Fraude paspoorten Spaanse paarden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
fransje23

Berichten: 15418
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Fraude paspoorten Spaanse paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-22 18:44

Op Facebook kwam ik het volgende post van groep Paspoort fraude bij paarden tegen:

    We zijn op zoek naar de eigenaar van het paard met
    chipnummer 724010150003526
    Het paard is in het bezit van een Nederlands paspoort uitgegeven op 01/06/2021
    De geboortedatum van het paard (in het paspoort ) is 01/06/2013.

    De reden dat we deze eigenaar zoeken is omdat we deze willen meedelen dat de werkelijke geboortedatum van het paard is 27/03/2009.
    Bijkomend hebben we nog meer nieuws voor deze eigenaar, want de Nederlandse instantie welke het paspoort met foute geboortedatum heeft uitgegeven heeft nog meer informatie verborgen .
    We bezitten nog over meer informatie over andere paarden met een chip die begint met 724 en Nederlands paspoort hebben.

Zie https://www.facebook.com/groups/1075384429330640/permalink/1837115859824156/

Gaat om Spaanse paarden met een eenvoudig Nederlands paarden paspoort en een chipnummer beginnend met 724.

Leeftijd wijkt soms sterk af...Gaat schijnbaar om 700 paarden waarvan de gegevens niet kloppen..

Ik weet dat er op Bokt wel vragen zijn geweest over "import Spanjaarden". Misschien heeft iemand wat aan dit topic!

Jenara

Berichten: 1580
Geregistreerd: 30-09-17
Woonplaats: Gent

Re: Fraude paspoorten Spaanse paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 19:03

Ik ben via het stamboek zo ook te weten gekomen dat mijn merrie zogezegd een veulen in Spanje heeft gehad toen ze al in Nederland was ... Het veulen moet wel degelijk bestaan, maar met die geboortedatum is dus ook duidelijk gesjoemeld. Ik heb wel een Spaans paspoort voor haar.

BliksemEmiel
Berichten: 37
Geregistreerd: 21-08-16

Re: Fraude paspoorten Spaanse paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 17:39

Jeetje zeg, dat gaat om veel paarden. Ik zal het bericht ook eens delen in een aantal paardengroepen, ik hoop dat de desbetreffende eigenaren uiteindelijk gevonden zullen worden.

fransje23

Berichten: 15418
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-22 18:51

Gaat inderdaad om honderden paarden -O-

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 07:36

Jenara schreef:
Ik ben via het stamboek zo ook te weten gekomen dat mijn merrie zogezegd een veulen in Spanje heeft gehad toen ze al in Nederland was ... Het veulen moet wel degelijk bestaan, maar met die geboortedatum is dus ook duidelijk gesjoemeld. Ik heb wel een Spaans paspoort voor haar.


Ja, die Spanjaarden maken er een potje van. Dan registreren ze het veulen te laat met een aangepaste geboortedatum. Volgens mij krijgen ze een boete voor te laat registreren.

sasja0705
Berichten: 2053
Geregistreerd: 03-08-10

Re: Fraude paspoorten Spaanse paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 09:04

Niet alleen de Spanjaarden.
Er zijn op moment 4 Duiste dames plus een Hongaar actief in de regio Limburg... die Dames adverteren in het Duitse Ebaykleinanzeigen (uiteraard met Duitse plaatsnamen) maar de paarden zijn alleen te bezichtigen in Nederland, vlak over de grens... en worden van daar uit ook verkocht... met een foute Nederlandse adres op het contract....

Lang verhaal kort : alleen in de afgelopen paar weken zijn er n stuk of 10 paarden met of onjuiste of simpel vervalste passporten verkocht.
En nog niet eens in de lagere prijsklasse. De meesten ouder en sommigen met blessures en andere zores...

En om het geheel nog leuker te maken of te wel paspoort fraude: sinds dit jaar mag de aanvrager/ fokker/ eerste eigenaar niet meer ingeschreven staan in het paspoort - wet van privacy..

Tot voor kort ( als goed is, is de nieuwe zitting een deze dagen) was er ook een Belg actief... die had een illegale slachterij... en zo zijn er een aantal paarden in Duitsland verkocht met Nederlandse chips, die er gewoon uit de dode paarden gesneden waren...
1 staat mij nog bij : Konikmerrie, 8 jaar.
Had vervangend Belgische paspoort van een BWP merrie van 13 jaar...chip IN het paard was van een Shetlandmerrie , die nu 29 zou zijn ( maar natuurlijk dood)

Dus...

anjali
Berichten: 15178
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Fraude paspoorten Spaanse paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 09:22

In mijn omgeving was ook iemand die een Spaans paard had gekocht waarvan het paspoort niet klopte. Het paard was veel ouder volgens de DA. De verkoper heeft het paard teruggenomen.Overigens,maar dan spreek ik voor mezelf,zou ik er niets om geven wat er op zijn paspoort stond,juist of niet,als ik het paard zelf leuk zou vinden.Op papier kun je niet rijden.Desalniettemin blijft het fraude .

Elisa2

Berichten: 37551
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Fraude paspoorten Spaanse paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 09:28

Oja dit gebeurd sowieso in de handel, niet alleen met spanjaarden maar ook met tinkers, connemara's, ierse sportpaarden, kwpn'ers...soms niet eens bewust maar meestal wel.

Maar goed dat je dit deelt, ik denk wel dat mensen hier nog veel bewuster op mogen zijn bij aankoop, zeker als ze twijfelen over een keuring.

fransje23

Berichten: 15418
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-22 09:59

Denk dat het handig is om bij de keuring de chip uit te lezen en aan de hand van dat nummer te checken in de database van het land waar het paard vandaan komt.

ikke

Berichten: 37632
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 13:06

fransje23 schreef:
Denk dat het handig is om bij de keuring de chip uit te lezen en aan de hand van dat nummer te checken in de database van het land waar het paard vandaan komt.

Nutteloos. Iedereen met een beetje kennis van techniek weet hoe je een chip onleesbaar maakt.
Je stopt er een andere in, zorgt voor een bijpassend paspoort en klaar.....

Gooiske
Berichten: 1061
Geregistreerd: 20-06-11
Woonplaats: Tegenover het bos

Re: Fraude paspoorten Spaanse paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 13:28

Is het niet gewoon bekend bij de in Nederland uitgevende paspoort instantie wie de eigenaar van dit paard is?

Forcalquier

Berichten: 2065
Geregistreerd: 07-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 13:37

Gooiske schreef:
Is het niet gewoon bekend bij de in Nederland uitgevende paspoort instantie wie de eigenaar van dit paard is?


Dit vroeg ik mij dus ook af.

Poosje81
Berichten: 21225
Geregistreerd: 13-08-02
Woonplaats: La Douce France

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 13:43

Forcalquier schreef:
Gooiske schreef:
Is het niet gewoon bekend bij de in Nederland uitgevende paspoort instantie wie de eigenaar van dit paard is?


Dit vroeg ik mij dus ook af.


Neen, zijn bijna allemaal handelspaarden, die worden nauwelijks op nieuwe namen geregistreerd en veel ook niet op UBN.

belle_boef

Berichten: 10752
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 14:25

Kan niet zeggen dat dit mij verbaasd

fransje23

Berichten: 15418
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-22 15:33

ikke schreef:
fransje23 schreef:
Denk dat het handig is om bij de keuring de chip uit te lezen en aan de hand van dat nummer te checken in de database van het land waar het paard vandaan komt.

Nutteloos. Iedereen met een beetje kennis van techniek weet hoe je een chip onleesbaar maakt.
Je stopt er een andere in, zorgt voor een bijpassend paspoort en klaar.....


Maar dat is in dit geval niet gedaan hé!
Paarden worden geregistreerd met een buitenlandse chip en een Nederlands paspoort.

Juist via die chip komen ze op de juiste info.
Laatst bijgewerkt door fransje23 op 11-06-22 15:35, in het totaal 1 keer bewerkt

fransje23

Berichten: 15418
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-22 15:35

Gooiske schreef:
Is het niet gewoon bekend bij de in Nederland uitgevende paspoort instantie wie de eigenaar van dit paard is?


Paspoort is geen eigendomsbewijs en mensen zetten het paard vaak niet op naam.
Adres van de aanvrager is dan wel bekend maar dat is de handelaar.

faunty

Berichten: 1794
Geregistreerd: 06-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 16:27

misschien een beetje off topic,

wij hadden hier een pony die nooit gechipt is, is nu 27, al sinds veulen bij de eigenaar. bij het aanvragen van het paspoort mag je zelf de leeftijd doorgeven, dierenarts kijkt even, maar verschil tussen 25/27/30 of bijv 7/9/11 jaar is bij niet te zien, dus maken ze een schatting. denk dat als je een beetje druk geeft je gewoon een leeftijd kan doorgeven, jij moet namelijk ook de formulieren opsturen...

sasja0705
Berichten: 2053
Geregistreerd: 03-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 15:39

Toch even omhoog schoppen...
Er wordt ja iedere dag een paard op fb gedeeld...
Bij sommige denk je echt wtf...

Niet alleen dat er in geen enkele geval de database of ppi van het originele Land van herkomst geraadpleegd werd en dat ze standaard jonger gemaakt werden... nee, nu ook al een vrouwelijke ezel uit België die hier in NL doodleuk een paspoort voor een mannelijke paard gekregen heeft...

Hulde aan die mensen achter de site, die ieder paard uit de lijst van de RVO uitpluizen.

Op die manier heeft het gehele I&R zo überhaupt geen nut.
Vooral omdat deze paarden ook zo weer doorgesluist worden.

Nu maar hopen, dat de officiële instanties en politiek eens in de benen komen

tyfoon
Berichten: 70
Geregistreerd: 15-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 16:29

Daarnet ben ik zelf eens gaan kijken op die pagina. Om zelf te kunnen vaststellen dat er zelfs paarden zijn die een eerste paspoort gekregen hebben voor hun geboortedatum.

Zelf het chipnummer eens nagekeken in de I&R app , en de informatie die daar staat klopt effectief met die in de I&R app. Hierdoor is het hele registratie systeem dus waardeloos.

sasja0705
Berichten: 2053
Geregistreerd: 03-08-10

Re: Fraude paspoorten Spaanse paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 16:51

Dat bedoel ik... vooral omdat er dus kennelijk originele, buitenlandse paspoorten weggemaakt en door de Nederlandse ppi s niet eens de chipnummers gecontroleerd worden...

sasja0705
Berichten: 2053
Geregistreerd: 03-08-10

Re: Fraude paspoorten Spaanse paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 17:09

Oh.. en ik had contact met iemand van de horsepassportagency in UK.
Met die man had ik vroeger al vaker te doen als er in Duitsland weer eens een paard gezocht werd.
Lang verhaal kort... heb mij van de pagina eens de 9er series latensturen en die naar hem doorgestuurd.
Bij de eerste 5 random ingegeven was het al raak...

En ik snap m niet... bijna alle landen hebben een centrale database ( behalve Duitsland) dus waar ligt het probleem om die te raadplegen alvorens een duplicaat of zelfs 1e paspoort af te geven...
Of verdient het zo goed ?

ikke

Berichten: 37632
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 18:32

sasja0705 schreef:
Oh.. en ik had contact met iemand van de horsepassportagency in UK.
Met die man had ik vroeger al vaker te doen als er in Duitsland weer eens een paard gezocht werd.
Lang verhaal kort... heb mij van de pagina eens de 9er series latensturen en die naar hem doorgestuurd.
Bij de eerste 5 random ingegeven was het al raak...

En ik snap m niet... bijna alle landen hebben een centrale database ( behalve Duitsland) dus waar ligt het probleem om die te raadplegen alvorens een duplicaat of zelfs 1e paspoort af te geven...
Of verdient het zo goed ?

Hoeveel er echt aan verdient wordt, blijft gokken maar de drijfveer achter deze praktijken is altijd geldelijk gewin en/of zakelijke belangen.

Ik denk dat het gros hier zwaar onderschat hoe sommige belangen verweven zijn.

sasja0705
Berichten: 2053
Geregistreerd: 03-08-10

Re: Fraude paspoorten Spaanse paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 18:46

Absoluut
2019 had ik contact met een Duitse handelaar wegens een rechtzaak in Duitsland... die kocht vrachtwagens vol met slachtpaarden in Belgie... die krijgen allemaal een nieuwe Nederlandse paspoort...
Per Whatsapp werden foto's gestuurd, naam en gewenste leeftijd en bingo... paspoort werd gestuurd...
Dus waarom zou het nu anders zijn?