Help! Paard met gebreken na aankoop.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Seventeen
Berichten: 1204
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 14:12

TS, neem alsjeblieft geen juridisch advies aan van een willekeurige bokker, met uitzondering van FloortjeM.
Er worden alweer foute dingen geroepen in dit topic. Dat de 'garantietermijn' van 3 maanden is verlopen, wil niet perse zeggen dat je pech hebt. Er kunnen nog heel veel andere omstandigheden om de hoek komen kijken wat het een hele andere zaak maakt.
Mocht je dus overwegen om het paard te retourneren naar zijn vorige eigenaar, of een gedeelte van je geld terug te krijgen, neem dan contact op met een goede hippisch recht advocaat. :)

Esmee1982
Berichten: 22
Geregistreerd: 25-08-22
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-22 14:14

Petrichor schreef:
Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd naar de foto's van de cpl. Mijn paard heeft ook cpl maar door goede verzorging hou ik het onder controle waardoor de rimpels gering zijn.


Ik zit thuis op de PC.
Daar heb ik niks op staan.
Maar zal vanavond eens foto's maken.

K_nolan

Berichten: 448
Geregistreerd: 21-07-20
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 14:17

Esmee1982 schreef:
K_nolan schreef:
Eens de EOTRH moet bekeken worden, hiervoor zou je gewoon een kliniek kunnen bellen TS en die kunnen eventueel gelijk behandelen.


Er zijn echt ook andere pensioen opties, mijn pony staat in een semi wild kudde in het buitenland. Er is dagelijks toezicht, dierenarts is dichtbij en ze lopen kilometers aan kilometers per dag. Mijn ruin had een aantal beenproblemen en nu doet hij het weer super.

Ik weet niet waar je paard staat, maar ik betaal nu 150pm inclusief tandarts etc ipv de 400 exclusief alles wat ik in de randstad toen betaalde.

Er zijn altijd andere opties zonder dat je paard in een handelstraject komt, niemand kan in je portemonnee kijken. Die keuze moet je zelf maken als je een paard wou voor de sport is dit natuurlijk heel zuur (ook als je het niet voor de sport hebt gekocht uiteraard, maar je kan nog gewoon naar buiten)



Gelukkig, voor zover je dat zo kan noemen, wilde ik geen paard voor de sport.
Een keer een wedstrijdje, leuk.
Maar ben geen actieve sport ruiter.
Het is dus gewoonweg een recreatie paard.

Ik betaal momenteel 450 euro aan stalling (excl de extra kosten die we maken)
Ons is ook aan geraden op zoek te gaan naar een stal aan de kust, meer buiten opties en vooral goedkoper omdat we in de toekomst flinke rekeningen gaan krijgen.



Ik denk dat je beste stap nu is om gewoon even naar een goede kliniek te gaan, foto's van het gebit en om even goed te kijken naar de cpl. Vandaaruit krijg je wel goed advies en een schema mee en hopelijk kan je dan nog jaren lekker het strand over!

Esmee1982
Berichten: 22
Geregistreerd: 25-08-22
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-22 14:17

Seventeen schreef:
TS, neem alsjeblieft geen juridisch advies aan van een willekeurige bokker, met uitzondering van FloortjeM.
Er worden alweer foute dingen geroepen in dit topic. Dat de 'garantietermijn' van 3 maanden is verlopen, wil niet perse zeggen dat je pech hebt. Er kunnen nog heel veel andere omstandigheden om de hoek komen kijken wat het een hele andere zaak maakt.
Mocht je dus overwegen om het paard te retourneren naar zijn vorige eigenaar, of een gedeelte van je geld terug te krijgen, neem dan contact op met een goede hippisch recht advocaat. :)



Terug brengen naar de oude eigenaar, nooit.
Ik wil niet dat het paard verkocht word als gezond zijnde en dat iemand anders met deze ellende komt te zitten.
Als ie weg zou gaan, doe ik hem weg en speel ik open kaart over zijn mankementen.

We hadden het wel fijn gevonden en op prijs gesteld als hij ons tegemoet was gekomen in de vraagprijs en ons een deel zou terug betalen.
Maar dat gaat niet gebeuren.

Moet ik daar daadwerkelijk werk van maken?
Of moet ik het maar gewoon laten gaan ..
Dat is nu het punt wat ik bereikt heb.
Een strijd levert stress op en kost geld.
Geld wat ik beter in dat diertje kan steken.
(dit heb ik al eerder gezegd)

Daan13
Berichten: 2869
Geregistreerd: 18-12-19

Re: Help! Paard met gebreken na aankoop.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 14:20


superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 14:21

Als je dit paard wil houden, kan je het met EOTRH en CPL ook niet even wegzetten zonder extra handelingen en kosten. Pijn en ongemak verdwijnen niet van niks doen.

En als de snijtanden eruit zijn wanneer nodig en de CPL onder controle is kan je gewoon in het bos rijden.

De enige echte juridische vraag zou dan zijn of de verkopers het wisten, maar als je dat gedoe niet wilt, moet je nu naar het paard handelen en dus foto's maken van het gebit en de cpl eens laten bekijken.

Knikmops57
Berichten: 192
Geregistreerd: 12-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 14:41

Ongelooflijk zuur dit verhaal. En de ‘dierenarts’ die deze aankoopkeuring heeft uitgevoerd mag zich in mijn ogen geen dierenarts noemen.

anjali
Berichten: 15178
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 14:44

Toch wel zorgwekkend dat kennelijk een (klinische) keuring niets uithaalt wat betreft informatie over de gezondheidstoestand van het paard.Maar misschien heb je enkel aangegeven dat je hem wil gebruiken voor recreatie en als hij dan rad is krijg je al snel een positief koopadvies.

Esmee1982
Berichten: 22
Geregistreerd: 25-08-22
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-22 14:48

anjali schreef:
Toch wel zorgwekkend dat kennelijk een (klinische) keuring niets uithaalt wat betreft informatie over de gezondheidstoestand van het paard.Maar misschien heb je enkel aangegeven dat je hem wil gebruiken voor recreatie en als hij dan rad is krijg je al snel een positief koopadvies.



Ik heb idd aangegeven dat het paard voor de recreatie gebruikt zou gaan worden.
Neemt niet weg natuurlijk dat er gewoon op alles gekeurd moet worden.
Recreatie of niet, deze mankementen hadden vermeld moeten worden.
Ook mijn fout, ik had mijn eigen of een onafhankelijke dierenarts moeten laten komen.
En niet iemand die daar veel op stal komt.

fokfanaat

Berichten: 20219
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: Help! Paard met gebreken na aankoop.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 14:50

beter nog is om op de kliniek af te spreken, daar hebben ze betere omstandigheden om een paard goed te kunnen testen. longeercirkel met bestrating bv

Esmee1982
Berichten: 22
Geregistreerd: 25-08-22
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-22 14:51

We hebben iig besloten om geen juridische strijd aan te gaan.
En het paardje zelf te houden.

De tijd, geld en energie die we in een strijd moeten steken, kunnen we beter in het paardje zelf steken.
En hopelijk gaat hij nog even een tijdje (pijnvrij) mee.

Bedankt allemaal voor de reacties en adviezen!

Evi_V

Berichten: 292
Geregistreerd: 10-09-11
Woonplaats: Zemst (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 14:53

Ik zou het paard niet verkopen, ook niet met het hele verhaal. Je weet nooit waar hij terecht komt en wat hem nog tegemoet komt. EOTRH is goed te behandelen. Ik ken een paard die dit had, de aangetaste tanden zijn getrokken en verder doet dat paard het goed. Zomerexceem is ook geen ramp, smeren smeren smeren, dekentje op, en in de winter heb je er al geen last van. De CPL is balen, maar verkopen zou echt heel sneu zijn voor het paard.


(Maar ik lees net dat dat je plan is, top! Geniet van de buitenritten en van hem!)

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70687
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 14:54

Ik verplaats dit topic naar Transport, afspraken en overige.

DuoPenotti

Berichten: 29969
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 14:54

Heb je rechtsbijstand?
Misschien dat je met hun hulp (en recht op vrije advocaat keuze) nog geld terug kunt krijgen.

N4N4
Berichten: 1114
Geregistreerd: 15-10-15

Re: Help! Paard met gebreken na aankoop.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 15:37

Diep respect voor je keuze TS _/-\o_

herr_balou
Berichten: 1464
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 16:08

Wat een nare toestand.

Esmee1982 schreef:
We hebben iig besloten om geen juridische strijd aan te gaan.
En het paardje zelf te houden.

De tijd, geld en energie die we in een strijd moeten steken, kunnen we beter in het paardje zelf steken.
En hopelijk gaat hij nog even een tijdje (pijnvrij) mee.

Bedankt allemaal voor de reacties en adviezen!

Het paard mag zich gelukkig prijzen bij jou terecht te zijn gekomen.
Hopelijk lukt het om hem goed te krijgen en houden en kun je toch nog een tijd van hem genieten.
Staat hij dicht bij zee?
Petje af en een buiging.

droomy

Berichten: 1100
Geregistreerd: 22-06-12
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 07:22

Ik kan alleen maar beamen wat al eerder gemeld is.
Super van je TS, dit paard heeft onwijs veel mazzel met een baasje als jou!
Ik hoop dat je alles onder controle krijgt en samen nog van veel mooie buitenritten kan genieten :)

desi92
Berichten: 1724
Geregistreerd: 25-04-12
Woonplaats: 's-Heerenberg

Re: Help! Paard met gebreken na aankoop.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 08:52

Over CPL kan ik verder niks zeggen. Over EORTH wel, mijn ruin van 22 heeft dit, staat onder half jaarlijkse behandeling en er zijn in feb wat tanden getrokken. Gisteren weer geweest en het zag er allemaal nog prima uit. Het is prima te behandelen en paard kan daarna ook echt nog wel bereden worden in de meeste gevallen, ze redden zich behoorlijk goed zonder de voortanden.
Nogmaals van CPL verder geen verstand, dus daar kan ik niks over zeggen. Maar een paard met EORTH is niet perse tot pensioen veroordeeld

henshem
Berichten: 1132
Geregistreerd: 20-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 09:13

K_nolan schreef:
Hoi TS,

Als je het paard van de winter al hebt gekocht van een particulier ben je helaas te laat om er nog een zaak van te maken. Garantie is 3 maanden bij een particulier en 6 maanden bij een professionele verkopers helaas.

Kan je het dier niet zelf houden of ergens op pensioen doen?


Wat ts ook verder beslist, het bovenstaande klopt niet. In de volksmond wordt er gesproken over garantie. Maar het gaat niet om ‘garantie’ het gaat er om bij wie de bewijslast ligt dat het product (in dit geval het paard) de gebreken al had op de datum van aankoop.

K_nolan

Berichten: 448
Geregistreerd: 21-07-20
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 15:09

henshem schreef:
K_nolan schreef:
Hoi TS,

Als je het paard van de winter al hebt gekocht van een particulier ben je helaas te laat om er nog een zaak van te maken. Garantie is 3 maanden bij een particulier en 6 maanden bij een professionele verkopers helaas.

Kan je het dier niet zelf houden of ergens op pensioen doen?


Wat ts ook verder beslist, het bovenstaande klopt niet. In de volksmond wordt er gesproken over garantie. Maar het gaat niet om ‘garantie’ het gaat er om bij wie de bewijslast ligt dat het product (in dit geval het paard) de gebreken al had op de datum van aankoop.



Klopt, maar toen wij 5 maanden verder waren zei onze hippische advocaat dat de termijn verstreken was. Ging om een paard wat ook iets had wat de verkoper wist, maar konden toen niets meer.

Ts kan natuurlijk altijd contact opnemen met een advocaat, maar na deze periode lijkt het me dat het dan wel erg lastig wordt en snap ook niet waarom wij dit niet konden dan

henshem
Berichten: 1132
Geregistreerd: 20-09-10

Re: Help! Paard met gebreken na aankoop.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 15:15

Kennelijk was het volgens jouw advocaat moeilijk om te bewijzen dat de gebreken die het paard had er al waren op het moment van aankoop.

K_nolan

Berichten: 448
Geregistreerd: 21-07-20
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 15:23

Mijn paard had een breuk bii een wervel waarvan je het enkel zag op de foto's uit een bepaalde hoek.. kwamen later er achter dat zij deze foto's al had en onze rontgenfotos waren gewoon normaal gemaakt.

Het was echter particulier dus zaten aan 3 maanden vast. Wij kwamen er achter toen we het paard meer aan het werk begonnen te zetten en toen na vele echo's en foto's op den duur gevonden. Bleek dat de oude eigenaar op een andere kliniek dit ook al had gedaan..

henshem
Berichten: 1132
Geregistreerd: 20-09-10

Re: Help! Paard met gebreken na aankoop.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-22 18:04

Ten eerste wil ik wil het topic van ts niet kapen. Verder: Zoals ik al schreef heeft jouw advocaat dit geadviseerd en je hebt dit advies opgevolgd. Ik merk aan je reactie dat je het daar toch niet mee eens bent. Je kan altijd nog bij een andere hippische advocaat informeren wat je kansen evt. zijn in een procedure.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 08:47

K_nolan schreef:
Mijn paard had een breuk bii een wervel waarvan je het enkel zag op de foto's uit een bepaalde hoek.. kwamen later er achter dat zij deze foto's al had en onze rontgenfotos waren gewoon normaal gemaakt.

Het was echter particulier dus zaten aan 3 maanden vast. Wij kwamen er achter toen we het paard meer aan het werk begonnen te zetten en toen na vele echo's en foto's op den duur gevonden. Bleek dat de oude eigenaar op een andere kliniek dit ook al had gedaan..


Zo, dat is echt schandalig.

sasja0705
Berichten: 2053
Geregistreerd: 03-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 09:14

Esmee1982 schreef:
har166 schreef:
Ben je bij de keuring aanwezig geweest?


Ik ben bij de keuring aanwezig geweest.
Ik heb gezien dat hij aan de benen heeft gezeten en in zijn mond heeft gekeken.


Dan zou ik daar ook even juridisch advies inwinnen.
Juist in de winter had mok al dan niet CLP opgemerkt moeten worden - bij een 15 jaarige zijn daar echt wel al de verdikte knobbels te voelen ( heb een Friese merrie met CLP)
En als die DA in de mond gekeken heeft, had ie ook de Eorth moeten opmerken.
CLP hoeft geen doodvonnis te zijn... onze merrie is inmiddels 22 en heeft het sinds zij 4 is.
Maar het is niets wat er "zo maar " optreedt.
Afhankelijk hoe lang verkoper het paard gehad heeft, heeftbie dat echt moeten weten, vooral ook omdat CPL vaak voorkomt.

Ga wel mee, dat die ruin met dit "rugzakje" niet meer waard is als 2/ 2en half.


Dus echt naar een jurist.