klinische en/of rontgologische keuring, mening/ervaring?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Karin_deB

Berichten: 8289
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Rijsbergen

klinische en/of rontgologische keuring, mening/ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-06 17:22

Wat houdt een klinische keuring nou eigenlijk in? Hoe gaat dat in zn werk? Wat wordt erbij gecontroleerd?

Wat kan je zien bij een rontgologische keuring? Heeft het veel nut? Wat kan je er allemaal van opmaken enzo?

Graag jullie meningen en ervaringen?

En verschilt dat nou heel erg tussen bijv. een 2 jarig paard, 3 jarig paard of een 8 jarig paard?
Is het wel verstandig bij een 2jarig paard? en waarom wel of niet?

superwoman

Berichten: 18768
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: zuidholland

Re: klinische en/of rontgologische keuring, mening/ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 17:26


Jobbeltje
Berichten: 2799
Geregistreerd: 29-12-01

Re: klinische en/of rontgologische keuring, mening/ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 21:07

klinisch keuren kun je, mits je een beetje ervaring hebt, grotendeels zelf doen. Vandaar dat ik dan ook altijd bij aankoop een röntgenlogische keuring toepas. Immers, het paard kan rechtstreeks van de fokker komen, nooit wat gehad hebben maar ook de fokker kan er niet in kijken.
Oké met röntgenfoto's kun je ook niet alles zien, maar je kunt meer dingen signaleren dan met een klinische keuring alleen.

Tip: voor de aankoop van een fries altijd extra aandacht voor de knieschijven! (fixatie van de knieschijf) ivm "het op slot slaan van de knieschijf"

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Re: klinische en/of rontgologische keuring, mening/ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 21:41

wij hebben toendertijd het paard alleen klinisch laten keuren. helemaal goedgekeurd, maar helaas bleek later dat hij zware hoefkatrol in beide voorbenen had.
Pas geleden het keuringsrapport terug gevonden en toen zei mijn zus al...hadden we hem toen maar rontgologisch laten keuren, had ons een hoop verdriet bespaard.
als het een wat duurder dier is ( zeg boven de 3000 euro) ALTIJD foto's laten maken. dat beetje extra geld kan er dan ook wel bij.

Karin_deB

Berichten: 8289
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Rijsbergen

Re: klinische en/of rontgologische keuring, mening/ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-06 09:32

wat doen ze ook alweer allemaal bij klinisch keuren? En dat kan ook thuis gebeurren toch, hoef je niet voor naar de kliniek te rijden?

@ Lowara, dus bij rontgologische keuring had je de hoefkatrol wel kunnen zien?

Stel het gaat om een 2jarig paard, klinisch keuren kan dan zoiezo toch wel, of is het paard nog steeds te jong?
En rontgologisch keuren, heeft dat wel veel nut bij zo'n jong paard, want meestal ontwikkelen problemen zich pas rond het 8ste jaar heb ik ergens gehoord, geen idee of het waar is hoor Knipoog

superwoman

Berichten: 18768
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: zuidholland

Re: klinische en/of rontgologische keuring, mening/ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 10:22

Klinisch keuren kan idd thuis. Mits je een bak heb en een stuk verharde weg/pad waar je kunt lopen en longeren

Een paard moet dan op het harde (steen) een stuk rechtuit lopen. Ook tillen ze het been helemaal op en moet het paard wegdraven, dan mag hij dus niet kreupel lopen.
Een stukje longeren op het harde en op het zachte (de bak)
Ook kijkt hij de rest van het lichaam na en of de papieren bij dat paard horen, zover dat te zien is.

Dus of een 2 jarige te jong is.....
Het zijn voor een 2 jarige wel lastige oefeningen en zullen ze sommige dingen "moeten" overslaan. Hangt van de 2-jarige af in hoeverre hij alles gewend is.

Bij rontgonologisch kijken ze naar afwijkingen..... Maar wat zijn afwijkingen denk ik altijd maar......
Sommige krijgen allemaal 1en en sommige 3en of zelfs 4en en lopen toch lang en hoog in de dressuursport.
Zoals in de eerste link is aangegeven dat dat onderzoek belachelijk is geweest om zo een afwijking te
definieren
Wat is normaal en wat niet én hoeveel kans geeft dat om kreupel te worden....?????
Volgens mij krijgen de meeste paarden last van verkeerde belasting.

Of een paard nu 3 of 8 jaar is,of hij 1000,- of 5000,- kost dan nog denk ik dat
de risico's van paarden houden niet vermindert.
Ik denk juist dat je bij een goedkoper paard moet oppassen. Dat er lichamelijk wat mee is of dat het karakter "minder" is. Vaak vinden mensen de kosten van het keuren te hoog ivm het paard en wordt dat niet gedaan, dat is de bedoeling van de foute handelaren.

Ook qwa keuring is het een richtlijn.
Wanneer een paard een ongeluk krijgt, houd het ook op.
Als je dan verzekert bent, krijg je je geld misschien terug, maar vaak moet je 'm dan aan de verzekering meegeven.....zodat hij dan mischien wel in de manegelessen terecht komt.
Wanneer je 'm dan terug koopt, mag je er nooit meer mee starten, ookal is hij na een aantal jaar weer beter....
Een ront. keuring is maar 6 weken "goed" voor de verzekering, dat lijkt mij ook wat zeggen. Ook is bij de 1e of een andere D.A een groot verschil of hij goed is of niet Lips are sealed


Een goede D.A kijkt ook of het paard bij je past of dat het paard te hoog gegrepen is....
Je kunt 'm klinisch -recreatie en -sport keuren.....
Dan zou ik aanraden om voor sport te gaan.