Jaarcontract getekend voor stalling, hoe nu met verkoop paard.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Poekkie

Berichten: 7362
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Jaarcontract getekend voor stalling, hoe nu met verkoop paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 19:33

Overlijden niet natuurlijk. Verkoop weet ik eig niet, maar dat zou ik in die mens zijn plaats wel hebben gedaan. Want tussen ‘paard is verkocht’ en ‘ik zeg dat mijn paard verkocht is aan xx die daar op stal staat’ is een kleine grens. Tenzij ze natuurlijk ruim van te voren bij je aan komen dat ze hem te koop zullen zetten.

anjali
Berichten: 15178
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Jaarcontract getekend voor stalling, hoe nu met verkoop paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 19:38

Ts,hoe gaat het nu? Ik ben wel nieuwsgierig of je dit conflict hebt weten te regelen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110797
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 19:55

anjali schreef:
Ts,hoe gaat het nu? Ik ben wel nieuwsgierig of je dit conflict hebt weten te regelen.


TS heeft gisteren nog gereageerd met dat ze er waarschijnlijk aan vast zit.

KSHancox
Berichten: 1264
Geregistreerd: 02-06-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 20:48

anjali schreef:
Ik begrijp echt niet dat er Bokkers zijn die een dergelijk contract te verdedigen vinden.


Ik denk dat je de reacties op de geldigheid van het contract verwart met meningen over het contract.

Persoonlijk zou ik ook niet tekenen voor een jaarcontract voor pensionstalling, maar de TS heeft dat wel gedaan. Je kan het niet met de inhoud eens zijn, maar dan moet je geen krabbeltje zetten. De stalhouder heeft het recht om van TS te verwachten dat ze zich aan het contract houdt. Daar kan je een mening over hebben, maar bij dit soort contracten mag dat gewoon en weet je waar je aan begint als je je handtekening zet.

Wat ik wil zeggen is dat meningen over de inhoud van het contract er niet toe doen. Het contract is immers getekend en TS wil weten hoe ze dit het beste kan aanpakken. Dan zijn reacties zoals 'stop met betalen' of 'wat een onzin contract' simpelweg niet relevant en wellicht zelfs schadelijk voor de situatie. Begrijp me niet verkeerd, want ik hoop dat TS eruit komt met de stalhouder.

Dit klinkt niet aardig, maar er zijn situaties waarin je behulpzamer bent als je je mening voor je houdt. :)

GabberGill

Berichten: 5853
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Re: Jaarcontract getekend voor stalling, hoe nu met verkoop paard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-22 20:57

Zoveel reacties.

Ik ga ze zo allemaal even lezen

Het is dus besproken en ik zing de tijd uit. Niet betalen is geen optie. Ik wil een mogelijkheid hebben ooit nog terug te kunnen indien dit nodig moet zijn.

Zij is duidelijk over her jaarcontract en dat ik vanaf januari maandelijks kan opzeggen. Zij heeft geen boodschap aan de blessure van het paard en de reden van verkoop.

Nu zit dat stukje me nog steeds dwars en wil ik daar zeker op terug komen, maar voor nu wil ik eerst kijken wat ik hier nu weer mee kan.

Er staat niks over blessure/overleden of het opzeggen met gegronde medische reden. Normaliter vind ik dit in ieder contract van mij terug.

Absolem

Berichten: 2768
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 20:59

GabberGill schreef:
Zoveel reacties.

Ik ga ze zo allemaal even lezen

Het is dus besproken en ik zing de tijd uit. Niet betalen is geen optie. Ik wil een mogelijkheid hebben ooit nog terug te kunnen indien dit nodig moet zijn.

Zij is duidelijk over her jaarcontract en dat ik vanaf januari maandelijks kan opzeggen. Zij heeft geen boodschap aan de blessure van het paard en de reden van verkoop.

Nu zit dat stukje me nog steeds dwars en wil ik daar zeker op terug komen, maar voor nu wil ik eerst kijken wat ik hier nu weer mee kan.

Er staat niks over blessure/overleden of het opzeggen met gegronde medische reden. Normaliter vind ik dit in ieder contract van mij terug.


Nogmaals onderverhuren aan iemand die moet overbruggen...

GabberGill

Berichten: 5853
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Re: Jaarcontract getekend voor stalling, hoe nu met verkoop paard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-22 21:04

Ik heb nu net iemand geneld die als jurist werkt een goede bekende. Die is nu voor mij bezig omdat het blijkbaar wel klopt dat het contract na een jaar maandelijks had moeten worden. Wat betekent dat ik per januari eigenlijk niet nog een jaarcontract had moeten krijgen maar het gewoon over zou moeten lopen op een maandelijks opzegbaar contract.

Dit wordt nu netjes en juridisch opgesteld zodat ik dit kan overdragen aan de staleigenaresse.

De jurist vind het wel netjes dat ik wol blijven staan, maar vertelde me dat er geen enkele reden is om te blijven staan omdat ik gewoon maandelijks kon opzeggen.

Flower033

Berichten: 754
Geregistreerd: 15-09-12
Woonplaats: Niet meer op bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 21:56

KSHancox schreef:
anjali schreef:
Ik begrijp echt niet dat er Bokkers zijn die een dergelijk contract te verdedigen vinden.


Ik denk dat je de reacties op de geldigheid van het contract verwart met meningen over het contract.

Persoonlijk zou ik ook niet tekenen voor een jaarcontract voor pensionstalling, maar de TS heeft dat wel gedaan. Je kan het niet met de inhoud eens zijn, maar dan moet je geen krabbeltje zetten. De stalhouder heeft het recht om van TS te verwachten dat ze zich aan het contract houdt. Daar kan je een mening over hebben, maar bij dit soort contracten mag dat gewoon en weet je waar je aan begint als je je handtekening zet.

Wat ik wil zeggen is dat meningen over de inhoud van het contract er niet toe doen. Het contract is immers getekend en TS wil weten hoe ze dit het beste kan aanpakken. Dan zijn reacties zoals 'stop met betalen' of 'wat een onzin contract' simpelweg niet relevant en wellicht zelfs schadelijk voor de situatie. Begrijp me niet verkeerd, want ik hoop dat TS eruit komt met de stalhouder.

Dit klinkt niet aardig, maar er zijn situaties waarin je behulpzamer bent als je je mening voor je houdt. :)


Dit dus. Ik verdedig de inhoud niet. Ik vind het alleen niet fair dat de stalhouder wordt veroordeeld voor het iemand houden aan een getekend contract. Het zou wat worden als iedereen zomaar zonder enige consequenties onder een contract uit kan als dat beter uitkomt.

Ik vind het geen fraai contract en zou het zelf niet getekend hebben. We weten niet wat er tegenover staat. Het zou kunnen dat er een flinke korting wordt gegeven op een jaarcontract. Of je het dan wel moet doen, moet ieder voor zich weten.

En als het geen jaarcontract had mogen zijn vanwege verlenging, dan vind ik dat heel fijn voor TS. En zal de stalhouder jaarlijks de contracten opnieuw moeten laten tekenen als ze het zo wil houden.

Slmt9

Berichten: 4854
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 21:59

GabberGill schreef:
Ik heb nu net iemand geneld die als jurist werkt een goede bekende. Die is nu voor mij bezig omdat het blijkbaar wel klopt dat het contract na een jaar maandelijks had moeten worden. Wat betekent dat ik per januari eigenlijk niet nog een jaarcontract had moeten krijgen maar het gewoon over zou moeten lopen op een maandelijks opzegbaar contract.

Dit wordt nu netjes en juridisch opgesteld zodat ik dit kan overdragen aan de staleigenaresse.

De jurist vind het wel netjes dat ik wol blijven staan, maar vertelde me dat er geen enkele reden is om te blijven staan omdat ik gewoon maandelijks kon opzeggen.


Mooi, wat ik al dacht. Goed dat je juridische hulp hebt! :j

GabberGill

Berichten: 5853
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-22 22:12

Ik heb al eerder gezegd dat er geen kortingen verbonden zijn aan het jaarcontract.

Daarbij zeg ik al vanaf moment 1 dat ik het netjes wil doen en daarom rondvraag zodat ik haar niet voor haar schenen schop. Ik geef niemand de stalnaam en benoem niet eens plaatsen. Dit is allemaal bewust omdat ik zeker weet dat dit jaarcontract uit eerdere ervaringen gekomen is en dit mijn eigen verantwoording is op het moment dat ik het teken.

Aangezien ik hem al voor de 2e keer tekende ben ik achter mijn oor gaan krabben en wilde ik weten of dit nou eigenlijk wel mocht omdat ik dus meerdere verhalen hoorde.

Ook niet vergetende dat ik hier eigenlijk nooit op was gestuit als ik niet met dit blessureleed te maken kreeg.

Geen slecht woord over de stalling, stalhouder of de verzorging van mijn paard. Als dit zo was geweest dan had ik hier niet nog steeds gestaan en het niet zo netjes willen afsluiten.

Ik wilde gewoon weten of dit mocht en indien je echt door bepaalde aantoonbare omstandigheden miss iets kon.

Horsy83
Berichten: 291
Geregistreerd: 22-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 22:35

GabberGill schreef:
Ik heb al eerder gezegd dat er geen kortingen verbonden zijn aan het jaarcontract.

Daarbij zeg ik al vanaf moment 1 dat ik het netjes wil doen en daarom rondvraag zodat ik haar niet voor haar schenen schop. Ik geef niemand de stalnaam en benoem niet eens plaatsen. Dit is allemaal bewust omdat ik zeker weet dat dit jaarcontract uit eerdere ervaringen gekomen is en dit mijn eigen verantwoording is op het moment dat ik het teken.

Aangezien ik hem al voor de 2e keer tekende ben ik achter mijn oor gaan krabben en wilde ik weten of dit nou eigenlijk wel mocht omdat ik dus meerdere verhalen hoorde.

Ook niet vergetende dat ik hier eigenlijk nooit op was gestuit als ik niet met dit blessureleed te maken kreeg.

Geen slecht woord over de stalling, stalhouder of de verzorging van mijn paard. Als dit zo was geweest dan had ik hier niet nog steeds gestaan en het niet zo netjes willen afsluiten.

Ik wilde gewoon weten of dit mocht en indien je echt door bepaalde aantoonbare omstandigheden miss iets kon.


Dan moet je jurist toch even goed lezen wat de Wet van Dam precies behelst. Deze is niet van toepassing op dit soort huurovereenkomsten.

Afhankelijk van de rechtsvorm van de stalhouder is goed terug te vinden waar ze wel moet zoeken.

Zonder alle feiten te kennen. Dit is sowieso geen stilzwijgende verlenging. De rechtspraak is recent en duidelijk op dit vlak.

Voortijdige beëindiging bij huur bij een tijdelijk contract met einddatum is recent nog beslist in het voordeel van de verhuurder.

Maar dat kan ze zelf ook wel terug vinden.
Laatst bijgewerkt door Horsy83 op 24-08-22 22:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Achterom
Berichten: 23056
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 22:35

Tja, jij maakt zelf de beslissing om het paard te verkopen, dus hoezo omstandigheden? Jouw keuze, net zoals dat je zelf het contract hebt getekend. Dus lijkt me niet meer dan logisch dat je zelf op de blaren moet zitten.

Flower033

Berichten: 754
Geregistreerd: 15-09-12
Woonplaats: Niet meer op bokt

Re: Jaarcontract getekend voor stalling, hoe nu met verkoop paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 23:20

Je doet het netjes, vind ik. Je noemt inderdaad de stal niet en zegt niets negatiefs. Je neemt je verantwoordelijkheid. Slim dat je juridische hulp zoekt. Je hoeft tenslotte ook niet meer te betalen dan wat nodig is. En als het contract nu wel maandelijks opzegbaar is, is de consequentie daarvan voor de stalhouder.

Ik bedoel eigenlijk meer in het algemeen te zeggen dat het lastig is om iets van een contract te vinden als je de inhoud van een contract niet precies weet. De details kunnen heel belangrijk zijn.

Cinderella

Berichten: 6326
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: Cinderella Castle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 00:21

GabberGill schreef:
Ik heb nu net iemand geneld die als jurist werkt een goede bekende. Die is nu voor mij bezig omdat het blijkbaar wel klopt dat het contract na een jaar maandelijks had moeten worden. Wat betekent dat ik per januari eigenlijk niet nog een jaarcontract had moeten krijgen maar het gewoon over zou moeten lopen op een maandelijks opzegbaar contract.

Dit wordt nu netjes en juridisch opgesteld zodat ik dit kan overdragen aan de staleigenaresse.

De jurist vind het wel netjes dat ik wol blijven staan, maar vertelde me dat er geen enkele reden is om te blijven staan omdat ik gewoon maandelijks kon opzeggen.


Ik vind het sneu als het straks misgaat TS dus bij deze: als je opnieuw een huurovereenkomst hebt getekend voor de duur van een jaar zonder mogelijkheid om tussentijds op te zeggen dan zit je daar in principe aan vast. Dit kan jouw jurist terugvinden in artikelen 7:228 en 7:230 van het Burgerlijk Wetboek. Misschien kan er in je huurovereenkomst iets zo geformuleerd zijn dat het in jouw voordeel is uit te leggen, maar dat kan ik zo zonder inzage niet bepalen. Weet in ieder geval dat het niet klopt dat een verlenging van de huurovereenkomst automatisch maandelijks opzegbaar is.
Ik schrijf misschien niet wat je wilt lezen en ik snap dat dat vervelend kan zijn, maar ik weet wel waar ik het over heb. Doe er je voordeel mee, of niet. :)

hwn
Berichten: 4770
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Jaarcontract getekend voor stalling, hoe nu met verkoop paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 07:11

Een andere denkpiste, TS: je hebt nog andere paarden. Is het geen optie om één van je andere paarden op die stal te zetten tot het einde van het jaar? Dan betaal je toch niet voor niets.

Charmaine
Berichten: 1417
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Jaarcontract getekend voor stalling, hoe nu met verkoop paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 10:20

Ookal staat een stalhouder in zijn/haar recht en is het het probleem van TS door haar eigen beslissingen, ik vind het dan toch altijd wel jammer als er dan in het geheel niet meegedacht kan worden door de stalhouder, in de vorm van een oplossing. Blijkbaar heeft deze stalhouder ook geen wachtlijst, anders had de oplossing toch wel voor de hand gelegen...

Poekkie

Berichten: 7362
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 10:26

Charmaine schreef:
Ookal staat een stalhouder in zijn/haar recht en is het het probleem van TS door haar eigen beslissingen, ik vind het dan toch altijd wel jammer als er dan in het geheel niet meegedacht kan worden door de stalhouder, in de vorm van een oplossing. Blijkbaar heeft deze stalhouder ook geen wachtlijst, anders had de oplossing toch wel voor de hand gelegen...


dat zegt toch niets over een wachtlijst? Mss heeft die hetzelfde beleid als ik over het koppelen van nieuwe paarden (geen meer bij vanaf september tot het nieuwe weideseizoen voor de rust in de kudde).

StalNollie

Berichten: 9164
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 10:31

Charmaine schreef:
Ookal staat een stalhouder in zijn/haar recht en is het het probleem van TS door haar eigen beslissingen, ik vind het dan toch altijd wel jammer als er dan in het geheel niet meegedacht kan worden door de stalhouder, in de vorm van een oplossing. Blijkbaar heeft deze stalhouder ook geen wachtlijst, anders had de oplossing toch wel voor de hand gelegen...



Volgens mijn is het niet bekend hoe de stalhouder erin staat. Want daar is nog niet mee gepraat (of ik heb daar overheen gelezen)

Babootje

Berichten: 26418
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 10:44

GabberGill schreef:
Ik heb nu net iemand geneld die als jurist werkt een goede bekende. Die is nu voor mij bezig omdat het blijkbaar wel klopt dat het contract na een jaar maandelijks had moeten worden. Wat betekent dat ik per januari eigenlijk niet nog een jaarcontract had moeten krijgen maar het gewoon over zou moeten lopen op een maandelijks opzegbaar contract.

Dit wordt nu netjes en juridisch opgesteld zodat ik dit kan overdragen aan de staleigenaresse.

De jurist vind het wel netjes dat ik wol blijven staan, maar vertelde me dat er geen enkele reden is om te blijven staan omdat ik gewoon maandelijks kon opzeggen.


O je staat er al langer dan een jaar? Dan is inderdaad het contract maandelijks opzegbaar. Maar ik begrijp dat dat niet is doorgelopen en dat je weer opnieuw een contract voor een jaar hebt moeten tekenen?
Dan ligt het wellicht anders. Of dat netjes is: Nee. De pensionhouder heeft zich helemaal ingedekt voor inkomsten voor het hele jaar en houdt daarbij geen rekening met onverwachte omstandigheden voor zijn pensionklanten.
Voor mij zou zo'n contract een reden zijn om daar niet te willen staan. Onverwachte omstandigheden kunnen zich met paarden altijd voordoen.

Babootje

Berichten: 26418
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 10:45

StalNollie schreef:
Charmaine schreef:
Ookal staat een stalhouder in zijn/haar recht en is het het probleem van TS door haar eigen beslissingen, ik vind het dan toch altijd wel jammer als er dan in het geheel niet meegedacht kan worden door de stalhouder, in de vorm van een oplossing. Blijkbaar heeft deze stalhouder ook geen wachtlijst, anders had de oplossing toch wel voor de hand gelegen...



Volgens mijn is het niet bekend hoe de stalhouder erin staat. Want daar is nog niet mee gepraat (of ik heb daar overheen gelezen)


Daar heb je overheen gelezen. Ik begrijp dat de pensionhouder TS aan de afspraken houdt.

Suzanne F.

Berichten: 49391
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 11:24

Ik denk dat er een verschil zit tussen een jaarcontract met stilzwijgende verlenging of een jaarcontract wat afloopt en waar je weer een nieuw jaarcontract voor getekend hebt.
Maar goed dat je het laat uitzoeken juridisch. Ik ga er vanuit dat deze persoon toch wel weet wat hij/zij doet.

En inderdaad, als je er echt aan gehouden bent dan zou ik hem zelf verhuren of als opslag gebruiken.

Charmaine
Berichten: 1417
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 11:32

Poekkie schreef:
Charmaine schreef:
Ookal staat een stalhouder in zijn/haar recht en is het het probleem van TS door haar eigen beslissingen, ik vind het dan toch altijd wel jammer als er dan in het geheel niet meegedacht kan worden door de stalhouder, in de vorm van een oplossing. Blijkbaar heeft deze stalhouder ook geen wachtlijst, anders had de oplossing toch wel voor de hand gelegen...


dat zegt toch niets over een wachtlijst? Mss heeft die hetzelfde beleid als ik over het koppelen van nieuwe paarden (geen meer bij vanaf september tot het nieuwe weideseizoen voor de rust in de kudde).


Zo'n beleid zou inderdaad best kunnen. We kennen de beweegredenen vd stalhouder idd niet hier. Hier in de regio ken ik zo'n beleid niet echt eerlijk gezegd. Als er een nieuw paard komt, wordt inscharing rustig opgebouwd. Heb nog niet meegemaakt dat een stalhouder voor x maanden box leeg houdt. Als er wel voor betaald wordt is het misschien anders en houden ze m makkelijker leeg...Maar als er niet zo'n beleid is, is het voor beide partijen toch fijn om de box weer op te vullen met een nieuw paard zou je denken...Als er wel een wachtlijst is vind ik het dan niet echt klantvriendelijk om je poot stijf te houden.

Babootje

Berichten: 26418
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 11:44

Suzanne F. schreef:
En inderdaad, als je er echt aan gehouden bent dan zou ik hem zelf verhuren of als opslag gebruiken.


Nou idd; ik zou mn fiets erin parkeren. :D :D

betadine

Berichten: 3243
Geregistreerd: 19-08-10
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 11:48

Aangezien je ook andere paarden ergens anders hebt staan, is het niet mogelijk om één daarvan op die plek te zetten ? Of is het jaarcontract verbonden aan een bepaald paard ?
Hoe goed de stalling ook is, als je paard doodvalt of verkocht word lijkt het mij toch logisch dat je geen stalkosten meer betaald. Goede vrede bewaren ok, een maand uitzingen tot daar toe, maar 4-5 maand betalen voor een lege stal lijkt mij toch ook wel erg ongunstig.

DuoPenotti

Berichten: 29956
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 12:10

GabberGill schreef:
Zoveel reacties.

Ik ga ze zo allemaal even lezen

Het is dus besproken en ik zing de tijd uit. Niet betalen is geen optie. Ik wil een mogelijkheid hebben ooit nog terug te kunnen indien dit nodig moet zijn.

Zij is duidelijk over her jaarcontract en dat ik vanaf januari maandelijks kan opzeggen. Zij heeft geen boodschap aan de blessure van het paard en de reden van verkoop.

Nu zit dat stukje me nog steeds dwars en wil ik daar zeker op terug komen, maar voor nu wil ik eerst kijken wat ik hier nu weer mee kan.

Er staat niks over blessure/overleden of het opzeggen met gegronde medische reden. Normaliter vind ik dit in ieder contract van mij terug.

En kun je ook niet je voergeld terug krijgen, dus wat het paard werkelijk gebruikt aan eten en strooisel?

Dus niet de stalhuur en uurloon, maar wat de stalhouder nu niet hoeft te geven.