Wat krijgen jullie betaald voor het rijden voor een ander?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Faelynn

Berichten: 3158
Geregistreerd: 25-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-22 15:40

Ik mis hier een stukje voorgeschiedenis.
Waarom ben je hier mee begonnen als het je te veel tijd en inspanning/risico kost, maar niks oplevert?

Als zij jou vraagt om haar paarden te trainen omdat jij bepaalde kwaliteiten hebt, is het helemaal niet gek om daar geld voor te vragen, maar meestal is dat een overeenkomst die vooraf gemaakt word.

Als je hier mee begonnen bent omdat je het gewoon leuk vond (en de eigenaar denkt jou misschien ook wel een gunst te doen dat je lekker extra kan rijden, waar menig persoon zelfs voor betaald) dan is het nu puur een kwestie van miscommunicatie.

Het lijkt mij vrij simpel op te lossen door bij de eigenaar aan te geven dat je haar ontzettend graag helpt, maar het voor jou even kort door de bocht gezegd geen toegevoegde waarde heeft in plezier/hobby, maar je het meer ziet als werk, en dat je daar graag een vergoeding tegen over ziet.

Aan de eigenaar is het dan heel simpel de keus of ze persee jou wil om je kwaliteiten en toegevoegde trainingswaarde voor de paarden, dus een vergoeding gaat geven.
Of dat ze op zoek gaat naar iemand anders. Er zijn genoeg mensen die prima kunnen rijden en heel blij zullen zijn met een paard dat ze kosteloos mogen rijden. vaak is dit allemaal afhankelijk van de kwaliteit van het paard en de kwaliteit van de ruiter, wie verbeterd wie, is het werk of plezier/hobby voor die persoon en wat zoekt de eigenaar van het paard. Iemand die het paard lekker aan het werk zet, aandacht geeft en plezier heeft (kosteloos of zelfs betalen aan eigenaar) Of iemand die het paard kan verbeteren in traingsniveau omdat het bijv bedoeld is voor verkoop of andere zaken (betaald)

Liselot

Berichten: 32204
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Re: Wat krijgen jullie betaald voor het rijden voor een ander?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-22 16:07

Ik vroeg zo’n 10 jaar terug 25 euro per keer per paard en dan stonden ze al klaar om te gaan.
Ook wel eens paarden in training gehad en dat was onkosten + 10%

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 10:45

Liselot schreef:
Ik vroeg zo’n 10 jaar terug 25 euro per keer per paard en dan stonden ze al klaar om te gaan.
Ook wel eens paarden in training gehad en dat was onkosten + 10%


Ik ben zelf nooit betaald. Maar ik heb weleens iemand betaald. Net als hierboven zo'n 10 jaar geleden 25 euro per keer. Paard stond klaar en na verzorgen deed ik ook zelf. Ik denk dat ze zo 30 tot 45 minuten bezig was.

Liannetje86
Berichten: 787
Geregistreerd: 14-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 11:05

Geen peil meer op te trekken tegenwoordig ;) Voor mijn paard niet nodig (hij is 23, met een soort van pensioen, dus hoef er niemand meer op te zetten die hem nog even door rijdt met Z-oefeningen bijvoorbeeld ;))

Maar wat ik om me heen hoor is 25-45 per keer. (En of verzorging er nu wel of niet bij zit is ook divers). Kennis en kunde liggen ook erg ver uit elkaar. (Lessen betalen voor verzorgsters om zo een win-win situatie te krijgen vond ik ook leuk bedacht ;) gewoon een verkapte betaling aan de verzorgster toch?) Dus zelfs kinderen die net een B-proef kunnen rijden krijgen soms al 35 euro per keer en mensen gaan ermee akkoord....

Caira
Berichten: 26077
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Re: Wat krijgen jullie betaald voor het rijden voor een ander?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 15:01

Hetzelfde als voor een les 45 euro per drie kwartier.

nine1987

Berichten: 8346
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 15:08

Wat hebben jullie hierover afgesproken?

Ladyson

Berichten: 3231
Geregistreerd: 03-01-10
Woonplaats: Brabant

Re: Wat krijgen jullie betaald voor het rijden voor een ander?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 15:15

Ik betaalde dan hetzelfde tarief als een les, alleen dan dus een les van 1,5 uur ipv 3 kwartier.

BloemBloem

Berichten: 16610
Geregistreerd: 21-05-03

Re: Wat krijgen jullie betaald voor het rijden voor een ander?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 15:19

We zitten in dezelfde regio, ken zelf mensen die voor anderen rijden :)
zij krijgen tussen de €35-€50,- per paard :) Paarden staan klaar, het is zitten
en rijden :)

Nimber

Berichten: 26555
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 08:25

Ik heb paarden gereden maar dan was het tijdens werktijd en dan zat op en afzadelen er bij in. Dan kreeg ik mijn uurloon uit betaald.
Ik rijd een ook wel eens een paar paarden voor klanten. Meestal zit ik er 30 tot 40 min op afhankelijk van het niveau van het paard. Paard moet klaar staan en ook door de eigenaar na verzorgd worden. Dan reken ik 30 euro per keer.
Bij lesklanten maak ik een uitzondering als ik ze door rijd met ziekte/vakantie of zwangerschap dan vind ik t geen probleem om te zadelen en af te verzorgen en reken ik het zelfde bedrag maar alleen bij vaste lesklanten.

Paradise123
Berichten: 77
Geregistreerd: 14-09-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 15:23

ik zou niet te veel vragen, het ligt er natuurlijk ook aan hoelang je rijdt. denk ongeveer 40,- voor een uur?

joyce B

Berichten: 16378
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 18:57

Vind jij €40,- voor een uur "niet te veel"?

€40,- per uur, dat is een volwaardig ZZP tarief wit inclusief alles. Als leerkracht basisonderwijs zou ik als ZZP-er €40,- a €50,- kunnen declareren per les gegeven uur en dat is inclusief reiskosten. Voorbereidingstijd en nakijkwerk worden niet betaald en reistijd ook niet.
Laatst bijgewerkt door joyce B op 15-09-22 19:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Popstra
Berichten: 13836
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 09:02

TS traint dus gewoon gratis die paarden... dat is mooi en uitgekookt voor de eigenaar dat deze niet hoeft te betalen.
Ik laat mijn paarden ook trainen en betaal daar rond de 400€/maand voor. (Daar komt ook nog stalling bij a 450€/maand. )
Dus reken maar uit.

ElCamino

Berichten: 8947
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Wat krijgen jullie betaald voor het rijden voor een ander?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 09:19

Vergeet niet dat een galoptraining gewoon iets heel anders is dan dressuurmatig trainen!
Voor een dressuurpaard trainen voor iemand ( lees: verbeteren) betaal je logischerwijs meer dan een galoptraining van een renpaard. Beseft iedereen die reageert dat wel?

Poekkie

Berichten: 7362
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 09:23

ElCamino schreef:
Vergeet niet dat een galoptraining gewoon iets heel anders is dan dressuurmatig trainen!
Voor een dressuurpaard trainen voor iemand ( lees: verbeteren) betaal je logischerwijs meer dan een galoptraining van een renpaard. Beseft iedereen die reageert dat wel?


Waarom? Is training van renpaarden niet meer een nichemarkt? Volgens mij zijn er weinigen die echt goed renpaarden kunnen trainen terwijl ik wel veel handige dressuurruiters kan vinden.

Hier in de buurt ook de meest uiteenlopende prijzen tussen 20 en 100 euro per uur.

_Lorette_

Berichten: 12114
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Re: Wat krijgen jullie betaald voor het rijden voor een ander?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 09:28

Mijn instructrice betaalde mij wat zij aan les zou kosten als ik een paard van haar reed (dressuurmatig), terwijl ze er zelf nog bij stond om mee te kijken/helpen en paard ook al netjes klaarstond. Ik voelde me daar niet prettig bij en probeerde betaling altijd te weigeren. Constante strijd. :+ Ik heb namelijk ook wel trainingspaarden aan huis gehad en als ik dat doorrekende, reed ik die voor véééééél minder. Haalde ik net de kosten voor de stalling en verzorging eruit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 09:36

Poekkie schreef:
ElCamino schreef:
Vergeet niet dat een galoptraining gewoon iets heel anders is dan dressuurmatig trainen!
Voor een dressuurpaard trainen voor iemand ( lees: verbeteren) betaal je logischerwijs meer dan een galoptraining van een renpaard. Beseft iedereen die reageert dat wel?


Waarom? Is training van renpaarden niet meer een nichemarkt? Volgens mij zijn er weinigen die echt goed renpaarden kunnen trainen terwijl ik wel veel handige dressuurruiters kan vinden.

Hier in de buurt ook de meest uiteenlopende prijzen tussen 20 en 100 euro per uur.
In Nederland zijn er idd weinig, maar het is niet bepaald hogere wiskunde. Met nog geen jaar ervaring op renpaarden reed ik al Group paarden — ik zie een dressuurruiter niet binnen een jaar een GP paard trainen voor een ander. In feite is het weinig meer dan van A naar B galopperen op het juiste tempo.

TS: hier ligt de gemiddelde prijs voor een lot op zo’n £20. Weekloon ligt tussen het NTF minimum (rond de £270) en £600, daar komen eventuele overuren voor racen etc. nog bij. €25,- à €30,- lijkt me in Nederland best schappelijk.

Whizz
Berichten: 1064
Geregistreerd: 24-06-07

Re: Wat krijgen jullie betaald voor het rijden voor een ander?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 09:44

Leuk topic! De reden van de vrager hoeft denk ik niet bepalend te zijn. Ik denk dat in dit geval training niet als opleiding bedoeld is maar misschien als conditietraining? Hoe dan ook, als je iemand vraagt om je gras te maaien dan ga je toch ook niet geen vergoeding geven? Ook niet als je denkt dat het iemands grootste hobby os of als je denkt dat diegene beter maait of meer ervaren is dan jij? :D

Flicka12

Berichten: 3113
Geregistreerd: 05-12-10
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 10:21

Ik krijg niets betaald maar hoef naast het rijden verder ook niets te doen. Eigenaren betalen wel mijn lessen, wedstrijden, startpas en zorgen voor het vervoer naar de wedstijd toe. Voor mij is dit prima :j

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15933
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 10:44

ElCamino schreef:
Vergeet niet dat een galoptraining gewoon iets heel anders is dan dressuurmatig trainen!
Voor een dressuurpaard trainen voor iemand ( lees: verbeteren) betaal je logischerwijs meer dan een galoptraining van een renpaard. Beseft iedereen die reageert dat wel?

Waarom? Je werkt toch gewoon een uur? Of je nou op een renpaard, dressuurpaard of hobbelpaard zit. Uur is een uur.

Denk zelf dat een galoptraining van een renpaard een stuk intensiever is voor de ruiter dan een dressuurpaard trainen.

ElCamino

Berichten: 8947
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 11:27

Nee hoor, heb het zelf gedaan met iemand hier op de Lage Vuursche die arabieren werkte. En die werden op Duindigt uitgebracht
Galoptraining mee rijden met een aantal is niet bepaald intensief, daarbij doelde ik meer op het africhten en op hoger niveau brengen van een dressuurpaard met oefeningen. Dat vergt meer ruiterkunde dan een paard een galoptraining aanbieden, helemaal nu er hartslagmeters etc zijn....

Kinke

Berichten: 20569
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Wat krijgen jullie betaald voor het rijden voor een ander?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 13:10

doet dat er iets toe dan, of het ene intensiever is dan het andere?
De tijd die je eraan besteedt, dat is wat telt

_Lorette_

Berichten: 12114
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 13:13

Lijkt mij dat er meerdere factoren zijn die meewegen. Tijd, energie/intensiviteit, risico en kunde/vaardigheid.
Laatst bijgewerkt door _Lorette_ op 16-09-22 13:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Poekkie

Berichten: 7362
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 13:14

Kinke schreef:
doet dat er iets toe dan, of het ene intensiever is dan het andere?
De tijd die je eraan besteedt, dat is wat telt


Intensiviteit en vereiste kennis/kunde telt wel vind ik. En ook hoe gemakkelijk het is om iemand te vinden.

Om een extremer voorbeeld te geven: iemand die hier uitmest of spullen komt invetten zal ik nooit zoveel betalen als iemand die mijn jong paard zadelmak maakt of doorrijdt tot hoger niveau.

Elisa2

Berichten: 37551
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Wat krijgen jullie betaald voor het rijden voor een ander?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 13:35

Het is heel moeilijk om echt goede ruiters/ trainers te vinden die een paard goed kunnen verbeteren. Dus daar mag best wat tegenover staan. Maar je moet jezelf ook niet uit de markt prijzen anders wordt het goedkoper om het paard ergens IN training te zetten.

Kinke

Berichten: 20569
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 15:06

Poekkie schreef:
Intensiviteit en vereiste kennis/kunde telt wel vind ik. En ook hoe gemakkelijk het is om iemand te vinden.

Om een extremer voorbeeld te geven: iemand die hier uitmest of spullen komt invetten zal ik nooit zoveel betalen als iemand die mijn jong paard zadelmak maakt of doorrijdt tot hoger niveau.


Dan moet je natuurlijk geen appels met peren vergelijken.
Ik bedoel qua rijden. Of iemand nou een dressuurproef hobbelt of een renpaard laat galopperen. Blijkbaar heeft de eigenaar niet genoeg tijd/kunde/zin/kennis en is dus afhankelijk van een ander.
Zou niet weten waarom iemand dat dan gratis moet doen