Welke auto voor woon-werk verkeer en trailer trekken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
welshfan97

Berichten: 1989
Geregistreerd: 27-11-11

Welke auto voor woon-werk verkeer en trailer trekken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-22 15:21

Voorheen gebruikte ik altijd de auto van mijn moeder, maar zij wil deze verkopen. Ik kan deze overnemen, maar ik twijfel of ik deze moet overnemen of beter een compleet andere auto kan kopen. Één probleem; ik weet helemaal niks van auto's. Ik heb dus wat advies nodig

Mijn situatie: ik werk 5 dagen in de week op 35km afstand, en ga in de avonden naar mijn paard (15km). In de weekenden ga ik vaak op wedstrijd of lessen op een andere locatie. Ik rijd 2 paarden maar kan met de huidige auto er maar 1 meenemen (Toyota Rav4 2.0 uit 2011). Ik twijfel dus of ik deze moet overnemen of er alternatieve bestaan voor een vergelijkbare (9.000, of iets meer) aankoopprijs maar vooral ook vergelijkbaar brandstof verbruik en wegenbelasting. Heeft er iemand tips of adviezen?

* Ik heb een Mustang Camp-let 2 paardstrailer, ik begrijp van andere dat dit een relatief zware trailer is. Het liefst zou ik deze niet inruilen voor een andere omdat ik hem heel fijn vind in het gebruik.

Sanet

Berichten: 7987
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: Welke auto voor woon-werk verkeer en trailer trekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 15:32

Wat moet je mogen trekken dan? 2200? 2500?

Cowgirl

Berichten: 23763
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 15:35

Hoewel ik al een beetje aan het rondkijken ben lees ik ook graag even mee.
Nu met het nieuwe CAO wil ik toch eens kijken of het haalbaar is om volgend jaar een auto aan te schaffen die een 1,5 paards kan trekken.

Maar er is zoveel in verschillende prijsklasses en ook hier geen verstand van auto's.( ja ik weet wat ik mooi vind :P )
Ik heb ook nog geen trailer.
Het zou een 1,5 worden met een fjord erin en ik heb een E rijbewijs.
Liefst een auto met een wat hogere instap.

Ik heb nog niet echt een budget. Ik wil eerst een beetje weten welke auto's in aanmerking komen.
In iedergeval geen splinter nieuwe. Mijn huidige ford ka is nu 11 jaar dus iets jonger of gelijk. Ik vind het belangrijker dat de auto in goede staat is.

ikke

Berichten: 37632
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 15:38

welshfan97 schreef:
Voorheen gebruikte ik altijd de auto van mijn moeder, maar zij wil deze verkopen. Ik kan deze overnemen, maar ik twijfel of ik deze moet overnemen of beter een compleet andere auto kan kopen. Één probleem; ik weet helemaal niks van auto's. Ik heb dus wat advies nodig

Mijn situatie: ik werk 5 dagen in de week op 35km afstand, en ga in de avonden naar mijn paard (15km). In de weekenden ga ik vaak op wedstrijd of lessen op een andere locatie. Ik rijd 2 paarden maar kan met de huidige auto er maar 1 meenemen (Toyota Rav4 2.0 uit 2011). Ik twijfel dus of ik deze moet overnemen of er alternatieve bestaan voor een vergelijkbare (9.000, of iets meer) aankoopprijs maar vooral ook vergelijkbaar brandstof verbruik en wegenbelasting. Heeft er iemand tips of adviezen?

* Ik heb een Mustang Camp-let 2 paardstrailer, ik begrijp van andere dat dit een relatief zware trailer is. Het liefst zou ik deze niet inruilen voor een andere omdat ik hem heel fijn vind in het gebruik.

Hier een V70 AWD benzine voor zoiets, al werk ik drie dagen vanuit huis.
1600kg, 1:10 benzine, 1800kg trekgewicht.

Wellicht niet onverstandig om hier even te lezen: [TAO] [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Verder zijn er een heleboel redenen om die auto wel of niet over te nemen. Je kent de auto en z'n geschiedenis. Bij een andere auto moet je dat maar afwachten.
Om die reden hier onlangs voor 2700 euri's laten verspijkeren aan een Pinda. Je weet wat je hebt (een goede auto) en niet wat je koopt.

Ik ga er vanuit dat je je B-E rijbewijs hebt dus dan hoef je nergens naar te kijken, behalve dat je auto het daadwerkelijke gewicht moet kunnen en mogen trekken.
Dat levert de vraag: wat weegt de trailer (op de weegbrug!) en wat wegen je paarden?
Wellicht dat die RAV dat gewoon mag trekken?

Binnen je budget zul je namelijk weinig tot niks vinden dat realistisch is voor jouw vraag.
Gisteren nog eens gekeken voor een V70 vanaf 2006; die beginnen bij 10k.....

welshfan97

Berichten: 1989
Geregistreerd: 27-11-11

Re: Welke auto voor woon-werk verkeer en trailer trekken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-22 15:47

De toyota Rav4 mag idd 2000kilo trekken (dat zou net genoeg zijn voor 2 paarden), maar in de praktijk heeft hij al heel veel moeite om met 1 paard in de ardennen de snelheid te houden bergop.

ikke

Berichten: 37632
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 16:10

welshfan97 schreef:
De toyota Rav4 mag idd 2000kilo trekken (dat zou net genoeg zijn voor 2 paarden), maar in de praktijk heeft hij al heel veel moeite om met 1 paard in de ardennen de snelheid te houden bergop.

Als jij in de Ardennen iets te vertellen wil hebben, zul je een hele dikke 4x4 mee moeten brengen, met dito motor en bijpassend verbruik!
Tenzij je wekelijks naar de Ardennen gaat, zou ik ervoor kiezen om voor die trips een capabele auto te huren en de rest van de tijd een een betaalbare auto rondrijden.

Of gooi het over een heel andere boeg: https://www.bokt.nl/markt/ad/510398/sca ... aards-1997 al zou ik wel een versie met iets meer power zoeken. 220pk is leuk voor een 12-tonner maar bij de 18ton die deze mag wegen, is ook dat geen vetpot in de Ardennen.

Kabayo

Berichten: 14089
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Welke auto voor woon-werk verkeer en trailer trekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 16:16

Afbeelding
Ik ben heel blij met mijn volvo s60. Mag volgens mij 1600 trekken. Zolang ik met 1 paard op pad ga mag het. 2 paarden trekt hij overigens wel makkelijk (2 friese paarden) maar dat mag dan officieel niet :=

MariekeS_

Berichten: 4710
Geregistreerd: 17-01-08
Woonplaats: Den Bosch

Re: Welke auto voor woon-werk verkeer en trailer trekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 16:20

In die prijsklasse heb je dan wel een oudere auto met flink wat kilometer op de teller, maar een Volkswagen Tiguan is er wel voor dat budget. De 2.0 mag 2200kg trekken.

ikke

Berichten: 37632
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 18:35

MariekeS_ schreef:
In die prijsklasse heb je dan wel een oudere auto met flink wat kilometer op de teller, maar een Volkswagen Tiguan is er wel voor dat budget. De 2.0 mag 2200kg trekken.

Zolang je een versie zonder automaat neemt. Die DSG-bak uit de modellen die binnen budget van TS vallen, staan nou niet bekend om hun geweldige prestaties....

Kabayo, ik weet niet welke motor je erin hebt liggen maar als dat die 2,5 turbo is, geloof ik meteen dat ie er weinig moeite mee heeft. Dat is best een beest van een motor. Dat is ook meteen het punt: ze vallen niet binnen het budget van TS.....

Kabayo

Berichten: 14089
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Welke auto voor woon-werk verkeer en trailer trekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 18:41

Dit is een benzine moter zonder turbo. Wel 170 pk. Heb er maar 900 voor betaald.

koend
Berichten: 1264
Geregistreerd: 10-11-03

Re: Welke auto voor woon-werk verkeer en trailer trekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 19:25

Ik zou voor de toyota gaan.
Eerst zou ik een tweedehandsaankoper laten bieden en dan hetzelfde geven aan je moeder.
Iedereen tevreden en je zal niets prijsbewusters vinden.
Toyota maakte vroeger heel betrouwbare wagens.

Ok je kunt geen 2 paarden meenemen, maar hoeveel keer per jaar moet dat?

Daantjuh88

Berichten: 1737
Geregistreerd: 13-08-07

Re: Welke auto voor woon-werk verkeer en trailer trekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 19:47

Misschien bij een dealer/ je eigen autogarage in de buurt gaan praten en je wensen op tafel leggen. Zo zijn wij aan onze mazda cx 5 gekomen. Die kunnen eventueel ook een zoekopdracht uitzetten voor je en hoef je zelf niet de hele provincie door voor een auto.

jaime_andrea
Berichten: 542
Geregistreerd: 11-05-12
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 20:04

Landrover Freelander.

Relatief goedkoop in wegenbelasting en trekt met gemak 2 paarden ( mag ook 2000kg trekken )

Heb een 1.8 benzine schakel en een 2.5 liter V6 automaat deze is wat minder vriendelijk voor je portemonnee maar man man wat een heerlijke auto als je de hort op gaat.

ikke

Berichten: 37632
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 20:32

jaime_andrea schreef:
Landrover Freelander.

Relatief goedkoop in wegenbelasting en trekt met gemak 2 paarden ( mag ook 2000kg trekken )

Heb een 1.8 benzine schakel en een 2.5 liter V6 automaat deze is wat minder vriendelijk voor je portemonnee maar man man wat een heerlijke auto als je de hort op gaat.

Hhhmmm, als groot liefhebber van Land Rover zou dit niet mijn advies zijn....
Ga dan voor een td4 en dan liefst in een Freebee II.

Capriootje

Berichten: 6775
Geregistreerd: 09-02-11
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 20:41

Hier nog een land rover liefhebber met een defender voor de tweepaards trailer maar ga wel mee in het advies hierboven.

ikke

Berichten: 37632
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 20:50

Capriootje schreef:
Hier nog een land rover liefhebber met een defender voor de tweepaards trailer maar ga wel mee in het advies hierboven.

Ik weet niet wat jij ervoor hebt staan, maar ik ga TS niet aanbevelen om een versie van mijn bouwpakket ervoor te zetten.
Ik geloof nooit dat ze gelukkig wordt van 1:5 benzine, zonder trailer, zelfs niet op overgangstarief (yep, hij is van 1987).

Cchanny

Berichten: 8866
Geregistreerd: 21-09-09
Woonplaats: Noord-Holland.

Re: Welke auto voor woon-werk verkeer en trailer trekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 22:48

Ik heb sinds 3 weken een mazda cx-5. Zonder trailer is deze bijna net zo zuinig als mijn Seat Ibiza 1.2

Afbeelding

Dees

Berichten: 18936
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 23:41

Gezien je volgens je openingspost zo een 100km per dag rijdt, zou ik een diesel overwegen. Trekken meer en trekken beter en zijn in de huidige markt minder populair dus ook betere kans op goede koop.

Capriootje

Berichten: 6775
Geregistreerd: 09-02-11
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 06:50

ikke schreef:
Capriootje schreef:
Hier nog een land rover liefhebber met een defender voor de tweepaards trailer maar ga wel mee in het advies hierboven.

Ik weet niet wat jij ervoor hebt staan, maar ik ga TS niet aanbevelen om een versie van mijn bouwpakket ervoor te zetten.
Ik geloof nooit dat ze gelukkig wordt van 1:5 benzine, zonder trailer, zelfs niet op overgangstarief (yep, hij is van 1987).


Dat bedoelde ik ook, geen land rover zou ik ook aanraden in haar geval :D

Zelf een defender 130 van 2014 ervoor staan maar een VW polo van dit jaar voor dagelijks woon/werkverkeer. M’n vader heeft een 110 uit ‘86 dus snap wat je bedoel :D

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41766
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 06:53

Dees schreef:
Gezien je volgens je openingspost zo een 100km per dag rijdt, zou ik een diesel overwegen. Trekken meer en trekken beter en zijn in de huidige markt minder populair dus ook betere kans op goede koop.

Afhankelijk van waar je woont/werkt en gezien de huidige dieselprijzen, zou ik dat dan weer niet doen :o.

Diesel is duurder in de wegenbelasting en momenteel ook zo'n 5 cent per liter duurder aan de pomp.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41766
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 06:54

Wij hebben trouwens een S80 als trekauto. Mag 1800 kg trekken en doet dat met het grootste gemak. Kost ons ca 100 euro pm wegenbelasting.

Maar als je twee paarden wil gaan vervoeren wordt t hem niet denk ik.

Achterom
Berichten: 23057
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 07:40

_San87_ schreef:
Dees schreef:
Gezien je volgens je openingspost zo een 100km per dag rijdt, zou ik een diesel overwegen. Trekken meer en trekken beter en zijn in de huidige markt minder populair dus ook betere kans op goede koop.

Afhankelijk van waar je woont/werkt en gezien de huidige dieselprijzen, zou ik dat dan weer niet doen :o.

Diesel is duurder in de wegenbelasting en momenteel ook zo'n 5 cent per liter duurder aan de pomp.

Dat is de reden waarom ik aan een oldtimer zat te denken die is omgebouwd naar LPG. Maar ja, dat vereist natuurlijk wel dat je zelf ook een beetje kunt sleutelen.

Dees

Berichten: 18936
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 08:07

_San87_ schreef:
Dees schreef:
Gezien je volgens je openingspost zo een 100km per dag rijdt, zou ik een diesel overwegen. Trekken meer en trekken beter en zijn in de huidige markt minder populair dus ook betere kans op goede koop.

Afhankelijk van waar je woont/werkt en gezien de huidige dieselprijzen, zou ik dat dan weer niet doen :o.

Diesel is duurder in de wegenbelasting en momenteel ook zo'n 5 cent per liter duurder aan de pomp.


Een diesel rijdt meer kilometers op een liter brandstof, heeft vaak een ruimere onderhoudsinterval en rijdt volgtijdig meer kilometer gedurende zijn levensduur.
Diesel is per kilometer daarom nog altijd voordelig bij het rijden van veel kilometers per jaar.

Zodra de overheidssteun op brandstofprijzen wegvalt, is de literprijs van diesel ook weer lager dan die van benzine.

Spenk
Berichten: 21823
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 08:10

Dees schreef:
Gezien je volgens je openingspost zo een 100km per dag rijdt, zou ik een diesel overwegen. Trekken meer en trekken beter en zijn in de huidige markt minder populair dus ook betere kans op goede koop.

Alleen je betaald 3x zoveel wegenbelasting en een stuk meer aan brandstofkosten. En je mag zeker met een oudere diesel al niet meer overal komen.

Ik denk dat ts met de prijs die ze betalen wil sowieso op een oude auto met veel kilometers komt. En de vraag is of je dat moet willen. Dan kan je beter deze auto overnemen waar je de geschiedenis van kent.

Dees

Berichten: 18936
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: Welke auto voor woon-werk verkeer en trailer trekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 08:15

Alleen de mrb is hoger. De brandstofkosten niet omdat een diesel meer kilometers rijdt op een liter.
Diesel rijden is een kwestie van rekenen. Bij veel kilometers per jaar kan het echt uit.

Nou ja, en als het uitkan, koop je echt veel meer auto voor je geld.