Welke hengst voor deze NAS merrie?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
femskie

Berichten: 2739
Geregistreerd: 15-10-03

Welke hengst voor deze NAS merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-15 15:17

Hallo!

Als een leek op dit gebied zoek ik tips van ervaren fokkers. Bij mijn merrie Skylger Roos zou ik wel een veulentje willen fokken. Dat gaat dit jaar niet gebeuren maar wellicht volgend jaar.

Het gaat om deze merrie:

Standfoto: (2013)
Afbeelding


Bewegingsfoto: (2015)
Afbeelding

Skylger Roos is een stamboek NAS merrie van NAS hengst Peru's Scen Tao (http://www.appaloosahengsten.com/perus-scen-tao.html en http://www.horsetelex.nl//horses/pedigree/1572628) uit een BWP springpaardmerrie van Tenor Manciais (http://www.schuttershof.net/_html/main. ... ge=3&num=3 en http://www.horsetelex.nl//horses/pedigree/34786).

Haar stokmaat is ongeveer 1,64 m. Haar karakter laat zich best omschrijven als: grote mond, klein hartje.

Punten die verbeterd zouden mogen worden:

1. stokmaat, iets groter zou wel mogen.
2. iets meer opwaartse halsrichting.
3. ruimere gangen.
4. sterker achterbeengebruik.
5. nog iets cooler karakter.

Het liefst zou ik binnen het stamboek NAS blijven maar ik heb niet direct de indruk dat daar een geschikte hengst tussen zit. De voor mij meest aansprekende hengst is haar vader :D

Nu zou ik wel willen kijken in KWPN of Duitse stamboeken maar ik sta open voor suggesties!

Een leuke kleur als in stippen of valk/palomino vind ik ook fijn dus als er suggesties in die richting zijn? :)

Het veulen zou bij mij blijven dus ik fok voor mezelf. Ik zou er graag een dressuurproefje mee rijden, mee buiten rijden en mee kunnen mennen.

Wie heeft leuke ideeen? :D

lailapri

Berichten: 22121
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: Welke hengst voor deze NAS merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 15:32

Ik wil dit sowieso volgen. Ik dacht dat de valk hengst baron een hele fijne was, maar ken hem verder zelf niet.

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 15:36


femskie

Berichten: 2739
Geregistreerd: 15-10-03

Re: Welke hengst voor deze NAS merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-15 15:42

lailapri: Baron heb ik eens bekeken. Wel heel gaaf! Eens zien of er ook filmmateriaal is..

sizzle: ken je deze hengst? Kon op de site niet goed zien wat de stokmaat was en hoe zijn nakomelingen eruit zien. Heb jij daar beeld van?

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 15:48

Ik weet niet precies hoe groot hij is, maar ik vind hem niet klein overkomen.

Voor zover ik gehoord heb is Armani op en top cool en tegelijkertijd zeer ijverig.
Ze voltigeren er zelfs mee.

Hij staat bij mij wel op mijn lijstje om kennis mee te gaan maken.

femskie

Berichten: 2739
Geregistreerd: 15-10-03

Re: Welke hengst voor deze NAS merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-15 15:51

nee, hij toont niet klein maar dat kan zo vertekend overkomen! Onze Roos is 1,64 m en ik ben 1, 85 m en toch lijkt de combinatie niet heel gek maar Roos is dus wel aardig klein :D

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Welke hengst voor deze NAS merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 15:55

Ik ga hopelijk over enkele jaren ook weer dekken, dus ik ben ook al wat aan het shoppen :D

Mijn favoriet is op dit moment:
http://www.knabstrupper.ch
Wel enkel DV te krijgen.

femskie

Berichten: 2739
Geregistreerd: 15-10-03

Re: Welke hengst voor deze NAS merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-15 16:02

Wow, die is gaaf! Ik heb helemaal nog niet in die Knabstrupper hoek gekeken want dat leek me te "zwaar" worden en niet zo goed voor de beweging :o Vooroordeel? :7

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 16:04

De meeste NAS paarden zijn ook part-bred Knabstrupper.

Sjonny af hojmark (meest voorkomend bij nas denk ik) was er namelijk ook een.

Knapstr. Is barock en daardoor juist veelzijdig. Overigens zijn de hengsten die ik aangaf niet 100%. Die zijn allemaal met sportpaarden gemixed.

femskie

Berichten: 2739
Geregistreerd: 15-10-03

Re: Welke hengst voor deze NAS merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-15 16:06

Ja, dat is me bekend inderdaad! Maar omdat ik het beeld heb van wat zware types die niet de beweging hebben die ik graag zou willen hebben, heb ik niet in deze hoek gekeken.

carika
Berichten: 1583
Geregistreerd: 02-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 16:06


carika
Berichten: 1583
Geregistreerd: 02-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 16:10


femskie

Berichten: 2739
Geregistreerd: 15-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-15 16:14

@ Carika:

Jaa, Sartor's Showtime! Die heb ik al eens bekeken maar ik geloof niet dat die nu dekt. Die loopt alleen in de sport heb ik begrepen.

Peru's Armani sprak me wat minder aan. Hij is heel elastisch maar ik ben bang dat een nakomeling van hem uit Roos te klein blijft en of dat uberhaupt wel kan omdat het zo dichtbij familie is inderdaad. En ik heb nog geen beeld bij zijn nafok. Jij wel misschien?

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Welke hengst voor deze NAS merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 16:18

Het probleem is dat de meeste nafok van haast iedere appie hengat niet uit sportpaarden komt.
Ik vind dat dan zeer moeilijk te beoordelen als er zo'n pony merrie naast loopt.

carika
Berichten: 1583
Geregistreerd: 02-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 16:24

femskie schreef:
@ Carika:

Jaa, Sartor's Showtime! Die heb ik al eens bekeken maar ik geloof niet dat die nu dekt. Die loopt alleen in de sport heb ik begrepen.

Peru's Armani sprak me wat minder aan. Hij is heel elastisch maar ik ben bang dat een nakomeling van hem uit Roos te klein blijft en of dat uberhaupt wel kan omdat het zo dichtbij familie is inderdaad. En ik heb nog geen beeld bij zijn nafok. Jij wel misschien?


Zoveer ik weet is armani dit jaar pas goedgekeurd dus zal er nog geen nafok zijn.
Hij is nog jong en gaat zeker nog een paar cm groeien maar dan is alsnog de vraag of hij dat doorgeeft.
Als ik zijn stamboom bekijk is er niet echt een duidelijke lijn te zien:
http://www.appaloosa-stamboek.com/hengsten/index.html

Alles van 1.57m tot 1.72m

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Welke hengst voor deze NAS merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 16:28

Of natuurlijk het broertje van mijn Dallas :)
Casanova.

wittepit
Berichten: 1278
Geregistreerd: 22-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 16:57

Ja, ondanks zijn staart zou ik met jouw lijstje (deels) aan Casanova denken. Ik denk dat hij zeker de lossigheid en houding in beweging kan verbeteren. En praktisch gezien, hij is in de buurt en beschikbaar ;-) Verder vind ik de hengst Meander zelf niet zo aanspreken maar heb wel al een paar héél leuke nakomelingen gezien, maar die volgens mij ook wel uit goeie moeders kwamen.
En Convenance? Heeft Sparkling 'm nou wel of niet teruggetrokken uit de dekdienst?

Ik zou niet zo snel intelen op ST als ik jou was.

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Welke hengst voor deze NAS merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 17:04

Plus dat de moeder van Casanova een zeer gezonde harde dame is met een bijzonder fijne werkinstelling.
Dallas is ook zo kneitersterk in het gestel.
De haarstructuur is inderdaad minder geweldig, maar dat hebben helaas veel appies.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 17:12

Ik heb het al eens tegen je gezegd en sta er nog steeds achter bij deze merrie: Spielberg
Geeft maat en schwung, altijd een bruine, ik denk 50 % kans op appie dan door de merrie en helemaal geen hoog dekgeld

Als je in het gelukkige bezit bent van een apart gekleurde merrie zou ik altijd de gok nemen en met een fijne hengst dekken. Heb je geluk heb je een goed apart gekleurd sportpaard, en bij gewoon een effen veulen nog steeds een fijn dier. Niks nadeligs over appies maar de vader van Roos is toch wel een van de weinige die een beetje beweging fokt.

wittepit
Berichten: 1278
Geregistreerd: 22-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 17:13

Yep Sizzle, ik heb nog een bejaarde merrie van Sonny lopen, kan me iets voorstellen over Aritha ;-)

@Janne: daar denken wij dan behoorlijk anders over. ST geeft ze ruimte mee, absoluut, maar niet altijd in de gewenste richting. Dan zie ik liever nakomelingen van Convenance.

Anoniem

Re: Welke hengst voor deze NAS merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 17:20

Mijn referentiekader is het (betere) moderne dressuurpaard en dan is er bij de appies nog wel wat werk te verrichten. Ik zou dan een fijn fokkende dressuurhengst nemen met maat (hengst die jij noemt is maar 1.65 en weinig knie).

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Welke hengst voor deze NAS merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 17:25

Ik ben het trouwens ook echt met Janne eens :j
Maar het risico is wel een effen paard uit een moeder met een vreemd stamboek.
Voor eigen gebruik : no problemo, maar indien niet is dat ook een serieuze afweging.

Ik wil uit de mijne een vervolg fokmerrie en die moet dan wel gekleurd zijn en aan nog 30 eissen voldoen. De kans is dan groot dat ik tot verkoop over ga (alleen al 50% kans dat het geen merrie is).

Als TS een paard voor eigen behoudt wil zou ik ook eerder nieuw sport bloed inkruisen.

Anoniem

Re: Welke hengst voor deze NAS merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 18:12

Ik denk dat je een goed effen sportpaard uit een NAS merrie makkelijker verkoopt dan een effen gekleurd middelmatig NAS paard? Als het een fijn dier is maakt dat papier in de normale prijsklasse niet zoveel uit
En zit er zoveel markt in die stippen dan?

Bovendien komt deze merrie al uit een warmbloedmerrie en is Spielberg NRPS gekeurd, dus zonder stippen kan je denk ik daar ook zo inschrijven en naar de keuring?

femskie

Berichten: 2739
Geregistreerd: 15-10-03

Re: Welke hengst voor deze NAS merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-15 19:24

[***]: ik was die tip vergeten maar hij staat nu genoteerd! Spielberg, daar had jij ook goede nakomelingen van he? De hengst an sich spreekt me aan en de maat ook. Ik zie ook dat hij goed past bij merries die maat en bloed missen en dat hij daarnaast een fijn karakter heeft. Dat komt heel erg goed van pas bij mijn wensenlijstje.

Palousa Convenance spreekt me meer aan dan Axioma's Casanova C. Maar dan kom ik weer de maat tegen, ze zijn allemaal wat aan de te kleine kant naar mijn idee.

Als er nu een grote maat Appie dekhengst zou zijn met wat meer bloed, maat en beweging (in mijn idee dus meer zoals ST) dan zou ik daar het liefst bij blijven maar ik zie die dus nog niet zo een twee drie. Dan vind ik de in het buitenland gestationeerde Knabstruppers heel leuk om te zien maar ik vraag me af of ik dan niet ingeef op type. Hoeft niet zwaarder dan Roos nu zelf al is.

Toch lastig hoor, keuzes maken.. :P

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 19:40

Spielberg was ook mijn eerste gedachte. Of eventueel Alexandro P, of als je in de kleurtjes wil blijven Edmundo? Gelders fokt fijne karakters, front en een actief achterbeen. Maat is meestal ook goed, ze lijken imposanter doordat ze wat meer massa hebben. De stippels zit ik totaal niet in.