Welke hengst voor deze NAS merrie?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Coloured

Berichten: 2828
Geregistreerd: 09-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 11:44

[***] schreef:
Coloured: die Gelderse gaan bij deze merrie geen moderner paard geven. En Henkie gaat de maat en het achterbeengebruik ook niet verbeteren. (wensenlijstje TS)


Ik heb het wensenlijstje gezien :) en ik denk dat Henkie daarin heel veel goeds op deze merrie kan doen.
Laatst bijgewerkt door Coloured op 19-05-15 11:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 11:46

De in zwitserland gestationeerde hengst loopt ook op ZZ niveau trouwens.
Ik zie ook graag mee sport in de kleur fokkerij. Het ligt echter aan je langdurige doel hoe je dat doet.
Stokmaat vind ik weer niet echt belangrijk.
Mijn appje is maar 1.60 en ik 1.80, toch zegt iedereen dat ze veel groter lijkt omdat ze een flink front maakt en zichzelf presenteerd. Zo'n eigenschap vind ik belangrijker dan de maat bijvoorbeeld.

paardjes123

Berichten: 2883
Geregistreerd: 16-08-11

Re: Welke hengst voor deze NAS merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 11:51

Ik kan je niet echt advies vragen, bij het nas vind ik casanova het beste bij jou merrie passen. Ik heb toendertijd ook buiten het nas gekeken maar uit eindelijk toch voor een nas hengst gekozen.
Misschien leuk om dat topic door te lezen [EHK] Hengst voor grote maat appaloosa merrie

Nu is stippel hoogdrachtig van pedro een derde bezichtigings few spot hengst maar die voldoet niet aan jou lijstje

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 12:28

Sizzle schreef:
De in zwitserland gestationeerde hengst loopt ook op ZZ niveau trouwens.
Ik zie ook graag mee sport in de kleur fokkerij. Het ligt echter aan je langdurige doel hoe je dat doet.
Stokmaat vind ik weer niet echt belangrijk.
Mijn appje is maar 1.60 en ik 1.80, toch zegt iedereen dat ze veel groter lijkt omdat ze een flink front maakt en zichzelf presenteerd. Zo'n eigenschap vind ik belangrijker dan de maat bijvoorbeeld.


TS is een lange meid van 1.85, lijkt mij dat ze maat belangrijk mag vinden
En het lijkt mij ook dat ze een voor zichzelf geschikt paard mag willen fokken, met of zonder stippen en dat ze niet in haar eentje verantwoordelijk is voor het behouden van kleur in het NAS stamboek. Het is toch juist een positief iets dat ze met een NAS merrie fokt en ook nog probeert te verbeteren ipv alleen naar nog meer stippen te kijken

Coloured: waarop baseer je dat dan? Aangezien Henkie 3 is, nog niks in de fokkerij heeft laten zien dus, een lang en wat traag achterbeen heeft en ook niet zo groot is.
Als je op bokt een topic opent op EHK wordt in ieder topic waar ze trachten een modern dressuurpaard te fokken een Gelderse of Houston geadviseerd :(:)

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Welke hengst voor deze NAS merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 12:43

Ik zeg toch niet dat ze dat niet mag :?
Ik geef enkel een visie weer.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 12:56

Coloured schreef:
Het LP gen staat voor gespikkelde genitalien, witte oogrok en gestreepte hoeven, de kenmerken van een appaloosa. Dit vererft hetzelfde zoals bijvoorbeeld het tobiano-gen. Wordt dus enkelvoudig dominant wel of niet doorgegeven.
Maar of een appie die dus LP draagt, ook altijd kleur toont naast de genoemde appaloosa kenmerken, hangt van andere factoren op de genen af. En dat maakt het dus moeilijker de kleur er in te houden. Het LP gen en die andere factor(en) moeten sámen op de genen van een paard zitten om het gewenste stippenpatroon tot uiting te kunnen laten komen.

Maar als het gewenste stippenpatroon tot uiting komt dan betekent het dat al die genen meegekomen zijn, anders zou je een effen krijgen. Het is niet zo dat die nakomelingen opeens minder genen heeft voor een bepaald patroon dus het kan ook weer net zo door vererven.

Coloured

Berichten: 2828
Geregistreerd: 09-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 13:28

Als het stippenpatroon is meegekomen wel ja.
Maar de kans dat LP wordt doorgegeven sámen met die andere genen die voor het stippenpatroon zorgen is gewoon kleiner dan dat alleen het LP wordt doorgegeven. En hoe meer je met een effen hengst blijft doorkruisen hoe kleiner de kans dat ook de benodigde andere genen meekomen om voor de kleur te zorgen. Dat is gewoon een statistisch gegeven. En als je dus alleen maar door blijft fokken met effen gekleurde paarden, fok je de kleur er gewoon uit.
Daarnaast heb je heel veel verschillende soorten appaloosa patronen/vlekken. Vaak heeft 1 paard meerdere patronen/vlekken bij zich. Zoals volgens mij ook bij de merrie van je vriendin.

Theoretisch zou een LP merrie die alleen de appaloosakenmerken heeft en dus geen patroon op het lijf heeft in combinatie met een hengst die niet LP is maar wel die andere benodigde genen bij zich draagt (wat dus helemaal niet zichtbaar is) Een echte appie met vlekken kunnen geven.
De vererving van appaloosa is een ingewikkeld gebeuren waar de wetenschap ook nog lang niet over uitgedacht is. :)
Laatst bijgewerkt door Coloured op 19-05-15 13:58, in het totaal 2 keer bewerkt

Coloured

Berichten: 2828
Geregistreerd: 09-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 13:54

[***] schreef:
Coloured: waarop baseer je dat dan? Aangezien Henkie 3 is, nog niks in de fokkerij heeft laten zien dus, een lang en wat traag achterbeen heeft en ook niet zo groot is.
Als je op bokt een topic opent op EHK wordt in ieder topic waar ze trachten een modern dressuurpaard te fokken een Gelderse of Houston geadviseerd :(:)


TS vraagt om:

1. stokmaat, iets groter zou wel mogen.

Henkie komt uit een moederlijn met de eerste 3 moeders 1.64 of groter.
Alexandro komt uit een moederlijn met de eerste 3 moeders van 1.64
Groter zou mogen, hoeft volgens mijn interpretatie dan niet van TS. Kleiner zal hij verwacht ik zeker niet fokken.

Beide ouders op stokmaat 98 in genetisch profiel, is gewoon gemiddeld ten opzichte van de huidige populatie.

2. iets meer opwaartse halsrichting.

Geldersen hebben zowiezo al een meer opwaartse halsrichting dan een rijpaard.
Halsrichting zit bij beide ouders van Henkie op resp. 98 en 96 en dit ten opzichte van de gelderse populatie,dus lijkt me ook prima.


3. ruimere gangen.

Henkie is gefokt uit 2 hele goede ouders. De moederlijn van Henkie is gewoon een hele goeie met merries die allemaal op de keuring hebben laten zien meer dan gemiddeld te kunnen bewegen. Alexandro komt ook uit een lijn met geweldige bewegers.


4. sterker achterbeengebruik.

Ik vind dat achterbeengebruik van Henkie zo slecht niet. Ik heb de merrie van TS niet zien bewegen maar ik gok, de gemiddelde appie genomen, (TS niet akelig bedoeld hoor!) dat Henkie dat echt wel kan verbeteren.

5. nog iets cooler karakter.

Daar zit je met deze hengst ook wel goed, lijkt me.


[***] schreef:
Coloured: die Gelderse gaan bij deze merrie geen moderner paard geven. En Henkie gaat de maat en het achterbeengebruik ook niet verbeteren. (wensenlijstje TS)


Volgens mij vraagt TS in haar wensenlijstje niet om een moderner paard maar is haar doel om een veelzijdig paard te fokken waarmee ze een dressuurproefje kan rijden, kan buiten rijden en kan mennen. :(:)
In combinatie met haar wensenlijstje erbij denk ik dan meteen aan een gelderse hengst. :) en zou Henkie heel mooi werk kunnen doen.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 15:48

Coloured schreef:
Als het stippenpatroon is meegekomen wel ja.
Maar de kans dat LP wordt doorgegeven sámen met die andere genen die voor het stippenpatroon zorgen is gewoon kleiner dan dat alleen het LP wordt doorgegeven. En hoe meer je met een effen hengst blijft doorkruisen hoe kleiner de kans dat ook de benodigde andere genen meekomen om voor de kleur te zorgen. Dat is gewoon een statistisch gegeven. En als je dus alleen maar door blijft fokken met effen gekleurde paarden, fok je de kleur er gewoon uit.
Daarnaast heb je heel veel verschillende soorten appaloosa patronen/vlekken. Vaak heeft 1 paard meerdere patronen/vlekken bij zich. Zoals volgens mij ook bij de merrie van je vriendin.

Theoretisch zou een LP merrie die alleen de appaloosakenmerken heeft en dus geen patroon op het lijf heeft in combinatie met een hengst die niet LP is maar wel die andere benodigde genen bij zich draagt (wat dus helemaal niet zichtbaar is) Een echte appie met vlekken kunnen geven.
De vererving van appaloosa is een ingewikkeld gebeuren waar de wetenschap ook nog lang niet over uitgedacht is. :)

Laat mij die statistiek maar eens zien dan. Want ik weet zeker dat die niet bestaat omdat het verhaal niet klopt.

Coloured

Berichten: 2828
Geregistreerd: 09-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 16:11

janderegelaa schreef:
Coloured schreef:
Als het stippenpatroon is meegekomen wel ja.
Maar de kans dat LP wordt doorgegeven sámen met die andere genen die voor het stippenpatroon zorgen is gewoon kleiner dan dat alleen het LP wordt doorgegeven. En hoe meer je met een effen hengst blijft doorkruisen hoe kleiner de kans dat ook de benodigde andere genen meekomen om voor de kleur te zorgen. Dat is gewoon een statistisch gegeven. En als je dus alleen maar door blijft fokken met effen gekleurde paarden, fok je de kleur er gewoon uit.
Daarnaast heb je heel veel verschillende soorten appaloosa patronen/vlekken. Vaak heeft 1 paard meerdere patronen/vlekken bij zich. Zoals volgens mij ook bij de merrie van je vriendin.

Theoretisch zou een LP merrie die alleen de appaloosakenmerken heeft en dus geen patroon op het lijf heeft in combinatie met een hengst die niet LP is maar wel die andere benodigde genen bij zich draagt (wat dus helemaal niet zichtbaar is) Een echte appie met vlekken kunnen geven.
De vererving van appaloosa is een ingewikkeld gebeuren waar de wetenschap ook nog lang niet over uitgedacht is. :)

Laat mij die statistiek maar eens zien dan. Want ik weet zeker dat die niet bestaat omdat het verhaal niet klopt.


Je hoeft het niet te geloven hoor, het is zo. Dat het een statistisch gegeven is, is niet zo moeilijk.
Als 1 eigenschap van een ouder moet vererven naar een veulen heb je 50 % kans dat hij het heeft. Als 2 eigenschappen uit 1 ouder moeten vererven naar een veulen dan is de kans dat die beide eigenschappen in het veulen aanwezig zijn 25 %. Aanzienlijk minder dus. Kansberekening noemen ze dat.
Zoals ik al zei, is de wetenschap met het onderwerp-appie vererving nog lang niet klaar. Het zijn veronderstellingen dat de vererving van appie gaat zoals in benoem. Duidelijk is in ieder geval dat het niet enkelvoudig dominant vererft zoals bijvoorbeeld Tobiano of dun.
Laatst bijgewerkt door Coloured op 19-05-15 16:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Welke hengst voor deze NAS merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 16:17

Het is inderdaad een multifactoriale vererving, daar kun je geen normale 1:1 kansberekening op loslaten.
Zo schijnt de kans op kleur doorgeven aan een vos om vage redenen groter te zijn.

Coloured

Berichten: 2828
Geregistreerd: 09-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 16:31

Dat klopt Sizzle. Ik weet niet of je met dat je er geen normale kansberekening op los kan laten, doelt op mijn voorbeeld-kansberekening?

Ik bedoel daarmee duidelijk te maken dat appaloosavlekken niet enkelvoudig dominant vererven i.t.t. LP zelf. En dat er meerdere factoren aanwezig moeten zijn om de vlekken tot uiting te laten komen. Hoe meer er mee moet vererven van 1 appie-ouder naar het veulen, hoe kleiner de kans is dat dit allemaal in één veulen gepropt komt te zitten.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Welke hengst voor deze NAS merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 16:42

En wat ik bedoel is dat als een paard bijvoorbeeld panterbont is, al die genen aanwezig zijn. En dat het niet uitmaakt of beide ouders panterbont zijn of 1 ouder effen. Al die genen zijn meegekomen anders toont het niet. Dus kan zo'n paard dat ook weer doorgeven. En dat wordt echt niet genetisch versterkt. Althans, daar is nog geen bewijs voor geleverd met een onderzoek.

Ik denk eerder dat het net als met bont is. Dat is ook een patroon en niet een kleur. En de ene bonte geeft meer bonten dan de ander. Samber gaf ook maar 35% bont.

Lynn_FDA

Berichten: 2015
Geregistreerd: 05-06-12
Woonplaats: in een huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 16:49

Misschien isala's Oriënt?
Schoot me meteen binnen, NAS hengst
Eigenaar zit hier ook op bokt volgens mij
Laatst bijgewerkt door Lynn_FDA op 19-05-15 17:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Coloured

Berichten: 2828
Geregistreerd: 09-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 16:58

janderegelaa schreef:
En wat ik bedoel is dat als een paard bijvoorbeeld panterbont is, al die genen aanwezig zijn. En dat het niet uitmaakt of beide ouders panterbont zijn of 1 ouder effen. Al die genen zijn meegekomen anders toont het niet. Dus kan zo'n paard dat ook weer doorgeven. En dat wordt echt niet genetisch versterkt. Althans, daar is nog geen bewijs voor geleverd met een onderzoek.

Ik denk eerder dat het net als met bont is. Dat is ook een patroon en niet een kleur. En de ene bonte geeft meer bonten dan de ander. Samber gaf ook maar 35% bont.


Denk wat je er van denken wilt, zou ik zeggen. :)
Als je even googled zie je dat het niet zo eenvoudig ligt als bij tobiano.

lailapri

Berichten: 22121
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: Welke hengst voor deze NAS merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 17:14

Maar de generatie erna die dus niet panterbont is maar een eenkleur of minimaal appie zou ik zelf wel een hengst voor zoeken die wel weer meer appie is.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 18:39

Coloured schreef:
janderegelaa schreef:
En wat ik bedoel is dat als een paard bijvoorbeeld panterbont is, al die genen aanwezig zijn. En dat het niet uitmaakt of beide ouders panterbont zijn of 1 ouder effen. Al die genen zijn meegekomen anders toont het niet. Dus kan zo'n paard dat ook weer doorgeven. En dat wordt echt niet genetisch versterkt. Althans, daar is nog geen bewijs voor geleverd met een onderzoek.

Ik denk eerder dat het net als met bont is. Dat is ook een patroon en niet een kleur. En de ene bonte geeft meer bonten dan de ander. Samber gaf ook maar 35% bont.


Denk wat je er van denken wilt, zou ik zeggen. :)
Als je even googled zie je dat het niet zo eenvoudig ligt als bij tobiano.

Ik hoef er niet over te denken. Ik vraag aan jou het onderzoek waarin dat bewezen wordt. Als dat er niet is dan is het een aanname.

Coloured

Berichten: 2828
Geregistreerd: 09-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 18:56

Als je goed leest, dan had je gezien dat ik ook zeg dat het een veronderstelling is en dat de wetenschap er nog niet over uitgedacht/onderzocht is.
De praktijk van de appie-fokkerij vertelt mij genoeg en ik doe er mijn voordeel me. Wat jij er van denkt of niet denkt :D moet je zelf weten.
Laatst bijgewerkt door Coloured op 19-05-15 18:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 18:57


janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 19:29

Peterina schreef:
Nooit gehoord van het Appaloosa Project?
Wereld van informatie en statistische gegevens: http://www.appaloosaproject.co/

Dank je Peterina!

Voor zover ik het gratis kon lezen klopt mijn redenatie. Het voorbeeld dat zij aanvoeren is zelfs een homozygote hengst LP/LP die weinig kleur produceert maar dat kwam gewoon omdat hij een bepaald gen niet had. En dat kun je dan inderdaad oplossen met een merrie die dat wel heeft. Maar nergens dat je regelmatig 2 spikkels samen moet gebruiken om de genen te behouden (PATN).

Coloured

Berichten: 2828
Geregistreerd: 09-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 21:56

janderegelaa schreef:
Peterina schreef:
Nooit gehoord van het Appaloosa Project?
Wereld van informatie en statistische gegevens: http://www.appaloosaproject.co/

Dank je Peterina!

Voor zover ik het gratis kon lezen klopt mijn redenatie. Het voorbeeld dat zij aanvoeren is zelfs een homozygote hengst LP/LP die weinig kleur produceert maar dat kwam gewoon omdat hij een bepaald gen niet had. En dat kun je dan inderdaad oplossen met een merrie die dat wel heeft. Maar nergens dat je regelmatig 2 spikkels samen moet gebruiken om de genen te behouden (PATN).


janderegelaa schreef:
Coloured schreef:
Als het stippenpatroon is meegekomen wel ja.
Maar de kans dat LP wordt doorgegeven sámen met die andere genen die voor het stippenpatroon zorgen is gewoon kleiner dan dat alleen het LP wordt doorgegeven. En hoe meer je met een effen hengst blijft doorkruisen hoe kleiner de kans dat ook de benodigde andere genen meekomen om voor de kleur te zorgen. Dat is gewoon een statistisch gegeven. En als je dus alleen maar door blijft fokken met effen gekleurde paarden, fok je de kleur er gewoon uit.
Daarnaast heb je heel veel verschillende soorten appaloosa patronen/vlekken. Vaak heeft 1 paard meerdere patronen/vlekken bij zich. Zoals volgens mij ook bij de merrie van je vriendin.

Theoretisch zou een LP merrie die alleen de appaloosakenmerken heeft en dus geen patroon op het lijf heeft in combinatie met een hengst die niet LP is maar wel die andere benodigde genen bij zich draagt (wat dus helemaal niet zichtbaar is) Een echte appie met vlekken kunnen geven.
De vererving van appaloosa is een ingewikkeld gebeuren waar de wetenschap ook nog lang niet over uitgedacht is. :)

Laat mij die statistiek maar eens zien dan. Want ik weet zeker dat die niet bestaat omdat het verhaal niet klopt.




De redenatie die je hier in dit topic hebt genoemd, komt in ieder geval niet overeen met het gratis te lezen artikel van Peterina's link. :n Er is LP + PATN1 nodig om kleur te zien en volgens jou was dat niet zo. Volgens jou vererfde het net als tobiano en je geloofde niet dat een en ander elkaar versterkt of elkaar nodig had om uberhaupt kleur te zien. :(:)

De vraag is echter in welke rassen komt PATN1 voor? Zoals in het artikel te lezen valt, komt LP voor in
Knabstrupper
Pony of the Americas
British Spotted Pony
American Miniature Horse
Noriker
Altai
Kyrgyzstan
It is also thought to be present (based on phenotypes) in the Falabella, Spanish Mustang, Andalusian, Lusitano, Paso Fino and Karabair.

LP komt dus van origine niet voor in het KWPN, komt PATN1 dan wel voor in het KWPN/sportpaarden fokkerij?
Wellicht weet Peterina daar het antwoord op.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 22:41

Nee jij begrijpt mij nog steeds niet. Als je een panterbonte merrie hebt en daar fok je 10 generaties mee dan zeg jij dat er steeds minder vaak panterbont komt omdat iedere nakomeling minder van dat PATN1 zou meekrijgen. Met andere woorden: als generatie 1 80% panterbont geeft dan zou generatie 10 misschien nog maar 20% panterbont geven. Even hypothetisch hè. En ik bestrijd dat. Als de 10e generatie nog steeds panterbont is dan zit er net zoveel PATN1 gen in als bij de eerste generatie. En er is ook geen onderzoek die jouw stelling bevestigd, alleen aanname's.
Dat er geen Appaloosa gen in KWPN-ers zit van origine lijkt me duidelijk en is ook niet relevant. Het gen vererft dominant en als het niet vererft dan kun je beter een effen KWPN-er x Appaloosa hebben dan een effen Appaloosa x Appaloosa.

lailapri

Berichten: 22121
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: Welke hengst voor deze NAS merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 23:39

Maar het is zoveel ingewikkelder. Als een panterbonte 25/50% kans op panterbont zou geven zouden wij met zijn allen niet zo moeilijk doen maar ik zie zelf steeds kleiner wordende shabrakjes en effen geboren die langzaam doorkleuren. Dus ervanuit gaande dat je een keer een panterbonte fokt en daarmee verder gaat generatie op generatie oke dan klopt jou theorie, maar de praktijk is nog niet zo simpel. Met bont is dat iets makkelijker.

Coloured

Berichten: 2828
Geregistreerd: 09-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 23:49

janderegelaa schreef:
Nee jij begrijpt mij nog steeds niet. Als je een panterbonte merrie hebt en daar fok je 10 generaties mee dan zeg jij dat er steeds minder vaak panterbont komt omdat iedere nakomeling minder van dat PATN1 zou meekrijgen. Met andere woorden: als generatie 1 80% panterbont geeft dan zou generatie 10 misschien nog maar 20% panterbont geven. Even hypothetisch hè. En ik bestrijd dat. Als de 10e generatie nog steeds panterbont is dan zit er net zoveel PATN1 gen in als bij de eerste generatie. En er is ook geen onderzoek die jouw stelling bevestigd, alleen aanname's.
Dat er geen Appaloosa gen in KWPN-ers zit van origine lijkt me duidelijk en is ook niet relevant. Het gen vererft dominant en als het niet vererft dan kun je beter een effen KWPN-er x Appaloosa hebben dan een effen Appaloosa x Appaloosa.


Ik begrijp je zeker niet verkeerd. Het is niet meer dan logisch dat een panterbonte genetisch hetzelfde is als de merrie waar je mee begon, wanneer na 10 generaties kruisen het produkt fenotypisch hetzelfde is. Daarnaast is dat een constatering achteraf.
Ik heb gezegd (en dát geloofde je niet) dat de kans dat alle genen die nodig zijn om kleur te tonen, dus LP en PATN1, doorgegeven worden aan het veulen bij kruisen met een effen hengst, kleiner is dan wanneer alleen het tobiano-gen mee hoeft te komen. LP en PATN1 vererven namelijk los van elkaar maar LP heeft PATN1 wel nodig om kleur te kunnen laten zien. Daarnaast zijn er meerdere PATN1 modifiers zoals je ook in het stuk van Peterina kunt lezen en dat verklaart volgens mij precies waarom er steeds meer kleur verdwijnt in de volgende generaties als je steeds maar met een effen partner kruist.

Dat het relevant is dat er geen appaloosa-gen in het KWPN zit, is niet wat ik gezegd heb. Bij een kruising tussen een appaloosamerrie en een effen KWPN hengst is het wel relevant of in het KWPN PATN1 voorkomt. Dit is namelijk een ander gen dan LP. En als PATN1 voorkomt in het KWPN zou dat mijn theorie kunnen ontkrachten dat steeds kruisen met een effen KWPN hengst de kleur uiteindelijk doet verdwijnen. Als de KWPN hengst namelijk alleen PATN1 aan het veulen meegeeft en de appaloosa-merrie het LP gen en nog wat PATN1, dan behoud je theoretisch gemakkelijker kleur over meerdere generaties dan met een KWPN hengst zonder PATN1.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 00:01

Ik heb gezegd dat het NIET relevant is of LP of PANT bij het KWPN voorkomt omdat het dominant vererft. Als het vererft.

De panterbonte die ik gekocht heb is nog steeds exact hetzelfde patroon als 4 generaties geleden. Hoewel de laatste 2 hengsten beide effen zijn. Dat had dan nu toch al een ander patroon moeten zijn? En op de keuring waren de meesten ook panterbont dus ik denk echt dat het meevalt.
Moet wel zeggen dat die vererving me wel intrigeert want als ik het goed lees zou je in principe een een homozygote kunnen hebben voor PATN die het niet toont maar gekruisd met een LP altijd een appie geeft.
Laatst bijgewerkt door janderegelaa op 20-05-15 00:41, in het totaal 1 keer bewerkt