Springhengst voor keur merrie Kojak x Damiro

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Powerhouse
Berichten: 333
Geregistreerd: 14-12-10

Springhengst voor keur merrie Kojak x Damiro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-17 22:53

Na twee jaar gust, begint het fokken van een veulen weer erg te kriebelen. Vandaar dat ik dit jaar graag weer wil fokken met mijn keur-merrie Kojak x Damiro. De merrie is 1.68 m groot.
https://www.horsetelex.nl/horses/pedigree/323223

De merrie is springgericht gefokt. Merrie komt uit 2005 en heeft tot nu toe twee veulens gehad. (merrie Campbell VDL x Kojak en hengst Connect x Kojak) De merrie is een super moeder en laat contact met haar veulen goed toe.


Pluspunten van de merrie:
• Lichtvoetig; merrie heeft een ruime stap en beweegt extra in draf
• Bewezen stam. Veel paarden uit deze lijn presteren op niveau, zowel nationaal als internationaal
• Sensibel; reageert fijn op lichte hulpen
• Geweldig karakter op stal en in de hand
• Mooi aansprekend hoofd
• Springen: springt vlug van de grond
• Springen: maakt de sprong achter goed af
• Maat, liefst niet kleiner

Aandachtspunten:
• Galop mag meer bergopwaarts
• Persoonlijk vind ik de merrie soms te fel/heet met rijden (voornamelijk buiten), maar hier spelen mijn angst en onzekerheid zeker parten in
• Hoeven; rechts voor lichtelijk stijl, achter beetje “koestand”
• In verhouding met haar lange lichaam heeft de merrie een korte hals

Voorkeuren springhengst:

• Een springhengst die zich al redelijk bewezen heeft in de sport en fokkerij. Jong bloed kan een optie zijn, maar dan uit een bewezen stam. Reden hiervan is dat het veulen mogelijk verkocht wordt en ik hierdoor graag voor zekerheid ga
• Hengst met nette harde hoeven en een goede stand
• Hengst met lengte in de hals en mooie bovenlijn
• Correct gebouwd
• Hengst die niet te bloederig is en een nuchter karakter heeft
• -geen must- Donker kleurige hengst, geen vosfactor

Enkele foto's


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding

Veulen van 2015
Afbeelding


Eventueel een korte video beschikbaar van enkele sprongen, maar deze is al enkele jaren oud. Ik spring nog regelmatig met haar, maar lekker recreatief en voor de afwisseling.


Zouden jullie mee willen denken voor een mogelijk passende hengst? Ik ben benieuwd!

Elisa2

Berichten: 37181
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 10:58

Leuke merrie!

Volgens mij past Tangelo van de Zuuthoeve aardig bij je wensen.
Of diens zoon Vigaro, die heeft in combi met Kojak al een ggk hengst gegeven.

Ik zie dat de moeder een aangewezen hengst heeft gegeven met Numero Uno bloed, dat zou ook wel interessant zijn maar zit je wel met het karakter.

Powerhouse
Berichten: 333
Geregistreerd: 14-12-10

Re: Springhengst voor keur merrie Kojak x Damiro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-17 15:57

Bedankt voor je reactie Elisa;) Zelf zat ik ook te denken aan numero uno. Zou best leuk passen, maar of het qua karakter past, ben ik nog niet helemaal uit.

Ketaki

Berichten: 12030
Geregistreerd: 15-02-05
Woonplaats: dreamland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 22:35

de moeder heeft in combinatie met indoctro een 1.60 springpaard gegeven. :o :o :) :)

Powerhouse
Berichten: 333
Geregistreerd: 14-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-17 12:00

Iemand misschien nog ideeën, adviezen of tips *D ?

edit: Advies gekregen van hengstenstation Radstake. Enkele jonge hengsten die zij in combinatie met mijn merrie interessant vinden, zijn: Grand Slam, Impressive en Etoulon. Iemand ervaring met deze hengsten?

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Re: Springhengst voor keur merrie Kojak x Damiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 23:13

Dat zijn wel drie totaal verschillende hengsten die ze noemen...:o
Etoulon zou zeker kunnen verbeteren op deze merrie.
Van Impressive moeten de eerste veulens nog geboren worden dus dat is lastig inschatten. Ik doe er dit jaar een bloederige Abke x Wellington bij, maar voor deze merrie zou het wel eens wat te klassiek kunnen worden.

En nu ga ik toch even in de voshengsten ;)
Voor de verkoop zou ik Arezzo wel een mooie match vinden, prijstechnisch is zijn zoon Hampshire misschien interessanter. En ik ben heel erg fan van de jonge Inaico, heel compleet paard en super interessant gefokt. Heb hem een paar keer in de training gezien op vreemd terrein en was erg onder de indruk! En met zowel Hampshire als Inaico heb je via moederskant Indoctro erin.