Paard wil omdraaien in de trailer; ruimte verkleinen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
koetjeboe

Berichten: 4411
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 12:59

Ibbel schreef:
MightyJoe schreef:
Kan je niet oefenen met een longeerlijn over de voor stang heen en zo terug naar jou? Op het moment dat hij zich wil omdraaien zijn hoofd weer recht zetten. Staat hij weer recht, gelijk druk van de lijn af :)


Dit dus. Gewoon een tijdje laden met longe om de voorstang. Kan je paard nog steeds voor je uit de trailer in (want dat is idd een hele fijne manier van laden als je alleen bent), maar jij kunt van achteren vandaan corrigeren. Wel met de aanname dat-ie de neiging heeft altijd dezelfde kant op te draaien, anders werkt het niet en is het alternatief dat je hem naar binnen ment in de lange lijnen.

Je kunt zelfs de longe losjes even vastzetten als je de stang er achter hebt gedaan en de klep dicht hebt gedaan, zodat-ie niet alsnog gaat draaien als jij omloopt om hem voor vast te zetten.


Zo doe ik het idd ook en hij draaid niet meer om

stefje

Berichten: 1898
Geregistreerd: 20-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 13:11

Rije schreef:
yarrah schreef:
Mijn paard flikte dit geintje ook. Ik heb het de hard way opgelost. Niet netjes, maar hij heeft het nooit weer gedaan. Op het moment (timing is heel belangrijk) dat hij om wilde draaien het ik met met een zweep op zijn hoofd geslagen. Nogmaals niet netjes, maar het was zeer effectief. Hij heeft het nooit weer gedaan. En een trama voor de trailer heeft hij ook niet gekregen.


Dat jij hiervoor kiest als 'oplossing', alla, maar om dit actief aan te raden aan anderen? Belachelijk.


Yarrah raadt het niet aan, ze vertelt hoe zij het heeft gedaan. We geven allemaal wel eens een tik toch? Het staat iedereen vrij om het wel of niet ook zo te doen. Ze schrijft 2x 'niet netjes' en 'hard way' en tja het is heftig met een zweep slaan op z'n hoofd. @Yarrah ik vind het dapper dat je het hier vertelt :-) en als je alles hebt geprobeerd wat je kunt bedenken en je ziet het anders nog finaal fout gaan tja... maar misschien/hopelijk zijn de tips die hier verder nog genoemd worden afdoende voor de TS.

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Re: Paard wil omdraaien in de trailer; ruimte verkleinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 13:27

Yarrah deelt alleen een ervaring en zegt nergens dat TS of wie dan ook het ook zo moet aanpakken.

Elk paard heeft ook z'n eigen reden om te willen draaien.
Als dat uit angst en onzekerheid is, gaat een klap niet helpen en zal de situatie eerder escaleren.

Bij een paard wat in het algemeen drammerig durft te zijn en regelmatig test hoe ver ie die dag kan gaan, is een keer duidelijk zijn alleen maar goed.

haan

Berichten: 3245
Geregistreerd: 22-03-05
Woonplaats: in het hoge noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 13:37

De optie 'touw los om de voorstang slaan' vind ik een hele goede.
Het paard denkt vast te staan maar is zo los als hij echt in paniek achteruit zou gaan. Ik doe dit bij mijn paard ook altijd op deze manier

scrabbel

Berichten: 946
Geregistreerd: 25-04-14

Re: Paard wil omdraaien in de trailer; ruimte verkleinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 13:44

Ik neem het longeertouw mee door het deurtje naar achteren. Zo kan ik ook een keer een rukje geven om te corrigeren

Smart

Berichten: 1630
Geregistreerd: 11-11-07
Woonplaats: Wenum Wiesel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-17 19:35

Fijn om ervaringen te lezen, dank voor het delen!

Vandaag met de 2-paard op pad geweest, dat geeft toch wel heel veel rust!

Inderdaad altijd eerst de stang en dan vast :j, doe ik ook altijd en ga ik niet veranderen...

Yarrah, zal bij die van mij geen nut hebben, is net een blok beton... Gelukkig heb je het maar 1 keer hoeven doen en is het probleem opgelost...
Kahawa, ja, absoluut, ik heb heel veel tijd geïnvesteerd in goed trailerladen. Op de 2-paards staat hij ook gewoon los en durf ik ook weg te lopen zonder stang erachter, hij staat dan gewoon te kijken. Draait ook dan wel zijn hoofd over het schot naar het midden, maar kan niet omdraaien en heeft dus die neiging niet. Hij komt ook niet achteruit zonder dat het mag, maar nu hij ruimte heeft wil hij wel omdraaien. Alsof hij denkt, het kan toch dus waarom niet...
Gypsycops, dat systeem is nu in de maak voor deze trailer, de stang al aan 1 kant vast zodat ik die dicht kan doen met 1 hand, dan werkt het touw misschien wel..
Zodiacje, fijn dat stem verheffen helpt! Hier tot nu toe ook nog....

Morgen eens aan de slag met alle tips... Vandaag moest ik wat verder van huis dus maar het zekere voor het onzekere genomen en mijn eigen trailer laten staan....

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: Paard wil omdraaien in de trailer; ruimte verkleinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 07:54

Ik ook altijd meelopen met lang, touw, over voorstang slaan en dan met uiteindelijke in de hand teruglopen naar de klep. Stang vast en dan weer naar voren om paard vast te zetten. Met 2 paarde en paard dat niet zelf voor je uit er op gaan hetzelfde. Bij I-die Williams is het lastiger omdat er een drang zit in het midden van vliet tot wel. Dan kun je niet via de vrije plek meelopen en moet je echt voorop. Bij een tweede paard moet je buitenom terug en hem je echt longeerlijk nodig. Of het makkelijkste paard als laatste laden. Mijn pony liep er zo op als mijn vorige paard er al in stond. Niet als hij alleen weg moest...

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Paard wil omdraaien in de trailer; ruimte verkleinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 12:38

Die van had ook de neiging, daarom laadde ik haar in het begin met een longeerlijn over de balk en door de zijdeur buitenom terug. Nu is dit niet meer nodig.