Super brave pony gekocht maar al vanaf trailerladen steigeren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BigOne
Berichten: 38420
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Super brave pony gekocht maar al vanaf trailerladen steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 18:07

Ts, heb je je vriendin de tip van bloed controleren op testosteron nog doorgegeven? Want dit gedrag is ook te plakken op een klophengst .

har166

Berichten: 2044
Geregistreerd: 21-04-10
Woonplaats: Ekehaar

Re: Super brave pony gekocht maar al vanaf trailerladen steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 18:33

Een verandering van stal kan zo veel doen met een pony. Ik kocht mijn huidige pony toen hij 16 was. Ik had proefgereden en een week later kwam hij naar de stal waar ik toentertijd stond. Echt superbraaf en ik ben de dag erna er al opgestapt, ging helemaal prima. Na een paar maanden verhuisd maar een volpension stal en er was geen land mee te bezeilen. Het duurde zeker 6 maanden voordat hij weer relaxt was. Het is dat ik hem al kende anders had ik ook gedacht wtf heb ik nu gekocht.

Change3x

Berichten: 6591
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Re: Super brave pony gekocht maar al vanaf trailerladen steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 18:50

Er zijn een paar dingen die ik me afvraag, wellicht heb ik er overheen gelezen.

1. Hoe ziet het huidige stal en voermanagement eruit en hoe zag dit eruit bij de vorige eigenaar? Zijn er grote verschillen?
2. Hoeveel ervaring heeft de nieuwe eigenaar met jonge pony’s?
3. Is er al bloed afgenomen?

Ik ken paarden die bij verandering van eigenaar echt ander gedrag laten zien, omdat ze niet voldoende overwicht / ervaring hebben, ze de communicatie van het paard niet begrijpen, het stalmanagement volledig anders is ten opzichte van bij de vorige eigenaar etc.

Het is absoluut geen fijn gedrag, maar zal toch ergens vandaan komen. Super vervelend zeg!

tengeltje11
Berichten: 7164
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Super brave pony gekocht maar al vanaf trailerladen steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 19:53

Idd, er missen best wat dingen op goed advies te geven.
Hoe oud is de pony? Is dan jonger dan 2? Echt nog een veulen of klaar om stilletjes aan te beginnen?
Merrie? Ruin?

Hoe reageerde je vriendin in de trailer?

Een jong die kan heel vlug zijn vertrouwen verliezen en als je daar fout op reageert, zich verdedigen…

Ik geloof niet dat een jonge pony gesedeerd wordt, dus iets anders zal zijn reactie nu veroorzaken.

Stond hij op stal van waar hij komt?
Want voor hetzelfde geld stond dit diertje nog nooit op stal, maat altijd in groep en wordt hij nu weggehaald uit zijn kudde en alleen in een stal gezet, alle pony’s zouden dan stress hebben en elke pony uit dit anders.

Qua trailer.

Mss waren de andere keren op een trailer niet alleen en nu wel? Er zijn meerdere redenen te bedenken waarom hij nu steigerde en ervoor heel mak was.

Ik zou het echt zoeken bij nu de situatie en omgang ipv de vorige eigenaar te beschuldigen.

Ook ik wil geen paard meer terug als die verkocht is.
Een week op een ander en zo’n dingen doen, terwijl hij dat op voorhand bv niet deed, daar zit je echt niet op te wachten…
Dus zelfs een pony niet terug willen wil niets zeggen.

henshem
Berichten: 1132
Geregistreerd: 20-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 20:10

FloortjeM schreef:
Nou, het zit zo:

de koper ziet een paard staan en informeert daarnaar. De verkoper zegt 'doodbraaf, ga je heel veel plezier aan hebben/zacht ei/allemansvriend/knuffelbeertje/noem het maar op'. De koper gaat er naar toe en ziet precies dat. De koop wordt gesloten. Dan is er een koop gesloten betreffende een paard, waarbij de bijzondere, overeengekomen, eigenschap is dat het een braaf/lief/makkelijk/ongecompliceerd beestje is. Die eigenschappen staan los van dat-ie nog van alles moet leren en ook misschien nog een keertje zal gaan 'puberen'.

Vervolgens blijkt direct aansluitend, namelijk bij het opladen om m mee te nemen, dat het paardje helemaal niet zo braaf is, want gericht steigert. Beide partijen besluiten dit als een eenmalig incident te beschouwen. Vervolgens gaat het een week wel ok, tijdens het wennen van het paardje, en na een week begint dit gedrag opnieuw (of begreep ik dit verkeerd), met steigeren, gericht aanvallen en allesbehalve braaf gedrag. De koper wil expliciet niet zo'n pony en wil de koop ontbinden.

Juridisch gezien moet de verkoper een pony leveren die braaf/lief/makkelijk/ongecompliceerd is, en dat is de pony niet. Simpel zat, zou je denken. Maar een pony is levende have en daarom wordt al direct ter discussie gesteld: waar komt het gedrag vandaan. Als dit in de pony zit en altijd in de pony gezeten heeft, dan moet de pony terug. Maar als het aan de verandering/gebrek aan leiderschap/stress/uitproberen/non-match ligt, dan zit het niet (alleen) in de pony, maar (ook) in de mens, en dan is dat niet perse een gebrek van het paard en kan je dus niet uitsluiten dat wel een braaf/lief/makkelijk/ongecompliceerd beestje is geleverd, maar dat de omstandigheden hem niet helemaal tot zn recht laten komen. Het gaat er namelijk juridisch niet om dat de pony nú niet in orde is, het gaat erom dat de pony op het moment van leveren niet in orde was, en dat is misschien lastig te bewijzen.

De makkelijkste manier om dit uit te vogelen is om bijvoorbeeld de pony een tijdlang (bijvoorbeeld op kosten van je vriendin) weer bij de verkoper te zetten. Is het dan over, dan weet je dat het niet in het beestje zit. Bovendien kan de huidige eigenaar dan makkelijker aanvaarden dat ze de verkoper nog even nodig heeft voor de 'gebruiksaanwijzing' van de pony. Als het dan niet beter wordt, dan behoud je je conflict, want dan blijft de discussie 'zat het er al en gaat het daarom niet weg' tegenover 'hij heeft dit nu aangeleerd, dit leer ik m niet zomaar weer af'.

Als je vriendin zijnde, kan ze dus proberen om op dat punt duidelijkheid te krijgen, of ze gaat er met gestrekt been in met de mededeling 'hij deed dit letterlijk óp het moment van leveren, dus daarmee voldoe ik aan de wettelijke eis dat het gebrek 'bij de levering' al aanwezig moet zijn geweest, terwijl wij het toen niet als een gebrek maar als een incident hebben beschouwd', en gaat met een advocaat aan de slag om de verkoper met zachte hand te dwingen tot het terug nemen van de pony. Met het risico dat ze van de rechter nul op rekest krijgt, omdat de verkoper zegt 'nou, bij mij is het altijd goed gegaan, en op het moment dat zij m in handen krijgt, neemt hij haar energie over en begint het gedonder', en dat is een verweer waar ze dan maar net iets tegenin moet kunnen brengen.


_/-\o_

Onali

Berichten: 18497
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 21:11

TS doet het anoniem, niet zo handig dat jij hier nu zijn naam hier zegt.


Verder kan een verhuizing een flinke impact hebben op dieren en is zijn gedrag enigzins verklaarbaar.

Popstra
Berichten: 13841
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 21:23

Ik dacht het hier om een groter exemplaar ging :=

90cm dat eens steigert. Als je dat niet kunt corrigeren denk ik dat je er geen bal van snapt!

tengeltje11
Berichten: 7164
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 21:24

En als hij nog hengst is, mss geen merries van waar jij kwam, nu wel en voorjaar…hormonen die beginnen opspelen?

BigOne
Berichten: 38420
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 21:30

*knip*

Dus nog hengst en jong. Dat verklaart in ieder geval iets.
Laatst bijgewerkt door Nicole288 op 04-04-24 22:43, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote van verwijderd bericht verwijderd

hwn
Berichten: 4772
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 21:31

Nou, als hij nog hengst is, lijkt castreren me de beste optie. De meeste hengsten steigeren nu eenmaal graag, na castratie gaat dat er vaak snel uit (ik kende één die kon steigeren op commando, na castratie vertikte hij het nog te doen).

DuoPenotti

Berichten: 29992
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 21:32

Popstra schreef:
Ik dacht het hier om een groter exemplaar ging :=

90cm dat eens steigert. Als je dat niet kunt corrigeren denk ik dat je er geen bal van snapt!

Mijn gedachte.
Die duw je zo om als hij op 2 benen staat is het in 1 keer klaar.

Ballen er nu af en verder.
Echt je laat je door zo'n smurf toch niet intimideren?

Suzanne F.

Berichten: 49399
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 21:34

Popstra schreef:
Ik dacht het hier om een groter exemplaar ging :=

90cm dat eens steigert. Als je dat niet kunt corrigeren denk ik dat je er geen bal van snapt!


Dat dacht ik ook. Die neem je toch onder je arm mee, zo’n klein ding? Je geeft hem 1 x een rotklap als hij het in zijn hoofd haalt om te steigeren en het is klaar.

Maar het is dus nog een hengstje en jong, dat is een minder fijne combi en het klinkt nu al veel logischer dat hij op ander terrein met misschien iemand die minder overwicht heeft, ander gedrag gaat vertonen.

MyChoice

Berichten: 2201
Geregistreerd: 08-11-17

Re: Super brave pony gekocht maar al vanaf trailerladen steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 21:46

Een maand op z’n nieuwe plek? Geef het dier wat langer de tijd om te acclimatiseren. Ik heb een jonge merrie die ook dit gedrag vertoonde, wist ik ook want ik heb haar gekocht als project paard, en dit is ook helemaal goed gekomen. Maar het heeft tijd nodig. Desnoods naar een gedragstrainer brengen. Become brave horsemanship bijvoorbeeld.

tengeltje11
Berichten: 7164
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Super brave pony gekocht maar al vanaf trailerladen steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 21:54

Zo zie je maar hoe snel je een oordeel velt… nu duidelijk is dat de gevaarlijke pony een mini van 90 is, heeft iedereen plots een ander beeld…
Zoiets kan je als volwassen persoon toch zo op zijn plek zetten?

Je vriendin mist volgens mij toch vooral veel kennis en kunde. Als je je laat intimideren door zo’n klein, jong ukje, die nog steeds hengst is… dan heb je niet genoeg kennis om met zo’n diertje te werken(en heel veel geluk dat het met de ander pony wel lukt)

Ballen er af idd.

Hoe oud is de kleine spruit nu eigenlijk?

Elisa2

Berichten: 37580
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Super brave pony gekocht maar al vanaf trailerladen steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 21:59

Een hengstje gebruiken voor sociaal welzijnswerk is denk ik sowieso niet echt verstandig.

Maar 90cm en braaf op de oude locatie. Misschien kan de ex verzorgster wel even komen kijken/ helpen met hem? Er gaat duidelijk het ea mis.

Popstra
Berichten: 13841
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Super brave pony gekocht maar al vanaf trailerladen steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 22:05

Gaat dit om de jaarling mini pony uit je andere topic TS?

Zonnetje81
Berichten: 18696
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 22:19

Het feit dat ze al achterwege laat in haar verhaal dat hij hengst is merkwaardig. Wat denk je wat er in MAART APRIL met zijn hormonen gebeurd en zeker met een verhuizing met andere merries in de buurt. :+ echt…….:+ al helemaal als hij steeds meer geslachtsrijp wordt.

DuoPenotti

Berichten: 29992
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Super brave pony gekocht maar al vanaf trailerladen steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 22:22

En verkoop gaat met eerlijk verhaal ook geen probleem zijn want de meeste mensen zijn daar niet van onder de indruk.

Tip voor je vriendin of jezelf. Koop een brave 10 jarige ruin.

c_alsemgeest

Berichten: 20705
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Super brave pony gekocht maar al vanaf trailerladen steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 22:31

Begrijp nu ook wat beter waarom de vraag klophengst onbeantwoord bleef.
Het is dus een hengstje en echt jong.
Je moet ook met kleine hengsten weten wat je doet, zeker na verhuizing en zeker in het voorjaar.
Zou hem verkopen aan iemand met ervaring die een klein hengstje zoekt.

AppleSter

Berichten: 818
Geregistreerd: 20-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-24 22:40

Dit is weer Bokt op z’n mooist mensen!
Een nieuwe Bokker plaatst 1 berichtje waarop heel Bokt direct aanneemt dat dit bericht helemaal juist is en gaat er mee op hol. Tot aan paard mishandelen en kleineren aan toe, ongeacht of het bericht van de nieuweling klopt.
Ik zwaai af :)F

Ik heb gevraagd dit topic te verwijderen, dus ik hoop dat de popcorn snel weer terug in de kast kan. Of lekker bij een goede film gegeten kan worden _O-
Dag allemaal! :D

Happy_Hippie

Berichten: 881
Geregistreerd: 28-12-17
Woonplaats: Lepelstraat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 22:43

Stille meelezer hier,

Persoonlijk was ik ook best verbaasd hoe makkelijk het als waarheid aangenomen werd van iemand die een paar minuten voor het bericht dat account had aangemaakt :?

Niemand die zo iets had van wat klopt dit wel?

Desalniettemin is het gedrag niet te accepteren zeker niet als er ook rake klappen/ gerichte worden uitgedeeld.
Of verkopen met duidelijke beschrijving van gedrag, of eerst laten wennen nog wat langer desnoods hulp erbij halen van een deskundige dus niet een vriend/vriendin/kennis die er wel wat verstand van lijkt te hebben.
Gedrag is makkelijker aan als afgeleerd.


Edit:

Ts, mensen willen je helpen en om gerichter tips/hulp te kunnen geven stellen mensen specifieke vragen waar een antwoord op handig is zoals idd die van de klophengst, het zijn nou eenmaal dingen die een grote rol kunnen spelen hierin.
En in dit geval na dat ene berichtje gaan mensen zelf dingen een invulling geven.

Zonnetje81
Berichten: 18696
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 22:54

En iemand gaat heel net toevallig met een nieuw account in dit topic reageren? Waarschijnlijk getipt. Niks is anoniem.

Wintu

Berichten: 3098
Geregistreerd: 30-01-23

Re: Super brave pony gekocht maar al vanaf trailerladen steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 23:18

Is dat bericht verwijderd inmiddels, want ik zie het niet?

isamelle
Berichten: 42
Geregistreerd: 04-04-24

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 23:31

Wintu schreef:
Is dat bericht verwijderd inmiddels, want ik zie het niet?

Ik zie mijn eigen reactie ook niet meer.
Ik ben de ex verzorger van het paardje in kwestie.
Het is bizar hoe dit loopt. Hij was vreselijk lief hier. Nooit gek gedaan ik ging hem altijd poetsen hij stond braaf stil hij had een dekentje op het was echt een schattig erf kikkertje je kon troelen alles met hem doen. Hij was hardstikke lief.
Zijn hengsten gedrag komt er door.
Ze zijn 2 keer wezen kijken, hebben ze kunnen zien dat hij braaf was. en hij is geen 5 keer op de trailer geweest ik denk dat dit nu zijn 3e keer was op de trailer.
Hij is 1 jaar en een hengstje hij begint te puberen en is op een totaal vreemde plek hij is gewoon bang
Ik herhaal: Fight or flight.
Het is 1,5e week geleden dat ik afscheid heb genomen van hem.
Ik vond het heel erg dat hij weg moest en deze verhalen zetten hem zo slecht weg ik ken hem helemaal niet zo.
Laatst bijgewerkt door isamelle op 04-04-24 23:44, in het totaal 2 keer bewerkt

Onali

Berichten: 18497
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 23:32

Wintu schreef:
Is dat bericht verwijderd inmiddels, want ik zie het niet?


Ja.