afmetingen tussen borst- en bilstang trailer

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Wifa
Berichten: 38
Geregistreerd: 04-11-18

afmetingen tussen borst- en bilstang trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-22 09:38

Iedereen vindt de hoogte van de trailer belangrijk en dat is natuurlijk ook zo. Maar ik vind nergens afmetingen tussen borst en bil stang. Toen we ons (lang gelijnd) paard met een geleende trailer gingen ophalen, bleek zo toch te lang te zijn. Haar staart hing over de klep. Nu zijn we dus op zoek naar een trailer, liefst tweedehands, waarvan de afstand tussen borst en bil ruim is. De dekens die ik voor mijn paard koop hebben maat 205. Ik vermoed dat de afstand tussen de stangen dus minimum 205 cm moeten zijn. Maar welk merk heeft iets grotere maten, want standaard is de maat 195 cm denk ik. Wie heeft de gouden tip? Alvast bedankt!

pillow
Berichten: 7841
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: afmetingen tussen borst- en bilstang trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-22 10:01

Bij een 1,5 paards kan hij ook schuin staan en wordt de afstand behoorlijk groter. De afstand tussen de stangen van de mijne is max 185 cm daar past mijn lange Gelderse van 175 prima tussen.

Ibbel

Berichten: 49224
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: afmetingen tussen borst- en bilstang trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-22 10:07

Die 205 van de dekenmaat is de lengte vanaf het midden van de borst tot de achterkant van het achterbeen. Daar zit dus de halve breedte van het paard bij in ;)

Ik heb 'm voor mijn Cheval Liberté trailer wel eens opgemeten voor iemand, was idd 1.85 als ik me goed herinner.

Overigens, staart over de klep zegt niet veel. Ten eerste valt die staart normaliter gewoon tussen de billen van het paard én zit er ruimte tussen achterstang en klep waar die staart ook nog eens makkelijk tussen past. Dus als een paard 'm over de klep gooit, doet-ie dat zelf én heeft er kennelijk de ruimte voor gehad, anders had-ie 'm niet tussen stang en billen door kunnen frutten :D

Freyr
Berichten: 701
Geregistreerd: 20-07-17

Re: afmetingen tussen borst- en bilstang trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-22 10:51

In mijn ifor williams hbx506 past mijn paard met dekenmaat 198 makkelijk! Ik heb er vaak eentje mee die nog iets langer is en dat paard gaat ook zonder problemen.

Maar, deze tweedehands vinden is zo ongeveer onmogelijk

Jet

Berichten: 12052
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-22 12:59

Het hangt er ook wel vanaf hoe lang het stuk is voor de borststang. Is dat een kort stuk, zal je paard geneigd zijn meer naar achter te willen staan en dus meer ruimte tussen borst- en bilstang willen hebben. Ook daar zou je dus naar moeten kijken. Dat is namelijk ook niet fijn omdat ze vaak ook wel steun uit die stangen halen.
Verder hangt het ook nog af van de hoogte van de achterklep, hoe hoger, hoe lastiger ze de staart eroverheen kunnen krijgen.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-22 13:47

Mijn paard heeft deken maat 221 en past eigenlijk wel op elke Ifor Williams. Ik heb zelf een ouder model en daar een kleine aanpassing in laten doen waardoor ik 10 cm extra heb.

Maar hij heeft een paar maand terug op de nieuwste Ifor gestaan en daar had hij ruimte over.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

tjaakje

Berichten: 919
Geregistreerd: 16-07-13

Re: afmetingen tussen borst- en bilstang trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-22 23:51

Ik ben ook op zoek naar een andere trailer. Ik heb een belgisch trekpaard die behoorlijk lang en zwaar is. Mijn huidige tweepaards trailer (waar hij altijd alleen op staat) wordt slechter en is toch niet een van de stevigste merken. Ik ben nu ook op zoek naar een Ifor met voldoende lengte. 185cm heeft hij wel nodig. Lengte voor de voorstang is dan weer iets minder belangrijk voor ons, hij heeft een lang lijf, maar korte nek.

Aanpassingen doen zodat ze aan de voorkant meer ruimte hebben, vind ik zelf wat spannend. Ze staan dan ook verder voor in de trailer, wat zorgt voor meer kogeldruk. En met een paard van 900 kilo telt dat snel op...

MayoNeighs

Berichten: 168
Geregistreerd: 28-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 02:17

Mijn grote warmbloed van +- 1.75 (dekenmaat 205) past met ruime overschot op de nieuwe Ifor HBX511 :) Het is tot nu toe ook de enige trailer waar hij echt rustig op staat, andere trailers waren zowel in lengte als in hoogte veel te krap.

LaDonna75

Berichten: 2189
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Gelderland

Re: afmetingen tussen borst- en bilstang trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 09:52

Ik zal zo eens meten in onze trailer. Wij hebben een nieuwe Humbauer die gebaseerd is op Ifor Williams.

LaDonna75

Berichten: 2189
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Gelderland

Re: afmetingen tussen borst- en bilstang trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 11:56

Ik heb gemeten, bij onze trailer kun je beide stangen verstellen in hoogte. Hoe hoger, hoe meer uit elkaar. Op de laagste stand is de stang-tot-stang afstand 170cm en op de hoogste stand 190cm. Zo zit dat:
Afbeelding

ingvdh

Berichten: 6379
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Re: afmetingen tussen borst- en bilstang trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 12:34

Een vriendin klaagde een keer tegen mij dat mijn (oude) trailer te kort voor haar paard was. Ik dacht dat het onzin was tot haar paard (grote stevige ruin van ruim 1,75, dekenmaat 215) echt schuin moest staan tussen de stangen.

Zij heeft toen alles opgemeten en heeft toen een trailer gekocht waar hij wel in pastte, nadien kwamen we erachter dat alle nieuwere trailers al langer (en hoger) zijn dan de oudjes. Dekenmaat 205 past in bijna alle nieuwere trailers.

Anders even je paard opmeten en meetlint mee als je op zoek gaat. Dekenmaten aanhouden is geen goed idee, de meeste paarden zijn korter dan hun deken omdat die nog om het lichaam heen moet om de borst ook te kunnen bedekken.

Wifa
Berichten: 38
Geregistreerd: 04-11-18

Re: afmetingen tussen borst- en bilstang trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-22 08:51

Bedankt voor de tips tot nu toe. Ik ga aan de slag met jullie info.