Hengstenkeuze Sandreo x Gribaldi merrie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Re: Hengstenkeuze Sandreo x Gribaldi merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 08:14

Wat? Gaan ze dan niet allemaal Grand Prix lopen later?

Netam89

Berichten: 1184
Geregistreerd: 06-11-11
Woonplaats: geheim

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 11:44


Anoeska27

Berichten: 5846
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Meerveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 12:22

Het enige wat ik nuttig vind van de rapporten zijn de meldingen van een afwijkende beenstand. Verder vorm ik mijn mening puur op basis van veulens die ik zelf gezien heb.
Netam89 schreef:
Deze is misschien ook wel interessant: http://www.stalbrinkman.nl/index.php/governor

Dan heb je wel lijnenteelt op Grib en daar zou ik erg voorzichtig mee zijn.

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 14:19


Elisa2

Berichten: 37401
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 17:32

Elisa2 schreef:
Heeft ze predikaten?

Ik vind het een prachtige merrie die vrij goed in elkaar lijkt te zitten.
Maar het fundament is inderdaad wel een aandachtpunt, juist daarom zou ik een beetje wegblijven bij duitse hengsten.

George Clooney zou ik niet gauw doen, niet alleen omdat ie duits is..maar omdat hij imo weinig toe kan voegen. Ik vind hem erg gewoontjes, en wel erg degelijk..

Ferguson heeft een goede galop, maar persoonlijk vind ik Giovanni nog een fractie beter. Die heeft een geweldige galop maar ook een zeer goede draf en achterbeengebruik.
Alleen van voren gezien is hij niet helemaal recht...

Eigenlijk kun je vrij veel kanten op met je merrie volgens mij..Franklin kan ook een leuke optie zijn. Hele goede galop, veel veer en een heel goed achterbeengebruik. Maar wellicht is je merrie voor hem iets te kort in de rug.

Luxere keuze zou kunnen zijn, de hengst Geniaal. Hele complete hengst met een vrij goed achterbeen gebruik, mooi voorbeen en drie goede gangen.
Flemmingh zit ver genoeg weg.


Geniaal had een geniale veulencollectie vandaag.. :9
Ik ben benieuwd of je zelf nog bent wezen kijken?

Anoeska27

Berichten: 5846
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Meerveld

Re: Hengstenkeuze Sandreo x Gribaldi merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 17:41

Ik heb ze helaas gemist omdat ze zo ontzettend inliepen. Wat vond je ervan?

Elisa2

Berichten: 37401
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hengstenkeuze Sandreo x Gribaldi merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 18:04

Ik heb niet alle hengsten gezien maar wel: Galaxy, Ghandi, Giovanni, Geniaal, Toto jr, Glamourdale en Gotcha Utopia.

Geniaal sprong er voor mij uit qua collectie, hele uniforme groep veulens die echt allemaal enorm goed konden bewegen met ontzettend veel balans. Mooi voorbeengebruik, goed achterbeen, veel souplesse. Hele mooie veulens, ook stuk voor stuk.
Enige "minpuntje" was dat hij iets week fokt in de rug, en soms voor een wat franse stand door fokt en achter iets sabelbenig.

Helabitha

Berichten: 354
Geregistreerd: 18-09-12
Woonplaats: haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 18:17

Elisa2 schreef:
Ik heb niet alle hengsten gezien maar wel: Galaxy, Ghandi, Giovanni, Geniaal, Toto jr, Glamourdale en Gotcha Utopia.

Geniaal sprong er voor mij uit qua collectie, hele uniforme groep veulens die echt allemaal enorm goed konden bewegen met ontzettend veel balans. Mooi voorbeengebruik, goed achterbeen, veel souplesse. Hele mooie veulens, ook stuk voor stuk.
Enige "minpuntje" was dat hij iets week fokt in de rug, en soms voor een wat franse stand door fokt en achter iets sabelbenig.


Ik ben de hele dag geweest en kan me heel aardig vinden in de mening van jou over geniaal.

Als plus vond ik ook nog mooie halzen met lengte en een goed doorlopende schoft en hele mooie houding. Qua achterbeen was de buiging goed, helaas vond ik wel dat doordat ab regelmatig lang en sabelbenig was dat te merken was in de mate van draagkracht en het onder de massa plaatsten. Maar goed, zo is er altijd iets. Mooie collectie zeker gezien de dekaantallen (31 veulens, 9 gezien)

Qua type zou hij zeker mooi aan kunnen sluiten op de Sandreo merrie uit dit topic.

Elisa2

Berichten: 37401
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hengstenkeuze Sandreo x Gribaldi merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 18:21

Dat denk ik ook, ja het achterbeen was inderdaad wel lang maar in tegenstelling tot de Glamourdale veulens vond ik dat zijn veulens hem wel goed genoeg gebruikten en zich wel konden dragen. { maar inderdaad, het kan altijd nog beter}

Ik ben wel benieuwd wat jij van de rest vond?

Helabitha

Berichten: 354
Geregistreerd: 18-09-12
Woonplaats: haarlem

Re: Hengstenkeuze Sandreo x Gribaldi merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 19:21

Ik vond de veulens van Franklin er qua beweging bovenuit steken, en vond de veulens van glamourdale en toto jr ook heel goed bewegen. Dat is m'n top 3 (geniaal vond ik ook goed en Ferguson ook) en kheb vanalles opgeschreven hoor maar is voor hier off topic, wie weet voor later in een apart topic over de afstammelingenkeuring. Ik ga nu even eten maken!

Elisa2

Berichten: 37401
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hengstenkeuze Sandreo x Gribaldi merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 19:41

Is goed, ben benieuwd dankjewel!

Dees

Berichten: 18930
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 20:41

Ik was er de hele dag en heb ze allemaal gezien.
Ik vond Geniaal wel aardige veulens in zijn collectie hebben maar er waren absoluut betere collecties.
De Franklins waren zonder twijfel de allerbest bewegende veulentjes van de dag :j
Galaxi vond ik een opvallende hengst, geeft mooie veulens. Toto Jr vond ik ook goed fokken. Ferguson geeft ook deftige veulens. Nou ja, en Fellini uiteraard, die maakt ze ook beeldschoon.
Dat de veulens van Governor mooi waren om te zien mag geen wonder heten - die kon kiezen uit bijna 200 veulens en als je dan nog niet op de proppen kunt komen met 8 mooie veulens.... Maar Toto Jr. gaf ze beter ;)

NadiaM

Berichten: 1116
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-15 20:49

Ik ben helaas niet geweest!
Te druk, jureren, me eigen paard en nog een verjaardag.
Wel jammer, had me wel leuk geleken.

Toevallig zit ik in ' in de strengen' over Geniaal te lezen.
Ook heel positief!
En zijn nakomeling is veulenkampioen van dit jaar.

Waarom inderdaad Uphill?
Zie ik nou niet zoveel in voor mijn merrie.

Net naar Franklin zitten kijken, die spreekt me ook wel aan!

Dees

Berichten: 18930
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: Hengstenkeuze Sandreo x Gribaldi merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 21:04

In de Strengen is absoluut geen objectief blad - ze schrijven uitsluitend positief over de eigen goedgekeurde hengsten.

Op de berichtgeving van KWPN kun je beter niet afgaan. Ga af op je eigen waarneming, dat is veel belangrijker. Die statistiek is overigens wel een aardig hulpmiddel.

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Re: Hengstenkeuze Sandreo x Gribaldi merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 21:42

Dat klopt inderdaad. .. en ik heb t vermoeden dat ze per jaargang al een aantal favorieten eruit pikken en extra promoten.

Helabitha

Berichten: 354
Geregistreerd: 18-09-12
Woonplaats: haarlem

Re: Hengstenkeuze Sandreo x Gribaldi merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 12:22

@ hagelkruis Franklin is een ampère (ferro x flemmingh) x ferro x flemmingh. Hij is dus flink ingeteeld op flemmingh en op ferro. Daarnaast is hij omstreden omdat zijn voorbeengebruik opvallend is, hij maait heel erg met beide voorbenen. Ik moet zeggen dat ik dat niet direct bij de veulens terugzag maar dat is lastig te zien en ik heb het idee dat dat misschien ook pas later tot uiting komt (weet ik niet zeker). Hij beweegt verder wel top en geeft dat dus door, beetje een dilemma.

Jouw merrie kan ook wat lengte wel gebruiken, ik zou als ik jou was zeker ook glamourdale bekijken. Geen flemmingbloed, goed bewegende veulens met voldoende lengte. Ook geeft ie een wat rechter kruis door wat ook wel kan passen bij je merrie. Karakter lijkt prima, hij geeft veel beweging en kracht in het achterbeen en de veulens hebben ras en uitstraling

Anoeska27

Berichten: 5846
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Meerveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 12:32

Helabitha schreef:
Karakter lijkt prima, hij geeft veel beweging en kracht in het achterbeen en de veulens hebben ras en uitstraling

Karakter lijkt prima? Ben jij gisteren op dezelfde afstammelingenkeuring geweest als ik?

Helabitha

Berichten: 354
Geregistreerd: 18-09-12
Woonplaats: haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 12:40

Anoeska27 schreef:
Helabitha schreef:
Karakter lijkt prima, hij geeft veel beweging en kracht in het achterbeen en de veulens hebben ras en uitstraling

Karakter lijkt prima? Ben jij gisteren op dezelfde afstammelingenkeuring geweest als ik?


Haha blijkbaar is me dat niet opgevallen. Ik krijg net berichtje van dees die ook is opgevallen dat ze tegendraads waren. Ik geloof jullie gelijk hoor!

Ik denk dat ik daar even niet heb zitten opletten of er geen dacht aan heb gegeven. Ik probeer altijd op zoveel mogelijk te letten maar ik zie denk ik daardoor ook genoeg over het hoofd. Ik vind karakter ook best lastig te beoordelen in die setting, maar zo te lezen was het in dit geval opvallend.

Dus karakter lijkt niet prima...

KarinBrunink

Berichten: 37
Geregistreerd: 31-03-12
Woonplaats: Someren-Eind

Re: Hengstenkeuze Sandreo x Gribaldi merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 13:18

Zelf hebben wij onze Vivaldi x Idocus x Metall aangedekt met Glamourdale! Deze hengst is vrij van Jazz bloed en beweegt met veel souplesse en een goed achterbeen en erg belangrijk voor jou merrie, ook een goede galop. Ik heb de hengst zelf als driejarige kampioen zien worden op de hengstenkeuring en was meteen fan!

Verder vind ik Eye Catcher ook een hele leuke jonge hengst. loopt ook met een mooi achterbeen en een goede galop

Chagall is geen goede keuze want ik heb gehoord dat hij niet correct op zijn benen staat (hoefafwijking)

Elisa2

Berichten: 37401
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 18:29

Helabitha schreef:
@ hagelkruis Franklin is een ampère (ferro x flemmingh) x ferro x flemmingh. Hij is dus flink ingeteeld op flemmingh en op ferro. Daarnaast is hij omstreden omdat zijn voorbeengebruik opvallend is, hij maait heel erg met beide voorbenen. Ik moet zeggen dat ik dat niet direct bij de veulens terugzag maar dat is lastig te zien en ik heb het idee dat dat misschien ook pas later tot uiting komt (weet ik niet zeker). Hij beweegt verder wel top en geeft dat dus door, beetje een dilemma.

Jouw merrie kan ook wat lengte wel gebruiken, ik zou als ik jou was zeker ook glamourdale bekijken. Geen flemmingbloed, goed bewegende veulens met voldoende lengte. Ook geeft ie een wat rechter kruis door wat ook wel kan passen bij je merrie. Karakter lijkt prima, hij geeft veel beweging en kracht in het achterbeen en de veulens hebben ras en uitstraling


Wel kracht maar ook een wat lang, traag achterbeen die niet erg onder de massa komt vind ik. Keuringspaarden, maar geen sportpaarden imo :+

NadiaM

Berichten: 1116
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: Hengstenkeuze Sandreo x Gribaldi merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-15 19:23

Glamourdale lijkt me dan niet zo geschikt, karakter heb ik al zat, haha!

Eyecatcher ook erg aansprekend!

Franklin hoor ik wisselende verhalen over..

Hoorde ook iemand over Guardian S, maar zie dat daar Gribaldi inzit.
Dus gaat het niet worden.

Dees

Berichten: 18930
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: Hengstenkeuze Sandreo x Gribaldi merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 21:33

Over elke hengst doen wisselende verhalen de ronde.
DAAROM is het ook zo belangrijk om je eigen waarnemingen op te doen.
Een hengstkeuze maken gebaseerd op internet... Je kiest toch ook niet je nieuwe verkering uit via Tinder zonder eerst kennis te maken?

NadiaM

Berichten: 1116
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: Hengstenkeuze Sandreo x Gribaldi merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-15 08:41

Sorry nog nooit gebruik gemaak van Tinder.. :=
Natuurlijk is je eigen waarneming het belangrijkste, maar informatie via internet verkrijgen toch een handig hulpmiddel.

Dees

Berichten: 18930
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: Hengstenkeuze Sandreo x Gribaldi merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 17:19

Informatie via internet verkrijgen vraagt om een zeer goed filter. Je maakt echt nog de beste kans door je eigen waarnemingen waarop je je eigen mening kunt vormen. Er is geen vervanging daarvan.

cjb
Berichten: 690
Geregistreerd: 28-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 10:27

Vraagje tussendoor om mijn eigen kennis wat te verruimen.

De optie geniaal voor deze merrie.

Merrie is sandreo x grib x samber
hengst is vivaldi x biotop x ferro.

grib en biotop zijn beide trakehners.
Is dat dan positief of juist niet?

Wij hebben zelf een bojengel x grafiet x chronos en ik vind geniaal ook een mooie hengst.
Maar twijfel heel erg om nog meer trakehnerbloed toe te voegen. Vandaar de vraag