Aankoop paard met achteraf gebrek

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DuoPenotti

Berichten: 29994
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 16:30

Earth schreef:
DuoPenotti schreef:

Zou het kunnen dat je door je ongeval hersenenletsel hebt opgelopen? En daardoor nu minder goed je gedachte op kunt schrijven?

Geen idee of je dit had maar dit herken ik wel.

Ook het sneller in stress raken.

Voor ons is het schrijven in ieder geval erg warrig.

Maar het beste wat je schrijft is naar je advocaat luisteren.
Daar betaal je hem/haar voor.

Succes!

Wauw, ga je iemand even hersenletsel benoemen? Ik vind dat wel heel ver gaan hoor :=
Dat kun je zeggen vanuit zorg maar het komt op mij een beetje ongepast over.

Dan kom ik duidelijk anders over dan bedoeld.

Maar ts zegt bijna dood te zijn geweest. Daarom die gedachte.

Daarnaast vraag ik het ook. Zie de vraagtekens.

Daarnaast zeg ik ook. Ik weet niet of je dit had. Schrijf ik er niet zomaar.

Maar pak het negatief op als je graag wilt. Dat mag...

velocity2002
Berichten: 29
Geregistreerd: 10-01-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-24 16:35

juval schreef:
aannames.. tja.. ik dacht eerst ook van wat pakt Bokt zo'n meisje hard aan. Gezien er 2002 in de naam staat ging ik er vanuit dat ze begin 20 was.. maar in profiel staat toch 46. Dan zou je beter moeten kunnen weten.

Ik hoop dat het goedkomt met je paard, dat hij tijd krijgt om te wennen, of snel terug kan naar de verkoper. (nog steeds benieuwd inderdaad of dat een handelaar of partikulier is)

Grand Prix ruiter en particulier verkoper, dus voldoende kennis van paarden..Dank voor je bericht..ik ben leek

Onali

Berichten: 18497
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 16:58

Earth schreef:
DuoPenotti schreef:

Zou het kunnen dat je door je ongeval hersenenletsel hebt opgelopen? En daardoor nu minder goed je gedachte op kunt schrijven?

Geen idee of je dit had maar dit herken ik wel.

Ook het sneller in stress raken.

Voor ons is het schrijven in ieder geval erg warrig.

Maar het beste wat je schrijft is naar je advocaat luisteren.
Daar betaal je hem/haar voor.

Succes!

Wauw, ga je iemand even hersenletsel benoemen? Ik vind dat wel heel ver gaan hoor :=
Dat kun je zeggen vanuit zorg maar het komt op mij een beetje ongepast over.


Ah kom op, er klopt iets niet in dit topic. Ik heb al geTemd.
Vind hersenletsel niet eens vergezocht.


Eens met Juval en Dreamboy.

Lieser
Berichten: 1549
Geregistreerd: 15-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 16:59

Ik vind het ook een bijzonder verhaal. Hoeven die 6 maanden niet zijn bijgewerkt, dat zie je als leek toch ook wel? En schrikachtig bij het hoofd merk je bij de bezichtiging ook. Net als een galbult, die zie je toch? Heb je het paard wel zelf gezien en bereden voor de aankoop?

Ik krijg de indruk dat je het paard ongezien gekocht hebt, misschien uit het buitenland? Ook omdat er zo'n haast bij was. Alsof hij direct op transport moest. In dat geval heb je zelf niet aan je onderzoeksplicht als koper voldaan en zou je wel eens pech kunnen hdbben.

Casarell

Berichten: 9604
Geregistreerd: 15-02-06
Woonplaats: Drunen

Re: Aankoop paard met achteraf gebrek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 17:06

Ik snap het hele probleem niet.
Een Dicom Viewer kan je zo downloaden van het internet, en dan kan je daarmee de foto's openen.
Dan had, mijns inziens, er een hoop gedoe voorkomen kunnen worden.

Daarnaast vind ik het verhaal erg vaag..

Balko

Berichten: 1142
Geregistreerd: 11-08-07
Woonplaats: Gelderland

Re: Aankoop paard met achteraf gebrek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 17:11

Het gaat ook van een breuk naar een chip, wat is het nou? :?

imaudy
Berichten: 5085
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 17:14

Het lijkt mij dat het paard gewoon terug kan. Hij was al niet goed toen TS hem kocht.

Ik kan de berichten prima volgen en je hoort wel vaker dat mensen te goed van vertrouwen zijn.

Babootje

Berichten: 26420
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 17:16

velocity2002 schreef:
Balko schreef:
Heb je het paard zakelijk of particulier gekocht?
Ik vind het voornamelijk een heel vaag verhaal.
Waarom is het paard al getransporteerd alvorens de herbeoordeling van de foto’s.
Een paard van 17K zonder degelijke keuring?
En de foto is een 4tje, en wat staat er op het rapport van de verkopende partij?
En wat zegt de verkopende partij nu precies? Jij hebt aangegeven het paard terug te willen doen, op basis van het 4tje of op basis van dat het niet jouw paard is?


Ik wil een gezond paard! En niet dat hier in de toekomst problemen mee komen. Het paard is niet mijn paard, maar wordt goed getraind, kost wat meer tijd, maar dat is niet de reden. De reden is dat er een gebrek is, wat op het keuringsrapport niet stond. Alles was in orde klinisch en alle x rays. geen bevindingen negatief. Zakelijk gekocht, niet voor handel, ik werk in de zorg en train mensen met paarden. vandaar zakelijk gekocht
De verkoper zei terug te komen op mijn telefoontje maar hing gelijk op


Dat is niet wat er wordt bedoeld met "zakelijk gekocht".
Wat wordt bedoeld is: Heb je gekocht van een particulier of van een paardenhandelaar?

anjali
Berichten: 15185
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 17:19

Kom op zeg. Ik vermoed dat ts het zoveelste slachtoffer is van geknoei in de paardenhandel.Voor 17.000 een paard verkopen wat wel degelijk problemen heeft en dan gesjoemel met RX-foto's. Hopenlijk krijgt ts hulp van een advocaat of zo. Ik heb ook wel eens gelazer gehad met een aankoop maar gelukkig voor mijn portemonnee bevond ik mij in een heel andere prijsklasse. Echter de emotionele stress is er toch.

Babootje

Berichten: 26420
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 17:29

velocity2002 schreef:
juval schreef:
aannames.. tja.. ik dacht eerst ook van wat pakt Bokt zo'n meisje hard aan. Gezien er 2002 in de naam staat ging ik er vanuit dat ze begin 20 was.. maar in profiel staat toch 46. Dan zou je beter moeten kunnen weten.

Ik hoop dat het goedkomt met je paard, dat hij tijd krijgt om te wennen, of snel terug kan naar de verkoper. (nog steeds benieuwd inderdaad of dat een handelaar of partikulier is)

Grand Prix ruiter en particulier verkoper, dus voldoende kennis van paarden..Dank voor je bericht..ik ben leek


Maar dan is het gewoon een pariculier verkoper en geen handelaar (ondanks zn kennis van paarden).
Dus dan gelden in ieder geval niet de consumentenkooprechten.

Ik begrijp uit je verhaal dat het paard op RX een oude breuk heeft in het griffelbeen en wellicht ook een peesblessure daar ooit op heeft gehad.
Maar als het paard nu klinisch is goed bevonden, is er geen reden om het paard erop af te keuren. Wel kan er sprake zijn van een verhoogd risico. En had zo'n dierenarts natuurlijk melding moeten maken van dat risico op het keuringsrapport.
Ik begrijp verder uit je verhaal dat je een contract hebt getekend waarin je het paard "as is" accepteert en dat je op de hoogte bent van het keuringsrapport.
Als in het keuringsrapport over het griffelbeen een opmerking is gemaakt, sta je niet sterk. Want je hebt het paard geaccepteerd. En was dus formeel op de hoogte van dit gebrek.
Als op het keuringsrapport hierover geen opmerking is gemaakt, dan zou er sprake kunnen zijn van een verborgen gebrek en kan je het paard mogelijk terug laten nemen. Daar kan je advocaat je bij helpen.

Ik denk dat het heel belangrijk is dat je zsm het paard opnieuw klinisch laat keuren op vooral dit gebrek. En jouw dierenarts laat beoordelen of het paard inderdaad klinisch goed is.

Note: Griffelbeenbreuken komen vaak voor. Vaak wordt zo'n gebroken stukje operatief verwijderd omdat daarmee artrose wordt voorkomen. Afhankelijk van de mate van artrose en of het de pezen beinvloedt is de prognose in het algemeen gunstig. Een oude griffelbeen breuk impliceert dus niet zomaar dat het paard niet gezond is. Zeker als daar klinisch nu geen aanwijzingen voor zijn.
Laatst bijgewerkt door Babootje op 10-01-24 17:37, in het totaal 1 keer bewerkt

meggiemeg

Berichten: 12246
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 17:34

imaudy schreef:
Het lijkt mij dat het paard gewoon terug kan. Hij was al niet goed toen TS hem kocht.

Ik kan de berichten prima volgen en je hoort wel vaker dat mensen te goed van vertrouwen zijn.

Met te goed van vertrouwen zijn is in principe niets is, maar met een aankoopbedrag van 17.000 denk ik wel dat je dat wat beter kunt onderzoeken ook al is er haast bij vanwege feestdagen en een aankoop vanuit België als ik het goed gelezen heb. Lijkt me dat niet iedereen zoveel geld heeft liggen om het op die manier uit te geven. Of je dat als reden aan kunt geven om de koop ongedaan te maken lijkt me niet echt een juridische reden.

scrabbel

Berichten: 956
Geregistreerd: 25-04-14

Re: Aankoop paard met achteraf gebrek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 17:53

Ik denk dat het heel lastig voor je wordt. Ik begrijp dat je het paard zakelijk hebt gekocht bij een particulier. Hierdoor sta je al zwak.

Zelf zal ik het been opnieuw op de foto zetten (in het stomste geval een verkeerde foto er tussen). Daarnaast kan een second opinion ook verstandig zijn.

Je geeft daarnaast aan dat het paard compleet anders is dan bij bezichtiging. Tenzij het paard gedrogeerd was betekend dit niet meer dan: a het paard moet nog wennen of b de nieuwe huisvesting/voeding past niet bij hem.
Sommige paarden hebben tijd nodig om te aarden.

anjali
Berichten: 15185
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Aankoop paard met achteraf gebrek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 18:03

Weet je wat het is, als je een paard hebt gekocht die bijv. toch te pittig voor je blijkt te zijn, maar die een perfecte keuring en foutloze x-rays heeft dus geen bemerkingen op gezondheid, dan kun je hem gewoon doorverkopen ook voor een goede prijs. Maar als er bemerkingen op de foto's zijn opgedoken dan is doorverkopen veel moeilijker en al zeker voor veel geld!

Onali

Berichten: 18497
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 18:06

anjali schreef:
Kom op zeg. Ik vermoed dat ts het zoveelste slachtoffer is van geknoei in de paardenhandel.Voor 17.000 een paard verkopen wat wel degelijk problemen heeft en dan gesjoemel met RX-foto's. Hopenlijk krijgt ts hulp van een advocaat of zo. Ik heb ook wel eens gelazer gehad met een aankoop maar gelukkig voor mijn portemonnee bevond ik mij in een heel andere prijsklasse. Echter de emotionele stress is er toch.



Ik zeg niet dat het netjes is, maar zolang er mensen als TS bestaan, niet keuren maar kopen, blijf je dit houden.

Wat is een paar honderd euro nou op €17.000

Dreamboy

Berichten: 2484
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 18:13

Onali schreef:
anjali schreef:
Kom op zeg. Ik vermoed dat ts het zoveelste slachtoffer is van geknoei in de paardenhandel.Voor 17.000 een paard verkopen wat wel degelijk problemen heeft en dan gesjoemel met RX-foto's. Hopenlijk krijgt ts hulp van een advocaat of zo. Ik heb ook wel eens gelazer gehad met een aankoop maar gelukkig voor mijn portemonnee bevond ik mij in een heel andere prijsklasse. Echter de emotionele stress is er toch.



Ik zeg niet dat het netjes is, maar zolang er mensen als TS bestaan, niet keuren maar kopen, blijf je dit houden.

Wat is een paar honderd euro nou op €17.000


Dat laatste heb ik in mijn allereerste post al genoemd inderdaad.

Katja
Blogger

Berichten: 42178
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 18:18

Babootje schreef:
Ik begrijp uit je verhaal dat het paard op RX een oude breuk heeft in het griffelbeen en wellicht ook een peesblessure daar ooit op heeft gehad.
TS heeft het nergens over een griffelbeen gehad maar over een oude breuk in het sesambeen en dat is wel echt een ander verhaal.

DuoPenotti

Berichten: 29994
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 18:20

Maar wel weer over een chip




velocity2002 schreef:
het gaat niet om het karakter, hij schiet weg en ik heb een zwaar ongeluk gehad, waardoor ik bevries, ik moet een rustig paard hebben, maar daarvoor stond hij ook juist onder training. Het probleem is de chip en niet het karakter. Hij is onwijs lief

anjali
Berichten: 15185
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 18:23

Onali schreef:
anjali schreef:
Kom op zeg. Ik vermoed dat ts het zoveelste slachtoffer is van geknoei in de paardenhandel.Voor 17.000 een paard verkopen wat wel degelijk problemen heeft en dan gesjoemel met RX-foto's. Hopenlijk krijgt ts hulp van een advocaat of zo. Ik heb ook wel eens gelazer gehad met een aankoop maar gelukkig voor mijn portemonnee bevond ik mij in een heel andere prijsklasse. Echter de emotionele stress is er toch.



Ik zeg niet dat het netjes is, maar zolang er mensen als TS bestaan, niet keuren maar kopen, blijf je dit houden.

Wat is een paar honderd euro nou op €17.000

Maar ze meende dat hij al gekeurd was met foto's. Inderdaad niet slim om al te kopen voordat die foto's doorgestuurd en beoordeeld door eigen DA waren. Soms word je ook gepusht door de verkoper, dat er meerdere belangstellenden zijn en als je nu niet koopt dat hij dan weg is.Echter voor zo'n hoog bedrag zal hij toch niet zo weg zijn?

HetIsFriet
Berichten: 16
Geregistreerd: 06-11-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 18:31

Normaal gesproken is het zo (dacht ik, zo is het altijd gegaan wanneer ik een paard kocht), dat als je zo'n papier tekent waarop staat dat de koper bekend is en akkoord gaat met de gebreken, de relevante gebreken die op dat moment bekend en gemeld zijn, benoemd worden op de overeenkomst.

In het geval van de mijne kocht ik hem dus met haken op de kiezen en een plekje op de knie en nek van het spelen. Deze "gebreken" zijn in het overdrachtsdocument genoemd. Andere gebreken vallen hier normaliter niet zomaar onder. Een been wat zo kapot is (geweest) van binnen valt onder de meldplicht van de verkoper. Ik denk dat je hier best wel iets mee kan op juridisch gebied.

velocity2002
Berichten: 29
Geregistreerd: 10-01-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-24 18:31

imaudy schreef:
Het lijkt mij dat het paard gewoon terug kan. Hij was al niet goed toen TS hem kocht.

Ik kan de berichten prima volgen en je hoort wel vaker dat mensen te goed van vertrouwen zijn.

dank je wel

velocity2002
Berichten: 29
Geregistreerd: 10-01-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-24 18:34

HetIsFriet schreef:
Normaal gesproken is het zo (dacht ik, zo is het altijd gegaan wanneer ik een paard kocht), dat als je zo'n papier tekent waarop staat dat de koper bekend is en akkoord gaat met de gebreken, de relevante gebreken die op dat moment bekend en gemeld zijn, benoemd worden op de overeenkomst.

In het geval van de mijne kocht ik hem dus met haken op de kiezen en een plekje op de knie en nek van het spelen. Deze "gebreken" zijn in het overdrachtsdocument genoemd. Andere gebreken vallen hier normaliter niet zomaar onder. Een been wat zo kapot is (geweest) van binnen valt onder de meldplicht van de verkoper. Ik denk dat je hier best wel iets mee kan op juridisch gebied.

dank je, je begrijpt het, fijn! Er staat in de overeenkomst, dat koper op de hoogte is, dat het paard geen gebreken heeft. En zo staat het ook in de keuring verkoper. Dierenarts van mij, heeft echter gezien op een foto dat het Sesambeen afgebroken is, dat kan door een oude blessure, zo de dierenarts

velocity2002
Berichten: 29
Geregistreerd: 10-01-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-24 18:36

anjali schreef:
Weet je wat het is, als je een paard hebt gekocht die bijv. toch te pittig voor je blijkt te zijn, maar die een perfecte keuring en foutloze x-rays heeft dus geen bemerkingen op gezondheid, dan kun je hem gewoon doorverkopen ook voor een goede prijs. Maar als er bemerkingen op de foto's zijn opgedoken dan is doorverkopen veel moeilijker en al zeker voor veel geld!

klopt en een goed tehuis, ja

velocity2002
Berichten: 29
Geregistreerd: 10-01-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-24 18:38

scrabbel schreef:
Ik denk dat het heel lastig voor je wordt. Ik begrijp dat je het paard zakelijk hebt gekocht bij een particulier. Hierdoor sta je al zwak.

Zelf zal ik het been opnieuw op de foto zetten (in het stomste geval een verkeerde foto er tussen). Daarnaast kan een second opinion ook verstandig zijn.

Je geeft daarnaast aan dat het paard compleet anders is dan bij bezichtiging. Tenzij het paard gedrogeerd was betekend dit niet meer dan: a het paard moet nog wennen of b de nieuwe huisvesting/voeding past niet bij hem.
Sommige paarden hebben tijd nodig om te aarden.

Dank je, hier heb ik ook iets aan, paard anders omschreven, en ook anders ervaren.

Wintu

Berichten: 3098
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 18:41

velocity2002 schreef:
HetIsFriet schreef:
Normaal gesproken is het zo (dacht ik, zo is het altijd gegaan wanneer ik een paard kocht), dat als je zo'n papier tekent waarop staat dat de koper bekend is en akkoord gaat met de gebreken, de relevante gebreken die op dat moment bekend en gemeld zijn, benoemd worden op de overeenkomst.

In het geval van de mijne kocht ik hem dus met haken op de kiezen en een plekje op de knie en nek van het spelen. Deze "gebreken" zijn in het overdrachtsdocument genoemd. Andere gebreken vallen hier normaliter niet zomaar onder. Een been wat zo kapot is (geweest) van binnen valt onder de meldplicht van de verkoper. Ik denk dat je hier best wel iets mee kan op juridisch gebied.

dank je, je begrijpt het, fijn! Er staat in de overeenkomst, dat koper op de hoogte is, dat het paard geen gebreken heeft. En zo staat het ook in de keuring verkoper. Dierenarts van mij, heeft echter gezien op een foto dat het Sesambeen afgebroken is, dat kan door een oude blessure, zo de dierenarts


Maar dat staat dan toch op de door de verkoper aangeleverde foto's. Hoezo kan het dan een verborgen gebrek zijn. Ik bedoel je dierenarts ziet dat nu toch ook?

Wintu

Berichten: 3098
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-24 18:43

Balko schreef:
Het gaat ook van een breuk naar een chip, wat is het nou? :?


Een breuk in een sesambeen kan ook betekenen dat er een stukje af is ;)