Welke hengst voor deze NAS merrie?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
wittepit
Berichten: 1278
Geregistreerd: 22-11-05

Re: Welke hengst voor deze NAS merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 21:13

Als je een goed verkoopbare effen appie wil verkopen moet je voor een van de commerciele KWPN'ers gaan, Charmeur, Lord Leatherdale, iets in die trant. Spielberg kan best fijne paarden geven maar een effen Spielberg uit een onbekende moederlijn valt mij niet op.
@[***]: een modern sportpaard valt niet 123 te fokken uit het kleine bestand rijpaarden met vlekken wat er is bij het NAS. Er zijn genoeg individuen die allemaal denken het wiel uitgevonden te hebben maar als je alleen maar inkruist met effen hengsten hou je geen stip meer over, helaas maar waar. Ik denk dat het gewenste "product" een beetje het F1-verhaal van de volbloedxgelderse blijft: fijne paarden als rijpaard, maar als fokdier eentje met onzekere uitkomsten. Toch zul je ze onderling moeten kruisen als je fokdoel een rijpaard met stippen is, ook al krijg je dan een terugslag naar een minder modern type. De basis van de fokkerij is smal, met veel zware knabstrupper en E-maat, zelfs wat western. Er zijn genoeg fokkers die al jaren proberen maat, type en beweging te verbeteren maar de basis blijft dichtbij omdat je ook wat kleur wilt zien, dat is tenslotte de lol van het fokken van een appie.
Ik zie hier een leuke correcte merrie die misschien niet overhoudt qua maat en beweging, waarvan je kan zeggen dat nagenoeg iedere moderne KWPN 'er haar op deze punten zal verbeteren. Maar als je het toch leuk vindt om wat kleur terug te zien zijn er binnen het NAS weinig, maar zeker wel hengsten die TS qua bloedspreiding kan gebruiken. Dat je dan twijfelt bij een Casanova gezien de maat van zijn moeder begrijp ik, maar bij een Convenance is dat b.v. alweer een generatie verder weg. Gribaldi lijkt me een bewezen vererver en Palousa Excellenta heeft netjes in de sport gelopen en een heel nette collectie aan afstammelingen.
@Lante: ik vind niets mooiers dan een goeie gelderse. Toch zou ik die niet gauw gebruiken op een NAS-merrie omdat met wat knabstrupper erachter je denk ik snel een wat zwaar uitgevallen paard krijgt. Mijn gestippelde Turbo Magic zou qua front en boeg zó die fokrichting in kunnen, maar ik zou net iets meer souplesse willen en waarschijnlijk voor een rijpaardhengst gaan.

femskie

Berichten: 2739
Geregistreerd: 15-10-03

Re: Welke hengst voor deze NAS merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-15 21:54


Happy16

Berichten: 4611
Geregistreerd: 27-02-12
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Welke hengst voor deze NAS merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 21:59

Ik heb niet zoveel verstand van het appaloosastamboek, maar wat is het toelatingscriterium voor veulens? Appaloosa-patroon of appaloosa-ouders?

In het eerste geval heb je geluk, want omdat moeders blanket is zullen haar veulens altijd appaloosa zijn :)

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Welke hengst voor deze NAS merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 22:05

Als de merrie van TS homozygoot is dan zou ik ook voor een sporthengst gaan trouwens. Maar dat is ze niet toch?

Ik ben ook meer voor kleinere stappen in de bloedspreiding met behoudt van patroon. De moderne Knappies zijn net als de NAS paarden ook met sportpaarden of trackehner gemixed dus zo enorm zwaar wordt dat allemaal niet maar het gaat wel terug op de basis zeg maar.
Liever een wat zwaarder correct barocktype dan een allegaar dat tussen warmbloed en dikke pony inhangt zeg maar ;)
Ik fok dadelijk liever een iets robuustere homozygote merrie en doe die dan hopelijk in de generatie erna weer onder een sporthengst.

Maar TS wil gewoon 1 veulen voor zichzelf toch?

femskie

Berichten: 2739
Geregistreerd: 15-10-03

Re: Welke hengst voor deze NAS merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-15 22:27

Kijk Happy16: dit vond ik op de site van het appaloosastamboek: "In artikel 2 van het stamboekreglement staat dan ook : "Het Nederlandse Appaloosa Stamboek heeft als doelstelling er naar te streven paarden en pony's te fokken die een vlekkenpatroon vertonen dat vast en blijvend is."

Is het zo dat Roos vanwege haar blanket altijd appaloosaveulens zal geven? :) Dat zou mooi zijn!

@Sizzle: ik heb ook geen idee of Roos homozygoot is. Waar kan ik dat uit afleiden?
Ja hoor, ik zou het veulen graag voor mezelf houden dus in beginsel is er geen commercieel doel mee beoogd.

nontie
Berichten: 1468
Geregistreerd: 10-12-13
Woonplaats: Drenthe

Re: Welke hengst voor deze NAS merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 22:33

Ik denk dat je daar een DNA/bloedtesten voor moet laten trekken bij de dierenarts ofzo. Tenzij je zeker weet dat beide ouders ook homozygoot zijn dan is het duidelijk dat ze homozygoot is.

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 22:35

Als beide ouders gekleurd waren dan kan het zijn dat ze 100% vererft.
Aritha geeft bijvoorbeeld 100% gekleurd.
Maar als een van de ouders effen was dan kan dat sowieso niet,
al de vererving wel een stuk gecompliceerder dan de basis kleuren.
Volgens mij kun je enkel van few-spot met zekerheid zeggen dat ze altijd een patroon vererven.
Maar daar weten echte NAS fokkers zoals Donja meer van.

Happy16

Berichten: 4611
Geregistreerd: 27-02-12
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 22:36

Volgens mij is dat zo doordat ze blanket is inderdaad :j Je zou het voor de zekerheid eens moeten navragen in het kleurgenetica/bijzondere kleurtjes topic!

Je kan het in elk geval niet met bloed testen, maar eerder met een plukje manen :)

femskie

Berichten: 2739
Geregistreerd: 15-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-15 22:38

@Nontie: lastig! :') Moeder was een stekelharige donkerbruine met zwarte manen en staart. Vader een panterbonte.

Happy16

Berichten: 4611
Geregistreerd: 27-02-12
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Welke hengst voor deze NAS merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 22:39

Dan zal ze toch niet homozygoot zijn...

nontie
Berichten: 1468
Geregistreerd: 10-12-13
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 22:39

Happy16 schreef:
Je kan het in elk geval niet met bloed testen, maar eerder met een plukje manen :)


Het was 1 van de 2, wist niet meer welke :')

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 22:46

femskie schreef:
@Nontie: lastig! :') Moeder was een stekelharige donkerbruine met zwarte manen en staart. Vader een panterbonte.


Dan kan ze nooit homozygoot zijn.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 22:47

Palousa San Sebastian (San Remo x Gribaldi) is hier beschikbaar dmv diepvriessperma.

Afbeelding

mooney

Berichten: 7780
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 22:49

Komt er nog een bekende tussendoor fietsen. Op het gebied van hengsten ben ik niet heel erg op de hoogte, kleurgenetica is dan wel weer mijn ding.
Aangezien roos stippels in haar blanket heeft kan je ervan uit gaan dat ze heterozygoot is. Een homozygote met blanket is een snowcap en die hebben een compleet witte blanket. Dat komt dan ook overeen met haar effen moeder.
Dus met een effen hengst 50% kans op Appie; heterozygoot appie hengst 75% kans op appie en homozygoot appie hengst 100% kans.

femskie

Berichten: 2739
Geregistreerd: 15-10-03

Re: Welke hengst voor deze NAS merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-15 23:10

Thanks Mooney! Ik was ondertussen op onderzoek geweest en kwam tot dezelfde conclusie mbt Roos :D

Een Fewspot is dus per definitie homozygoot en geeft altijd stippen door, ook bij effen hengst. Roos is heterozygoot.

@Janderegelaa: die heb ik volgens mij ook al eens eerder gezien. Even kijken wat ik erover kan vinden! Heb jij er nakomelingen van?

Mioux

Berichten: 10077
Geregistreerd: 06-07-10
Woonplaats: Midden Nederland

Re: Welke hengst voor deze NAS merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 23:13

Die janderegelaa noemt is ook hele mooie hengst ! ben erg benieuwd voor welke je gaat kiezen !

wittepit
Berichten: 1278
Geregistreerd: 22-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 23:17

@femskie: tuurlijk! Nee, ik fok (nu) niet (meer) maar ik hobbel al wat jaartjes mee met NAS-paarden. Heb er nog drie, grote maten. Ik besef de zwakheid van een kleurfokkerij maar vind een correct paard met een apart kleurtje gewoon leuker dan een bruine topper. Concessie w.b. gezondheid en karakter vind ik niet oké, maar dat een gestippelde totilas geen reeële wens is kan ik mee leven. Ik probeer gewoon door een beetje te onthouden wat er uit welke combinaties de afgelopen jaren op de keuringen is verschenen een beetje te denken over de NAS-fokkerij. En ik vind het leuk dat jij je merrie hier neerzet met de vraag waar anderen m mee zouden dekken.
@janderegelaa: wat leuk dat je met deze hengst aankomt!

femskie

Berichten: 2739
Geregistreerd: 15-10-03

Re: Welke hengst voor deze NAS merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-15 23:19

Thanks Wittepit! Ben nieuwsgierig naar jouw paarden dan :D Heb je ergens foto's?

Inderdaad een hele leuke hengst, die Palousa San Sebastian :)

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 00:04

femskie schreef:
Thanks Mooney! Ik was ondertussen op onderzoek geweest en kwam tot dezelfde conclusie mbt Roos :D

Een Fewspot is dus per definitie homozygoot en geeft altijd stippen door, ook bij effen hengst. Roos is heterozygoot.

@Janderegelaa: die heb ik volgens mij ook al eens eerder gezien. Even kijken wat ik erover kan vinden! Heb jij er nakomelingen van?

Hij heeft een FB pagina en daar staan er een paar op. Gewoon zijn naam intypen of Els Strand.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 00:17

wittepit schreef:
@femskie: tuurlijk! Nee, ik fok (nu) niet (meer) maar ik hobbel al wat jaartjes mee met NAS-paarden. Heb er nog drie, grote maten. Ik besef de zwakheid van een kleurfokkerij maar vind een correct paard met een apart kleurtje gewoon leuker dan een bruine topper. Concessie w.b. gezondheid en karakter vind ik niet oké, maar dat een gestippelde totilas geen reeële wens is kan ik mee leven. Ik probeer gewoon door een beetje te onthouden wat er uit welke combinaties de afgelopen jaren op de keuringen is verschenen een beetje te denken over de NAS-fokkerij. En ik vind het leuk dat jij je merrie hier neerzet met de vraag waar anderen m mee zouden dekken.
@janderegelaa: wat leuk dat je met deze hengst aankomt!

Ik heb zelf een Johnson merrie uit de volle zus van Rubinstein en die zou ik best met hem willen dekken alleen het risico op een effen houdt me tegen.

Jouw commentaar kan ik goed begrijpen op de NAS fokkerij. Ik ben afgelopen jaar voor het eerst naar een keuring geweest en eigenlijk moeten de merrie eigenaren veel meer gestimuleerd worden om buiten het stamboek te dekken maar ook met een goede hengst. Op de keuring liepen er een paar van goede KWPN-ers en die vond ik er al met kop en schouders bovenuit steken.
Ik ben met een vriendin een appie wezen kopen. 2 jaar en nu gok ik al richting de 1.70. De vader is (helaas) een ongekeurde Special D x Kennedy zoon. Wel uit een mooie stam. Moeder is van Bachelor. Volgend jaar ook dekken, ik denk met Wynton ofzo.

Afbeelding

Coloured

Berichten: 2828
Geregistreerd: 09-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 09:38

mooney schreef:
Komt er nog een bekende tussendoor fietsen. Op het gebied van hengsten ben ik niet heel erg op de hoogte, kleurgenetica is dan wel weer mijn ding.
Aangezien roos stippels in haar blanket heeft kan je ervan uit gaan dat ze heterozygoot is. Een homozygote met blanket is een snowcap en die hebben een compleet witte blanket. Dat komt dan ook overeen met haar effen moeder.
Dus met een effen hengst 50% kans op Appie; heterozygoot appie hengst 75% kans op appie en homozygoot appie hengst 100% kans.


Precies, de few spots en de snowcaps zijn homozygoot voor LP. Je kunt hier bijvoorbeeld testen op LP: http://animalgenetics.us/Equine/Coat_Co ... aloosa.asp

En wat wittepit zegt: Je zult om de kleur er in te houden regelmatig van 2 kanten de stippen toe moeten voegen anders verlies je ze helaas echt.

T.S:
Als je een veulen wilt fokken om zelf weer mee verder te fokken op kleur en kwaliteit zou ik een appie hengst kiezen die het beste past.
Anders een effen hengst die goed aansluit op de merrie.

Met je wensenlijstje van verbeterpunten zou je zeker eens naar de gelderse hengsten kunnen kijken. De palomino is al genoemd maar de andere die in het verrichtingsonderzoek zit op het moment, Henkie, zou ook een hele goede optie kunnen zijn.

Afbeelding

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 11:02

wittepit schreef:
@femskie: tuurlijk! Nee, ik fok (nu) niet (meer) maar ik hobbel al wat jaartjes mee met NAS-paarden. Heb er nog drie, grote maten. Ik besef de zwakheid van een kleurfokkerij maar vind een correct paard met een apart kleurtje gewoon leuker dan een bruine topper. Concessie w.b. gezondheid en karakter vind ik niet oké, maar dat een gestippelde totilas geen reeële wens is kan ik mee leven


Kijk daar verschillen jij en ik

Ik zou gaan voor de topper met een apart kleurtje. En daar is 50 % kans op en komt er wel een effen uit dan is dat ook een fijn beest wat aan de wensen van de TS voldoet. In tegenstelling tot een effen veulen van een NAS hengst, daar is namelijk ook altijd kans op als je geen fokzuivere hebt. Ik snap ook niet dat het niet gestimuleerd wordt om wat meer sportbloed in te kruisen, zo is Palousa San Sebastián tenslotte ook gefokt. Ook in kleurfokkerij moet kwaliteit en gebruiksdoel vooropstaan.

Coloured: die Gelderse gaan bij deze merrie geen moderner paard geven. En Henkie gaat de maat en het achterbeengebruik ook niet verbeteren. (wensenlijstje TS)

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Welke hengst voor deze NAS merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 11:10

Ik geloof ook dat San Sebastian de standaard zou moeten zijn waar het NAS met de grote maat heen zou moeten fokken. Ik ga er ook niet in mee dat als je niet regelmatig een stippel erin kruist dat de kleur weggaat. Zolang de moeder Appaloosa is kan ze het ook doorgeven.

lailapri

Berichten: 22121
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: Welke hengst voor deze NAS merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 11:23

Het is wel dat je steeds minder kleur kan krijgen en de panterbonte zeldzamer gaan worden als je alleen maar effen hengsten gebruikt. Niet dat er nooit meer panterbonte geboren gaan worden maar dat is wel de rede dat we weer terug willen fokken op kleur. Volgens mij was dat ook een beetje aan de hand in het amerikaanse appie bestand. Ik gebruik bij de pony's ook effen kleuren maar ben altijd aan het speuren op panterbonte of snow cap/few spot hengsten die weer meer kleur zouden kunnen brengen. Ik heb met mijn few spot hengst maar 3 panterbonte veulens gefokt uit drie effen merrie's. En uit de panterbonte merrie die ik heb aangehouden twee eenkleurige uit twee eenkleurige hengsten. uit twee roan achtige appies heb ik twee shabrak gefokt met twee eenkleurige hengsten. Mijn hengst heeft destijds bij mij 10 veulens gegeven uit allemaal eenkleurige merries.

Coloured

Berichten: 2828
Geregistreerd: 09-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 11:40

Het LP gen staat voor gespikkelde genitalien, witte oogrok en gestreepte hoeven, de kenmerken van een appaloosa. Dit vererft hetzelfde zoals bijvoorbeeld het tobiano-gen. Wordt dus enkelvoudig dominant wel of niet doorgegeven.
Maar of een appie die dus LP draagt, ook altijd kleur toont naast de genoemde appaloosa kenmerken, hangt van andere factoren op de genen af. En dat maakt het dus moeilijker de kleur er in te houden. Het LP gen en die andere factor(en) moeten sámen op de genen van een paard zitten om het gewenste stippenpatroon tot uiting te kunnen laten komen.
Laatst bijgewerkt door Coloured op 19-05-15 12:23, in het totaal 1 keer bewerkt