Opzegtermijn stalling

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kiki1976

Berichten: 16894
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Opzegtermijn stalling

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 10:40

Ik vind het altijd lastig. Want een verhaal heeft idd 2 kanten.

Maar ik ben ook van een stal weg gegaan omdat de stalhouder er een bende van maakte. Zich niet aan de gemaakte afspraken hield. En later bleek er gewoon hooi, stro uit je stal gehaald te worden.
Beschimmelde hooi van de mesthoop afhalen en aan de pensionpaarden voeren (echt letterlijk met witte tot groene schimmel erop. Koe kon naar haar zeggen er prima tegen dus een paard ook).
Stiekem heel weinig voeren zodat ze na een half uurtje/uurtje al zonder stonden en ze niet wilde dat er de rest van de dag werd bijgevoerd.

dierenfan
Berichten: 9659
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 07:58

ElCamino schreef:
Ik begrijp dit soort topics gewoon niet, heel eerlijk.
Het is heel simpel: je hebt een maand opzegtermijn. Bevalt de stal je niet zeg je op, en na die maand opzegtermijn vertrek je.....En als het per de 1e van de maand is heb je pech, moet je soms langer blijven.

Een pensionhouder moet ook andere wachtende klanten gaan bellen en die hebben ook en opzegtermijn. Anders kost een lege box gewoon veel geld. Opzeggen op de 29e of 30e vind ik ook zoiets lafs, je weet echt wel eerder dat je weg wilt....

En wil je écht per direct weg, pak je verlies en vertrek eerder,


Je kan makkelijk de 29ste opzeggen. Je hebt maand opzegtermijn de wet zegt de maand waarin je het aan geeft telt niet mee. Dus zeg ik op 1ste van de maand op heeft mijn baas 2 maanden de tijd tot verder zoeken.zeg je de 29ste op dan hebben ze 1 maand en 1 a 2 dagen. Die volle maand blijf je houden.

Pareltjes
Berichten: 2219
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 08:30

Ik snap uberhaubt die opzegtermijnen niet. Een pensionklant die weg wil laat alsjeblieft gaan. Het komt de sfeer niet ten goede. Een fatsoenlijke stal is zo weer bezet. Hier altijd wachtlijsten gehad. Ik kan er niet om malen. Soms past een pensionklant gewoon niet. Hebben ze andere ideen. Of was je een tussenstation. Laat gaan...

Rust voor de rest van je klanten, geen gestook, geen gedoe. Dan maar even een lege box. Als je klanten gaat vastpinnen is je naam zo ten grabbel. Gaan ze alleen maar lopen zeveren op Inet...Van mij een vriendelijke handshake and all the best...

ruitje

Berichten: 12361
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 08:33

Dan ga je er vanuit dat weggaande klanten altijd stoken/onrust veroorzaken?

Je kunt ook best prima uit elkaar gaan met een vriendelijke handshake en een maand opzegtermijn toch :) ?

Pareltjes
Berichten: 2219
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 08:36

Ik zeg nergens altijd. De ervaring leert dat ze of heel snel weg zijn of 10 jaar ( of veel langer ) blijven hangen. Gaan ze weg vanwege verkoop paard, verhuizing etcis er nooit een issue. Maar nieuwkomers die het niet bevalt lopen altijd te klagen. Ze hebben de stalling verkeerd ingeschat of denken de stalling naar hun hand te kunnen zetten. Heel snel uitzwaaien zonder gedoe.... Daar hoef ik geen paar tientjes aan te verdienen.Die wil ik omwille van de andere klanten buiten hebben.

Tegen hun zin op stal houden omdat ze de maand moeten uitzitten heeft voor niemand nut.

anjali
Berichten: 15178
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 08:44

Pareltjes schreef:
Ik zeg nergens altijd. De ervaring leert dat ze of heel snel weg zijn of 10 jaar ( of veel langer ) blijven hangen. Gaan ze weg vanwege verkoop paard, verhuizing etcis er nooit een issue. Maar nieuwkomers die het niet bevalt lopen altijd te klagen. Ze hebben de stalling verkeerd ingeschat of denken de stalling naar hun hand te kunnen zetten. Heel snel uitzwaaien zonder gedoe.... Daar hoef ik geen paar tientjes aan te verdienen.Die wil ik omwille van de andere klanten buiten hebben.

Tegen hun zin op stal houden omdat ze de maand moeten uitzitten heeft voor niemand nut.

Precies @Pareltjes! Ik ben het volkomen met jou eens!

ruitje

Berichten: 12361
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 08:45

Oh, ja ik ervaar dat gewoon niet zo :)

Uiteraard heb je die er tussen zitten, maar misschien scheelt het ook hoeveel je er heb en hoe je vaste klanten daar last van hebben?

Daarnaast kan je best een wachtlijst hebben maar die mensen hebben vaak ook een opzegtermijn.

En het gaat mij ook gewoon om 'zo ga je niet met elkaar om' , ik doe mijn uiterste best zo goed mogelijk voor je paard te zorgen. Ook als er conflicten zijn( sterker nog, dan let ik zelfs nog 3 dubbel extra op omdat ik niet wil dat mensen denken dat een paard dan de dupe is :o ) . Moet ik dan zakelijk de dupe zijn omdat een ander niet netjes met de afspraken om wil gaan?

Uiteindelijk vind ik dat dan ook niet fair voor de mensen die zich wel netjes aan de termijn houden.

Popstra
Berichten: 13834
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 08:47

Ben het ook met Pareltjes eens

maralyn

Berichten: 10450
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 08:47

Pareltjes schreef:
Ik zeg nergens altijd. De ervaring leert dat ze of heel snel weg zijn of 10 jaar ( of veel langer ) blijven hangen. Gaan ze weg vanwege verkoop paard, verhuizing etcis er nooit een issue. Maar nieuwkomers die het niet bevalt lopen altijd te klagen. Ze hebben de stalling verkeerd ingeschat of denken de stalling naar hun hand te kunnen zetten. Heel snel uitzwaaien zonder gedoe.... Daar hoef ik geen paar tientjes aan te verdienen.Die wil ik omwille van de andere klanten buiten hebben.

Tegen hun zin op stal houden omdat ze de maand moeten uitzitten heeft voor niemand nut.



Of de stalhouder veranderd in zijn gehele gedrag binnen een aantal jaren, waardoor het voor de pensionklanten niet te overzien is. Of er worden ineens onredelijke regels opgesteld.
(Niet mijn stalling, wel een waar ik naar toe wilde.)

anjali
Berichten: 15178
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Opzegtermijn stalling

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 09:10

Ik vind dat beide partijen eerlijk met elkaar moeten omgaan.Daarmee bedoel ik dat de klant alleen hoeft te betalen voor de tijd dat die er daadwerkelijk staat, maar ook dat die dat betalen ook echt moet doen en dus niet maandenlang niet betalen en dan stiekem vertrekken .Dat is net zo oneerlijk als laten betalen voor een paard wat er niet meer staat.

Noukie
Berichten: 10954
Geregistreerd: 27-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 09:17

Ik vind opzich een maand opzegtermijn geen probleem en doe daar ook niet moeilijk over als ik dan eerder weg wil. Zelfs als de staleigenaar er zelf een bende van maakt. Als ik dan alleen kale box hoef te betalen die laatste maand is dat aardig.

Wat mij opvalt bij pensionstallen met groot verloop omdat de zorg gewoon absoluut niet is wat ze beloven, is dat de opzegtermijn ook langer is.
Bijvoorbeeld voor de 15e van de maand en dan zes weken. Als je dan net de 16e een nieuwe plek vind zit je dus op 2,5 maand opzegtermijn. Dat is wel lekker cashen, zeker als er elke maand zo’n 5 mensen vertrekken wegens beschimmeld en vervuild hooi, er überhaupt niet gevoerd wordt etc. Dan is opzegtermijn uitzingen ook geen optie, dierenarts kost meer.

Maar goed, in het redelijke: maand opzegtermijn, gewoon afspraak nakomen en door zou ik doen. (Overigens in het geval hierboven ook maar betaald, je wint die discussie toch niet en kost alleen maar meer energie waarna je uiteindelijk alsnog moet betalen)

Pareltjes
Berichten: 2219
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 17:24

ruitje schreef:
Oh, ja ik ervaar dat gewoon niet zo :)

Uiteraard heb je die er tussen zitten, maar misschien scheelt het ook hoeveel je er heb en hoe je vaste klanten daar last van hebben?

Daarnaast kan je best een wachtlijst hebben maar die mensen hebben vaak ook een opzegtermijn.

En het gaat mij ook gewoon om 'zo ga je niet met elkaar om' , ik doe mijn uiterste best zo goed mogelijk voor je paard te zorgen. Ook als er conflicten zijn( sterker nog, dan let ik zelfs nog 3 dubbel extra op omdat ik niet wil dat mensen denken dat een paard dan de dupe is :o ) . Moet ik dan zakelijk de dupe zijn omdat een ander niet netjes met de afspraken om wil gaan?

Uiteindelijk vind ik dat dan ook niet fair voor de mensen die zich wel netjes aan de termijn houden.


Je hebt altijd een ondernemers risicio je kunt niet alles afdichten met een eisenpakket in contracten. Soms is het zakelijk beter wat verlies te nemen om een betere stabiliteit te verkrijgen. Als ik 45 dagen moet wachten op de juiste pensionklant dan doe ik dat. Liever een vaste klant die jaren blijft hangen dan van die hoppers voor wie er altijd wel issues zijn. De dupe zijn vind ik overtrokken. Dan ga je uit van altijd 100% bezetting. Zo werkt het gewoon niet altijd.

chevax

Berichten: 11338
Geregistreerd: 17-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 19:23

Pareltjes schreef:
ruitje schreef:
Oh, ja ik ervaar dat gewoon niet zo :)

Uiteraard heb je die er tussen zitten, maar misschien scheelt het ook hoeveel je er heb en hoe je vaste klanten daar last van hebben?

Daarnaast kan je best een wachtlijst hebben maar die mensen hebben vaak ook een opzegtermijn.

En het gaat mij ook gewoon om 'zo ga je niet met elkaar om' , ik doe mijn uiterste best zo goed mogelijk voor je paard te zorgen. Ook als er conflicten zijn( sterker nog, dan let ik zelfs nog 3 dubbel extra op omdat ik niet wil dat mensen denken dat een paard dan de dupe is :o ) . Moet ik dan zakelijk de dupe zijn omdat een ander niet netjes met de afspraken om wil gaan?

Uiteindelijk vind ik dat dan ook niet fair voor de mensen die zich wel netjes aan de termijn houden.


Je hebt altijd een ondernemers risicio je kunt niet alles afdichten met een eisenpakket in contracten. Soms is het zakelijk beter wat verlies te nemen om een betere stabiliteit te verkrijgen. Als ik 45 dagen moet wachten op de juiste pensionklant dan doe ik dat. Liever een vaste klant die jaren blijft hangen dan van die hoppers voor wie er altijd wel issues zijn. De dupe zijn vind ik overtrokken. Dan ga je uit van altijd 100% bezetting. Zo werkt het gewoon niet altijd.


Daar ga je toch fout, hoor Pareltjes. Een eisenpakket in contracten? Welnee, je legt gewoon wederzijds rechten en plichten vast. Met deze redenatie zou elke contract overbodig zijn.
De meeste stallen hebben een wachtlijst, dus 100% bezetting. En ja, een contract is een contract. Als je bij de één makkelijk met het contract omgaat, verwacht de ander het ook. En dan heb je dus zelf in de hand gewerkt dat mensen gaan zonder zich ook maar iets van de opzegtermijn aan te trekken.

En wat Ruitje zegt, jij gaat er vanuit dat iedereen die vertrekt, met ruzie gaat. Dat hoeft helemaal niet zo te zijn.

ruitje

Berichten: 12361
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 20:50

Bedankt voor het gratis zakelijk advies :D

Laten we er dan maar gewoon op uitkomen dat een ieder zijn bedrijf anders runt. Denk dat hoe je een bedrijf runt ook bij je moet passen. En als je dat van te voren kenbaar maakt is dat toch prima? Als iedereen weet dat ze bij jou weten dat ze weg mogen wanneer ze willen, top toch. Bij ons is dat anders :)

Pareltjes
Berichten: 2219
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 08:14

@chevax

Ik ga er juist helemaal niet vanuit dat iedereen met ruzie vertrekt. In tegendeel. Daarom dat het me ook niet boeit zo’n opzegtermijn. Maar in topic wordt gedaan alsof er wel veel met ruzie wordt vertrokken en dat men daarom op de strepen staat aangaande opzegtermijnen. Heb het idee dat de rechten hoger in het vaandel staan dan de plichten. Als het niet klikt met een pensionklant dan niet, bye bye. En ook ik heb een wachtlijst maar vertrekkende en komende klanten overlappen elkaar niet altijd 1 op 1 dus nee niet altijd 100% bezetting bij wachtlijsten.

Bovendien gelden hier voor iedereen dezelfde regels, er wordt niet bij de een soepeler omgegaan dan bij de ander. Waar haal je dat vandaan? Daarnaast slaan sommige pensionhouders toch echt wel door in hun contracten en zeker ook in het vasthouden daaraan. Maarja iedereen heeft tegenwoordig overal recht op...

ElCamino

Berichten: 8947
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-22 12:56

[/quote]

Je kan makkelijk de 29ste opzeggen. Je hebt maand opzegtermijn de wet zegt de maand waarin je het aan geeft telt niet mee. Dus zeg ik op 1ste van de maand op heeft mijn baas 2 maanden de tijd tot verder zoeken.zeg je de 29ste op dan hebben ze 1 maand en 1 a 2 dagen. Die volle maand blijf je houden.[/quote]


Tuurlijk kan dat, ik bedoel meer in de richting van de pensionhouder: die moet een andere op de wachtlijst gaan bellen, die moet óók weer opzeggen en vaak heb je dan een maand geen klant voor de betreffende stal. Als je dan de laatste dag van de maand opzegt om 22.00 uur ( dat gebeurt dus gewoon) kan de pensionhouder nooit op tijd iemand van de wachtlijst informeren en diegene kan niet op tijd opzeggen.


Daarom zeg ik, je weet donders goed dat je weg wilt, dan kun je ook gewoon en weekje eerder opzeggen.

CynthiaV
Berichten: 2989
Geregistreerd: 11-07-04
Woonplaats: Assen

Re: Opzegtermijn stalling

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-22 13:05

TS hoe is het gegaan, heeft je paard weer een fijne plek?