Trailer probleem, paardenfluisteraar gezocht !

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Onemillion

Berichten: 40
Geregistreerd: 09-05-21

Trailer probleem, paardenfluisteraar gezocht !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-22 11:14

Hulp gezocht ! Regio limburg (België )

We krijgen ons paard niet rustig op de trailer.
Veel geoefend en ook steeds geprobeerd te voeren op de trailer met de klep open..
paar happen en dan achteruit. Terug erin paar happen en terug eruit.
Dan de klep dichtgedaan en echt paniek willen uitbreken. Paard staat te rillen.

Het is echt een braaf en rustig paard we snappen niet goed van waar de angst komt.
Hij is 5 jaar.

We zoeken iemand die ons kan helpen hiermee.
Dankjewel

cissy

Berichten: 19859
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Trailer probleem, paardenfluisteraar gezocht !

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 14:23

Paarden moeten leren dat de trailer niet eng is, zomaar de klep sluiten en denken dat het dan ok is werkt niet altijd. Ik denk dat je een paar stappen te snel bent gegaan voor dit paard.
Ene paard boeit het niks en de andere raakt in paniek.
Je moet je dus aan het paard aanpassen.

Ik zou je prima kunnen helpen maar zit dik 200km bij je vandaan.

Janneke2

Berichten: 22904
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 14:49

Ik ben een fan van 'het echte' natural horsemanship: goed naar je dier kijken en communiceren.
Je mag en moet grenzen stellen, maar aangezien je dier sterker is dan jij heb je de basisvoorwaarde 'vertrouwen' hard nodig.
.... ik hoorde laatst iemand zeggen: 'als een paard geen nee durft te zeggen word ik pas ongerust'. En ik vind het ook prettig om aan mijn dier te merken 'dat het maar matig is, wat mijn mens nou weer wil'.
Als je die signalen opvangt, kun je het probleem hopelijk oplossen.

Het doel is, dat hij ooit vol vertrouwen in het ding staat,
ipv 'ze hebben me er in geluisd'. (Het voer is wel lekker, maar - huuuu!)

Verder heb ik mijn dier getraind op de manier van Linda Tellington.
(Met wat boeken en YouTube films kun je veel zinnigs vinden.)
Je begint met grondwerk als in: benen 'draaien', afstrijken, en de bodywraps.
Paard mag efkes verbaasd kijken, maar je communiceert, je wil dat je dier ontspant en vrolijk wordt van alle nieuwe dingen.
BASIS!!!

Je oefent met het labyrint en lopen over 'gekke dingen' (plastic dekzeil, houten planken, bij buiten wandelen bruggetjes meenemen etc).
Oefen heuvelopwaarts: achterwaarts en zijwaarts,
heuvelafwaarts: achterwaarts en zijwaarts.
Daarna komt de wip.
Je leent een partytent, en dmv een oxer oefen je met smalle doorgangen.

Kortom alle aspecten van de trailer oefen je apart, terwijl je je gereedschap gebruikt. (Wand om af te strijken, bodywrap, hoofd laag, samen ademen etc etc etc.)
Daarna combinaties.
Op de wip tussen de balken van de oxer, etc. en als het goed is, doet hij het braaf en ontspannen.

En na alle voorwerk "het echte spul".
Doel 1: dat hij jou blijft vertrouwen als je maar naar het ding kijkt. Het klinkt heel klein, maar is wezenlijk belangrijk.
Doel 5 ofzo: vol vertrouwen samen op de loopplank en terug.
En na een fiks aantal successen ga je er samen in.
Nog een tijdje later volgt eten in de trailer.
Dan eten met klep dicht.
Nog weer een tijd later 5 minuten oid van het erf in het ding en zonder giga bochten terug naar stal.

Cabelona

Berichten: 1702
Geregistreerd: 29-10-08
Woonplaats: Vroomshoop

Re: Trailer probleem, paardenfluisteraar gezocht !

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 15:12

Eens met Janneke. Natural Horsemanship kan je hier enorm mee helpen.

Eigenlijk is trailerladen een verzameling van verschillende oefeningen die je in een friendly game kunt aanpakken. Je wilt met elke stap werken naar volledige ontspanning. Verdiep je hier eens in, dan zie je waar je paard spanning opbouwt en hoe je dat kunt afvloeien. Dit kan trouwens prima zonder gebruik van eten.

Dat het paard zo staat te trillen betekend eigenlijk dat je al veel signalen gemist hebt en over zijn grenzen heen bent gegaan. Dus voor je met de trailer aan het werk gaat is het eigenlijk eerst zaak dat je zijn signalen leert te zien en te snappen. En hoe je deze spanning kan afvloeien zodat het paard OK wordt met de situatie (friendly game). Dan is het fijn als voor jou de basis van op afstand sturen van een paard erop zit.
Daarna kun je alle facetten met trailerladen opknippen in kleine oefeningen. Denk aan ontspannen wanneer de billen de stang raken. Leren dat het paard van de stang af kan komen zelfstandig. Het betreden van smallere doorgangen. Voeten op apart materiaal zetten (voetje voor voetje werken). Verschillende dingen combineren en als laatst als alles bij elkaar komt met de trailer aan de gang.

Onemillion

Berichten: 40
Geregistreerd: 09-05-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-22 16:04

cissy schreef:
Paarden moeten leren dat de trailer niet eng is, zomaar de klep sluiten en denken dat het dan ok is werkt niet altijd. Ik denk dat je een paar stappen te snel bent gegaan voor dit paard.
Ene paard boeit het niks en de andere raakt in paniek.
Je moet je dus aan het paard aanpassen.

Ik zou je prima kunnen helpen maar zit dik 200km bij je vandaan.


We hebben echt 2 weken elke dag met de klep open eten gegeven op de trailer alleen voor slobber gaat hij erin, 2 happen en dan weer eruit. Zeker 10 keer op en af.. op ons gemak.
Hij paniekeerd als hij niet weg kan..

Akke_sSpring

Berichten: 991
Geregistreerd: 02-01-09

Re: Trailer probleem, paardenfluisteraar gezocht !

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 16:31

Mijn paard deed dit ook, terwijl zij daarvoor prima op de trailer ging. Geen idee waardoor het werd getriggerd maar het was wel heel vervelend. Ik kreeg dit niet goed opgelost ondanks dat wij al veel grondwerk deden en ik haar voeten praktisch per voet kon laten verplaatsen. Ik heb toen Danielle ingeschakeld van Amable omdat ik een escalatie wilde voorkomen. Omdat ons grondwerk al goed op orde was, hadden wij genoeg aan één les. Sindsdien heb ik haar prima kunnen laden, zelfs alleen, op bekend en vreemd terrein. Succes!

MyChoice

Berichten: 2203
Geregistreerd: 08-11-17

Re: Trailer probleem, paardenfluisteraar gezocht !

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 20:56

En dat is clickertraining?

onpaard

Berichten: 2975
Geregistreerd: 28-03-13

Re: Trailer probleem, paardenfluisteraar gezocht !

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 21:09

Ik ben fan van een ervaren paard gebruiken als voorbeeld. Wij hebben de 3 jarige vervoerd naast een ervaren paard uit de kudde. Maar dan moet je wel die mogelijkheid hebben. Ondanks dat het laden best wat kabaal gaf stond het ervaren paard rustig hooi te eten op de trailer.

Katyatje

Berichten: 1866
Geregistreerd: 25-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 21:17

Onemillion schreef:
cissy schreef:
Paarden moeten leren dat de trailer niet eng is, zomaar de klep sluiten en denken dat het dan ok is werkt niet altijd. Ik denk dat je een paar stappen te snel bent gegaan voor dit paard.
Ene paard boeit het niks en de andere raakt in paniek.
Je moet je dus aan het paard aanpassen.

Ik zou je prima kunnen helpen maar zit dik 200km bij je vandaan.


We hebben echt 2 weken elke dag met de klep open eten gegeven op de trailer alleen voor slobber gaat hij erin, 2 happen en dan weer eruit. Zeker 10 keer op en af.. op ons gemak.
Hij paniekeerd als hij niet weg kan..

Je paard gaat nu puur voor de slobber de trailer op. Daarvoor overwint hij tijdelijk zijn angst. Maar hij leert er helemaal niks mee helaas. Zo lang je paard niet zonder eten de trailer op loopt ben je niet toe aan, en zelfs verre van, de fase om de klep dicht te doen.

Ik ken niemand in Limburg maar Magali van der Heyden is hier goed in. Je zou haar altijd kunnen vragen of ze je richting soms uit komt of vragen of zij iemand dichterbij kent die hiermee kan helpen.

cissy

Berichten: 19859
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 22:03

Onemillion schreef:
cissy schreef:
Paarden moeten leren dat de trailer niet eng is, zomaar de klep sluiten en denken dat het dan ok is werkt niet altijd. Ik denk dat je een paar stappen te snel bent gegaan voor dit paard.
Ene paard boeit het niks en de andere raakt in paniek.
Je moet je dus aan het paard aanpassen.

Ik zou je prima kunnen helpen maar zit dik 200km bij je vandaan.


We hebben echt 2 weken elke dag met de klep open eten gegeven op de trailer alleen voor slobber gaat hij erin, 2 happen en dan weer eruit. Zeker 10 keer op en af.. op ons gemak.
Hij paniekeerd als hij niet weg kan..


Dus ben je te snel gegaan als hij paniekeert. Wat stappen overgeslagen denk ik zo.
Hij gaat er inderdaad alleen in voor de slobber en niet voor het vertrouwen.
Het heeft niet veel nut om hier een heel lang verhaal te typen over wat je zou kunnen doen zonder het karakter van het paard te kennen en zonder jouw lichaamstaal erbij te zien.
Alles staat of valt met de juiste timing en gevoel, ben je off dan kun je oefenen tot je een ons weegt maar dan oefen je net het verkeerde.
Zorg voor hulp van iemand die grondwerk kent op de NH manier en ga samen oefenen.

Janneke2

Berichten: 22904
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 10:37

Onemillion schreef:
We hebben echt 2 weken elke dag met de klep open eten gegeven op de trailer alleen voor slobber gaat hij erin, 2 happen en dan weer eruit. Zeker 10 keer op en af.. op ons gemak.
Hij paniekeerd als hij niet weg kan..


Ik geloof grif dat je je best hebt gedaan, maar iemand heeft jou een los trucje geleerd.

Op zich kun je stommere dingen doen dan met voer je dier vertellen 'die klep is leuk'.
... maar als hij paniekeert als hij opgesloten wordt, heeft die klep toch wel een soort van bijsmaak.

En ik zou zeggen: aan het werk met de oxer. Eerst twee balken op de grond, tussendoor lopen braaf, belonen (al dan niet voer of stoppen).
Dan stilstaan en ontspannen tussen twee balken. Braaf, belonen.
Dan twee balken plus staanders. Braaf, belonen.
Dan 1 balk erbij, ergens 'in de hoogte', etc.

Dan de partytent.
En de combinatie met de oxer.
En uiteraard alle andere dingen ook: in de methode van Linda Tellington staan coördinatie en balans centraal - dat is nodig om fijn te kunnen bewegen,
en gigantisch hard nodig in de trailer.

Zou het zijn dat het heel erg makkelijk gaat met oxer en partytent, zit zijn probleem wellicht elders.
Wellicht is het niet de afgesloten ruimte, maar de gedachte 'help, nu gaat deze stal wiebelen
... en dat vind ik eng
... dan word ik misselijk'
zijn probleem.
Of wellicht nog iets anders.

Alle balans oefeningen helpen een paard om het gewiebel op te vangen.
Benenwerk - te beginnen met voetje geven. Ik stijk vanaf het oor, over hals en schouder naar de pols, en dan zeg ik 'voet graag'. Paard gaat zelf op drie benen staan, ik draag nauwelijks gewicht. Zo ja, laat ik dat gewicht even tien centimeter 'vallen'. (Nee, je kunt niet op mij leunen!)
Dan vanaf de schoft over rug en bekken, naar beneden naar de sprong en ik zeg 'voet graag', dier gaat zelf op drie benen staan ik draag nauwelijks gewicht.
Bodywraps helpen, met rust en veel halthouden het labyrint door, de wip, en alle heuvel oefeningen.

En tegen de misselijkheid kun je pepermunt geven, hetzij als wit snoepje, hetzij als vers of gedroogd kruid.
(Kan helpen als hij per associatie misselijk wordt als hij een trailer ziet.)
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 02-11-22 10:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Caaatje

Berichten: 633
Geregistreerd: 20-02-12

Re: Trailer probleem, paardenfluisteraar gezocht !

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 10:43

Lizanne bouwmeester van be the light even contacteren

Jacquel
Berichten: 455
Geregistreerd: 17-05-12
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 13:08

Ik heb tijdens een open dag Annemarie van der Toorn een moeilijk paard een trailer op zien laten lopen. Eerst grondwerk om vertrouwen te kweken en terug op stal. Later in minder dan een uur het paard de trailer op gekregen. Ze zit in Zuid-Holland, dat is wel een eindje weg van Limburg.

MelissaV

Berichten: 3602
Geregistreerd: 31-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 13:15

Huub Rietberg zit in Peer, mijn merrie die enkele jaren geleden echt een drama was met trailer laden. (Lees: zodra wij de trailer achterom reden om te gaan laden, kreeg je haar niet eens meer gevangen in de wei, en in de stal kon je geen halster meer om doen). Hij heeft haar leren laden op een hele rustige en nette manier. Is opgeleid via 2lazy7 geloof ik

sunny16

Berichten: 273
Geregistreerd: 06-01-09
Woonplaats: Zwiggelte

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 13:26

Je kan idd Annemarie vragen of 1 van haar (afgestudeerde)cursisten bij jou in de buurt zit, heeft mij ook veel geholpen.
Mijn merrie heeft mee gedaan aan een clinic van Annemarie op Horse Event, hierna is degene die samen met haar de clinic deed nog 2x bij mij geweest om verder te helpen. Het is nog niet compleet verholpen maar heb nog 3x een uur les van iemand hier in de buurt gekregen van haar.

SjonnieZ

Berichten: 2385
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Re: Trailer probleem, paardenfluisteraar gezocht !

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 14:28

Lucie deseine-Martin zit in zuid Limburg zij helpt diverse mensen hiermee bij ons op stal

Info@heart2horses.nl
Ze heeft ook een FB pagina