Vraagje,,, met of zonder papieren???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
karen_kisss
Berichten: 3
Geregistreerd: 11-08-06

Vraagje,,, met of zonder papieren???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-06 13:52

ik weet niet of dit helemaal het goede forum is om mijn vraag te stellen maar ik wil er toch wel graag antwoord op...

via marktplaats.nl heb ik een hele mooie merrie op het oog,, de prijs is niet heel hoog. de merrie is gechipt en heeft een paspoort maar geen papieren... wat raden jullie aan? en wat zijn de risico's? hoe erg is het als je geen papieren hebt van een paard maar wel het paspoort?

ik wil dus graag weten of het verstandig is om deze merrie te kopen, dit is mijn eerste eigen paard dus ik zou graag wat worden geinformeerd.

alvast bedankt!

Faelivrin

Berichten: 15454
Geregistreerd: 03-02-04
Woonplaats: Rijnsburg

Re: Vraagje,,, met of zonder papieren???

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 15:04

Papieren en Paspoort. Hm. Nou ken ik het verschil niet zo goed.
Waar papieren nuttig voor zijn weet ik niet goed. Deze vraag hoort hier ook niet helemaal thuis. Knipoog
Naja, wel op bokt, maar niet in dit subforum. Ik TEM even voor je.
Zodat een moderator het kan verplaatsen.
Welkom op bokt trouwens! Doei!

Nibbit

Berichten: 10429
Geregistreerd: 03-06-05

Re: Vraagje,,, met of zonder papieren???

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 15:07

Voor het rijden maakt het niet uit.
Je weet nu alleen niet wie de ouders zijn.

Daantje1981

Berichten: 2911
Geregistreerd: 04-05-04
Woonplaats: Renswoude

Re: Vraagje,,, met of zonder papieren???

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 15:09

Op het papier van een paard staat beschreven wie de ouders zijn en voorouders zijn.

Op een paspoort staan vooral de inentingen, kenmerken van het paard en het chipnummer.

Een paard met papier is vaak meer waard dan een paard zonder. Dit heeft te maken met de voorouders van het paard. Of het verstandig is hangt dus helemaal af van wat je met het paard wil. Een merrie die geen papieren heeft is niet interessant voor fokkers bijvoorbeeld.

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Re: Vraagje,,, met of zonder papieren???

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 15:50

WWW -> TAO

sjorsie

Berichten: 6486
Geregistreerd: 20-05-05
Woonplaats: naast de buren

Re: Vraagje,,, met of zonder papieren???

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 15:53

Een paard met papier is meer waard bij verkoop en als je er mee wilt fokken is een papier belangrijk voor het veulen ( daar krijg je dan ook meer voor) voor de rest is het als jij daar geen belang aan hecht niet belangrijk. Een paspoort heeft elk paard tegenwoordig verplicht met daarin het chipnummer en de entingen.

friesiszwart

Berichten: 10172
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: pendelend tussen GLD, Overijssel en ZH

Re: Vraagje,,, met of zonder papieren???

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 20:45

Wat wil je met dit paard. Puur recreatief en verder niets dan is er niets aan de hand en kun je het paard gewoon kopen als hij/zij je aanstaat. Natuurlijk wel keuren ivm gezondheid.

** Maar wil je verder of in de toekomst eens een veulentje fokken, een keuring, speciale wedstrijden dan moet je echt stamboekpapieren hebben en bij voorkeur indien je wilt gaan fokken ook een paard kopen met iets betere papieren. Vooral indien je het veulen zelf niet aan zou willen houden.

Persoonlijk zou ik gaan voor een paard met goede papieren. Tevens ook dat indien je later iets meer over je paard wilt weten dit ook (in grote lijnen) is na te gaan en / of te controleren.

Succes met je beslissing

Waratje
Berichten: 10177
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Re: Vraagje,,, met of zonder papieren???

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 09:56

Mijn paard heeft ook geen papieren en ze loopt er echt geen stap slechter van Knipoog
Paspoort en chip/dna is van belang en ZELF laten keuren ook. Neem iemand mee om te kijken, beslis niet op het mooie koppie alleen. Kan het paard doen wat jij wilt, zowel fysiek als mentaal. Klikt het met het paard. Laat het voorrijden en rij zelf ook een stukje. Kijk goed naar de omgangsvormen van het paard èn die van de mensen die haar verkopen. Als er nog wat aan opgevoed moet worden, bedenk dan of jij daar zin in hebt en of je er de capaciteiten voor hebt.

Bedenk wel dat je met een merrie zonder papieren beter niet fokt, tenzij je het veulen zelf wilt houden. Als haar afstamming onbekend is, is het een gok wat voor veulen eruit komt, dat hoeft helemaal niet op moeder te lijken, maar kan eigenschappen voor voorliggende generaties hebben en daar hoef je niet altijd vrolijk van te worden.

Succes met je beslissing.
PS kijken is nog geen kopen.......

Urielle

Berichten: 50081
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Vraagje,,, met of zonder papieren???

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 11:14

Hierboven staat het al gezegd, als je de merrie zelf recreatief of gewoon in de sport wilt rijden maakt het niet uit, op een papier kun je niet rijden Knipoog

Maar wil je fokken, een keer naar de keuring, of bijv. met een jong paard PAVOcup rijden oid, dan zal ze papieren moeten hebben.

Ook mag de prijs van een merrie zonder papieren wel heel erg laag zijn, er staan nl. ook een heleboel mooie leuke paarden met papier voor weinig te koop.

Wil je het paard ooit nog verkopen (of denk ook aan een noodgedwongen verkoop (geen geld, geen tijd, gezondheidsproblemen, geen klik met het paard,...) dan ben je beter af met een paard met papieren. Daar komen mensen toch eerder naar kijken. Uit de hele lijst advertenties moet er immers iets zijn dat het oog trekt en meestal is dat toch de afstamming.

Nog een puntje van overweging: een merrie die blijvend geblesseerd raakt is met goede papieren misschien nog iets waard voor de fokkerij, een paard zonder papieren daar zit je aan vast tenzij je laat slachten.