Belgisch vervangend paspoort...?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Daan13
Berichten: 2869
Geregistreerd: 18-12-19

Belgisch vervangend paspoort...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-22 13:08

Onlangs heb ik uit België een jong paard gekocht en zelf opgehaald.

Bij de fokker hebben we samen papieren ingevuld waarvan ik de kopieën heb meegekregen.
Oa ;
Mutatie formulier.
Gecodifieerd beschrijvend signalement.
Identificatie test.
Signalement.

Het paard lijkt op de dag van ophalen te zijn gechipt.

De fokker heeft onlangs een boekje gekregen en naar mij opgestuurd en nu komt de vraag;

Is dit een officieel paspoort of is dit een tijdelijk document wat ik moet vervangen en zo ja hoe en wat?


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding



De fokkers zijn hartstikke aardig mensen maar paarden -naar het buitenland -verkopen is ook voor hun geen dagelijkse kost. ;)

mayadeby
Berichten: 224
Geregistreerd: 07-12-12
Woonplaats: België

Re: Belgisch vervangend paspoort...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 13:09

Is een officieel paspoort, de mijne heeft ook zo ene :-)

Poosje81
Berichten: 21225
Geregistreerd: 13-08-02
Woonplaats: La Douce France

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 13:10

Dit is gewoon een geldig paspoort, niets mis mee.
Maar er is wel eea fout gegaan -> transport en import zonder geldig paspoort, waarschijnlijk ook geen exportdocument dus.

Heb je nu wel al een importmelding gedaan van dit paard om hem op UBN te zetten?

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15933
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Belgisch vervangend paspoort...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 13:24

Er staat toch op: paspoort…

Ayasha
Blogger

Berichten: 58021
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Belgisch vervangend paspoort...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 13:27

Dit is een officieel paspoort maar ook een "vervangend" paspoort, wat betekent dat er ooit een origineel paspoort geweest is.

Hoe oud is het dier dat je gekocht hebt?
want "vervangend paspoort" van equipas (wat dus voor paarden zonder gekende ouders is.) en op de dag van ophalen gechipt doen bij mij toch wat alarmlichtjes aan gaan eerlijk gezegd.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15933
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 13:30

Ayasha schreef:
Dit is een officieel paspoort maar ook een "vervangend" paspoort, wat betekent dat er ooit een origineel paspoort geweest is.

Hoe oud is het dier dat je gekocht hebt?
want "vervangend paspoort" van equipas (wat dus voor paarden zonder gekende ouders is.) en op de dag van ophalen gechipt doen bij mij toch wat alarmlichtjes aan gaan eerlijk gezegd.

Dat op zich is wel raar ja want dan zouden er nu 2 chips in moeten zitten + je hebt een paspoort zonder afstamming.

Daan13
Berichten: 2869
Geregistreerd: 18-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-22 13:35

janderegelaa schreef:
Er staat toch op: paspoort…



Omdat er vervangend paspoort opstaat,ging ik twijfelen.

Ouders van het paard zijn wel bekend maar vaders is een afgekeurde hengst dus er is geen stamboom papier.

Paard is net 2 jaar.

Poosje81
Berichten: 21225
Geregistreerd: 13-08-02
Woonplaats: La Douce France

Re: Belgisch vervangend paspoort...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 13:39

Vervangend paspoort wordt er ook ingestempeld om extra duidelijk aan te geven dat dier uitgesloten is voor humane consumptie.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58021
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 13:41

Daan13 schreef:
janderegelaa schreef:
Er staat toch op: paspoort…



Omdat er vervangend paspoort opstaat,ging ik twijfelen.

Ouders van het paard zijn wel bekend maar vaders is een afgekeurde hengst dus er is geen stamboom papier.

Paard is net 2 jaar.

vervangend betekend dat er een ander paspoort geweest is maar dat kwijt gegaan is. Dit is dus een soort duplicaat zeg maar.

Daan13
Berichten: 2869
Geregistreerd: 18-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-22 13:43

Poosje81 schreef:
Vervangend paspoort wordt er ook ingestempeld om extra duidelijk aan te geven dat dier uitgesloten is voor humane consumptie.



Nog nooit geweten maar dat is toch ook apart.

Een stempel met "uitsluiting consumptie" zou toch logischer zijn.?



Ok, duplicaat klinkt logisch en dat ze het eerste paspoort kwijt zijn geraakt kan ik misschien ook nog wel voorstellen :') waren hartstikke aardige mensen hoor maar niet helemaal geordend zeg maar..

nieky1993

Berichten: 2087
Geregistreerd: 27-10-06
Woonplaats: Ellikom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 13:48

Paarden die in belgie na 1j een paspoort krijgen, krijgen automatisch vervangend paspoort erop. Geen idee waarom eigenlijk maar zo werkt het hier. Niks alarmerends aan dus. Heb hier ook al eens een veulen gehad waarmee we wat laat waren met papieren ( bleef toch bij ons dusja) en daar staat ook vervangend paspoort op.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58021
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 14:53

nieky1993 schreef:
Paarden die in belgie na 1j een paspoort krijgen, krijgen automatisch vervangend paspoort erop. Geen idee waarom eigenlijk maar zo werkt het hier. Niks alarmerends aan dus. Heb hier ook al eens een veulen gehad waarmee we wat laat waren met papieren ( bleef toch bij ons dusja) en daar staat ook vervangend paspoort op.

Dan toch alleen als de afstamming onbekend is want ik heb bij een 3 jarige nog een origineel boekje.

Ook dat ie nu pas gechipt is, is vreemd. Dat is nl een aardige boete. (Heb ze door toedoen van de verkopende partij ooit bijna moeten betalen. Dat gaat niet over een paar tientjes.)

Kan me niet voorstellen dat dat versoepeld is nu.

nieky1993

Berichten: 2087
Geregistreerd: 27-10-06
Woonplaats: Ellikom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 15:03

Dat is idd als de afstamming onbekend is. Maar als je merrie/hengst niet opgenomen is in een stamboek dan krijg je dus een neutraal paspoort gewoon. Is bij onze veulens ook zo.

Ik ken overigens nog mensen die pas later chippen. In belgie beginnen ze nu pas meer te controleren maar hoor nog genoeg verhalen van mensen die ongechipte paarden hebben (helaas).

Jet

Berichten: 12052
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 16:36

https://paarden.vlaanderen/nl/themas/Id ... ntificatie . Als je hier de handleiding download, zie je bij Hoofdstuk 3 wat in België het verschil is tussen een paspoort, een duplicaat paspoort en een vervangend paspoort.
In jouw geval is het paard ouder dan 12 maanden toen het gechipt werd en is er geen afstammingsidentificatie mogelijk geweest. Dan krijg je in België een vervangend paspoort. Het betreffende paard mag dan inderdaad niet voor menselijke consumptie geslacht worden.

Little_Gift
Berichten: 1785
Geregistreerd: 05-09-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 17:10

Ayasha schreef:
nieky1993 schreef:
Paarden die in belgie na 1j een paspoort krijgen, krijgen automatisch vervangend paspoort erop. Geen idee waarom eigenlijk maar zo werkt het hier. Niks alarmerends aan dus. Heb hier ook al eens een veulen gehad waarmee we wat laat waren met papieren ( bleef toch bij ons dusja) en daar staat ook vervangend paspoort op.

Dan toch alleen als de afstamming onbekend is want ik heb bij een 3 jarige nog een origineel boekje.

Ook dat ie nu pas gechipt is, is vreemd. Dat is nl een aardige boete. (Heb ze door toedoen van de verkopende partij ooit bijna moeten betalen. Dat gaat niet over een paar tientjes.)

Kan me niet voorstellen dat dat versoepeld is nu.


Die boete zal daar niet voor geweest zijn. Paardenpunt Vlaanderen hanteert tarieven om het paspoort aan te maken op latere datum maar geen boetes en een paspoort op 2 jarige leeftijd kostte ocharme 75 euro

Daan13
Berichten: 2869
Geregistreerd: 18-12-19

Re: Belgisch vervangend paspoort...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-22 18:54

@ Jet, bedankt. Jij hebt het gevonden waar ik in om aan het dwalen was :Y)


Kortom, het is zo in orde ook al klinkt "vervangend" voor mij apart en dacht ik nog iets te moeten doen maar het hele verhaal klopt zo.

Dank je wel. En de rest uiteraard ook voor het meedenken :)

StalNollie

Berichten: 9164
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 19:02

Daan13 schreef:
Poosje81 schreef:
Vervangend paspoort wordt er ook ingestempeld om extra duidelijk aan te geven dat dier uitgesloten is voor humane consumptie.



Nog nooit geweten maar dat is toch ook apart.

Een stempel met "uitsluiting consumptie" zou toch logischer zijn.?



Ok, duplicaat klinkt logisch en dat ze het eerste paspoort kwijt zijn geraakt kan ik misschien ook nog wel voorstellen :') waren hartstikke aardige mensen hoor maar niet helemaal geordend zeg maar..


Duplicaat is als paspoort kwijt is.
Vervangend is als paard voor het eerst een chip heeft en na 6 mnd Geboorte gechipt is.

Je moet hem wel even import melden. Snelste is via aes. Even foto paspoort maken en dan krijg je dag erna al sticker thuis en dan kan je hem aanmelden op ubn
Kosten 36 euro.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58021
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 19:47

Little_Gift schreef:
Ayasha schreef:

Dan toch alleen als de afstamming onbekend is want ik heb bij een 3 jarige nog een origineel boekje.

Ook dat ie nu pas gechipt is, is vreemd. Dat is nl een aardige boete. (Heb ze door toedoen van de verkopende partij ooit bijna moeten betalen. Dat gaat niet over een paar tientjes.)

Kan me niet voorstellen dat dat versoepeld is nu.


Die boete zal daar niet voor geweest zijn. Paardenpunt Vlaanderen hanteert tarieven om het paspoort aan te maken op latere datum maar geen boetes en een paspoort op 2 jarige leeftijd kostte ocharme 75 euro

Paard was een SBS’er en die hanteren wel degelijk boetes wanneer een paard pas na een jaar aangemeld wordt. Kan je de mails doorzenden als je wil.

Ik zeg letterlijk in mijn bericht dat het anders kan zijn als het geen stamboek betreft.

Daan13
Berichten: 2869
Geregistreerd: 18-12-19

Re: Belgisch vervangend paspoort...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-22 20:51

Wat is een SBS'er?

Haar opa is wel een goedgekeurde hengst maar haar vader niet.
Eigenlijk wel jammer maar ja niks aan te doen. En het is een lief, braaf paard dus dat is voor ons al erg belangrijk.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58021
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 21:52

Daan13 schreef:
Wat is een SBS'er?

Haar opa is wel een goedgekeurde hengst maar haar vader niet.
Eigenlijk wel jammer maar ja niks aan te doen. En het is een lief, braaf paard dus dat is voor ons al erg belangrijk.

Stamboek van het Belgisch Sportpaard/studbook Belgian Sporthorse. :)

Als je weet wie de ouders zijn of de vader kan je via genetica wel een halve stamboom aanvragen maar of dat hey geld waard is, is de vraag. :)
Uiteindelijk is het maar een papiertje..

Jet

Berichten: 12052
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 22:42


Little_Gift
Berichten: 1785
Geregistreerd: 05-09-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 23:12

Jet schreef:
https://paarden.vlaanderen/nl/Mijn-paard-identificeren , onder het kopje sancties staan de eventuele boetes, wanneer en hoe hoog... Pittige bedragen vind ik, buiten de administratieve geldboetes.


Is als je betrapt wordt op het houden of vervoeren of... van een paard zonder chip, niet omwille van laattijdig aanmelden.

Little_Gift
Berichten: 1785
Geregistreerd: 05-09-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 23:15

Ayasha schreef:
Paard was een SBS’er en die hanteren wel degelijk boetes wanneer een paard pas na een jaar aangemeld wordt. Kan je de mails doorzenden als je wil.

Ik zeg letterlijk in mijn bericht dat het anders kan zijn als het geen stamboek betreft.


Desalniettemin totaal irrelevant hier want je ziet duidelijk op de foto dat het een equipas betreft voor een paard zonder stamboekafkomst en van paardenpunt Vlaanderen

Ayasha
Blogger

Berichten: 58021
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 23:33

Little_Gift schreef:
Ayasha schreef:
Paard was een SBS’er en die hanteren wel degelijk boetes wanneer een paard pas na een jaar aangemeld wordt. Kan je de mails doorzenden als je wil.

Ik zeg letterlijk in mijn bericht dat het anders kan zijn als het geen stamboek betreft.


Desalniettemin totaal irrelevant hier want je ziet duidelijk op de foto dat het een equipas betreft voor een paard zonder stamboekafkomst en van paardenpunt Vlaanderen

*zucht*
Ja ja LG. Ik waarschuwde enkel DAT die boetes er zijn (ja ook bij de equipas want dat is gewoon landelijk geregeld.)

Afbeelding

Buiten dat het vreemd is en een rode vlag, staan er dus wel degelijk boetes op. JIJ kan dat niet relevant vinden maar dat kan me aan mijn derrière oxideren wat jij wel en niet relevant vindt.

Het is gewoon een feit dat er wel degelijk sancties op staan óók bij equipassen. Fijn dat het vaak niet gehanteerd wordt tot jij degene bent waar een voorbeeld van gemaakt wordt en je uit de lucht komt vallen omdat bokker little gift je gezegd heeft dat er geen sancties zijn. Deze sancties zijn nl voor de houder van dat moment en NIET voor degenen die laks geweest zijn.

Zoals je kan zien komt ook dit van paarden punt Vlaanderen.

Laattijdig aanmelden kan, zoals ik dus al zei, wel degelijk een administratieve boete opleveren. SBS deed dit toen nl vanuit de verplichting die zij hebben tov de landelijke regeling. Niet omdat ze mij wilde etteren.

Jet

Berichten: 12052
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 23:54

Little_Gift schreef:
Jet schreef:
https://paarden.vlaanderen/nl/Mijn-paard-identificeren , onder het kopje sancties staan de eventuele boetes, wanneer en hoe hoog... Pittige bedragen vind ik, buiten de administratieve geldboetes.


Is als je betrapt wordt op het houden of vervoeren of... van een paard zonder chip, niet omwille van laattijdig aanmelden.


Er staat niet bij dat dat is als je betrapt wordt etc... Wel als je te laat aanmeldt...

"Sancties
Voor paarden, waarvoor de aanvraag tot identificatie of mutatie niet tijdig is ingediend, riskeert de houder zware straffen:

"De verantwoordelijke, die voor zijn dieren de registratie en de identificatie niet uitvoert of handhaaft en de voorgeschreven documenten niet voorlegt, wordt gestraft met een geldboete van minimaal 500€ tot maximaal 25.000€" (art. 23§1, 2°, b van de Dierengezondheidswet van 24 maart 1987). Bij herhaling binnen de drie jaar na een vorige veroordeling wordt de straf verdubbeld.

De overheidadministratie kan administratieve geldboetes voorstellen. Die mogen niet lager zijn dan de helft van de minimumboete en niet hoger dan het vijfvoud van de minimumboete. Indien de administratieve geldboete niet wordt voldaan kan de administratie de veroordeling tot de geldboete vorderen voor de bevoegde rechtbank.

Dieren die het voorwerp uitmaken van een inbreuk, kunnen in beslag worden genomen.

Zowel het FAVV (Federaal Agentschap Voor de Voedselveiligheid) als de FOD Volkgezondheid en de gewone politiediensten kunnen controles uitvoeren."

Het gedeelte waar het om gaat voor wat betreft de sancties.