Welke auto voor woon-werk verkeer en trailer trekken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kabayo

Berichten: 14088
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 08:16

Spenk schreef:
Ik denk dat ts met de prijs die ze betalen wil sowieso op een oude auto met veel kilometers komt. En de vraag is of je dat moet willen. Dan kan je beter deze auto overnemen waar je de geschiedenis van kent.

Of een Volvo kopen. Staan er om bekend dat ze zelfs met hoge kilometers onverwoestbaar zijn. Zelf een gekocht met 7.5 ton op de teller, niet kapot te krijgen (helaas deed roest hem de das om, maar motorisch niks mis mee)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41763
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 08:33

Dees schreef:
_San87_ schreef:

Afhankelijk van waar je woont/werkt en gezien de huidige dieselprijzen, zou ik dat dan weer niet doen :o.

Diesel is duurder in de wegenbelasting en momenteel ook zo'n 5 cent per liter duurder aan de pomp.


Een diesel rijdt meer kilometers op een liter brandstof, heeft vaak een ruimere onderhoudsinterval en rijdt volgtijdig meer kilometer gedurende zijn levensduur.
Diesel is per kilometer daarom nog altijd voordelig bij het rijden van veel kilometers per jaar.

Zodra de overheidssteun op brandstofprijzen wegvalt, is de literprijs van diesel ook weer lager dan die van benzine.

Blijf je nog wel het probleem houden dat oudere diesels niet overal meer mogen rijden. Afhankelijk van waar je werkt kan dat best een probleem zijn.

Daarnaast denk ik dat de prijzen voorlopig niet gaan dalen.

Dees

Berichten: 18936
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: Welke auto voor woon-werk verkeer en trailer trekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 09:34

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... of-in-2022

1 juli 2023.
Daar deze maatregel nogal discutabel is en NL een steeds legere schatkist heeft, verwacht ik dat die tijdelijke accijnsverlaging zal sneuvelen. En dan is de literprijs van diesel weer lager dan die van benzine.

Spenk
Berichten: 21823
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 09:48

Dees schreef:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... of-in-2022

1 juli 2023.
Daar deze maatregel nogal discutabel is en NL een steeds legere schatkist heeft, verwacht ik dat die tijdelijke accijnsverlaging zal sneuvelen. En dan is de literprijs van diesel weer lager dan die van benzine.

De diesel wordt steeds duurder en duurder dus het zal tegen die tijd ongeveer gelijk zijn of duurder net als in alle andere landen al het geval is.

nikkel
Berichten: 2549
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 10:00

De diesel komt, straks kwam voor het merendeel uit Rusland. Straks met het aankondigde olie embargo, zijn er weinig aanbieders van dieselolie op de markt over gebleven. Ik denk dat daardoor de dieselprijs onevenredig hard gaat stijgen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41763
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 10:22

Dees schreef:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... of-in-2022

1 juli 2023.
Daar deze maatregel nogal discutabel is en NL een steeds legere schatkist heeft, verwacht ik dat die tijdelijke accijnsverlaging zal sneuvelen. En dan is de literprijs van diesel weer lager dan die van benzine.

Niet wanneer diesel moeilijker verkrijgbaar blijft. En daar lijkt het wel op.

Amalarab

Berichten: 7456
Geregistreerd: 24-11-07
Woonplaats: Friesland

Re: Welke auto voor woon-werk verkeer en trailer trekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 10:27

Ik heb een VW Passat voor €750 gekocht 3 jaar geleden. Die kan een trailer trekken en er past veel meuk in.

Moonlight17
Berichten: 2350
Geregistreerd: 16-06-09
Woonplaats: Venray

Re: Welke auto voor woon-werk verkeer en trailer trekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 11:09

Ik heb zelf ook zo'n fijne Mustang Camplet trailer, maar ik denk dat je in ieder geval in de buurt van de auto's moet blijven van 2000 kilo.

De trailer is inderdaad +/- 200 kilo zwaarder als de gemiddelde kunststof trailer. De Nissan Qashqai van mijn ouders heeft maar 1800 kilo wat hij mag trekken, 1 paard gaat net met alle spullen in de trailer. 2 paarden kan die wel aan, maar we merken wel dat die daar echt moeite mee heeft. Dat doen we dan ook alleen maar bij kleine stukjes. Ik zie dat je meer in het zuiden van Limburg woont, dus misschien dat het meer heuvelachtige ook een grote invloed kan hebben op de hoeveelheid moeite die de Toyota van je ouders heeft.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41763
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 12:10

Achterom schreef:
_San87_ schreef:

Afhankelijk van waar je woont/werkt en gezien de huidige dieselprijzen, zou ik dat dan weer niet doen :o.

Diesel is duurder in de wegenbelasting en momenteel ook zo'n 5 cent per liter duurder aan de pomp.

Dat is de reden waarom ik aan een oldtimer zat te denken die is omgebouwd naar LPG. Maar ja, dat vereist natuurlijk wel dat je zelf ook een beetje kunt sleutelen.

Onze Volvo loopt op LPG. Is best leuk tanken :7.

welshfan97

Berichten: 1989
Geregistreerd: 27-11-11

Re: Welke auto voor woon-werk verkeer en trailer trekken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-22 23:36

Bedankt voor de tips allemaal! Ik heb besloten om voor nu de auto van mijn moeder over te nemen, en eventueel later (met een groter budget) voor een sterkere auto te gaan.

Het lastige is dat ik in de Ardennen les en dus een relatief zware trailer heb. Veel auto's waar de meeste zich hier in ons platte landje goed mee redden zijn voor mij dus alsnog aan de zwakke kant (veel is vergelijkbaar met de toyota). Voor dus mogen de paarden dus om en om met me mee ;)

Achterom
Berichten: 23056
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 23:50

Kabayo schreef:
Spenk schreef:
Ik denk dat ts met de prijs die ze betalen wil sowieso op een oude auto met veel kilometers komt. En de vraag is of je dat moet willen. Dan kan je beter deze auto overnemen waar je de geschiedenis van kent.

Of een Volvo kopen. Staan er om bekend dat ze zelfs met hoge kilometers onverwoestbaar zijn. Zelf een gekocht met 7.5 ton op de teller, niet kapot te krijgen (helaas deed roest hem de das om, maar motorisch niks mis mee)

Tja, afgekeurd is afgekeurd.
De meeste auto's worden uberhaupt niet vanwege de motor afgekeurd...

ikke

Berichten: 37632
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 12:24

Achterom schreef:
Kabayo schreef:
Of een Volvo kopen. Staan er om bekend dat ze zelfs met hoge kilometers onverwoestbaar zijn. Zelf een gekocht met 7.5 ton op de teller, niet kapot te krijgen (helaas deed roest hem de das om, maar motorisch niks mis mee)

Tja, afgekeurd is afgekeurd.
De meeste auto's worden uberhaupt niet vanwege de motor afgekeurd...

Daar zou ik met moderne auto's toch niet zo zeker van zijn.....

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41763
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 12:26

Achterom schreef:
Kabayo schreef:

Of een Volvo kopen. Staan er om bekend dat ze zelfs met hoge kilometers onverwoestbaar zijn. Zelf een gekocht met 7.5 ton op de teller, niet kapot te krijgen (helaas deed roest hem de das om, maar motorisch niks mis mee)

Tja, afgekeurd is afgekeurd.
De meeste auto's worden uberhaupt niet vanwege de motor afgekeurd...

Jongtimers misschien niet... Maar ik heb niet het idee dat de nieuwe lichting auto's motorisch zo sterk is als die van vroegah.