Welke hengst voor deze NAS merrie?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Coloured

Berichten: 2828
Geregistreerd: 09-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 00:19

Je bent in ieder geval weer wat bijgeschoold en dat was wel nodig. :D ;)

Coloured

Berichten: 2828
Geregistreerd: 09-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 00:29

janderegelaa schreef:
Moet wel zeggen dat die vererving me wel intrigeert want als ik het goed lees zou je in principe een een homozygote kunnen hebben voor PATN die het niet toont maar gekruisd met een LP altijd een appie geeft.


Nee, dat klopt dus niet. Want als je een LPlp ( dus heterozygoot LP) hebt en die kruis je met één die fenotypisch zonder kleur is en die homozygoot is voor een PATN1 dan heb je 50 % kans op eentje zonder kleur. Alleen bij LPLP (homozygoot) gaat dat op.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Welke hengst voor deze NAS merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 00:44

Nee, ik bedoelde ook een heterozygote maar die dan dat wel doorgeeft op dat moment. En dan ook nog eens een LPlp zonder PATN. Feitelijk 2 effen dus.

Coloured

Berichten: 2828
Geregistreerd: 09-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 00:45

Dat schreef ik even terug al. :)
Coloured schreef:
Theoretisch zou een LP merrie die alleen de appaloosakenmerken heeft en dus geen patroon op het lijf heeft in combinatie met een hengst die niet LP is maar wel die andere benodigde genen bij zich draagt (wat dus helemaal niet zichtbaar is) Een echte appie met vlekken kunnen geven.
De vererving van appaloosa is een ingewikkeld gebeuren waar de wetenschap ook nog lang niet over uitgedacht is. :)

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Welke hengst voor deze NAS merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 07:49

Maar nu een vraagje aan de appaloosa eigenaren: hoeveel paarden ken je die wel de appaloosa kenmerken hebben (lippen, ogen etc.) maar verder effen van kleur zijn? Ik heb op de keuring wel een aantal effen gezien maar die waren ook echt effen.

lailapri

Berichten: 22121
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: Welke hengst voor deze NAS merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 08:19

Dat is een leuke. Don Carino du bois. Geheel gestipte huid en een mensenoog aan beide kanten. Maar palomino van kleur. Geeft met een vos roan panterbonte (vos roan met gestipte huid moeder en few spot vader) een palomino met gestipte huid en mensenogen. Heb er nog een van die hengst uit effen moeder, en is vosje met mensenogen, verder geen kenmerken. Ik zou het dus niet weten, zal je wel moeten laten testen.

wittepit
Berichten: 1278
Geregistreerd: 22-11-05

Re: Welke hengst voor deze NAS merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 09:34

@janderegelaa: op de afgelopen keuring iig één grote maat. Schoolvoorbeeld. Bij de kleintjes veel meer, maar die vind ik een stuk lastiger.
Ik weet niet goed of ik in de theorie van de "krimpende sjabrakjes" moet geloven, denk eerder dat de combinatie van de verschillende genen die een mooie panterbonte geven maken dat hoe meer je dieren inkruist die deze genen niet hebben hoe minder gekleurde dieren er geboren zullen worden. Je komt zelf met San Sebastian, een echt gestippeld sportpaard. Maar dan moet je ook even kijken hoeveel van zijn broertjes en zusjes van effen vaders er gestippeld zijn. Exit 50% statistiek. Kijk dan ook even naar de moeder van de moeder van SS. Dáár gaat de regel wel degelijk op, maar zij komt uit 2 gekleurde ouders, ze is zelf heterozygoot maar dan kan je je afvragen waarvoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 09:39

Nou Femke succes met je keuze
Je zou bijna een gewone KWPNer nemen en hopen op een veulen zonder stippen :') pfff
Wordt niet kleurenblind

Als het trouwens echt zo is dat stippen op vos eerder tot uiting komen dan zou ik Ferguson eens bekijken. De veulens lijken veel maat en bloed mee te krijgen, fijne hengst.

wittepit
Berichten: 1278
Geregistreerd: 22-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 09:52

Is toch leuk juist, zoveel reacties en discussie? En lijkt me een prima optie, gewoon een fijne hengst, komt er een sjabrakje is het mooi meegenomen, blijft het effen ook prima.
Ik ben wel benieuwd waar TS voor kiest, en dan nóg meer wat er uit komt! En dan geldt nog steeds regel nr 1: als 't maar gezond is ;-)

En ja, het lijkt dat vos "gevoeliger" is voor witmodificaties. Zeker iets om in 't achterhoofd te houden.

Anoniem

Re: Welke hengst voor deze NAS merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 09:54

Leuk? Ik vind het behoorlijk off-topic

Coloured

Berichten: 2828
Geregistreerd: 09-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 10:03

Ik vind de discussie ook leuk en ook leerzaam maar het klopt [***], het hoort eigenlijk niet in dit topic thuis. Maar als er dingen beweerd worden die niet waar zijn of niet helemaal kloppen, kan ik mijn mond niet houden. ;)
Ik ga zoeken of er een topic is over kleurvererving bij appies en anders ga ik er zelf één aanmaken.

Femskie succes met het vinden van een goede hengst, altijd leuk het zoeken naar de juiste match. Succes! :wave:
Laatst bijgewerkt door Coloured op 20-05-15 10:08, in het totaal 1 keer bewerkt

wittepit
Berichten: 1278
Geregistreerd: 22-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 10:04

Echt? Nee, ik vind het wel passend. Als je "een leuk kleurtje" meeneemt in je overwegingen, wat is er dan mis met deze discussie?
Maar, Coloured, goed idee, kom maar op ;-)

Wel even off-topic, maar TS vroeg ernaar:
@Femskie: weet niet of je de papieren Agradigids hebt, maar dit is mijn stippelmerrie (Turbo Magic x Sonny af Hojmark):
Afbeelding

Van de ruin moet ik wat recente foto's uploaden.

Coloured

Berichten: 2828
Geregistreerd: 09-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 10:38


Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 10:54

Mijn 4 jarige NAS stermerrie (v. Metall (kwpn)) wordt dit jaar gedekt door Grenoble (kwpn)
Mijn merrie heeft op zich maat genoeg (1.68m), maar ik wil graag meer body, ik wil haar goede achterbeen verankeren en ik wil graag een wat cooler karakter. Grenoble is een jonge hengst, dus het is natuurlijk de vraag of hij dit allemaal door gaat geven ;)
Maar als ik jouw lijstje bekijk, denk ik dat het op zich ook wel een passende hengst voor Roos is.
Dit is Grenoble:
Afbeelding

En om even op het kleur aspect door te gaan.. en het nog lastiger te maken ;)
LP zorgt ervoor dat een paard de de kenmerken krijgt en de mogelijkheid tot het uiten van de appaloosakleur. het PATN zorgt ervoor dat het paard een appaloosapatroon kan tonen, dit alleen in combinatie met het LP gen. Wat voor patroon dit is ligt niet vast en is ook weer afhankelijk van andere genen. o.a. het gen wat de hoeveelheid wit aangeeft ;)
Zo is er lange tijd vanuit gegaan dat een dier nooit meer wit kan doorgeven dan wat de meest witte ouder heeft. Maar ook dit blijkt niet te kloppen. Er zijn inmiddels meerdere veulens geboren die meer wit hebben dan de witste ouder..

voorbeeld pak ik even 1 van mijn eigen:
Moeder Axioma's Dancing Queen (foto als veulen, omdat je daar de tekening het beste ziet):
Afbeelding
Deze merrie is homozygoot. Gekruist met een effen hengst verwacht je dat ze schabrakbont geeft, zoals deze, met als vader de zwartbruine kwpn hengst Metall:
Afbeelding

echter, tot mijn verassing kreeg ze van de zwarte kwpn Rhodium een volledig panterbont veulen:
Afbeelding

wittepit
Berichten: 1278
Geregistreerd: 22-11-05

Re: Welke hengst voor deze NAS merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 11:08

Geweldige toelichting Donja!

Sizzle

Berichten: 35692
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-15 11:54

[***] schreef:
Leuk? Ik vind het behoorlijk off-topic


TS kan er toch mee doen wat ze wil?
Beter een topic met over enthousiaste mensen dan zo'n typisch zuurpruimen topic waarin mensen roepen dat kleurfokkerij sowieso slachtpaarden zijn.

Ik ben ontzettend benieuwd wat TS kiest en wat er uit komt.

femskie

Berichten: 2739
Geregistreerd: 15-10-03

Re: Welke hengst voor deze NAS merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-15 13:06

Oooh jongens, wat een boel tekst!!! Ik moet het allemaal nog even lezen maar ik zie inderdaad een hele discussie over kleurvererving? :D Ik moet [***] nageven dat het wel heel offtopic is maar niet direct minder interessant voor mijn kennis over kleurtjes.

Straks ga ik met mijn kladblokje voor de pc zitten en alle namen die voorbij zijn gekomen eens opschrijven en nazoeken. -:)

@Wittepit: wat een plaatje!!!!!! Die gids heb ik niet maar nu lekker wel deze foto. Prachtig!

@Donja: dank je wel voor je post met die mooie foto's <3 en informatie. Uiteindelijk is het toch een verrassing wat eruit komt, dat blijkt maar weer met je veulen van Rhodium. Erg mooi! <3

Sjarett
Berichten: 1098
Geregistreerd: 01-12-05
Woonplaats: Eede Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 11:56

Wat een leuk topic.
Ik heb met belangstelling zitten lezen. Ik fok nu 21 jaar appie's en voor mij blijft het altijd weer spannend wat eruit komt.
Ook ik was ervan overtuigd dat als je eenkleurig inkruist dat je dan het beste een vos kon nemen. Toch heb ik mijn bruine KWPN merrie indertijd gedekt met Orient.
Dat kwam een vos uit, die later prachtig is doorgekleurd naar snowflake. (dat is ook de kleur die veel voorkomt in de merrielijn van Orient)
Deze snowflake heb ik gedekt met Spielberg en dit bruine merrie veulen is nu op vierjarige leeftijd heel ver doorgekleurd en marmerschabrak. Ze is 8cm groter dan haar moeder, dus voor mij heeft Spielberg precies gedaan wat ik wilde. Groter en beter.
Uit haar heb ik nu een hengstveulen lopen van Electron, wederom een bruine en dit veulen is nu bruin, maar ik denk dat ook hij door gaat kleuren.
Dus met 1 appiehengst op een KWPN merrie heb ik nu al een mooi lijntje met goede bewegers en kleur gefokt.

wittepit
Berichten: 1278
Geregistreerd: 22-11-05

Re: Welke hengst voor deze NAS merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 15:19

Jouw merie heb ik op de keuring voorbij zien komen, mooi paard! Maar, neem het me niet persoonlijk kwalijk, dit is wel een beetje wat ik bedoel met de kleur eruit fokken. Als ik een appie wil fokken, dan zie ik graag stippen, dat is wat ze apart maakt. Niet dat bruinroan of -rabicano niet leuk is, maar niet wat ik wens voor een appaloosa. Dus voor zo'n merrie, misschien nog wel meer dan voor de merrie van TS, zou ik aanraden weer eens een stippelhengst te gebruiken. Maargoed, voor TS off-topic, ik zal mijn post even kopiëren naar het door coloured aangemaakte topic!
Afbeelding

Sjarett
Berichten: 1098
Geregistreerd: 01-12-05
Woonplaats: Eede Zeeland

Re: Welke hengst voor deze NAS merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 17:21

Dan wordt je op je wenken bediend Wittepit :D
Ik heb haar drachtig van Meander.

wittepit
Berichten: 1278
Geregistreerd: 22-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 21:21

Nou word ik nieuwsgierig! :D

femskie

Berichten: 2739
Geregistreerd: 15-10-03

Re: Welke hengst voor deze NAS merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-15 23:05

@Sjarett: wat leuk dat jij ook Spielberg hebt gebruikt! Die zit ook wel aardig in mijn hoofd hoor... :D Maar zag ook nog een paar andere hengsten voorbij komen die interessant zijn voor nader onderzoek. Moet eerlijk zijn dat ik neig naar een dressuurhengst in het KWPN o.i.d. en nu dus niet naar een stippelhengst. Ik geloof dat ik nu heel graag model en bewegen verbeter in een nakomeling van Roos en de kans daarop is daarmee groter.

Dus de merrie op de foto is jouw nakomeling van Spielberg, Sjarett?

Sizzle

Berichten: 35692
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Welke hengst voor deze NAS merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 23:35

Die achterste merrie op de foto is die van Appalin toch?
Komt die niet uit een Duits gefokte kwpn moeder.
Ik zou namelijk voor verbeteren van front ook wat sneller naar Duits gefokte hengsten neigen.

Sjarett
Berichten: 1098
Geregistreerd: 01-12-05
Woonplaats: Eede Zeeland

Re: Welke hengst voor deze NAS merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 12:02

Ja, die achterste merrie is die van Appalin, met als vader Scen Tao.
De mijne is de bruine merrie op de voorgrond, met als vader Spielberg.
Ze is nu heel veel verder doorgekleurd en bijna wit.

@wittepit, ik kan ook niet wachten op het veulen van Meander, maar geduld he ;) Het is voor februari.

femskie

Berichten: 2739
Geregistreerd: 15-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-17 09:55

Ja, er is een beslissing genomen en ondertussen is Roos 2 dagen geleden ook drachtig gescand van:

Peru's Yismerai!

Afbeelding

Ik heb uiteindelijk gekozen voor deze hengst omdat hij mooi is, goed kan bewegen en over een fijn karakter lijkt te beschikken. Hij staat in de buurt en ik kon hem dus goed bekijken. Daarnaast ken ik de eigenaren en is het dekgeld nog leuk, zeker omdat ik natuurlijk geen idee heb hoe Roos zal fokken.
Enig wat ik spannend vind is natuurlijk de dracht zelf maar ook het feit dat Yismerai vrij dichtbij zit qua familiebanden. Om me heen hoor ik daar wisselende ideeën bij maar als ik zie dat er UphillxOscar nakomelingen worden gefokt... :')

Het lijkt me moeilijk om 11 maanden te moeten wachten.. :D