ergens een lichamelijk probleem hebben.
dus als je zo'n projectje koopt,weet je ergens toch dat dit is wat je krijgt?

je zegt zelf idd dat je een projectje bent aangegaan,dan weet je dat dit erbij komt kijken.

ik veronderstel dat je ook de hoofdprijs niet hebt betaald voor deze pony.

dus neen,ik vind het zelfs niet netjes dat je daar nu mee aankomt.

eigenaren wisten dit volgens mij totaal niet,hebben eerlijk gezegd hoe de pony in elkaar zit,dan moet er bij jou als koper een belletje rinkelen dat waarschijnlijk ergens iets niet goed zit,en dan weet je dat dit soort dingen naar boven komt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-09-17 12:20 



 
Profiel   

Als erbij gezegd word dat hij het staken doet omdat er weinig mee gedaan werd en dat er wel wat mee gedaan werd het over was ga ik daar wel een klein beetje vanuit. Wat word er toch altijd fel gereageerd. Want had er dan bij de eigenaar die hem verkocht geen belletje moeten gaan rinkelen om hem eens te onderzoeken als hij dit al zn hele leven doet blijkt achteraf. Ze hebben mij letterlijk gezegd hij mankeert niks hij doet het staken vanwege te weinig gereden worden en dat wij een verzorgster hadden deed hij het niet meer. Achteraf van mij inderdaad heel dom geweest. En goedkoop bijna 2000 euro vind ik niet heel goedkoop. Achteraf komen er nu nog meer dingen pas naar boven waar ik bij de koop wel om gevraagd heb en geen eerlijk antwoord op gehad heb dingen die nu wel blijken te zijn die hij daar al had. Want op het af en toe staken na was het een lieve pony. Maar goed duidelijk dat je hier niet normaal iets mag voorleggen zonder een bak stront over je heen te krijgen jammer. Het was een normale vraag

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-09-17 12:27 



 
Profiel   

Spaansepony schreef
Je koopt een pony met gebrek onder het zadel.
Wat weten ze niet maar hij staakt. En dan gaat er bij jou geen lampje branden dat het zowel geestelijk als lichamelijk kan zijn?

Maar komt nu 3,5 maand later klagen dat je kosten wilt verhalen. Mogelijk heb je de pony ook niet eens heel duur gekocht.

Nee dit is echt gewoon jou probleem hoor, mensen denken altijd maar alles ff te kunnen verhalen bij vorige eigenaren!



Mee eens!

Je hebt het niet laten keuren voordat je het dier kocht en je ging de uitdaging aan terwijl jou is verteld dat ie staakt en moeilijk doet bij het rijden.

Je heb het jezelf aangedaan en dan moet je niet gaan zeuren achteraf.

Zie het als een dure les!

En bij een volgende aankoop voortaan laten keuren door je eigen dierenarts.


Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 17-09-17 12:33, in het totaal 2 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-09-17 12:29 



 
Profiel   

Ragdollcat schreef
Spaansepony schreef
Je koopt een pony met gebrek onder het zadel.
Wat weten ze niet maar hij staakt. En dan gaat er bij jou geen lampje branden dat het zowel geestelijk als lichamelijk kan zijn?

Maar komt nu 3,5 maand later klagen dat je kosten wilt verhalen. Mogelijk heb je de pony ook niet eens heel duur gekocht.

Nee dit is echt gewoon jou probleem hoor, mensen denken altijd maar alles ff te kunnen verhalen bij vorige eigenaren!



Mee eens!

Je hebt het niet laten keuren voordat je het dier kocht en je ging de uitdaging aan terwijl jou is verteld dat ie staakt en moeilijk doet bij het rijden.

Je heb het jezelf aangedaan en dan moet je niet gaan zeuren achteraf.

Waar staat dat ik hem niet heb laten keurenKlinisch gekeurd als jullie eens goed lezen. En ik kom niet zeuren ik vraag iets.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-09-17 12:31 



 
Profiel   

Je hebt hem klinisch laten keuren, dus zonder foto s neem ik aan?

Hoe konden de eigenaren dat dan weten? Klinisch was hij toch in orde?
Hoe ga jij kunnen bewijzen dat de vorige eigenaren dit wisten?

Als het zo duidelijk us, waarom heb je dan zelf geen foto s laten nemen of heb je hem gekocht?

Naar mijn gedacht heb je een risico genomen, dat heel goed wetende ( je zegt zelf dat het een project is).
De kosten lopen op en nu krabbel je terug.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-09-17 12:34 



 
Profiel   

Bij een dier met deze soort problemen was het gelijk al aan het licht gekomen bij een keuring door een paardenarts.

Zeker het gebit en dat ie niet geheel lekker loopt bij de bekken en of niet lekker beweegt bij de hals/ nek.

Daaruit kan ik constateren dat het niet was gebeurd voordat je het kocht.

Ik heb zelf vaker een keuring mee mogen maken en weet dat ze daarop ook controleren, omdat de problemen op die plekken vaak voorkomen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-09-17 12:37 



 
Profiel   

dromertje2 schreef
Je hebt hem klinisch laten keuren, dus zonder foto s neem ik aan?

Hoe konden de eigenaren dat dan weten? Klinisch was hij toch in orde?

Mensen roepen dat er bij mij een lampje had moeten gaan branden maar had dat bij iemand die hem al jaren heeft dan ook niet moeten gaan branden als we het over het staken hebben dan. Bij mij is het afgedaan dat het met meer rijden overging en ik ben daar naïef en heel dom vanuit gegaan. Dus nee ik zeg niet dat hun het wisten maar ze wisten wel dat hij op die plek zijn hoofd gestoten had en daar een wond had zitten komt nu naar boven. En ze hebben er op dat moment ondanks de wond geen dierenarts naar laten kijken blijkt nu. Voortaan weer een wijze les geleerd ik laat vanaf nu röntgen keuren en ga niet meer af op verhalen van de oude eigenaar. Mijn vraag was gewoon simpel niet meer niet minder. Dat oordelen altijd over iemand vanachter je scherm is zo makkelijk!

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-09-17 12:40 



 
Profiel   

En dan Is het ook nog de vraag hoe het beest gereden wordt.

Als ie bij de vorige eigenaren wat lang en lag op ontspanning Is gereden, kan het zeer goed zijn dat ie er daar geen last van had.

Als jij hem korter rijdt, zal ie er meer last van hebben.

Maar even voor mijn beeldvorming, welk antwoord wil je nou eigenlijk lezen/ krijgen?
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-09-17 12:44 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 3 [ 62 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen