Tariefverhoging pensionstallen 2023/2024

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nielojram

Berichten: 7849
Geregistreerd: 14-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 22:13

Ayasha schreef:
Ik ken een stal waar ze eens per maand uit mesten en de rest alleen op strooien. :=

Dus dan is het oke?
Omdat jij dat kent?

Miran

Berichten: 4465
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 22:13

Wat is dan zo mis met het beleid van deze stal?

Benzz
Berichten: 2941
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 22:15

Mijn varkens deden het het best op 1 x per maand uitmesten. Dagelijks rechttrekken en fors strooien. Vanaf een week na leeghalen ging het weer de echt schone kant op.

Overigens heb ik op een dressuur stal gestaan waar ze 1 x per 6 maanden werden leeggehaald en daar stonden ze echt top. Je moet alleen niet gaan klooien in de onderlaag.

Charmaine
Berichten: 1418
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 22:18

[/quote]

Ik betaal hier in de randstad 545 per maand. Voor de box met buitenluik 1 x per 2 weken uitmesten en opstrooien 2 x per week. Stro en hooi zitten erbij in.
Tussendoor uitmesten moet je zelf doen. Kun je ook laten doen, maar dat kost 5,00 extra per dag. Dat doen we dus niet, want dan komt er nog 150 bij.
Je kunt een soort muesli van stal voeren, maar daar zit voor mijn paarden te weinig in en ze worden er vet van. Voer moet ik dus ook zelf kopen.
Dan neem ik nog extra service af door de week, zodat de paarden er extra uit komen; tussen de 65 en 70 per maand per paard. In het weekend regelen we (stalgenoten) dat vaak onderling. Het telt allemaal wel op. Ik zit ook onderhand al op 700 per maand per paard.
Het is duur, maar het is dan ook echt wel een luxe stal niet alleen voor de baasjes, maar zeer zeker ook voor de paarden (goed en veel hooi, goede bodems, 's zomers wei, etc.)
Ik zou graag goedkoper willen, maar dan doe je helaas altijd concessies (aan de bodems en meestal ook aan hooi/stro). En dat wil ik niet. Dat en een ruime, lichte frisse stal en voldoende buiten zijn echt van die randvoorwaarden waar ik geen concessies aan wil doen. Maar ik houd m'n hart vast wat er straks gaat gebeuren als alles naar 21% BTW gaat.
Ik zou heel graag hebben, dat wat ik nu heb meer in de buurt van Den Haag zou vinden. Voor mij komen er nu nog aardig wat reiskosten bij (want ik woon ongeveer 3 kwartier van stal vandaan).
En natuurlijk alles wat ik nu niet meereken en wat paarden zoal kosten aan randzaken (verzekering, DA, Hoefsmid, tandarts, entingen, noem maar op).

Ik sta er met 2 paarden, maar er gaat er wel eentje weg. (Was al de bedoeling).
Dan heb ik nog een fokmerrie in Putten staan, maar dat kost all-in toch een heel stuk minder.

@Benz: ik weet niet in welke regio jij zit, maar stalling voor menners is al helemaal lastig.[/quote]

Als ik dit zo lees ben ik achteraf blij dat ik niet welkom was op deze stal :o
Wat een geld voor wat je allemaal nog zelf moet doen of extra bekostigen...

Cioccolato

Berichten: 6649
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Tariefverhoging pensionstallen 2023/2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 22:21

Een pot stal is prima. Er zijn ook stallen die langer niet gemest worden. Allee drollen e uit en verder regelmatig opstrooien. Ze groeien alleen naar t dak maar prima.

Miran

Berichten: 4465
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 22:22

Dit voorbeeld heeft toch niets met oppotten te maken? Stal wordt elke dag gemest, alleen niet door de stal zelf.

Dennis

Berichten: 31485
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 22:28

123_456 schreef:
https://www.abab.nl/artikelen/wijziging ... vanaf-2025

Volgens deze link geldt de verhoging van de btw voor fokkerij, slacht en paarden die bestemd zijn voor de landbouw. Dan is dat toch niet van toepassing op recreatief stallen?


Wel op inkoop van hooi, stro en brok, dus dat zal een pensionhouder dan ook door moeten berekenen.
Juist wat gebruiks/productie paarden (zoals fokmerries en dekhengsten) waren 9%, de rest(alle ruinen, sportpaarden) was al 21% en zal nu allemaal 21% worden.

Voor stalling gelden verschillende tarieven (afhankelijk van kale boxhuur, gebruik van accomodatie, groeps stalling enz vallen allemaal in andere BTW tarieven), stalgeld kan ook bestaan uit verschillende BTW tarieven, dat zal dan ook wel allemaal naar 21% gaan ben ik bang.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58022
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 22:31

Celebi schreef:
Elke dag doe ik de stal. En dan de mest eruit en alle natte troep ook. Schoon stro en stro dat maar een beetje vies is blijft gewoon liggen. Maar dan nog plast en mest hij 's nachts zoveel en hij draait ook vaak en ligt languit waardoor hij de hele bodem open trekt en alles een grote natte bende is. Ook bij heel royaal opstrooien. Het is echt een varken. Hij was bij 24/7 buiten staan altijd schoon omdat hij in het zachte zand sliep maar nu in de stal is dramatisch. En dan staat hij overdag echt nog de hele dag buiten.

Gelukkig neemt dat gehakselde stro wel beter die urine op. Ben aan het proberen om een beetje te potten maar nog steeds is het zo snel verzadigd en draait hij de bodem nog steeds teveel open dat dat ook niet ideaal is. We zijn nog zoekende. :')

Eventueel wat stro korrels onder het gehakseld stro leggen.. :) dan maak je een wat steviger ‘bed’ onder je gehakseld stro. Doe ik hier voor de merrie. Er is ook speciale poeder (ms schippers hygiëne poeder) dat de geur en ammoniak neutraliseert en ook wat absorbeert. Als mijn merrie hengstig is snap je niet waar ze de zeik blijft halen maar met de poeder ruik je de stallen niet.

Celebi
Berichten: 3790
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Tariefverhoging pensionstallen 2023/2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 22:35

Ik kan alleen niet ook nog stro korrels gaan halen.. :+

Moet het al extra bovenop de stalprijs kopen, thuis opslaan en dan elke week per pak meenemen. Ik probeer nu eerst wel alleen gehakseld stro met stro van stal eroverheen. Misschien moet er gewoon nog een veel dikkere laag in..

Van de DA moet ik alleen erg oppassen met echt oppotten als de stal open gelopen wordt vanwege zijn gevoelige longen.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58022
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 22:46

Celebi schreef:
Ik kan alleen niet ook nog stro korrels gaan halen.. :+

Moet het al extra bovenop de stalprijs kopen, thuis opslaan en dan elke week per pak meenemen. Ik probeer nu eerst wel alleen gehakseld stro met stro van stal eroverheen. Misschien moet er gewoon nog een veel dikkere laag in..

Van de DA moet ik alleen erg oppassen met echt oppotten als de stal open gelopen wordt vanwege zijn gevoelige longen.

Het was maar een mogelijkheid. :o
Wb longen zijn er sprays als je je zorgen maakt over potten. Kom je vrij lang mee toe als je de onverdunde neemt. Silverlinde heeft ze en equi protecta als het zo nog noemt. Er zijn nog wel wat merken. :) maar opnieuw: het zijn slechts mogelijkheden. Van mij moet je niets. :)

Celebi
Berichten: 3790
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Tariefverhoging pensionstallen 2023/2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 22:52

Dank! Ik ga even kijken!

Opties zijn altijd goed natuurlijk! Dacht alleen meteen 'neee, niet nog meer extra moeten halen en opslaan'. :')

123_456
Berichten: 106
Geregistreerd: 15-11-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 23:18

Ayasha schreef:
123_456 schreef:
Dat zelfde kun je voor de stalhouder zeggen. Als 15 euro per paard zo plotseling moet worden doorgevoerd, gaat ergens iets mis. Je zou verwachten dat een stalhouder iets verder vooruit kijkt en al wat eerder in de gaten heeft dat de kosten stijgen

Of je stalhouder heeft wanhopig proberen te voorkomen te moeten verhogen. Maar als dit topic me iets leert is dat je vooral niet te goed moet willen doen voor je klanten. Beter te snel verhogen en ze een paar maanden 30 euro meer laten betalen waardoor ze eerder in de problemen komen kwa zoeken naar een andere stal dan zelf in het nauw komen en ze een maand een tientje meer doen betalen.


De meeste mensen houden van zekerheid en voorspelbaarheid. Ik denk dat het beter is om eerder te communiceren en misschien dan een maand meer te laten betalen (of eerder te laten weten dat er een verhoging aankomt, maar je nog niet precies weet wat het wordt), dan een dag voor het ingaan van de verhoging een mededeling te doen.
Het gaat niet om het tientje of enkele tientjes, het gaat om het gevoel van controle.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58022
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 23:43

Celebi schreef:
Dank! Ik ga even kijken!

Opties zijn altijd goed natuurlijk! Dacht alleen meteen 'neee, niet nog meer extra moeten halen en opslaan'. :')

Snap ik. :D en zeker als het bovenop een stalprijs komt. De meeste van die sprays zíjn etherische oliën. Enkel equi protecta heeft iets dat neutraliseert meen ik. Dus als je wil kan je ook pure oliën die de luchtwegen deugd doen mengen/aanlengen. De ingrediënten staan er bij dus die combinaties zouden moeten werken. Ik ben daarmee goedkoper uit. :)

Celebi
Berichten: 3790
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Tariefverhoging pensionstallen 2023/2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-24 23:47

Dat is dat bio stable neem ik aan? Iets neutraliserends vind ik denk ik wel prettiger dan alleen maar olie. Maar dat zegt mijn eerste gevoel. Had ook van een stalgenoot Sirocco poeder aangeraden gekregen. Denk dat het ongeveer hetzelfde werkt?

Ayasha
Blogger

Berichten: 58022
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 01:12

Celebi schreef:
Dat is dat bio stable neem ik aan? Iets neutraliserends vind ik denk ik wel prettiger dan alleen maar olie. Maar dat zegt mijn eerste gevoel. Had ook van een stalgenoot Sirocco poeder aangeraden gekregen. Denk dat het ongeveer hetzelfde werkt?

:j als je Scirocco overweegt echt op MS schippers kijken. De ms drycare is beter en in verhouding goedkoper.

Sanet

Berichten: 7988
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 01:22

Gini schreef:
Laat de klant a.u.b. zelf beslissen over zijn financiën.

Ja, dat dacht ik ook toen mijn vlas leverancier ineens een factuur stuurde voor €8,50 per pakje vlas ipv €4,50. Maar ja….

Ayasha
Blogger

Berichten: 58022
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 01:29

Sanet schreef:
Gini schreef:
Laat de klant a.u.b. zelf beslissen over zijn financiën.

Ja, dat dacht ik ook toen mijn vlas leverancier ineens een factuur stuurde voor €8,50 per pakje vlas ipv €4,50. Maar ja….

_O-

Ik ga er ook niet onderuit komen vrees ik. Ben al twee maanden aan het rekenen maar kom er gewoon niet onderuit als ik niet wil inschieten. :\ vindt het klote voor de mensen die bij me staan want het leven is voor iedereen duur… *zucht*
Zie er ook tegen op om het te melden.

Gini
Berichten: 17962
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 10:08

ruitje schreef:
Wij hadden op 27 november gecommuniceerd dat we per 1 januari omhoog gingen. We hadden het te druk, want we doen het anders altijd 6 weken van te voren. Ik vind namelijk dat iemand ook nog de kans moet krijgen om bij stallen te gaan kijken.

Vandaar dat we meteen gecommuniceerd hebben dat als je per 1 januari ging opzeggen, je tot 1 februari het oude tarief kon betalen.

Maar 1 opzegger, dus viel mee. Ik vond dit dus al 'niet netjes' van onszelf, maar valt mee als ik het zo lees :o


Daarom heb jij een goed draaiende pensionstal waar je financieel beter van wordt en waar mensen staan te trappelen om hun paard te mogen zetten! Jij denkt aan jezelf, de paarden én aan je klanten en vindt daar een goed evenwicht in.

MyWishMax

Berichten: 25454
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 10:15

Poekkie schreef:
Gini schreef:
Maar dat is dus de definitie van "met de rug tegen de muur". Je kan niet anders dan de nieuwe prijs betalen, ook als je het er niet mee eens bent, want het is te kort dag om nog naar een andere oplossing te grijpen.


Ja jammer, dat heb ik dus met de hoefsmid, tandarts, zadelpasser, hooiboer etc ook dat ik de prijsstijging pas na de behandeling/levering weet. Kan ik ook eerst betalen en daarna kijken of ik het waard vond of niet. Voor 15 euro overdrijf je echt hard. Haal die maand een stomme parkeerboete en je bent al het vierdubbele kwijt.

Daarbij kan je vast ook wel iets overleggen met een stalhouder; zijn ook maar mensen, geen robots.


Je ziet zelf hopelijk toch ook wel in dat dat echt heel anders is? Al jouw voorbeelden betaal je niet per maand een vaste vooraf afgesproken prijs, heb je geen contract mee wat maandelijks betaald moet worden en daar wisselen telkens de geleverde diensten of producten bij. Bij jouw stalling hopelijk niet. :+

Naast dat het gewoon officieel niet mag, zo kort van te voren. Je hoort minimaal zoveel dagen, weken of maanden van te voren de wijziging door te geven als dat er betaald wordt. Dus betaalt men 1 keer per maand stalgeld, moet je die maand dus ook gebruiken om wijzigingen door te voeren. Dus niet alleen wijziging van het stalgeld, maar ook als er wijzigingen doorgevoerd worden in bijvoorbeeld de service.

Daarnaast is het ook gewoon een stuk fatsoen.

Maartje1990

Berichten: 22287
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Tariefverhoging pensionstallen 2023/2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 10:26

Wij hebben het ook halverwege november laten weten dat we per 1 januari zouden stijgen. Vind minimaal 1 maand van te voren wel het minste.

Gini
Berichten: 17962
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 10:34

Poekkie schreef:
Gini schreef:
Maar dat is dus de definitie van "met de rug tegen de muur". Je kan niet anders dan de nieuwe prijs betalen, ook als je het er niet mee eens bent, want het is te kort dag om nog naar een andere oplossing te grijpen.


Ja jammer, dat heb ik dus met de hoefsmid, tandarts, zadelpasser, hooiboer etc ook dat ik de prijsstijging pas na de behandeling/levering weet. Kan ik ook eerst betalen en daarna kijken of ik het waard vond of niet. Voor 15 euro overdrijf je echt hard. Haal die maand een stomme parkeerboete en je bent al het vierdubbele kwijt.

Daarbij kan je vast ook wel iets overleggen met een stalhouder; zijn ook maar mensen, geen robots.


Dus als ik de 'kant' van de klant kies, overdrijf ik omdat het maar gaat over 15 euro. Maar voor de pensionstalhouder is het dan ineens een bedrag dat die per direct moet vragen, want nog een maand aan oud tarief kan die niet bolwerken?

Verder gaat het me niet alleen over het bedrag, maar over de onfatsoenlijke actie om op Oudjaar een prijsstijging door te voeren die geldt vanaf Nieuwjaar. In mijn hoofd is dat echt een evidentie om niet zo met je klanten om te gaan. Maar blijkbaar is het toch voer voor discussie, heel gek vind ik dat moet ik toegeven.

tienus63

Berichten: 12153
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 11:19


Poekkie

Berichten: 7362
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 11:23

@Mywishmax: nee, waarom? Bij mijn hoefsmid neem ik ook elke 2 maanden een dienst af. Die zei vorige keer doodleuk dat hij 10 euro per paard was opgeslagen na bekappen en ik heb er 4 elke keer. Op zoek naar een andere goede hoefsmid is net zo rot als naar een andere stal en de dienst is net zo regelmatig.

@Gini: ik zei zelf al in mijn eerste post dat het niet netjes is nee. Zelf zou ik het ook niet doen, wij kondigen ook een maand van tevoren aan. Maar ‘t is geen bedrag om opeens op de kast te gaan zitten. 15 euro is gewoon schouders ophalen en betalen. Of het de doorslag vinden voor iets anders, maar zeker niet iets waarvoor je op stel en sprong een andere stal moet zoeken. Daarbij heb ik al 2 maal gezegd dat je ook gewoon met je stalhouder kan praten maar dat wordt kennelijk steeds vergeten.

Lieser
Berichten: 1549
Geregistreerd: 15-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 11:27

Gini schreef:
Dus als ik de 'kant' van de klant kies, overdrijf ik omdat het maar gaat over 15 euro. Maar voor de pensionstalhouder is het dan ineens een bedrag dat die per direct moet vragen, want nog een maand aan oud tarief kan die niet bolwerken?

Voor de klant is het 15 euro voor die maand. Maar voor de stalhouder is het 750 euro (bij 50 paarden) of meer aan extra kosten per maand.

Olympia96

Berichten: 3300
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-24 11:29

Ohhhh die stal van Babootje vind ik echt veel geld voor dat weinige uitmesten. Ik heb mijn merrie ook ooit op zo’n stal gehad. Wat een vieze bende was dat. De stalhouder gaf aan dat ze gewoon heel vies was.

Niks is minder waar. Heb haar thuis op twee (max) balen gehakkeld stro in de week. Elke dag mest eruit en ze is echt super schoon.

Ik blijf het lastig vinden dat sommige eigenaars een prijsstijging zo moeilijk vinden, terwijl ik denk: hoe doen die stalhouders alles voor zo weinig geld?

En aan de andere kant lees ik prijzen waarvan ik schrik als je alle extra’s ook nog moet betalen en rond de €700 per paard uitkomt. Dat vind ik echt schrikbarend veel. Maar goed, voor die eigenaars is het geen hobby, maar werk. En voor zo’n salaris kom ik m’n bed niet uit. Zo simpel is het ook wel weer.