Super brave pony gekocht maar al vanaf trailerladen steigeren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cioccolato

Berichten: 6649
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Super brave pony gekocht maar al vanaf trailerladen steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 23:43

En ts zwaait af. Dat is ook erg bijzonder en verdacht. Er zal vast een kern van waarheid zitten in de berichten van de nieuwe gebruiker. Anders werd er wel een waarheid verteld ipv afgezwaaid.

Dit zaakje begint te stinken :+

isamelle
Berichten: 42
Geregistreerd: 04-04-24

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 23:51

Cioccolato schreef:
En ts zwaait af. Dat is ook erg bijzonder en verdacht. Er zal vast een kern van waarheid zitten in de berichten van de nieuwe gebruiker. Anders werd er wel een waarheid verteld ipv afgezwaaid.

Dit zaakje begint te stinken :+

Ja waarom zou ik liegen? Het paardje is eerlijk verkocht. Het is gewoon zo bijzonder dat hij zich nu zo gedraagt na 1,5e week wat is er gebeurd ? Zal ook wel ergens hengsten gedrag door heen komen met het lente weer die eraan komt, maar hoe kan het gelijk zo extreem? Het was echt een lief dropje deed geen vlieg kwaad. gaf me kusjes op mijn wang, stond met uitmesten naast mij te kijken wat ik wel niet aan het doen was :D .
Ik vraag me echt af wat er met hem gebeurd is. dat kan toch niet zo dramatisch snel dat die hormonen zo om slaan of wel?
Oh ja en over mijn nieuwe account. Ik had geen account haha . ik werd getipt dat er hier over hem gepraat werd.

Happy_Hippie

Berichten: 881
Geregistreerd: 28-12-17
Woonplaats: Lepelstraat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 00:00

isamelle schreef:
Cioccolato schreef:
En ts zwaait af. Dat is ook erg bijzonder en verdacht. Er zal vast een kern van waarheid zitten in de berichten van de nieuwe gebruiker. Anders werd er wel een waarheid verteld ipv afgezwaaid.

Dit zaakje begint te stinken :+

Ja waarom zou ik liegen? Het paardje is eerlijk verkocht. Het is gewoon zo bijzonder dat hij zich nu zo gedraagt na 1,5e week wat is er gebeurd ? Zal ook wel ergens hengsten gedrag door heen komen met het lente weer die eraan komt, maar hoe kan het gelijk zo extreem? Het was echt een lief dropje deed geen vlieg kwaad. gaf me kusjes op mijn wang, stond met uitmesten naast mij te kijken wat ik wel niet aan het doen was :D .
Ik vraag me echt af wat er met hem gebeurd is. dat kan toch niet zo dramatisch snel dat die hormonen zo om slaan of wel?
Oh ja en over mijn nieuwe account. Ik had geen account haha . ik werd getipt dat er hier over hem gepraat werd.


Wellicht een combinatie van hormonen, nieuwe locatie, ( wellicht een merrie in de buurt misschien)?
Het veranderen van gedrag na verhuizen etc kan zeker snel gaan zowel in positieve als in dit geval negatieve zin :j
Maar dat het een hengst is neemt al veel vraagtekens weg natuurlijk en maakt het allicht meer verklaarbaar.

We kunnen helaas niet door een scherm kijken naar de werkelijke situatie en kennis van degene die hem gekocht hebben enige wat we kunnen doen is advies/ tips geven op basis wat ons word verteld ervanuit gaant dat het de waarheid is.


Wellicht kan je zelf met ts contact opnemen weet niet of die in de buurt staat? :)

imaudy
Berichten: 5085
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Re: Super brave pony gekocht maar al vanaf trailerladen steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 00:11

Checken of hij twee ballen heeft en zo ja laten castreren.
Alle jonge kleine hengstjes zijn wel eens stout. Als je daarvan schrik zou ik zeggen, verkopen.

rien10
Berichten: 14774
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 00:17

Kirrietje schreef:
Maar het gedrag begon al op de trailer terwijl de pony doodmak moest zijn en vaker vervoerd is. Dan lijkt een stalwissel en wennen niet aan de orde volgens mij...

Was dit op het erf van de verkoper? Was de verkoper daar bij?

Sonyo
Berichten: 23
Geregistreerd: 07-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 00:27

rien10 schreef:
Kirrietje schreef:
Maar het gedrag begon al op de trailer terwijl de pony doodmak moest zijn en vaker vervoerd is. Dan lijkt een stalwissel en wennen niet aan de orde volgens mij...

Was dit op het erf van de verkoper? Was de verkoper daar bij?


Dit staat al eerder in het topic vermeld.
Het begon al bij het laden met de verkoper in het bijzijn.

isamelle
Berichten: 42
Geregistreerd: 04-04-24

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 00:32

rien10 schreef:
Kirrietje schreef:
Maar het gedrag begon al op de trailer terwijl de pony doodmak moest zijn en vaker vervoerd is. Dan lijkt een stalwissel en wennen niet aan de orde volgens mij...

Was dit op het erf van de verkoper? Was de verkoper daar bij?


dit was buiten het erf waar hij stond. hij kende die plek dus niet heel goed.

Rennie89
Berichten: 37283
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 01:27

isamelle schreef:
Wintu schreef:
Is dat bericht verwijderd inmiddels, want ik zie het niet?

Ik zie mijn eigen reactie ook niet meer.
Ik ben de ex verzorger van het paardje in kwestie.
Het is bizar hoe dit loopt. Hij was vreselijk lief hier. Nooit gek gedaan ik ging hem altijd poetsen hij stond braaf stil hij had een dekentje op het was echt een schattig erf kikkertje je kon troelen alles met hem doen. Hij was hardstikke lief.
Zijn hengsten gedrag komt er door.
Ze zijn 2 keer wezen kijken, hebben ze kunnen zien dat hij braaf was. en hij is geen 5 keer op de trailer geweest ik denk dat dit nu zijn 3e keer was op de trailer.
Hij is 1 jaar en een hengstje hij begint te puberen en is op een totaal vreemde plek hij is gewoon bang
Ik herhaal: Fight or flight.
Het is 1,5e week geleden dat ik afscheid heb genomen van hem.
Ik vond het heel erg dat hij weg moest en deze verhalen zetten hem zo slecht weg ik ken hem helemaal niet zo.


1,5 week? Volgens TS zijn ze inmiddels een maand verder dus kan het niet zijn dat dit een andere pony betreft? Ik maak namelijk op uit de berichten van TS dat de betreffende pony al bereden werd dus lijkt mij dat je nu in een topic reageert wat helemaal niet over jouw oude verzorg pony gaat en nu een beetje een chaos creëert. Verwacht dat de pony waar het in dit topic over gaat zo’n 3-6 jaar oud is. Misschien heb ik dat laatste verkeerd geïnterpreteerd (dat rijden) maar punt blijft dat TS aangeeft dat dit al een maand aan de gang is, niet 1,5 weken zoals jij zegt.

Popstra
Berichten: 13841
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Super brave pony gekocht maar al vanaf trailerladen steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 07:18

Jaarlingetje hoort lekker nog in een opfok te lopen. Het is een baby!

Suzanne F.

Berichten: 49399
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 08:07

Dus het gaat om een jaarlinghengstje die 1,5 week ergens anders staat?
Of begrijp ik het verkeerd? Jammer dat TS niet meer reageert.

DuoPenotti

Berichten: 29993
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 08:11

Huh, sinds wanneer verdwijnen er berichten zonder dat de mods dit melden?
Het bericht stond er echt en is ook echt weg. En ook geen reden tot verwijderen.

Bijzonder hoe ts reageert, dus ja 1 bericht van een nieuwe bokker is in deze heel geloofwaardig.
Omdat het hengst gebeuren steeds werd genegeerd.
Arm dier, inderdaad totaal onbegrepen in een nieuwe omgeving met mensen die gen leiding geven. Hormonen op hol.

Wel jammer dat de oude eigenaresse hem niet terug neemt en er een nieuw plekje voor zoekt.
Maar goed, daar was de verkoop wellicht ook bewust gezien er misschien geen hengst meer past en daarom terug nemen geen optie.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110802
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 08:12

Maar volgens TS ging het toch om vier weken?
Wat een raar verhaal en wat raar dat TS de waarheid niet verteld.

prompter

Berichten: 11245
Geregistreerd: 28-09-02

Re: Super brave pony gekocht maar al vanaf trailerladen steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 08:14

Altijd goed om een verhaal van twee kanten te horen.

Niqui

Berichten: 2188
Geregistreerd: 16-01-08
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 08:25

Maar klopt het verhaal van deze verzorgster wel? Die heeft het over 1.5 week. Misschien gaat het wel over een hele andere pony dan de verzorgster denkt.

Ik zou dat eerst even checken beste verzorgster! Nu zorg je misschien voor een hoop verwarring!

Jolien87

Berichten: 17508
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 08:38

Hm, wat een vreemde wending.
Isamelle, kan het zijn dat het om een andere pony gaat?

Wel jammer dat TS niet meer reageert om dit op te helderen.
Op deze manier blijft er een heleboel in de lucht hangen wat op een verkeerde manier kan worden ingevuld door anderen.

Hopelijk komt alles toch nog op zijn pootjes terecht met/voor deze pony.

Lieser
Berichten: 1549
Geregistreerd: 15-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 08:51

Suzanne F. schreef:
Dus het gaat om een jaarlinghengstje die 1,5 week ergens anders staat?
Of begrijp ik het verkeerd? Jammer dat TS niet meer reageert.

Vind ik ook. Een simpel 'het gaat niet om een hengstje van 1 jaar oud' was al voldoende geweest.

tengeltje11
Berichten: 7164
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 08:55

TS is de vriendin van degene die de pony kocht toch?
Dier is sowieso jong, want werd gekocht om op te leren later, dus zal sowieso jong zijn.

Ook al ligt de waarheid ergens in het midden, het gaat sowieso over een kleine pony die nog hengst is.

Dat geeft een heel ander beeld op de realiteit en de kunde van de persoon die hem kocht.

En idd, mss wou de verkoper hem niet castreren, maar voorjaar en dan heb je ook niet altijd geen plek meer voor een ontploft testosteron bommetje die nu al enkele weken geleerd heeft hoe te steigeren zonder gecorrigeerd te worden?

Elisa2

Berichten: 37580
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 08:59

Nouja we weten het niet.

Wellicht stond het hengstje op de vorige plek gewoon dag en nacht in een kudde, werd er niks van gevraagd en was hij daarom gewoon braaf. Nu staat hij op stal en ik lees dat het gedrag zich vooral voor doet als het dier ongeduldig wordt en naar buiten wilt etc. Wellicht is hij hier in ook gewoon niet opgevoed nog.

Geldt ook voor trailerladen, een paar keer op de trailer met een ander paard is vaak niet zo'n probleem. Maar de eerste keer trailer alleen kan dat wel zijn. Dan is steigeren niet zo'n hele rare reactie, hoewel het natuurlijk niet gewenst is maar dat is een kwestie van opvoeden/ corrigeren. Het ene paard uit zich natuurlijk altijd anders dan het andere paard.

Feit blijft, wij hebben te weinig informatie om er echt goed over te kunnen oordelen. Ik zou in ieder geval zeggen, voed het diertje op, ga ermee aan de slag en castreer het voor de zekerheid. Of verkoop het dier met het verhaal er bij. Terugbrengen gaat heel lastig worden omdat er niet bewezen kan worden dat het diertje het gedrag daar ook vertoonde.

GabberGill

Berichten: 5867
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 09:00

isamelle schreef:
Cioccolato schreef:
En ts zwaait af. Dat is ook erg bijzonder en verdacht. Er zal vast een kern van waarheid zitten in de berichten van de nieuwe gebruiker. Anders werd er wel een waarheid verteld ipv afgezwaaid.

Dit zaakje begint te stinken :+

Ja waarom zou ik liegen? Het paardje is eerlijk verkocht. Het is gewoon zo bijzonder dat hij zich nu zo gedraagt na 1,5e week wat is er gebeurd ? Zal ook wel ergens hengsten gedrag door heen komen met het lente weer die eraan komt, maar hoe kan het gelijk zo extreem? Het was echt een lief dropje deed geen vlieg kwaad. gaf me kusjes op mijn wang, stond met uitmesten naast mij te kijken wat ik wel niet aan het doen was :D .
Ik vraag me echt af wat er met hem gebeurd is. dat kan toch niet zo dramatisch snel dat die hormonen zo om slaan of wel?
Oh ja en over mijn nieuwe account. Ik had geen account haha . ik werd getipt dat er hier over hem gepraat werd.



Ik heb niet alles doorgelezen maat staat hij ver van jou af?

Zou je niet bij hem willen gaan kijken?

Ik zeg je eerlijk dat als mijn snoesje zo zou doen ergens anders terwijl ik hem als lief eb gemoedelijk ken zou ik willen weten of ik de pony kan helpen bij de nieuwe eigenaren om hem de plek te geven die hij verdient.

Is dit een optie om te kijken of je je kan vinden in dit gedrag daar?

Maar ben je de oude eigenaar of wat anders van deze pony.
Sorry ik kwam binnenvallen dus heb niet alle info
Laatst bijgewerkt door GabberGill op 05-04-24 09:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Ibbel

Berichten: 49229
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 09:01

tengeltje11 schreef:
Ook al ligt de waarheid ergens in het midden, het gaat sowieso over een kleine pony die nog hengst is.


Nee, dat is niet wat TS heeft verteld. Dat komt uitsluitend van de ex-verzorgster, die het over een heel ander dier zou kunnen hebben.
TS heeft het over 4 weken, verzorgster over 1,5 week. Dat zijn geen periodes waar je je over kunt vergissen.

Het is dus volkomen onduidelijk om wat voor dier het gaat.

In de OP staat ook dat het dier telkens over de boxdeur wil komen. Dat komt ook niet overeen met een pony van 90 cm.

GabberGill

Berichten: 5867
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 09:04

Ibbel schreef:
tengeltje11 schreef:
Ook al ligt de waarheid ergens in het midden, het gaat sowieso over een kleine pony die nog hengst is.


Nee, dat is niet wat TS heeft verteld. Dat komt uitsluitend van de ex-verzorgster, die het over een heel ander dier zou kunnen hebben.
TS heeft het over 4 weken, verzorgster over 1,5 week. Dat zijn geen periodes waar je je over kunt vergissen.

Het is dus volkomen onduidelijk om wat voor dier het gaat.

In de OP staat ook dat het dier telkens over de boxdeur wil komen. Dat komt ook niet overeen met een pony van 90 cm.


Een pony van 90 cm kan ook over de boxdeur willen komen. Ik had een shet van 75 cm een hengstje. Als hij even in stal moest dan klom hij ook tegen de deuren op.

tengeltje11
Berichten: 7164
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Super brave pony gekocht maar al vanaf trailerladen steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 09:08

Idd, een pony van bv 1.35 die echt over een staldeur wil, was er al over geraakt denk ik…
Vooral omdat het niet ontkent wordt, denk ik dat het dezelfde pony is.

De verzorger had het over 1,5 week nadat hij vertrokken was, dat ze koper liet weten dat hij zo braaf niet was, maar verkoper wil hem niet terug, ondertussen zijn we enkele weken verder.

Jorex

Berichten: 9997
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 09:09

@ibbel mijn mini van 85 cm probeert ook over een boxdeur te klimmen als zijn vriendje aan de andere kant staat. Laatst probeerde die zelfs uit de gewone trailer te klimmen (natuurlijk kan hij er net met zijn neusje bovenop piepen, maar hey poging wagen kan altijd). Bij hem komt het gedrag voort uit extreme onzekerheid over zichzelf. Dus dat kan hier ook het geval zijn en in dat geval is geef hem een ram terug alleen maar slecht. Ik zou dan eerder op een nette en respectvolle manier leren dat hij uit je ruimte blijft door pressure-release toe te passen.

Popstra
Berichten: 13841
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 09:11

Als het een jaarlingetje is dan heb je het over een baby die uberhoupt nog helemaal niet in een box hoort te staan.
Die niet al 3x in een trailer geweest hoort te zijn en die nog niet beleerd hoort te worden dan enkel wat manieren aan de hand..
Ik vind het niet meer dan logisch het diertje dit gedrag vertoont.
Erg sneu ook voor dat dier.

Zonnetje81
Berichten: 18696
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 09:13

Het feit dat TS steeds zo vaag deed maar wel expliciet het whatsapp gesprek hier plaatst vond ik al vreemd. Ze negeert ook hoe groot en oud het dier is en welk geslacht.

En we kennen ze toch genoeg….ik vraag voor een vriendin die geen bokt heeft…….maar ondertussen ben ik het stiekem zelf.