paard te zwaar voor trailer?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
vierhoef
Berichten: 174
Geregistreerd: 08-08-20
Woonplaats: NL

paard te zwaar voor trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-22 20:24

twee maanden geleden hebben we een nieuw paard gekocht na het overlijden van mijn vorige paard. Dit paard is 10 cm groter dan mijn vorige paard en zo'n 60 kg zwaarder. Mijn nieuwe paard weegt 630 kg, vorige paard 570.

Nu lopen we tegen een probleem aan. Onze trailer is een humbaur solo uit 2006. Het maximaal laadgewicht is 590 kg, trailer zelf is 610 kg. Dit zou dus betekenen dat mijn nieuwe paard 40 kg te zwaar is voor de trailer.

Het idee is om de trailer over een paar maanden in te ruilen tegen een nieuwere die meer kan hebben. Tot die tijd lijkt het me wel heel leuk om toch op pad te kunnen met het nieuwe paard. Denken jullie dat het kwaad kan om het paard een paar keer te vervoeren in de huidige trailer?

veiligheid en gezondheid van het paard en iedereen staat uiteraard bovenaan.

KimD

Berichten: 20468
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Re: paard te zwaar voor trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 20:26

Vaak zit er wel een bepaald marge meegenomen in zo'n dingen maar ik zou er zelf geen prettig gevoel bij hebben.

MariekeS_

Berichten: 4710
Geregistreerd: 17-01-08
Woonplaats: Den Bosch

Re: paard te zwaar voor trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 20:29

Heeft de trailer vanuit de fabriek 1200kg laadvermogen (590+610) of is deze ooit op papier teruggekeurd zodat iemand (of jij?) er met een B rijbewijs mee kan rijden?

Neon

Berichten: 4947
Geregistreerd: 03-07-06

Re: paard te zwaar voor trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 20:40

Even los van of de trailer die 40 kg kan hebben.. Je mag niet overladen... als je meer laad dan je mag laden, heb je een probleem op het moment dat je bijvoorbeeld een ongeluk krijgt...

en een fikse boete als je aangehouden/gecontroleerd zou worden...

speurneusc

Berichten: 5425
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 20:43

trailer gewicht omzetten, kan online bij rdw, kost niet zoveel.

Lindor92
Berichten: 7007
Geregistreerd: 14-05-07
Woonplaats: Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 20:46

Neon schreef:
Even los van of de trailer die 40 kg kan hebben.. Je mag niet overladen... als je meer laad dan je mag laden, heb je een probleem op het moment dat je bijvoorbeeld een ongeluk krijgt...

en een fikse boete als je aangehouden/gecontroleerd zou worden...

Dat is nog geen 5% overbelading. Dan krijg je een waarschuwing. Hoe het zit als je vaker een waarschuwing krijgt weet ik niet.

Lindor92
Berichten: 7007
Geregistreerd: 14-05-07
Woonplaats: Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 20:47

speurneusc schreef:
trailer gewicht omzetten, kan online bij rdw, kost niet zoveel.

Die kan je alleen omhoog zetten als deze eens naar beneden is gezet.

Simbaa
Berichten: 3966
Geregistreerd: 17-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 20:49

Weet je zeker dat het maximum gewicht van de trailer ook het daadwerkelijke maximum gewicht is? Dus is die gelijk aan het maximum gewicht toen deze uit de fabriek kwam of is het max gewicht terug gezet zodat een vorige eigenaar met B-rijbewijs de trailer mocht rijden?
In dat laatste geval kan je hem namelijk gewoon terugzetten via de RDW.

speurneusc

Berichten: 5425
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 20:52

Lindor92 schreef:
speurneusc schreef:
trailer gewicht omzetten, kan online bij rdw, kost niet zoveel.

Die kan je alleen omhoog zetten als deze eens naar beneden is gezet.


je kan ook nog spelen met max laadvermogen van je auto (dus die ook op kenteken omzetten), daar wat vanaf halen op kenteken mag je bij je trailer bijvoegen tot bepaalde hoogte.

Ibbel

Berichten: 49239
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 21:00

speurneusc schreef:
je kan ook nog spelen met max laadvermogen van je auto (dus die ook op kenteken omzetten), daar wat vanaf halen op kenteken mag je bij je trailer bijvoegen tot bepaalde hoogte.


Dat is alleen zinvol bij B-rijbewijs.

TS: wat mag je auto trekken?
Weegt de trailer leeg idd maar 610? (Anders was je bij je vorige paard al in overtreding)
Is de trailer ooit teruggekeurd?
Heb jij je BE rijbewijs, maw, is dat terugkeuren voor jou niet van toepassing?

Dat alles is nu missende info

Sosha

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Rhenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 21:03

Als je trailer echt origineel uit de fabriek dit maximaal laadvermogen heeft, zou ik het persoonlijk zeker niet doen. Ik houd het zelfs liever minimaal 100 kg onder het maximaal laadvermogen. Met wat de auto maximaal mag trekken blijf ik liever 200 kg of meer onder. Ik houd het graag veilig.

ingvdh

Berichten: 6382
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Re: paard te zwaar voor trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 21:23

Ik vermoed dat de trailer is teruggekeurd om zo met alleen een B rijbewijs er mee op pad te kunnen. De meeste Humbaurs mogen totaal 1600 kg wegen.

Het probleem zal hem dus niet liggen of de trailer het wel mag dragen maar meer of de trailer het mag dragen.

Brainless

Berichten: 29765
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 21:25

Lindor92 schreef:
Neon schreef:
Even los van of de trailer die 40 kg kan hebben.. Je mag niet overladen... als je meer laad dan je mag laden, heb je een probleem op het moment dat je bijvoorbeeld een ongeluk krijgt...

en een fikse boete als je aangehouden/gecontroleerd zou worden...

Dat is nog geen 5% overbelading. Dan krijg je een waarschuwing. Hoe het zit als je vaker een waarschuwing krijgt weet ik niet.

Dat is een groot misverstand dat je alleen een waarschuwing kan krijgen.
Tot 10% overbeladen mag je doorrijden, maar mogen ze zeker wel een boete geven.

ikke

Berichten: 37651
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 22:17

Brainless schreef:
Lindor92 schreef:
Dat is nog geen 5% overbelading. Dan krijg je een waarschuwing. Hoe het zit als je vaker een waarschuwing krijgt weet ik niet.

Dat is een groot misverstand dat je alleen een waarschuwing kan krijgen.
Tot 10% overbeladen mag je doorrijden, maar mogen ze zeker wel een boete geven.

En ook dat is niet waar; het is een marge die in de praktijk vaak gehanteerd wordt maar niet iets waar je rechten aan kunt ontlenen; het staat namelijk nergens in de wet!

Voor TS: Ik zou eens beginnen met die 610kg leeggewicht te controleren. Dat is onwaarschijnlijk laag (hoewel niet geheel onmogelijk).
Daarnaast trek ik in twijfel of die trailer daadwerkelijk maar 1200kg mag wegen of dat dat een papieren gewicht is. Het is waarschijnlijker dat de trailer gewoon 1600 of zelfs 2000kg mag wegen. Voer je kenteken in op https://www.rdw.nl en check wat de technisch Toegestane Maximum Massa is.

Is dat echt 1200kg, dan kun je via de importeur papieren krijgen op basis waarvan je de TMM kunt verhogen.

kiki1976

Berichten: 16907
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: paard te zwaar voor trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 22:29

Mijn trailer is terug gekeurd van 1300 naar 1200kg tmm. Ik heb hem overigens zo gekocht. Maar was idd gedaan zodat ze met B konden rijden
Maar mijn trailer weegt op papier 540 kg

MariekeS_

Berichten: 4710
Geregistreerd: 17-01-08
Woonplaats: Den Bosch

Re: paard te zwaar voor trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-22 10:57

Overigens is overbeladen niet alleen relevant voor een mogelijke boete maar ook voor je verzekering.

Karreman
Berichten: 580
Geregistreerd: 04-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 06:53

Kijk eerst eens op het typeplaatje van de trailer. Daar staat het max bruto laadvermogen vanaf fabriek op. Als daar 1200 kg op staat is dat het en staat er 1300 of 1600 kg op dan is ie ooit terug gekeurt en kun je dit weer ongedaan maken.
En soms zitten er zwaardere assen onder, die meer kunnen dragen dan waarvoor de trailer gekeurd is. Dus kruip er eens onder om te kijken wat er op de typeplaatjes van de assen staat

DDDara
Berichten: 1012
Geregistreerd: 30-11-11

Re: paard te zwaar voor trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 09:10

Ik zou lekker met je trailer op pad gaan. Toen je vorige paard er instond ben jij er ook wel eens door heen gelopen toen is de bodem er ook niet uit gevallen. Die paar kilo maakt echt geen verschil hoor en zijn zo veel mensen die het precieze gewicht van hun paard niet eens weten en daar bij nog veeeel meer super zware ruiters die ook wel is door de trailer lopen als hun paard er instaat.

Sosha

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Rhenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 09:20

DDDara schreef:
Ik zou lekker met je trailer op pad gaan. Toen je vorige paard er instond ben jij er ook wel eens door heen gelopen toen is de bodem er ook niet uit gevallen. Die paar kilo maakt echt geen verschil hoor en zijn zo veel mensen die het precieze gewicht van hun paard niet eens weten en daar bij nog veeeel meer super zware ruiters die ook wel is door de trailer lopen als hun paard er instaat.


Maar door de trailer lopen, doe je als de trailer stilstaat.
Bewegend gewicht tijdens het rijden, is het probleem, niet dat je paard door de bodem zakt.

ikke

Berichten: 37651
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 14:19

Sosha schreef:
DDDara schreef:
Ik zou lekker met je trailer op pad gaan. Toen je vorige paard er instond ben jij er ook wel eens door heen gelopen toen is de bodem er ook niet uit gevallen. Die paar kilo maakt echt geen verschil hoor en zijn zo veel mensen die het precieze gewicht van hun paard niet eens weten en daar bij nog veeeel meer super zware ruiters die ook wel is door de trailer lopen als hun paard er instaat.


Maar door de trailer lopen, doe je als de trailer stilstaat.
Bewegend gewicht tijdens het rijden, is het probleem, niet dat je paard door de bodem zakt.

Sorry, onzin.

Trailers worden gebouwd volgens een getest concept. Dat staat helemaal los van de gewichten op kenteken.
Ik had hier een oude Westfalia die voor 1600kg op papier stond maar de assen waren geschikt voor 1200 kgper stuk. Constructie was technisch identiek aan de tweepaards, die in NL standaard voor 2000kg op papier stond maar evengoed 2400kg op kenteken kon hebben (wat in Duitsland vaker gebeurde).

StellaPRE

Berichten: 121
Geregistreerd: 19-02-21

Re: paard te zwaar voor trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 12:05

ik zou even contact op nemen met het RDW over meer informatie over de technische informatie. Veel trailers worden terug gekeerd idd.