Hoe jezelf indekken voor pensionklant die er met de pet naar gooit?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
alice0cullen

Berichten: 2434
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Re: Hoe jezelf indekken voor pensionklant die er met de pet naar gooit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-23 22:53

Voor pensionhouders vind ik het wel zeer belangrijk dat ze vooraf duidelijk zijn in wat ze van mij verwachten. Wil best meehelpen met verschillende dingen, of als er ziekte of vakantie aan hun kant zit. Maar heb wel zelf een reden dat ik paard op pension zet. Ben fysiek flink beperkt en heb soms al moeite genoeg om gewoon weg wat te doen met paardlief.

Ben in 15 jaar twee keer verhuisd omdat stalhouders compleet andere verwachtingen hadden dan ik. Terwijl ik er toch specifiek om vraag. Wil best een keer voeren of mesten, maar niet dagelijks. Een stal voerde ineens halverwege het jaar in dat ze het in de winter toch wel zwaar vond en werd ik ingeroosterd om 4 dagen in de week stallen te doen en weilanden te mesten. Daar ben ik dan echt niet van gediend. Zeker niet bij 450 in de maand aan stalgeld. :o

Maak dus vaste afspraken en hou je dan daar beide aan, en blijf communiceren met elkaar ook als dingen veranderen. Wees eerlijk over verwachtingen en laat vooral irritatie niet opbouwen.

pmarena

Berichten: 48280
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-23 08:22

Pareltjes: vandaar dat ik ook zeg dat het bij sommige misschien geen probleem is. Want soms lees je wel hoe ver pensionhouders gaan voor hun klanten en dan denk ik wel van oef......dan moet je wel een heel erg paarden gedomineerd leven willen om dat zo allemaal te willen bieden.

Alice: ja het is van beide kanten belangrijk om dat duidelijk aan te geven :j
Hier dus vooral dat steentje bijdragen, ik zit er echt niet op te wachten om andermans zooi ook nog op mijn bordje erbij te krijgen en ben daar echt altijd heel duidelijk in geweest dat we het samen doen, zowel qua werk als de dagelijkse kosten (ik hoef er niet op te verdienen) en het beestje mee moet kunnen draaien met de dagelijkse gang van zaken, of we doen het niet omdat dit hier simpelweg niet de voor die persoon en paard geschikte plek is.

Dat is niet omdat ik een luie pensionaanbieder zou zijn....maar omdat ik géén pensionaanbieder ben.
Ik heb er liever niemand bij dan iemand die mij met extra werk en stress opzadelt, daar zit ik helemaal niet op te wachten.

Hier ook wel meerdere keren mensen gehad die heel snel wilden afspreken om er een paardje bij te zetten. Als ik dan zeg dat het alleen mag als we de verzorging echt goed verdelen zeggen ze ja geen probleem. Als ik zeg wat dat inhoudt zeggen ze ja geen probleem natuurlijk! Als ik dan vraag hoe we het praktisch gezien gaan aanpakken, wie doet wanneer welke dagen. Dan blijkt ineens dat ze maar 3 of 4 dagen in de week willen komen en dat dat ook niet eens elke week gaat lukken en op de dagen dat ze er zijn kan er dan ook regelmatig niks gedaan worden omdat ze dan daarna door willen naar hun werk en niet naar paard willen ruiken, en... nouja ga zo maar door, moeilijk en lastig allemaal, maar ik woon er naast toch dus dan kan ik het toch even doen?

Ik vraag me dan af hoe die mensen het zelf voor zich zagen om op die manier het werk eerlijk te verdelen...want met veel pijn en moeite misschien 2x per week een rondje kak weghalen terwijl ik een halve dag ervoor nog de boel recht heb getrokken en voor de rest alleen maar profiteren en mij de hele zooi laten regelen vind ik niet echt tof....

Of dat je het helemaal met elkaar eens lijkt te zijn, en dan ineens: O ja ik wil eigenlijk toch wel graag dat mijn paard in de nachten op stal gaat, dat is wel te regelen hè. Want ja de klant is koning immers O:) Terwijl ze hier vrije in en uitloop hebben en ik X tijd geleden in onze gesprekken al duidelijk aangegeven heb dat beestje gewoon in het kuddetje mee moet kunnen draaien en het toen allemaal super was. Zucht....ga andermans tijd verdoen....

Dat ineens 4 dagen in de week stallen en wei uit moeten mesten... poeh hee ik kan me voorstellen dat dat echt wel heel rauw op je dak komt vallen. Zeker voor zo'n bedrag :oo Hier hebben we het altijd op 150 euro gehad, en dat ging dan 100% terug in de ponies. Huur van de grote wei, hooi, voer, wormenkuren, nieuwe voerbakken, een keer zand laten komen, stukje weide / afrastering toevoegen, lekker schuur-borstels, of noem maar op.

Ik kan me overigens ook wel voorstellen dat degene die het pension aanbiedt allerlei redenen kan hebben om niet meer verder te willen op de manier zoals het eerst was. En dat is zijn / haar goed recht vind ik :j Je kan moeilijk iemand gebieden om niets te veranderen. Het is vervelend als 1 van de partijen de afspraken niet meer na kan komen. Maar dan is het een kwestie van overleggen van hoe kunnen we dit samen oplossen? En als er samen geen oplossing voor te vinden is die voor alle partijen goed werkt, dan zal de pensionner toch een ander plekje moeten vinden en maar hopen dat het daar wel een poos stabiel blijft :(:)

meggiemeg

Berichten: 12246
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 09:11

Er zijn best mensen waar je van op aan kunt maar het vervelende is dat ook situaties bij die mensen kunnen veranderen. Ik ken iemand waar ik met een gerust hart mijn paard neer zou zetten, ik weet dat zij alle zorg naar alle afspraken verleend en meer. Zij weet ook dat ik mijn steentje bij zal dragen en dat ik een stapje extra zet zonder te vragen en de gemaakte afspraken na kom. We kennen elkaar al lang 20 jaar +. Onlangs is er iets in haar privé situatie veranderd waardoor het voor haar allemaal te veel is. Ze kan het niet meer, de mensen om haar heen, de drukte, de extra zorg voor andermans paard. Ook dat kan gebeuren. Hoe wil je dat indekken?
Ik denk dat het lastig is om werkelijk alles dicht te timmeren.

anjali
Berichten: 15185
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Hoe jezelf indekken voor pensionklant die er met de pet naar gooit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 10:18

Ik heb 20 jaar op een volpensionstalling gestaan waar het eigenlijk zo was dat ze het liefst hadden dat je helemaal niet kwam maar uiteraard wel elke maand op tijd het geld overmaakte. Ze vonden al die mensen op hun erf maar lastig. Er waren vaste tijden dat ze echt open waren en verder dus niet! Veel mensen vertrokken ook om die reden. Maar zij deden wel echt alle zorg voor je paard, ook bij ziekte etc. en dat ook goed.En (vrijwel) dagelijks op de wei. Voor mij was dat heel praktisch omdat ik in die tijd vaak in het buitenland verbleef. Ik ben daar weggegaan omdat zij zelf de stal verkochten. Anders had ik er nu nog gestaan waarschijnlijk. Het is dus net wat je wil en wat de pensionhouders willen en daar moet je een match in vinden. Ik heb ook een paar jaar op een halfpensionstalling gestaan waar de boer het s'morgens deed en de paardeneigenaren er elke dag in de namiddag naar toe moesten. Dat houd ik geen jaren vol wegens te ver weg en ook andere verplichtingen in het leven.Het ging alleen nog wegens de zondagsrust, dan mochten we niet komen en deed de boer het nodige zelf. Zodat de paardeneigenaar 1 vrije dag had.

BrankaZ

Berichten: 3896
Geregistreerd: 11-11-05
Woonplaats: Odoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 10:45

pmarena schreef:
Pareltjes: vandaar dat ik ook zeg dat het bij sommige misschien geen probleem is. Want soms lees je wel hoe ver pensionhouders gaan voor hun klanten en dan denk ik wel van oef......dan moet je wel een heel erg paarden gedomineerd leven willen om dat zo allemaal te willen bieden.

Alice: ja het is van beide kanten belangrijk om dat duidelijk aan te geven :j
Hier dus vooral dat steentje bijdragen, ik zit er echt niet op te wachten om andermans zooi ook nog op mijn bordje erbij te krijgen en ben daar echt altijd heel duidelijk in geweest dat we het samen doen, zowel qua werk als de dagelijkse kosten (ik hoef er niet op te verdienen) en het beestje mee moet kunnen draaien met de dagelijkse gang van zaken, of we doen het niet omdat dit hier simpelweg niet de voor die persoon en paard geschikte plek is.

Dat is niet omdat ik een luie pensionaanbieder zou zijn....maar omdat ik géén pensionaanbieder ben.
Ik heb er liever niemand bij dan iemand die mij met extra werk en stress opzadelt, daar zit ik helemaal niet op te wachten.

Hier ook wel meerdere keren mensen gehad die heel snel wilden afspreken om er een paardje bij te zetten. Als ik dan zeg dat het alleen mag als we de verzorging echt goed verdelen zeggen ze ja geen probleem. Als ik zeg wat dat inhoudt zeggen ze ja geen probleem natuurlijk! Als ik dan vraag hoe we het praktisch gezien gaan aanpakken, wie doet wanneer welke dagen. Dan blijkt ineens dat ze maar 3 of 4 dagen in de week willen komen en dat dat ook niet eens elke week gaat lukken en op de dagen dat ze er zijn kan er dan ook regelmatig niks gedaan worden omdat ze dan daarna door willen naar hun werk en niet naar paard willen ruiken, en... nouja ga zo maar door, moeilijk en lastig allemaal, maar ik woon er naast toch dus dan kan ik het toch even doen?

Ik vraag me dan af hoe die mensen het zelf voor zich zagen om op die manier het werk eerlijk te verdelen...want met veel pijn en moeite misschien 2x per week een rondje kak weghalen terwijl ik een halve dag ervoor nog de boel recht heb getrokken en voor de rest alleen maar profiteren en mij de hele zooi laten regelen vind ik niet echt tof....

Of dat je het helemaal met elkaar eens lijkt te zijn, en dan ineens: O ja ik wil eigenlijk toch wel graag dat mijn paard in de nachten op stal gaat, dat is wel te regelen hè. Want ja de klant is koning immers O:) Terwijl ze hier vrije in en uitloop hebben en ik X tijd geleden in onze gesprekken al duidelijk aangegeven heb dat beestje gewoon in het kuddetje mee moet kunnen draaien en het toen allemaal super was. Zucht....ga andermans tijd verdoen....

Dat ineens 4 dagen in de week stallen en wei uit moeten mesten... poeh hee ik kan me voorstellen dat dat echt wel heel rauw op je dak komt vallen. Zeker voor zo'n bedrag :oo Hier hebben we het altijd op 150 euro gehad, en dat ging dan 100% terug in de ponies. Huur van de grote wei, hooi, voer, wormenkuren, nieuwe voerbakken, een keer zand laten komen, stukje weide / afrastering toevoegen, lekker schuur-borstels, of noem maar op.

Ik kan me overigens ook wel voorstellen dat degene die het pension aanbiedt allerlei redenen kan hebben om niet meer verder te willen op de manier zoals het eerst was. En dat is zijn / haar goed recht vind ik :j Je kan moeilijk iemand gebieden om niets te veranderen. Het is vervelend als 1 van de partijen de afspraken niet meer na kan komen. Maar dan is het een kwestie van overleggen van hoe kunnen we dit samen oplossen? En als er samen geen oplossing voor te vinden is die voor alle partijen goed werkt, dan zal de pensionner toch een ander plekje moeten vinden en maar hopen dat het daar wel een poos stabiel blijft :(:)

Als ik dit zo lees kan je er gewoon beter niet aan beginnen of heel duidelijk zijn dat mensen tegen betaling gebruik mogen maken van jouw faciliteiten maar zelf te aller tijden verantwoordelijk zijn voor de verzorging van hun paard. Kunnen ze niet, dan zelf vervanging zorgen want jij gaat dat niet doen.
Tussen de regels door lees ik dat jij te veel paardenmens bent om niet in te springen als het voor het welzijn is, maar juist dat maakt m.i. dat je mensen de ruimte geeft om jou verantwoordelijk te maken voor de zorg van hun paard. Dat is toch wat je juist niet wil?
Ik denk dat je vooraf heel duidelijk moet zijn in wat je aanbiedt en je daar heel zwart-wit aan moet houden. Ligt dat niet in je aard, dan dan doe je jezelf een plezier om er niet aan te beginnen.

pmarena

Berichten: 48280
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-23 12:27

meggiemeg schreef:
Er zijn best mensen waar je van op aan kunt maar het vervelende is dat ook situaties bij die mensen kunnen veranderen. Ik ken iemand waar ik met een gerust hart mijn paard neer zou zetten, ik weet dat zij alle zorg naar alle afspraken verleend en meer. Zij weet ook dat ik mijn steentje bij zal dragen en dat ik een stapje extra zet zonder te vragen en de gemaakte afspraken na kom. We kennen elkaar al lang 20 jaar +. Onlangs is er iets in haar privé situatie veranderd waardoor het voor haar allemaal te veel is. Ze kan het niet meer, de mensen om haar heen, de drukte, de extra zorg voor andermans paard. Ook dat kan gebeuren. Hoe wil je dat indekken?
Ik denk dat het lastig is om werkelijk alles dicht te timmeren.


Je hoopt gewoon dat als 1 van de partijen zegt dat het niet meer gaat, diegene het gewoon als mensen onder elkaar aan kan geven. En je samen kijkt of er een oplossing te bedenken is waar iedereen zich fijn bij voelt. Zo niet: even goede vrienden maar dat de pensionner dan vertrekt naar een op dat moment beter passende plek :)

Anjali: ja dat is het ook. Wat een pensionhouder aanbiedt is nooit verkeerd vind ik: het is gewoon wat hij / zij aanbiedt en dat past bij je, of niet :) Op elk potje is wel een dekseltje te vinden :)

Branka: ja dat is ook wat ik bij een toch eventuele volgende keer heel duidelijk niet alleen zal zeggen, maar ook op papier zal zetten om te laten ondertekenen en naar terug te kunnen verwijzen. Maar liever begin ik er niet meer aan, hoe jammer ook als de perfecte match een keer langs zou komen. Want die kan je simpelweg niet herkennen -O-

Op zich kan je natuurlijk alleen je handen er volledig vanaf trekken als je je terrein verhuurt en er zelf geen paard(en) meer heb staan want tja je kan moeilijk 1 paard geen eten geven, 1 paard niet op de wei zetten / er af halen. Van 1 paard kak laten liggen ofzo....daar heb je zelf / je eigen dieren dan ook last van. En ook al heb je er zelf niks meer bij staan, het is aan huis dus dan zit je tegen verwaarloosde dieren aan te kijken.... tja die kan je moeilijk een week zonder water en hooi laten staan ofzo -O-

meggiemeg

Berichten: 12246
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Hoe jezelf indekken voor pensionklant die er met de pet naar gooit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 16:02

Je zou dat inderdaad mogen verwachten van iemand dat ze zo menselijk zijn, vaak wijst de praktijk anders uit. Dan zien ze dat ineens niet en steken ze hun kop in het zand want ja ze betalen toch elke maand stalgeld? Persoonlijk zou ik nooit iets zo afhandelen. De laatste pensionstal waar ik heb gestaan was op heel veel vlakken prima, alleen het beleid in het hooivoeren niet. Dat had ik opgelost door mijn eigen hooi te voeren. De eigenaar zelf was niet altijd even lekker in communiceren, kan hebben meer mensen last van. Ik heb altijd mijn steentje bij gedragen, ben weg gegaan omdat de paarden aan huis kwamen te staan. Heb netjes alles opgeruimd alsof ik er nooit was geweest zeg maar, heb ze een hand willen geven, 1 van beide pakte deze niet aan, ook goed. Toch heb ik nooit raar gedaan. Afgelopen zomer heeft 1 van onze paarden er gestaan omdat wij met vakantie waren, het is allemaal prima verlopen. Dus daarom zeg ik altijd netjes afhandelen want je weet maar nooit waar je elkaar weer tegen komt of elkaar voor nodig hebt.

pmarena

Berichten: 48280
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Hoe jezelf indekken voor pensionklant die er met de pet naar gooit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-23 16:11

Vind ik ook, niet alleen voor de toekomst maar ook zodat je weet dat je zelf in ieder geval je best hebt gedaan en jou weinig te verwijten valt.

Popstra
Berichten: 13841
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 16:28

Ineke2 schreef:
Een ketting aan de stal mag trouwens ook niet, als je begint over “ mag niet “.


Dat mag wel. Mits de pensionhouder blijft zorgen voor het paard mag er een slot op de stal tot de eigenaar zijn schulden heeft ingelost.

Jessix

Berichten: 16482
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Hoe jezelf indekken voor pensionklant die er met de pet naar gooit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 17:15

Ik heb vroeger wel huurders gehad, maar zou dat nu nooit meer willen. Soms lijkt het me wel fijn om nog andere paardenmensen op de plaats te hebben, maar het moet dan wel heel goed passen.

Als ik het zou doen dan wel full pension. Ik doe het liever zelf op de manier die ik prettig vind dan dat ik het overlaat aan een andere persoon. In het verleden nare ervaring gehad zowel met voeren als met mesten. Beide deden ze te weinig. Daarbij betreft het mijn thuis en wil ik ook niet de hele dag tegen de zooi aankijken omdat de andere persoon pas 's avonds komt uitmesten.

Daarbij wel hele duidelijke afspraken over wat privé is en hoe je met elkaar om gaat. Ik ben iemand die graag op zichzelf is. Ik heb zowel klanten als bijrijders/verzorgers gehad die te pas en te onpas binnen komen, of bij je komen zitten op het terras met hele families mee en vervolgens de hele zondag blijven hangen. Er zit wel een grens aan mijn gastvrijheid.

Ik ben er denk ik gewoon niet het geschikte persoon voor. Maar als je dat wel bent, duidelijke afspraken maakt en die ook naleeft dan is er vast wat moois van te maken. Blijf sowieso met elkaar in gesprek gaan en aangeven wat wel of niet goed gaat.

Ineke2

Berichten: 33166
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 17:42

Popstra schreef:
Ineke2 schreef:
Een ketting aan de stal mag trouwens ook niet, als je begint over “ mag niet “.


Dat mag wel. Mits de pensionhouder blijft zorgen voor het paard mag er een slot op de stal tot de eigenaar zijn schulden heeft ingelost.

We kunnen er een welles nietes spelletje van maken. Het mag niet. Dat het wel gebeurd in de praktijk is wat anders.

Qerty
Berichten: 2017
Geregistreerd: 18-09-02
Woonplaats: Naast de windmolen

Re: Hoe jezelf indekken voor pensionklant die er met de pet naar gooit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 17:46

Misschien helpt het als je erbij vermeld op welke grond dat onrechtmatig is, Ineke.
Anders blijft het een beetje een welles nietes spelletje.

Ineke2

Berichten: 33166
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Hoe jezelf indekken voor pensionklant die er met de pet naar gooit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 17:48

Waarom zou ik? Dat is gewoon te vinden voor iedereen hoor.

DuoPenotti

Berichten: 29995
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 17:49

https://deraadgevers.nl/blog/incasso/st ... nbetalers/

Hier staat dat het mag.
Ik meende ook dat het niet mocht Ivm brandveiligheid.

Maar goed. Verkopen mag niet.
Verzorgen moet wel. Staat er een half ziek paard van 25. Dus al zou verkopen mogen heb je er niets.
En de eigenaar komt niet en betaald niet.
Maakt dat slot ook niets meer uit.

Ineke2

Berichten: 33166
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Hoe jezelf indekken voor pensionklant die er met de pet naar gooit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 18:07

Is wel van 2010. Retentierecht want daar gaat het om, kan ook zonder slot.
Het gaat vooral ook om dat de pensionhouder de juiste procedure volgt.

Poekkie

Berichten: 7362
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Hoe jezelf indekken voor pensionklant die er met de pet naar gooit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 18:09

Maarreh retentierecht is toch net wat zo’n niet betalende en niet-opdagende eigenaar van een oud dier wil? Slot er op of niet, ze komen hem toch niet halen. Dat is meestal juist het probleem :')

Ineke2

Berichten: 33166
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Hoe jezelf indekken voor pensionklant die er met de pet naar gooit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 18:13

Precies… Toevallig bij Alberto Stegeman dacht ik ( Zo heet hij toch die opgelichte mensen helpt? ) een zaak waarbij een 10tal paarden in pension stonden waarvoor niet betaald werd. Uiteindelijke schuld liep wel op tot bijna 80.000 euro aan stalgeld. Maargoed meestal gaat het om 1 paard, maar is niet minder vervelend.

Qerty
Berichten: 2017
Geregistreerd: 18-09-02
Woonplaats: Naast de windmolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 18:43

Ineke2 schreef:
Waarom zou ik? Dat is gewoon te vinden voor iedereen hoor.


Hoewel ik over het algemeen best goed met google overweg kan vind ik zelf alleen artikelen die juist het tegendeel beweren.
Het is niet dat ik me niet kan voorstellen dat het onrechtmatig is, maar juist omdat ik er niets over kan vinden ben ik benieuwd op welke grond het dan niet mag.

Poekkie

Berichten: 7362
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 18:49

Qerty schreef:
Ineke2 schreef:
Waarom zou ik? Dat is gewoon te vinden voor iedereen hoor.


Hoewel ik over het algemeen best goed met google overweg kan vind ik zelf alleen artikelen die juist het tegendeel beweren.
Het is niet dat ik me niet kan voorstellen dat het onrechtmatig is, maar juist omdat ik er niets over kan vinden ben ik benieuwd op welke grond het dan niet mag.


Het idee daarachter was dat bij brand, acute verwonding/koliek of ander gevaar het paard sowieso zou sterven aangezien niemand de stal tijdig open zou krijgen.

Ineke2

Berichten: 33166
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Hoe jezelf indekken voor pensionklant die er met de pet naar gooit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 19:02

https://dehippischeondernemer.nl/hoe-kr ... jn-centen/
Er staat niet specifiek in dat er geen slot op de stal mag, maar wel dat het retentierecht nog steeds geld ook al staat het paard niet meer op stal bij de schuldeiser. Dus slot is onnodig als je je zelf dus goed indekt. Hoe je dat doet staat ook in de link.

Poekkie

Berichten: 7362
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 19:30

Als dat paard niet meer bij jou staat zie je je geld nooit meer, wees daar maar zeker van. En zelfs als je 100% de correcte juridische procedure volgt is dat nog steeds zeer twijfelachtig.

Maar ongeacht hoe het juridisch zit… ik zou zonder nadenken zo’n paard meegeven aan de eigenaar, als ik er maar vanaf ben en de kosten niet meer verder oplopen. Voor de overgebleven schuld kan je daarna nog incasso proberen. Wel tip om altijd waarborg te vragen, dat verzacht het toch een beetje.

Ineke2

Berichten: 33166
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 19:36

Ik beweer dan ook niet dat recht hebben ook recht krijgen is. Helaas is dat bij veel meer dingen niet zo.

Maar ook ik zou eerder zorgen dat het paard weg gaat zodat de kosten niet verder oplopen dan andersom.

Popstra
Berichten: 13841
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 20:12

Ineke2 schreef:
https://dehippischeondernemer.nl/hoe-kr ... jn-centen/
Er staat niet specifiek in dat er geen slot op de stal mag, maar wel dat het retentierecht nog steeds geld ook al staat het paard niet meer op stal bij de schuldeiser. Dus slot is onnodig als je je zelf dus goed indekt. Hoe je dat doet staat ook in de link.

Maar het mag dus wel! :)

Ineke2

Berichten: 33166
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 20:25

Dat staat er niet Popstra, dat zeg ik al. De link van DP is van 2010. Is al heel oud.

Hevonen

Berichten: 5639
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-23 21:03

Heb er ervaring mee, niet beslist positief. Ik heb iemand hier gehad die een plek zocht voor haar E-pony. Omdat ik slecht loop, was de afspraak dat ze zelf de stal zou uitmesten en de mest van haar pony uit de bak en weiden zou weghalen. Ze zou zorgen dat schrikdraad werkend zou blijven en mest zou worden afgevoerd. Verder zou ze zelf voor voer zorgen. Water, elektra en schrikdraad zijn hier aanwezig.

Ze mocht hier alles opslaan (voer, tuig, hooi en stro) wat nodig was en eigenlijk ook doen wat ze wilde. Op een gegeven moment had ze ook een door haar zelf opgevoede dwerggeit erbij, die erg ongezeglijk was. Maar op zich vond ik dat prima.

Omdat ik veel gras, ruimte en stallen had wilde ik haar een plezier doen (kende haar verder niet) en omdat ik zelf slecht loop leek me dit een goede oplossing voor beide. In het begin hield ze zich aan de afspraken, maar al snel werd het voor mij een heel vervelende taak om haar continue te vragen om haar afspraken na te komen. (Bijvoorbeeld: afspraak was minstens eenmaal per week mest van haar pony uit wei en bak verwijderen. Deed ze soms maanden niet, en ik steeds vragen. 'Ja, geen tijd.' 'Oh ja, zal het doen' (deed ze niet) ' Oh ja, vergeten'. Veel gedoe en slapeloze nachten... Omdat ze haar pony na 18.00 uur 's avonds niks meer gaf sloopte het dier de staldeuren ('s nachts binnen). Haar geit sloopte de omheining. Mijn stalgereedschap ging kapot en werd niet vervangen, behalve een keer, na heel lang aandringen en zeuren. Als het slecht weer was zette ik haar dieren binnen, indien nodig gaf ik ze eten. Wilde dat eigenlijk niet omdat lopen zo pijnlijk was, maar je laat dieren toch niet in de kou staan?!

Na 2 jaar kondigde ze ineens aan dat ze wegging, stalling bij een vriendin. Ik zei dat ze de boel netjes moest achterlaten en de schade aan stal en hekken moest herstellen. Heeft ze niet gedaan, heeft me overal geblockt. Ik zit dus met honderden euro's schade. De geit heeft ze na veel aandringen weggehaald, maar niet uitgeschreven. Dus veel gedoe gehad met uitschrijven van pony en geit bij overheid.

Kortom het was alleen maar heel veel gedoe en stress om Myrthe plus dieren hier te hebben, en we hadden nog wel een keurig contract. Maar daaraan hield ze zich niet. Was een enorme desillusie.