KWPN springhengst voor Zidane x Gentleman merrie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Diertjec

Berichten: 4620
Geregistreerd: 17-03-08
Woonplaats: Omgeving Gouda

KWPN springhengst voor Zidane x Gentleman merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-17 15:43

Hoi,

Volgend voorjaar wil ik mijn merrie toch echt laten dekken. Nu ben ik opzoek naar een goede hengst die mooi aansluit op mijn merrie.

Eerst wat info over de merrie:

Eleane
https://www.horsetelex.nl/horses/pedigree/1563615
Ze is dus van 2009, dat maakt haar volgend voorjaar 9 jaar.
Springgefokt
1.64
Dit wordt haar eerste veulen

Afbeelding

Afbeelding

'stand' foto in de wei
In mijn profiel staan meer foto's en ook linkjes naar filmpjes.

Wat ik zelf vooral zie is dat ze neigt naar rechthoeksmodel, meer opwaartse halsrichting en een wat zware hoofd-halsverbinding heeft. Daarnaast is ze wat gevoeliger op de benen en heeft ze ook problemen (gehad) met het SI-gewricht.
Ze heeft geen hele spectaculaire bewegingen. Ze maakt wel een mooie sprong, zowel los (jaar of 4 geleden voor het laatst gedaan) als onder de man. Trekt goed op het hout en kan zelf perfect afstanden in schatten. Dressuurmatig is ze ook fijn te rijden als je d'r enthousiast kan maken en dan kan ze ook wel redelijk showen.

Wat ik persé zoek in de hengst is dat deze hele sterke benen heeft. Dit is absoluut een pré en moet ook in de hengst zitten.
Daarnaast gaat mijn voorkeur uit naar een hengst die iets meer in het rechthoeksmodel staat, maar ook 1 die niet te zwaar botwerk heeft.
Liefst een hengst van minimaal 1.65, of 1 die wat groter doorfokt.
Voorkeur gaat uit naar een voskleurige of schimmel hengst, maar kleur komt op de laatste plaats.
Liefst een wat oudere hengst, die al redelijk wat nakomelingen heeft aangezien het voor mijn merrie haar eerste veulen wordt. Jonge hengst mag ook, maar daar moet de prijs wel naar zijn en dan ook het liefst 1 met bewezen lijnen.

Het karakter mag van alles zijn, maar het liefst wel een hengst waar normaal mee te werken valt. Daarnaast ook zeker geen dooie, daar kan ik niks mee.
Merrie zelf is al een redelijk pittig ding met een flink eigen mening.

Ik heb zelf een lichtelijke voorkeur voor Unaniem of 1 van zijn zonen.

Dekgeld max €900.

Barst los, ik ben benieuwd waar jullie mee komen. Ook zou ik graag willen weten waarom jullie voor een bepaalde hengst kiezen of waarom jullie een hengst juist niet zouden doen op deze merrie :)

galgo

Berichten: 463
Geregistreerd: 20-03-08
Woonplaats: Werkendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 09:38

Nog niet veel reacties, ik heb je springfilmpjes gezien en denk dat de merrie wel een hengst kan gebruiken die meer reflexen en vermogen doorgeeft. Je max dekgeld is voor de eisen die stelt ook een beetje aan de lage kant. Alles bij elkaar zou ik zelf Asca Z een optie vinden. Goed gefokt, al redelijke bewezen, en hou je aansluiting bij het Holsteinse bloed. Weliswaar geen KWPN en ietsje duurder....succes.

http://www.zangersheide.com/nl/hengsten ... -ASKARI-x-

Diertjec

Berichten: 4620
Geregistreerd: 17-03-08
Woonplaats: Omgeving Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-17 14:23

Bedankt voor je reactie!
Ik wil echt specifiek een KWPN hengst erop voor het papier. Ik heb ook al een aantal gave zangersheide hengsten gezien, maar dan krijgt het veulen geen vol papier (correct me if I'm wrong).

Meer reflex en vermogen kan ze zeker hebben! Ik heb nog 2 wat recentere springfilmpjes, is misschien ook wel van waarde hier.



galgo

Berichten: 463
Geregistreerd: 20-03-08
Woonplaats: Werkendam

Re: KWPN springhengst voor Zidane x Gentleman merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 14:28

Je krijgt bij je veulen een volledig Zangersheide, als je het veulen daar inschrijft.

ik heb div malen bij Zangersheide gedekt, zowel met een KWPN en een NRPS merrie.

galgo

Berichten: 463
Geregistreerd: 20-03-08
Woonplaats: Werkendam

Re: KWPN springhengst voor Zidane x Gentleman merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-17 15:38

Zangersheide paspoort / papier bedoel ik dus.

Lami
Berichten: 563
Geregistreerd: 17-07-03

Re: KWPN springhengst voor Zidane x Gentleman merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 09:45

Als ik de recente filmpjes bekijk zou ik Elvaro wel een optie vinden voor deze merrie. Voldoet ook aan je wensen mbt dekgeld. De meeste keuze voor KWPN springhengsten vind je bij Nijhof of VDL. Ook Zangersheide heeft genoeg gave Hengsten. Allen zijn ook zeker bereid je advies te geven, alleen wel voor een uit hun eigen aanbod :-) Er is zoveel keus en dat maakt het moeilijk. Merrie heeft een fijn karakter lijkt mij zo, heel meewerkend

Diertjec

Berichten: 4620
Geregistreerd: 17-03-08
Woonplaats: Omgeving Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-17 11:16

galgo schreef:
Je krijgt bij je veulen een volledig Zangersheide, als je het veulen daar inschrijft.

ik heb div malen bij Zangersheide gedekt, zowel met een KWPN en een NRPS merrie.

Top! Is ook een optie om mee te nemen. Maakt het hengsten aanbod wel wat breder, al denk ik dat er binnen het kwpn ook wel een hengst te vinden moet zijn :)


Lami schreef:
Als ik de recente filmpjes bekijk zou ik Elvaro wel een optie vinden voor deze merrie. Voldoet ook aan je wensen mbt dekgeld. De meeste keuze voor KWPN springhengsten vind je bij Nijhof of VDL. Ook Zangersheide heeft genoeg gave Hengsten. Allen zijn ook zeker bereid je advies te geven, alleen wel voor een uit hun eigen aanbod :-) Er is zoveel keus en dat maakt het moeilijk. Merrie heeft een fijn karakter lijkt mij zo, heel meewerkend

Ik wilde idd in de loop van de tijd VDL en Lauw van Vliet nog om advies vragen, dat ik dan een hengst van hun aanbevolen krijg, is natuurlijk niet gek, maar dan weet ik wel waar zij naar kijken en aanraden :)
Elvaro ga ik bekijken!
Bedankt voor je inbreng in ieder geval!

Merrie is voor mij idd super fijn, andere kunnen niet zo goed met dr overweg, maar dat is ook een kwestie van voorkeur. Ze voelt alles feilloos aan.

MissMiekjee
Berichten: 926
Geregistreerd: 25-12-08
Woonplaats: Sprundel

Re: KWPN springhengst voor Zidane x Gentleman merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 09:15

Een goede bovenlijn is zeker een aandachtspunt bij deze merrie. Ze lijkt wat kort in de rug en strak op de lendenen, dus ik zou zeker naar een hengst zoeken met een lange bovenlijn, met daarbij genoeg rek op de sprong. In mijn ogen zou een scheutje bloed bij deze merrie niet misstaan, mede voor de hardheid op de benen. En helaas past je eisenlijstje niet helemaal bij je budget, dus dan valt er al veel af.
Als je de mogelijkheid hebt om je budget iets uit te rekken, kan ik je Dallas VDL aanraden. Brengt wat bloed in je merrie, mooie bovenlijn, en heb er al een aantal fijn springende beestjes van gezien. Daarbij is hij ook nog schimmel.

Mocht je het aandurven, kan ik in datzelfde straatje ook nog Dakar aanraden. Wel wat minder bloed, maar geeft ook leuke bewegers. We hebben er één op het werk staan met fantastisch veel kwaliteit, maar wel een héél speciaal karakter, dus dat zou je echt aan moeten durven. Als je merrie braaf is, lijkt mij er niks aan de hand.

Diertjec

Berichten: 4620
Geregistreerd: 17-03-08
Woonplaats: Omgeving Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-17 20:10

Bedankt voor je inbreng MissMiekjee!
De 2 hengsten heb ik bekeken en spreken mij idd ook aan. Budget is waarschijnlijk nog iets oprekbaar, maar het liefst niet teveel.
Beide hengsten hebben ook hele aansprekende bloedlijnen.
Dallas spreekt me meer aan. Maar dat is puur gevoel :)

Irvington VDL vind ik ook een aansprekende hengst, nakomeling van Dallas.

M'n enige eis is dat de hengst sterke benen heeft, de rest zijn voorkeuren. Al moet het de merrie natuurlijk wel verbeteren :)

amber0404
Berichten: 41
Geregistreerd: 18-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 18:18

Bij mij op stal zijn er een aantal hele fijne hengster beschickbaar. Stuk voor stuk een fijn karakter en goede techniek op de sprong.
Ik heb mijn eigen paard dit jaar laten dekken door High Shutterfly.

High Shutterfly
Afbeelding

El Clarimo
Afbeelding

Unaniem
Afbeelding

Jimi WS
Afbeelding

Farfan
Afbeelding

Highway M
Afbeelding

Always Ospa
Afbeelding

Forsyth
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door amber0404 op 18-08-17 18:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Diertjec

Berichten: 4620
Geregistreerd: 17-03-08
Woonplaats: Omgeving Gouda

Re: KWPN springhengst voor Zidane x Gentleman merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-17 08:44

Amber0404, jij staat bij Lauw van vliet? :) Unaniem is idd 1 van mijn favorieten.
Kan jij iets meer vertellen over een hengst die je bij mijn merrie vindt passen?
Ik wil ergens in het naseizoen ook even een mailtje/belletje/gesprek met een aantal hengsten stations aangaan, die mij wat meer kunnen aan raden en vertellen wat zij bij mijn merrie vinden passen :)

Galaika, dankjewel :)

amber0404
Berichten: 41
Geregistreerd: 18-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 17:17

Diertjec schreef:
Amber0404, jij staat bij Lauw van vliet? :) Unaniem is idd 1 van mijn favorieten.
Kan jij iets meer vertellen over een hengst die je bij mijn merrie vindt passen?
Ik wil ergens in het naseizoen ook even een mailtje/belletje/gesprek met een aantal hengsten stations aangaan, die mij wat meer kunnen aan raden en vertellen wat zij bij mijn merrie vinden passen :)

Galaika, dankjewel :)


Unaniem heeft sterke benen en iets langer gebouwd. Het is een hengst die goede techniek en overzicht tijdens de sprong en bewijst zich goed in het springen. Hij is al wat ouder met goede nakomelingen. Ook zijn formaat is goed (1.71). Dekgeld is €800,-

High Shutterfly is mijn favoriet. Ook sterke benen, wat langer gebouwd en goede techniek. Hij is nog jong maar heeft al erg goede nakomelingen gegeven (groot van formaat en hoog op de benen) zelf is hij 1.69. Een collega van mij heeft 2 veulens van hem die beide springkampioen van regio Utrecht zijn geworden. Dekgeld is €900,-

Hopelijk heb je hier iets aan.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: KWPN springhengst voor Zidane x Gentleman merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 18:06

TS, wat bedoel je met sterke benen?

Bedoel je geen OC/OCD vererving, slechte sesabeentjes of een correcte beenstand? Of bedoel je veel afdruk in de beweging?

amber0404
Berichten: 41
Geregistreerd: 18-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-17 19:47

NatasjavE schreef:
TS, wat bedoel je met sterke benen?

Bedoel je geen OC/OCD vererving, slechte sesabeentjes of een correcte beenstand? Of bedoel je veel afdruk in de beweging?


Correcte beenstand, krachtige beweging, weinig complicaties en lekker lichtvoetig

Diertjec

Berichten: 4620
Geregistreerd: 17-03-08
Woonplaats: Omgeving Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-17 21:32

amber0404 schreef:
NatasjavE schreef:
TS, wat bedoel je met sterke benen?

Bedoel je geen OC/OCD vererving, slechte sesabeentjes of een correcte beenstand? Of bedoel je veel afdruk in de beweging?


Correcte beenstand, krachtige beweging, weinig complicaties en lekker lichtvoetig

Dit idd, al doelde ik vooral op droog beenwerk en correcte beenstand :)

Diertjec

Berichten: 4620
Geregistreerd: 17-03-08
Woonplaats: Omgeving Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-18 20:33


Sammy2000

Berichten: 355
Geregistreerd: 04-01-07
Woonplaats: Katwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 09:10

Ik kan je helaas niet helpen omdat ik er te weinig verstand van heb. Wij hebben dan ook de oude fokkers van Dersina benaderd voor advies. Dersina staat nu bij Lauwvanvliet om gedekt te worden door High Shutterfly.

Diertjec

Berichten: 4620
Geregistreerd: 17-03-08
Woonplaats: Omgeving Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-18 10:54

Sammy2000 schreef:
Ik kan je helaas niet helpen omdat ik er te weinig verstand van heb. Wij hebben dan ook de oude fokkers van Dersina benaderd voor advies. Dersina staat nu bij Lauwvanvliet om gedekt te worden door High Shutterfly.

Spannend!
Ik ga komende zaterdag naar de hengstenshow van VDL. Die dag ook gelijk maar even informatie vragen en ook keuze maken welke hengst het gaat worden :)

Diertjec

Berichten: 4620
Geregistreerd: 17-03-08
Woonplaats: Omgeving Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-18 09:00

Eleane is gisteren geïnsemineerd met Freeman VDL :)