Help, mijn paard kruipt onder de stang door

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Edison31
Berichten: 11
Geregistreerd: 01-01-21

Help, mijn paard kruipt onder de stang door

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-22 22:03

De situatie;
In onze eerste ritjes is er een nare ervaring geweest met het zeiltje in de trailer. Daarna kregen we haar er niet meer op. De laatste keer voor de professionele trainer kwam is ze onder de stang door gekropen, nog voor het haakje erin zat en vloog ze naar achteren.
De professional heeft haar in korte tijd weer op de trailer gekregen alleen is ze weer onder de stang door gekropen ondanks het geduld en kleine stapjes van de trainer... Ze is een zeer sensibele pony en daarbij erg flexibel. Ze zakt zeker 30 cm door haar achterbenen en zet dan zeer vlug achteruit. Rug en schoft worden daar natuurlijk niet blij van.
Alleen de klep dicht doen gaat ook niet, want zodra ze het donker ziet worden, vliegt ze achteruit en krijg je de klep niet dicht.
Inmiddels zijn we zelf door gegaan met trainen (het heeft al een vermogen gekost) en voeren haar geregeld op de trailer zodat ze dat als een prettige plek gaat ervaren.
We hebben zelf geen trailer, maar lenen een 2-paard trailer waar we het interieur uit halen, leiden haar de trailer op, keren haar om en laten zien dat de klep gewoon dicht gaat zonder dat t pijn doet. Dan draaien we haar weer met de neus de goede kant op en voeren haar. Zelf loopt ik dan achter de klep door en praat en zwaai naar haar.
Als ze rustig is gaat de klep naar beneden en zetten we haar zelf na 3 tellen achterwaarts eraf. Dit gaat prima, al blijft ze heel alert en wakker.
We zijn zooooo dicht bij en toch zo ver van de eindstreep.
Heeft iemand nog tips?
Ligt het aan de frequentie van de training soms? (1 a2x per week)
We hebben ook een trailer met draaideur geprobeerd (lijkt me voor mij zoveel veiliger dan een klep die op je voeten valt) maar deze opstap is te hoog (zeker 50cm) voorbenen gaan goed en achter loopt ze door tot ze ertegenaan staat.
Zou me ook niet verbazen dat ze wel prima een bus op loopt, omdat de klep dan aan de zijkant zit, maar die heeft bijna niemand hier om te proberen... Als ik wist dat ze door een bus over haar onrust heen zou komen, ging ik er een huren voor een half jaar of zo... maar ik betwijfel of de trailer dan ook makkelijker wordt...
Enfin; alle tips zijn welkom

Jet

Berichten: 12052
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 23:12

Ik vind het wel spannend dat je haar in de tweepaardstrailer laat omkeren. Straks doet ze dat in een anderhalfpaards ook. Nu zal dat met een kleine pony nog wel passen, maar een grote pony zou dan nog wel klem kunnen komen te zitten.

Heb je nog opnieuw contact gehad met de professionele trailerlader? Ik denkd at dat mijn eerste stap zou zijn.

Weet je inmiddels ook of ze bang is van geluiden achter haar als ze in de trailer staat of is het bijvoorbeeld verlatingsangst? Of denk je dat er een andere reden achter zit dat ze dit gedrag is gaan ontwikkelen?

Hebben jullie haar ook wel geladen zonder om te keren met de voorstang eruit? In een tweepaardstrailer met het schot gewoon op zijn plek en de rechtervoorstang en de rechterachterstang vast? Voordeurtje dicht! Je kan dan vaak net wat verder doorlopen met haar. dan een bak voer voor haar neus en daarna de linkerachterstang dicht en de borg erop. De klep dicht en daarna pas de voorstang terugzetten en haar vastzetten. Soms wil dat nog wel helpen.

Het is een heel lastig probleem, zeker als je steeds een trailer moet regelen om te oefenen en eigenlijk niet goed weet hoe je het kan oplossen.

Bowo
Berichten: 2836
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Help, mijn paard kruipt onder de stang door

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 23:30

Even een hele praktische vraag, aangezien je het hebt over een pony. Is de stang niet te hoog voor haar? Als ze er zo makkelijk onder door gaat, blijft het gevaarlijk, ook wanneer ze straks wel de trailer gewend is.

LuffB

Berichten: 1304
Geregistreerd: 07-02-08
Woonplaats: nabij Utrecht

Re: Help, mijn paard kruipt onder de stang door

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 23:44

Los van dat het paard van de spanning af moet komen, is het eerste wat in mijn op komt, stang verlagen/ 2 achterstangen erin maken. Maar als je geen eigen trailer hebt is dat weer een stuk lastiger want iemand die zijn trailer uitleent wilt niet dat die gelijk helemaal verbouwd wordt.

Volgen jullie nog steeds de stappen van de trainer op? Was het zijn/ haar idee om het paard om te draaien? Het kan flink gevaarlijke situaties opleveren. Stel dat het paard uit zijn halster komt en dan in de trailer omdraait terwijl je op de snelweg rijdt.... (En ja, dit is ons ooit eens overkomen, bij een paard die wij nooit eerder in de trailer hadden laten draaien. Geloof me, is niet tof)
Ik denk dat werken aan geluiden/ beweging achter haar ook een goede stap kan zijn.

Jet geeft ook goede adviezen!

Koekie73

Berichten: 2693
Geregistreerd: 30-10-16

Re: Help, mijn paard kruipt onder de stang door

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 00:17

Hoi TS, hoe groot is de pony?

1 Van mijn pony's (toen 1.41) had de neiging om onder de voorstang in onze 1,5 paards door te gaan.
Ik heb Esther de Vries erbij gehad en zij had (voordat ze met ons trailerladen ging trainen) een aantal tips om aan te passen in onze trailer zodat dit onder de stang kruipen, niet meer kon.
Ik zou je dan ook adviseren Esther de Vries er eens bij te vragen. Sinds zij bij ons is geweest (is al 3 jaar geleden) gaat de pony nog steeds zo de trailer op en staat rustig. Nooit meer problemen gehad.

L_Ruiterhuis

Berichten: 2181
Geregistreerd: 22-05-06
Woonplaats: Limburg

Re: Help, mijn paard kruipt onder de stang door

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 04:52

Esther heeft bij mijn paard ook wonderen verricht. Verschillende trailer trainers erbij gehad na lang zelf geoefend te hebben. Maar Esther heeft het perfect en blijvend opgelost, ook bij een stalgenootje.

Edison31
Berichten: 11
Geregistreerd: 01-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-22 21:35

Dank jullie wel voor jullie reacties!

Allereerst is het inderdaad niet wenselijk om andermans spullen te verbouwen ☺️
Het is zelfs niet mogelijk om het ding een aantal weken in de paddock te zetten want hij moet binnen staan. Dan zouden we er een dagelijks ritueel van kunnen maken....
Het is dus best een serieuze training. Trailer eruit, trainen en terug binnen steken (nu worden zo mijn eigen trailer skills wel steeds beter) maar een 1,5 uur is niks!

Het omdraaien kan natuurlijk alleen als alles eruit is. Tis een kleine, smalle elastische D pony.
Ben ervan overtuigd dat dit niet meer mogelijk is wanneer ze vast staat en tussen het schot staat.
De stang erachter durf ik echt niet meer want ik heb haar zien zakken door haar benen, echt ongelofelijk. En te laag ben ik bang dat ze erop gaat zitten en achterover klapt.
Die 2 stangen zou ook kunnen werken.
Het is haar 4x gelukt om eronderdoor te gaan, dus ze weet nu dat t kan.
Met verschillende trailers en bijbehorende hoogtes hebben we geprobeerd dus het liefst zou ik een deurtje op het middenschot lassen ipv een stang.
Als ze door heeft dat ze het donker wordt gaat ze in de achteruit, dus met iets verder naar voren laten gaan laat ze zich niet foppen.

Vandaag eigenlijk weer prima afgesloten.
Heb haar bij haar achterwaarts gaan zelfs in hoog tempo zeker 20 meter terug laten zetten zodat achterwaarts gaan ineens niet meer zo leuk is en zelfs vervelend wordt. Daarna zette ze na een pas of 3 /4 achteruit ook weer braaf voorwaarts op commando en druk van het touwhalster zonder dat ze de klep al helemaal af was.
We hebben haar vandaag niet gekeerd, het schot schuin gezet en de voorstang weg en zelfs de klep verder dan horizontaal gehad zonder dat ze achteruit ging.
Verder hebben achterlangs gehuppeld, gerend gesprongen en op de trailer geklopt. Vandaag was ze eigenlijk super braaf maar blijft omkijken....

Ps Na een positieve training binden we haar altijd vast op stal om na te denken en de training te verwerken.

Van Esther de Vries heb ik inderdaad al meer positieve verhalen gehoord.... misschien toch eens een telefoontje plegen...

Bestaat er geen advocaatje voor paarden?
Een beetje groggy zou misschien ook helpen (Magic helpt in elk geval niet)

VWestra
Berichten: 1100
Geregistreerd: 04-07-15
Woonplaats: Friesland

Re: Help, mijn paard kruipt onder de stang door

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 21:43

Vast binden op stal om de training te laten verwerken. Kun je dat verder toelichten hoe dat dan werkt? Het klinkt nu nogal alsof ze in het straf hoekje wordt neergezet

tirzasarah10

Berichten: 1837
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Bant

Re: Help, mijn paard kruipt onder de stang door

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 21:56

Ik weet niet met wat voor trailer je bezig bent maar ik zou kijken of je een ifor williams kan huren voor een weekend of week. Voorlader open en alles er uit, eerst rustig rond door de trailer laten lopen. Dan steeds een dingetje er bij in stopen tot het allemaal oke gaat en dan zorgen dat ze voor weg kan lopen als je de stang er achter doet. Vanzelf valt het kwartje dat het niet eng is. Mijn oude paard haar voorbeen was compleet misvormd door in het verleden idioot trailerladen en zelfs die kreeg ik op deze manier met een touwtje over der nek er in. Daarnaast is het rijden zelf ook een vak apart en beginnen de meeste problemen daar, te hard of wild is echt uit den boze.

eilleen333

Berichten: 12844
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 22:34

Edison31 schreef:
Heb haar bij haar achterwaarts gaan zelfs in hoog tempo zeker 20 meter terug laten zetten zodat achterwaarts gaan ineens niet meer zo leuk is en zelfs vervelend wordt. Daarna zette ze na een pas of 3 /4 achteruit ook weer braaf voorwaarts op commando en druk van het touwhalster zonder dat ze de klep al helemaal af was.

Ps Na een positieve training binden we haar altijd vast op stal om na te denken en de training te verwerken.



Bovenstaande twee dingen zijn dingen die ik niet zou doen bij het trailer laden.
20 meter achteruitlopen… na 1-2 meter ben je al een paar seconden verder en zal zij de link niet meer leggen. Beter oefen je buiten de trailer met iets achter de billen. Als je daar druk geeft kan ze niet achteruit. Dat ze dat gaat leren. Achteruit het halve erg over snappen ze niet.

Idem voor het vastbinden na het laden. Paarden overdenken dat niet. Die leven in het nu. Dus zij gaat echt niet snappen dat ze dan na moet denken over het trailerladen. Als ze daar rustig staat is dat fijn, maar heeft niets met je trailerladen te maken.
Ik laat ze eerder direct naast de trailer grazen bij mooi en rustig laden. Dat is een top beloning en lekker snel. Uiteraard moet je paard wel weten dat hij je juist niet naar gras mag sleuren.

Maar dat zou ik doen, kleinere stappen. De trailer in en uit zonder iets er achter. En los van de trailer oefenen met wijken voor druk tegen de achterhand. Bv met 1-2 helpers die een bezemsteel achter de billen houden. En dat steeds verder uitbreiden.

Sedatie kan, maar leren ze weinig tot niets van, dus dat is ook niet echt een lange termijn oplossing. Bovendien kan je dan je voer-beloning niet meer gebruiken.

Jet

Berichten: 12052
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 22:35

Edison31 schreef:
We hebben haar vandaag niet gekeerd, het schot schuin gezet en de voorstang weg en zelfs de klep verder dan horizontaal gehad zonder dat ze achteruit ging.
Verder hebben achterlangs gehuppeld, gerend gesprongen en op de trailer geklopt. Vandaag was ze eigenlijk super braaf maar blijft omkijken....


Hadden jullie die klep dan horizontaal zonder de stang erachter? Omdat je eerder schrijft dat je de stang er niet meer achter durft te doen... Dat is ook best link. Als hij terug komt is hij zeker sterker dan jullie en heb je er nog een probleem bij...

Ik zie eerlijk gezegd ook niet dat na een positieve oefening, jullie haar vastzetten op stal om het te laten verwerken. Voor ons als mens lijkt dat te werken, maar voor een paard voelt dat zoals al gezegd eerder als een straf. Ik zou haar eerder met het lekkerste voer belonen dat je kan vinden, in de trailer en bij de trailer. Of gewoon lekker het land in als dat kan. Voor hetzelfde geld vindt zij dat vaststaan helemaal niet leuk en onthoudt ze eerder die ervaring als negatief, als de positieve trailersessie.

Dat achteruit zetten kan ook werken inderdaad, alleen zou ik dat geen 20 m. doen, maar kortere stukjes. Niet te ver bij de trailer weg gaan.

In plaats van buiten de trailer lawaai te maken achter haar, zou ik in de trailer aan de achterkant gaan rommelen met de stang.

Met die 2 stangen zal niet lukken vrees ik, omdat deze te snel achteruit gaat om ze allebei erin te doen en te borgen.

Hetzelfde geldt voor een deurtje, ik vrees dat je daar ook de kans niet voor krijgt om die op tijd dicht te krijgen.

In de paddock zetten zonder aangekoppeld te zijn kan maar met een paar type trailers, als ze geen goede steunen hebben die je uit kan schuiven is het veel te instabiel.

Sederen zou kunnen, maar dat doe je eigenlijk alleen in het alleruiterste geval, als ze echt de trailer op moeten, zeker niet met oefenen.

Naar mijn idee gaat het er nu echt om om het op de trailer te leuk te maken, totdat zij haar rust daar vindt.

Heb je een vast schot als tussenwand of eentje met een plastic zeil ertussen? Met plastic kunnen ze als ze wendbaar zijn evengoed nog weten om te draaien hoor.

En wat voor borgen heb je? Met een haakje aan een rubbertje of met een pin met een beugeltje dat je moet omdraaien?

Heel verhaal weer als reacie, maar ik hoop dat je er wat aan hebt!

beestenfreak

Berichten: 1315
Geregistreerd: 17-01-08

Re: Help, mijn paard kruipt onder de stang door

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 22:55

Oef, ik begrijp dat je het beste met je paard voor hebt maar ik zou er echt een professional bij halen. Een paard dat dit gedrag vertoont voelt zich gewoon nog niet oké in de trailer. Ook het achterom blijven kijken is een teken dat ze de boel nog niet vertrouwd. Waarschijnlijk doe je het nu al maar besteed eerst maar heel veel tijd aan voor en achterwaarts in een rustig tempo en uiteindelijk rustig (en ontspannen!) in de trailer staan voordat je überhaupt denkt aan de stang of klep. Veel paarden lijken rustig in de trailer maar gaan in de 'freeze' modus en kunnen opeens vol in hun achteruit gaan.
Dingen als om laten draaien en klep optillen zijn zoals eerder gezegd gewoon echt link, 20 meter achteruit zetten en vastbinden in de stal zijn niet zinvol en zal ze niks van leren. Nogmaals, het is echt geen schande om er weer iemand bij te halen, Esther de Vries ken ik zelf niet maar klinkt als een goede optie. Misschien is het al genoemd maar in welke regio zit je?

Anouk_H

Berichten: 2178
Geregistreerd: 20-05-13
Woonplaats: Bij de paarden tussen het hooi

Re: Help, mijn paard kruipt onder de stang door

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 23:28

Ts ik heb je een pb gestuurd

Edison31
Berichten: 11
Geregistreerd: 01-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-22 21:59

VWestra schreef:
Vast binden op stal om de training te laten verwerken. Kun je dat verder toelichten hoe dat dan werkt? Het klinkt nu nogal alsof ze in het straf hoekje wordt neergezet


Er zijn een heleboel buitenlandse trainers die dat vastbinden zelfs na een training in de rijhal zelf doen...
Ik denk dat ieder wezen informatie moet verwerken en als je meteen andere dingen doet neem je daar op dat moment de tijd niet meer voor.
Dit voelt goed voor mij en is zeker geen straf maar een momentje voor zichzelf.

Edison31
Berichten: 11
Geregistreerd: 01-01-21

Re: Help, mijn paard kruipt onder de stang door

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-22 22:12

@jet
Dat t link is om de klep dicht te doen zonder stang begrijp ik maar al te goed!
We zijn deze laatste vakantie week iedere dag geweest en we merken dat ze steeds meer op haar gemak komt. De frequentie doet goed.
Ook tijdens de geluiden en langs lopen bleef ze kauwen op haar lekkertjes. Als iets echt haar aandacht trekt, stopt ze met kauwen.
Ik ga eens zien welke van de trainers een beetje uit de buurt komen. Heb de indruk dat we een beetje in een trainerloos gebied zitten... ☺️
(Op de grens van Brabant en Limburg tussen Eindhoven en Weert)
Morgen gaan we het middenschot niet meer scheef zetten en doen we weer hetzelfde.
Hele kleine stapjes!
Thanx allemaal zover.
Heb ook een filmpje van gisteren, maar weet niet of ik dat geplaatst krijg...

Jet

Berichten: 12052
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-22 22:33

Qua training van het trailerladen vind ik zelf de methode van Annemarie van der Toorn wel fijn. https://e-quine.com/over-ons/ , als je naar beneden scrolt zie je een lijst van instructeurs. Daar zitten er denk ik wel bij die dicht genoeg bij jou in de buurt zitten. De eerste die je tegenkomt uit Weert is even gestopt, maar er zit er nog eentje. Verder ook in Sint-Oedenrode en in Son en Breugel. Als je op de foto klikt, krijg je een verhaaltje te zien en contactgegevens. Je kan bij Annemarie ook een dagcursus trailerladen doen, dat kan zonder je eigen paard. Best wel leerzaam en het leert je ook goed hoe paarden denken.

In Amerika zijn er inderdaad stromingen die denken dat een paard niet leert als je hem gelijk na het oefenen in de wei zet bijvoorbeeld, maar ik kan echt niet geloven dat een paard leert en het geleerde verwerkt als hij vaststaat. Een paard leert alleen als het ontspannen is en voor de meeste paarden ( vluchtdier), is vaststaan niet per definitie ontspanning. Maar dat is mijn idee en ervaring hoor.

HarmanyL

Berichten: 2666
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Geldrop

Re: Help, mijn paard kruipt onder de stang door

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 00:21

Esther de Vries is bij mij in Heeze geweest. Ze combineert mensen als het wat verder weg is.
Mijn paard was niet moeilijk, maar had gewoon 0 focus. Geen idee wat ze nu precies gedaan heeft, was wat zweverig. Maar het werkt geweldig! Heel blij mee en geen moment spijt van.
Ze heeft ook 2 stalgenootjes met moeilijkere paarden geholpen. Zij laden ook nog steeds zonder problemen. Ok 1 is een autist, die wil alleen maar rechts geladen worden. Maar ok prima, ik denk dat met wat moeite dat er zelfs nog wel uit te krijgen is.

ElSea
Berichten: 5377
Geregistreerd: 18-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 15:50

Ik lees hier echt heel veel dingen waardoor ik mij af ga vragen of je de juiste professional er bij hebt. Ik zit helaas totaal niet in jouw omgeving maar ik zou opzoek gaan naar iemand die via de Emiel Voest methode werkt. Mijn paard rende ook altijd de trailer uit, maar die is echt helemaal genezen en ondanks dat hij het best spannend vindt heeft ie geen schijt meer aan wachten op de hulp.
Pas aub op met klep dicht doen zonder stang. En überhaupt onder de stang doorgaan, ik heb een keer een paard onder mijn ogen zijn schoft zien breken door zo'n grapje en dat was direct einde oefening.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 17:06

Edison31 schreef:
VWestra schreef:
Vast binden op stal om de training te laten verwerken. Kun je dat verder toelichten hoe dat dan werkt? Het klinkt nu nogal alsof ze in het straf hoekje wordt neergezet


Er zijn een heleboel buitenlandse trainers die dat vastbinden zelfs na een training in de rijhal zelf doen...
Ik denk dat ieder wezen informatie moet verwerken en als je meteen andere dingen doet neem je daar op dat moment de tijd niet meer voor.
Dit voelt goed voor mij en is zeker geen straf maar een momentje voor zichzelf.

Ik wist niet dat er in NL nog volgelingen waren van zo'n achterhaalde gedachten.
Ik zou wat meer verdiepen in het wezen paard en hoe ze leren en wat minder vermenselijken. :)
Dan kom je denk ook sneller tot de kern van je trailerlaadprobleem, want het is bijna niet mogelijk dat verschillende trainers zo weinig resultaat boeken. Dan gaat er iets mis bij de training.

Ik zie dat wat namen hier al gegeven zijn van trainers die weten wat ze doen, afhankelijk van waar je zit heb ik nog wel wat namen.

Libera

Berichten: 3987
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Re: Help, mijn paard kruipt onder de stang door

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 19:24

Ik zou dit (volgens mij al gezegd ergens) ook buiten de trailer gaan oefenen. Gewoon leren om niet tegen de druk van de stang tegen de billen in te gaan. Zou ook zeker hulp zoeken want het klinkt alsof er nogal wat dingetjes mis gaan of verkeerd gelezen/geïnterpreteerd worden tijdens de training.

Elisa2

Berichten: 37551
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Help, mijn paard kruipt onder de stang door

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 08:24

Als een paard braaf is geweest dan kan de beloning beter iets zijn wat ze leuk vinden, terug naar de wei met vriendjes bijv. Vastbinden op stal daar leren ze niks van.

Het naar achteren vliegen is het probleem zo te lezen, als er druk bij komt dan raakt ze in paniek. Ik heb ook eens zo'n paard gehad en wij deden de klep eerst dicht en pas daarna de stang. Maar het is gevaarlijk als ze zo achteruit stormen dus ik raadt het niet aan om er zelf mee te experimenteren. In dit geval speelde verlatingsangst ook een rol. Wellicht bij jouw pony ook?

Ik denk ook dat je hier beter echt een goede prof bij kunt halen.

Nibbit

Berichten: 10423
Geregistreerd: 03-06-05

Re: Help, mijn paard kruipt onder de stang door

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 08:47

TRT methode?
Dan is het zo opgelost. Kun je dit zelf niet dan is er vast wel iemand in je omgeving.

En... nooit je paard laten draaien in de trailer ;)
Alleen goed gedrag aanleren.

Libera

Berichten: 3987
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 00:19

Nibbit schreef:
TRT methode?
Dan is het zo opgelost. Kun je dit zelf niet dan is er vast wel iemand in je omgeving.

En... nooit je paard laten draaien in de trailer ;)
Alleen goed gedrag aanleren.

Mwah… dat ligt aan je trailer. Ik vervoer de mijne los dus die draait sowieso alle kanten op. Maar die weet wel dat ie er niet zomaar uit mag zodra ik de klep open doe.

koend
Berichten: 1264
Geregistreerd: 10-11-03

Re: Help, mijn paard kruipt onder de stang door

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 10:43

Dikwijls is het voldoende om een tijd .et een maatje op pad te gaan. Dan wordt alles minder eng en ze leren ervan.

Eerst het maatje er op. Dan de angsthaas. Snoepjes. Boel toe en (verstandig) rijden maar.

Ideaal zijn wedstrijddagen met meerdere keren werk. Na korte tijd snappen ze dat de aanhangwagen snoepje, rust en hooizak betekent.
Na 1 seizoen lopen ze vrolijk de trailer in.

Kendra

Berichten: 8758
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 11:28

Allereerst: ik denk dat je ook een professional moet regelen. Toch maar. En wat jammer dat het al een vermogen heeft gekost, wij hebben een enkele keer iemand nodig gehad en dat was altijd in 1 of 2 sessies klaar.

Wat mij opvalt is dat jullie alles in en om de trailer doen. Voor ons is de trailer niet het begin, maar het sluitstuk. Daarmee voorkom je een deel van de stress bij jezelf en bij je paard ('Oh, de trailer, we moeten weer ...'). Dus je paard leren plaatsen, wachten, op jou focussen en jou vertrouwen. In de bak iets nabouwen, bv. 2 staanders met een balk, paard er voor en dan oplopen met een balk er achter. Zo hak je het in stukjes en zijn er best veel dingen te bedenken die de druk er afhalen en die misschien jou op pad helpen totdat er goede hulp is voor het 'laatste stukje'.

Wij doen trouwens nooit iets met voer tijdens het oefenen, alleen als beloning aan het eind.
En dat vastzetten aan het eind vind ik ook raar. Pony heeft spanning en die moet ie ergens kwijt, dan lijkt vastzetten geen goede oplossing.