Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 4 [ 81 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Hengstenkeuze Sandreo x Gribaldi merrie

 
Profiel   

Ik wil volgend jaar mijn 10 jarige KWPN merrie laten dekken.
Vind het best moeilijk, zoveel keus!
Voorkeur gaat wel een beetje uit naar een jonge hengst.

Alle tips en adviesen zijn welkom!

Informatie merrie:
*10 jaar
*KWPN
*Sandreo x Gribaldi x Samber
*Prok
*1.68
*In omgang fijn/rustig karakter
*Onder het zadel sensibel
*RV voetje iets stijl

Verbeterpunten:
*Galop
*Meer beweging en lossigheid
*Vlugger achterbeen
*Meer werkwilligheid

Bedankt alvast!

[ img ]
[ img ]
[ img ]
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-08-15 09:24 



 
Profiel   

Gezien het voetje, is het voor jou iig zeer belangrijk dat de gekozen hengst beschikt over onberispelijk voetwerk.

Heb zo geen tips voor hengsten. Vind het exterieurmatig een vrij keurige merrie, dus het resultaat zal ongeacht de hengst vast aansprekend zijn. Al doet ze gek genoeg imo wel iets pony-achtig aan onder het zadel. Geen idee hoe dat komt, ze is groot genoeg.
Voor galop, meer werkwilligheid, vlugger achterbeen en souplesse in de beweging zou ik zeker eens richting de springpaardenfokkerij kijken. Kies dan wel een hengst die zelf ook over front beschikt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-08-15 09:30 



 
Profiel   

Ik volg even, heb ook een Sandreo merrie met als verbeterpunt ook de galop en een sneller achterbeen :) mooie merrie heb je! De mijne is ook stekelharig!


Laatst bijgewerkt door Ferera op 19-08-15 09:38, in het totaal 2 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-08-15 09:34 



 
Profiel   

Jonge henst in combinatie met jouw verbeterpunten, wat vind je van Giovanni (Chippendale x Scandic)? Staat bij Van Olst.
Citaat
Fokadvies:
Giovanni kan bewegingstechniek toevoegen en de galoppade en instelling verbeteren in de dressuurpaardenfokkerij.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-08-15 09:35 



 
Profiel   

Iig wegblijven bij krack c en zonen!!
Let wel dat een verschil in voorvoeten vaak aantoont dat er een onderliggend probleem is in de belasting van de voorbenen. En dat beenproblemen in de vorm van hko, blessures etc sneller de kop op steken. Wil je bewust fokken denk hier dan goed overna.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-08-15 09:37 



 

Ze lijkt achter ook wat week, of is dat een momentopname? Wat Sammie zegt, zou ik wel in de gaten houden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-08-15 09:44 



 
Profiel   

Misschien is de hengst Fürstenball iets voor jou paard. Hoor daar de laatste tijd veel goede verhalen over link: http://www.deijzerenman.com/hengsten/19

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-08-15 09:48 



 
Profiel   

@Joolien, ze is achter niet week.
Maar het lijkt inderdaad wel zo op de foto, dat ben ik met je eens.
Ik zal van de week eens een nieuwe stand foto maken, dit is een foto van toen ik haar kocht.
Ja inderdaad het voetwerk moet ik zeker in de gaten houden, dat weet ik.

@Netam89, Furstenball spreekt me zeker wel aan.
Alleen vind het dekgeld wel aan de hoge kant.

Ik had zelf al zitten kijken naar de hensten George Clooney en Ferguson.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-08-15 10:39 



 
Profiel   

Ikzelf heb Ferdeaux op mijn lijstje staan. KWPN-Fokadvies: Ferdeaux kan ras, instelling, bewegingstechniek en een goed achterbeengebruik toevoegen aan de dressuurpaardenfokkerij. De hengst lijkt het beste te passen op langgelijnde merries.

http://www.hengstenstation.com/hssystem ... ?target=74

edit: oh sorry ik zie net dat je het best niet voor een krack c in de bloedlijn kan gaan ivm het voetje

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-08-15 11:29 



 
Profiel   

Sammie schreef
Iig wegblijven bij krack c en zonen!!
.


Wat doet bijv. United qua fokkerij dan verkeerd? Wij hebben 'm destijds gekozen om de galop te verbeteren. Is meer dan prima gelukt, karakter is super, fijn werkwillend paard, groot, goede mond, gelijke voeten, zeer correct fundament, goede gangen met een sterk ondertredend achterbeen. Kortom, een beste merrie.
Maar misschien zie ik iets over het hoofd?

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-08-15 11:45 



 
Profiel   

Mijn beste tip van de dag:
Ga niet af op het KWPN-fokadvies :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-08-15 12:02 



 
Profiel   

Er staat dat <ts> weg moet blijven bij krack en zonen. Er staat nergens dat 'bijv. United' iets verkeerds doet. Buiten het feit dat jouw paard met haar bloedlijn wellicht helemaal niet te vergelijken is met de merrie en haar bloedlijn van ts.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-08-15 12:04 



 
Profiel   

Misschien voor je merrie zoeken naar een hengst met een betere achterhand. Betreffende merrie is niet onberispelijk in het achterbeen, lees steil. Voorts is de croupe nogal afhangend, zo'n paard heeft i.c.m. het steile achterbeen moeite om te gaan te zitten.

Sammie: er wordt gesteld weg te blijven van Krack c en zonen. Ik noem United als VOORBEELD, en vraag wat er dan mis zou zijn met BIJVOORBEELD United alszijnde zoon van Krack C.. En nee, mijn paard is inderdaad niet vergelijken met het paard van TS.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-08-15 12:09 



 
Profiel   

Ik wil gewoon even duidelijkheid scheppen eer iemand straks gepikeerd reageert dat zijn paard van een Krack c of zoon 'verkeerd' zou zijn.

United als VOORBEELD geeft gemiddeld hele kleine smalle voetjes. Dat heeft ie zelf ook. Je houdt geen paard en zeker geen voet over. Ts is gebaat bij een hengst die mooie, brede, goede en gelijke voet geeft. Dat geeft United gemiddeld niet. Dan de ruggen van de Krack's. Die zijn over het algemeen week, iets dat Sandreo en Gribaldi ook redelijk gemeen hebben. Tel daarbij op dat de achterhand beter kan en icm met een te weke rug... kun je die bloedlijnen beter vermijden.

Ts heeft een grootramige hengst nodig die een goede mooie ronde voet kan geven, een sterkere verbinding en een goed achterbeen. Afhankelijk van de moederlijn vindt je dat niet terug bij Sandreo (zou de belofte van het jaar zijn.. is via een achterduur verdwenen). Gribaldi geeft icm met de juiste moederlijnen beste paarden, maar daar valt over deze merrie niks te zeggen. Ik vind het zelfs riskant om enkel richting Duits bloed te kijken ala Donnerhall. Voornl. vanwege dat achterbeen. De hengst moet wel aangepaard worden met iets dat in de moederlijn aanwezig is. Je kan nl. niet van een hengst verwachten alles te compenseren, dan krijg je nog meer variatie en kansspel in de genenpoel. Kies dus ook niet voor een jonge hengst, waar daarvan weet je ook niet wat en hoe hij fokt.

Als ik ts was zou ik nog eens goed overwegen wat ik echt wil met het veulen. Het is een mooi paard om te zien, maar in de sport heb je meer nodig. Want als het voor de hogere dressuursport is zou ik sterk overwegen gewoon een paard te kopen. Is dat meer voor de recreatie en basissport dan kunnen de eisen al wat lager worden, maar dan nog zou ik Krack C en zonen vermijden voor deze merrie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-08-15 12:19 



 
Profiel   

Sandreo is Sandro Hit x Flemmingh. Alleen al om die reden zou ik wegblijven bij Krack C en zonen. De lijnenteelt op Flemmingh zou ik zelf bij deze merrie te dicht bij vinden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-08-15 12:45 



 
Profiel   

Zie je wel, ik vergat wat. :') dat versterkt die zwakke rug en hoeven ook alleen maar. Lijnenteelt op flemmingh kan interessant wezen hoor. Maar niet bij deze merrie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-08-15 12:55 



 
Profiel   

Bedankt voor jullie meningen en adviezen!

Ik weet ook nog niet zeker of ik haar laat dekken hoor, wil me er eerst verder in verdiepen.
Ik zie om me heen zat paarden die gewoon maar gedekt worden omdat ze niet meer geschikt zijn voor sport of geblesseerd zijn.
Hier ben ik het zeker geen voorstander van!
Dit voor mij ook niet aan de orde.
Ik ben altijd wel geinteresseerd geweest in fokkerij en sport.
En nu ik zelf een fijne, leuke merrie heb lijkt het me leuk om een veulen van haar te fokken.
En aangezien ze al 10 jaar is, moet ik er geen jaren meer mee wachten.
Maar ik wil er wel zeker van zijn dat ze geschikt is voor de fokkerij.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-08-15 10:37 



 
Profiel   

Heeft ze predikaten?

Ik vind het een prachtige merrie die vrij goed in elkaar lijkt te zitten.
Maar het fundament is inderdaad wel een aandachtpunt, juist daarom zou ik een beetje wegblijven bij duitse hengsten.

George Clooney zou ik niet gauw doen, niet alleen omdat ie duits is..maar omdat hij imo weinig toe kan voegen. Ik vind hem erg gewoontjes, en wel erg degelijk..

Ferguson heeft een goede galop, maar persoonlijk vind ik Giovanni nog een fractie beter. Die heeft een geweldige galop maar ook een zeer goede draf en achterbeengebruik.
Alleen van voren gezien is hij niet helemaal recht...

Eigenlijk kun je vrij veel kanten op met je merrie volgens mij..Franklin kan ook een leuke optie zijn. Hele goede galop, veel veer en een heel goed achterbeengebruik. Maar wellicht is je merrie voor hem iets te kort in de rug.

Luxere keuze zou kunnen zijn, de hengst Geniaal. Hele complete hengst met een vrij goed achterbeen gebruik, mooi voorbeen en drie goede gangen.
Flemmingh zit ver genoeg weg.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-08-15 19:05 



 
Profiel   

Morgenochtend kun je van al deze hengsten zien hoe ze fokken.
Vanaf 9 uur op het KNHS centrum te Ermelo.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-08-15 19:21 



 
Profiel   

Ja goeie tip, dat wilde ik ook nog schrijven en ben ik vergeten..

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-08-15 19:23 



 
Profiel   

Bedankt!!

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-08-15 21:51 



 
Profiel   

Ik zou je als tip geven een hengst te zoeken mét veulenrapport. Zo kan je zien wat de hengst verbeterd en wat niet.
Moeders staan ook beschreven, dat vind ik ook goed, zo kan je een beetje vergelijken

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-08-15 21:57 



 
Profiel   

Nog mooier is inderdaad om morgenochtend zelf te kijken en een mening te vormen. Mijn mening komt niet altijd overeen met de rapporten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-08-15 22:00 



 
Profiel   

Die rapporten....
Alleen met een DIKKE korrel zout lezen :P

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-08-15 22:09 



 
Profiel   

Inderdaad, bij de rapporten denk je soms dat het over een hele andere veulencollectie gaat..
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-08-15 07:09 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 4 [ 81 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen