Hoe paard importen en registreren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Frapa
Berichten: 2
Geregistreerd: 12-06-22

Hoe paard importen en registreren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-22 07:33

Goedemorgen,
Ik heb onlangs mijn 1e paard gekocht bij een pensionstal. Het paard is afkomstig uit het buitenland.

Afspraak toen ik hem kocht, was dat de stal het paard voor mij zou importeren en op hun UBN zou registreren.
We zijn nu dik een maand verder maar tot op heden kan ik het chipnummer niet terugvinden bij het rvo.
Op mijn vraag bij de stal of ik er een bewijs van mag hebben krijg ik 0 op rekest... eerst was het: dat moet ik nog doen, daarna: we kijken het na en vervolgens geen reactie meer.

Overal lees ik dat ik als eigenaar verantwoordelijk ben, geen idee wanneer het precies naar NL is gekomen maar de 30 dagen zijn echt al ruimschoots voorbij aangezien ik het paard al ruim een maand heb. Dus dan moet ik het importeren nu zelf maar doen veronderstel ik.... maar hoe dan?
En hoe krijg ik het op de ubn van de stal want ze hebben er wel 3 als je zoekt bij het rvo.

Ik vind het maar lastig allemaal.

Utixo

Berichten: 6605
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Re: Hoe paard importen en registreren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 07:52

Staat het paard al bij jou?

Er is een mega achterstand in het verwerken van de paspoorten, dus het zou kunnen kloppen. Maar netjes is het niet dat je geen contact krijgt.

fransje23

Berichten: 15422
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 08:00

Zit er wel een paspoort bij het paard?

Ik heb destijds het paspoort opgestuurd naar een paspoortuitgevende instantie en die hebben het administratief geregeld.
Laatst bijgewerkt door fransje23 op 12-06-22 08:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Frapa
Berichten: 2
Geregistreerd: 12-06-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-22 08:01

Utixo schreef:
Staat het paard al bij jou?


Ik huur een stal bij de verkoper.


Ik heb een buitenlands paspoort gekregen en het paard is ook gechipt.

Maakt het dan wat uit bij welke ppi? Het is een warmbloed.

fransje23

Berichten: 15422
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 08:22

Huh, ik zag een reactie van iemand die onlangs een paard geïmporteerd had en geregistreerd via RVO maar die is nu weer verdwenen? :?
Maar zoals ik het las kan het nu snel online geregeld via RVO.
Anders zou ik even bellen met RVO, die kunnen je vast helpen :)


Ik heb een Spanjaard dus in mijn geval was het makkelijk om een ppi te kiezen.
Sta nu ook als eigenaar geregistreerd, in hoeverre dat wat zegt aangezien het geen eigendomsbewijs is.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Hoe paard importen en registreren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 22:58

Ik begrijp het niet helemaal? Heb je hem nog niet door een paspoortuitgevende instantie in nl laten registreren? Het chipnummer komt niet vanzelf in de database van de rvo.

Myka

Berichten: 711
Geregistreerd: 15-06-18
Woonplaats: Nederland

Re: Hoe paard importen en registreren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 18:32

Ik heb er nog helemaal geen verstand van, maar vroeg me af of er ook kosten vast zitten aan het importeren van een paard? En heb je het in de tussentijd wel mogen verplaatsen?

Jet

Berichten: 12053
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 21:27

Frapa, hier staat niets over kosten, maar wel wat je moet doen: https://www.rvo.nl/onderwerpen/identifi ... rt-paarden .

En misschien heb je hier ook nog iets aan: https://www.rvo.nl/onderwerpen/identifi ... rdenhouder .

Citaat:
Is het paard geïmporteerd? Neem dan ook contact op met een Nederlandse ppi. Het buitenlandse paspoort blijft geldig. De ppi controleert het paspoort en zorgt voor de eerste registratie van uw paard in I&R. Een lijst met ppi’s staat op de pagina Aanvragen en regels paardenpaspoort. U kunt het paard ook zelf in I&R registreren. Dit doet u met een importmelding. U moet dan ook de paspoortgegevens invullen. Bij het paard leggen wij vast dat de gegevens niet door een ppi zijn gecontroleerd.


Bovenstaand een gedeelte van deze pagina: https://www.rvo.nl/onderwerpen/identifi ... den-melden .

Als ik doorzoek op de site denk ik dat het aanmelden bij de RVO kosteloos kan. Het aanmelden bij een Nederlandse PPI kost wel geld, dat vind je vaak op de site van de betreffende PPI.

Ingrid_ms
Berichten: 212
Geregistreerd: 31-08-19
Woonplaats: Haren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-22 05:46

Ik heb twee paarden geïmporteerd en kon ze via het stamboek (PRE en AVS) laten overschrijven. De kosten en procedures staan beschreven bij het stamboek waar je je paard wilt laten overschrijven.

goldenarrow

Berichten: 8662
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Brabant

Re: Hoe paard importen en registreren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-22 06:49

Je kan het paard gewoon bij het RVO registreren, zelfs al is hij nog niet geïmporteerd via een Nederlands stamboek. Er blijft dan wel een melding staan dat dit nog moet gebeuren, maar het paard staat dan wel al in de stallijst.

Zinzi_jewel

Berichten: 8841
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: Hoe paard importen en registreren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-22 08:25

Is je paspoort wel correct ?
Normaal kun je hem dan ook zelf aanmelden met je eigen UBN nummer

roosmarijnv

Berichten: 30
Geregistreerd: 01-09-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-22 08:39

Hier is was registreren van een buitenlandse pony ook heel lastig. Omdat het chipnummer uit zowel cijfers als letters bestond werkte dat niet in hun systeem. Heel vaak contact gehad en er werd steeds gezegd dat ze er op terug zouden komen. Uiteindelijk hebben ze hem op import gezet en zouden we wel weer bericht krijgen wanneer ze wisten was ze ermee aan moesten. Lijkt me toch dat er wel meer buitenlandse chips zijn, maar goed... Ondertussen is ze overleden en is het dus niet meer nodig, maar nooit meer wat van gehoord.

Edit: Hij had wel een Nederlands paspoort BTW.

goldenarrow

Berichten: 8662
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Brabant

Re: Hoe paard importen en registreren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-22 09:42

Hier heb ik die ervaring niet, dat letters een probleem zijn. Wel belangrijk dat je de eerste 3 cijfers eraf haalt omdat dat de landcode is (die moeten in een ander vakje).

Zinzi_jewel

Berichten: 8841
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-22 14:05

roosmarijnv schreef:
Hier is was registreren van een buitenlandse pony ook heel lastig. Omdat het chipnummer uit zowel cijfers als letters bestond werkte dat niet in hun systeem. Heel vaak contact gehad en er werd steeds gezegd dat ze er op terug zouden komen. Uiteindelijk hebben ze hem op import gezet en zouden we wel weer bericht krijgen wanneer ze wisten was ze ermee aan moesten. Lijkt me toch dat er wel meer buitenlandse chips zijn, maar goed... Ondertussen is ze overleden en is het dus niet meer nodig, maar nooit meer wat van gehoord.

Edit: Hij had wel een Nederlands paspoort BTW.


Dan was zijn NL pas ook niet correct en dat pakt het systeem niet .
Het dier zou dan nl een buitenlands chip hebben en daar hoort een levens nummer uit dat land bij.
Heb ik gehad met mijn Hongaarse dame .
De oplossing was contact leggen met Hongarije en een duplicaat pas aanvragen, niet makkelijk want in Hongarije behoort t paard ook een eigendoms bewijs te hebben wat de verkoper ondertekend en tesamen met de pas opstuurt naar de ppi

sulindabaf

Berichten: 308
Geregistreerd: 23-12-05
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 12:38

Waar komt het paard vandaan? Hier kon het stamboek in NL zorgen voor de overschrijving- en tenaamstelling incl een geldig UBN.
Heb een PRE geïmporteerd.